Написання -н- і -нн- у прикметниках

Про матеріал
• дати учням основні відомості про написання –н- і –нн- у прикметниках, виробляти орфографічну грамотність, застосовуючи правила; • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки у правописі прикметників; • виховувати в учнів доброзичливість, бажання творчо працювати., любити життя.
Перегляд файлу

 

Написання -н-  і  -нн-  у прикметниках

 

 Мета уроку:

  • дати учням основні відомості про написання –н- і –нн-  у прикметниках, виробляти  орфографічну грамотність, застосовуючи правила;
  • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки  у правописі прикметників;
  • виховувати в учнів доброзичливість, бажання творчо працювати., любити життя.

Перебіг  уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Усна розминка.

            Гра ,, Так-ні

  • Прикметник  означає дію або стан предмета? ( ні)
  • Прикметник відповідає на питання який? Чий? (так)
  • Прикметник в реченні найчастіше виступає додатком? (ні)
  • Прикметник має 3 розряди? (так)
  • Ступені порівняння прикметників мають 3 форми? (ні)
  • Прикметник змінюється за родами і числами? (так)
  • Прикметник невгамовний  пишеться окремо? (ні)
  • До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний (так)
  • Не з прикметниками завжди пишеться разом (ні)

2.Що ви знаєте про написання не з прикметниками?

3. Робота біля дошки.

Родися не   багатим, а  щасливим .

Несказанне   щастя в житті — це впевненість у тому, що тебе люблять.

Ненадійний   друг  гірше  недруга.

Дружній  череді  вовк   не  страшний.  —синтаксичний розбір речення

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Один мудрець сказав ,,Творчість – то хвилини щастя“.  Бажаю вам на сьогоднішньому уроці творити, і від цього відчувати себе щасливими.

А ви відчували себе щасливими? Коли?( Діти розповідають).

Написати есе « Просинаюсь  щасливим»

 

 

Вивчення  нового  матеріалу.

 Ми продовжуємо з вами вивчати прикметник. А якій саме темі буде присвячеий наш  урок, ви спробуєте мені сказати, виконавши завдання.

Підручників прошу не відкривати,

Спробуйте самостійно нове правило сформулювати.

Підказка: слова за будовою розберіть,

Нову орфограму знайдіть.

 Дослідження-моделювання

  •      Для цього попрацюємо колективно і виведемо правило
  •      На дошці слова

          Туман – туманний

          Осінь – осінній

          Сон – сонний

(учні на дошці розбирають слова за будовою. Визначають частину мови і  спільну орфограму ,,Подвоєні літери“. Формулювання правила.)

  • Скажіть, а чи можете ви визначити тему сьогоднішнього уроку?  Над чим ми будемо працювати?

ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

  • Отже, протягом уроку ми повинні вивчити, коли в прикметниках пишеться  –н- та –нн-; навчитися позначати вивчену орфограму та обґрунтовувати написання; застосовувати теоретичні знання на практиці.                                                                                  
  1.       Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Дослідження-моделювання

  • Перше правило ми вивели.  Повторимо.                                                        

Пишуть -нн- у прикметниках утворених ввід іменників із коренем на  -н- за допомогою суфікса -н-: лимон – лимонний,день-денний.

  • Подивимося на наступні слова. Поставте наголос і визначіть суфікси.

              Здоровенний, страшенний,  несказа́нний, нескінче́нний  

  • Що означають ці слова? (збільшену міру ознаки або неможливість дії)
  • Спробуємо сформулювати друге правило (з наголошеними суфіксами –енн-, -анн-, що означають збільшену міру ознаки або неможливість дії завжди пишемо з двома н)         
  • У яких же прикметниках пишемо одну літеру –н-?
  • Виділіть суфікси у словах. (на дощці)

Лебединий, гречаний, буквений ,глиняний, пташиний, зміїний

  • Від якої частини мови утворені ці приметники? (від іменників)
  • Отже, третє правило…( у прикметниках, утворених від іменників за допомогою суфіксів -н-, -ан-, -ян-, -ин-, -їн- пишемо одну літеру –н-: нічний, весняний, качиний)  
  • А тепер давайте  звіримо із правилом у підручнику.

 

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок

 

  1.          Від поданих слів утворити прикметники, пояснити орфограму
  2.          Зміна,  закон,  орел,  телефон, журавель, глина, ціна, вечір, долати.  
  3.          Робота за  підручником  

Робота в парах: вправа 401.

 

Вправа на кмітливість 

  1 До прикметників дібрати синоніми , усно пояснити правопис.

Хоробрий –

Немолодий –

Непереможний –

Гарний –

Молодий –

Сучасний –

Жорстокий -

Фальшивий -

 

Довідка (Нездоланний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній, юний, непримиренний)

  2 . Розібрати за будовою слово  орлиний.

 

  1 Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається,  2) ті, у яких подвоєння відбувається.

Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, невпізна(н,нн)ий, лебеди(н,нн)ий, неоціне(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий, нездійсне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий, де(н,нн)ий.

2. Пояснити спосіб творення слова лебединий.

 

4. Творча робота ,,Оживи картинку“ (усно)

На дошці фотографія зимово-весняного  пейзажу ,,Усмішка Весни» .

 

Завдання – за поданою фотографією скласти 3 речення, пов’язаних між собою. В реченнях використати прикметники з вивченою сьогодні орфограмою ,,Написання –н- і –нн-  у прикметниках.

 

5. Вправа з ключем

У поданих словах вставити –н- або –нн-. Розподілити слова в 2 колонки. В першу – з –н-, в другу – з –нн-.

 Стиль…ий, пли…ий, роди…ий, силь…ий, здорове…ий, зміша..ий, голуби…ий, незрівня…ий, уціне…ий,  льодя..ий.

  Підкресліть у кожному слові 2 літеру. Яка фраза у вас вийшла?

ТИ МОЛОДЕЦЬ!  Ви дійсно, діти, молодці!

 

VII Підсумок уроку

Д.З.: п.48, вправа 404.

 

Вдячна Вам, що всі старались,

Що нічого не злякались,

Що дружно на уроці працювали

І знання  української мови показали.

 

Оцінювання

 

VIII Домашнє завдання

 

 

 

doc
Додано
27 лютого
Переглядів
350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку