Написання -н- і -нн- у прикметниках

Про матеріал
• дати учням основні відомості про написання –н- і –нн- у прикметниках, виробляти орфографічну грамотність, застосовуючи правила; • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки у правописі прикметників; • виховувати в учнів доброзичливість, бажання творчо працювати., любити життя.
Перегляд файлу

 

Написання -н-  і  -нн-  у прикметниках

 

 Мета уроку:

  • дати учням основні відомості про написання –н- і –нн-  у прикметниках, виробляти  орфографічну грамотність, застосовуючи правила;
  • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки  у правописі прикметників;
  • виховувати в учнів доброзичливість, бажання творчо працювати., любити життя.

Перебіг  уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Усна розминка.

            Гра ,, Так-ні

  • Прикметник  означає дію або стан предмета? ( ні)
  • Прикметник відповідає на питання який? Чий? (так)
  • Прикметник в реченні найчастіше виступає додатком? (ні)
  • Прикметник має 3 розряди? (так)
  • Ступені порівняння прикметників мають 3 форми? (ні)
  • Прикметник змінюється за родами і числами? (так)
  • Прикметник невгамовний  пишеться окремо? (ні)
  • До твердої групи належать прикметники з основою на твердий приголосний (так)
  • Не з прикметниками завжди пишеться разом (ні)

2.Що ви знаєте про написання не з прикметниками?

3. Робота біля дошки.

Родися не   багатим, а  щасливим .

Несказанне   щастя в житті — це впевненість у тому, що тебе люблять.

Ненадійний   друг  гірше  недруга.

Дружній  череді  вовк   не  страшний.  —синтаксичний розбір речення

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Один мудрець сказав ,,Творчість – то хвилини щастя“.  Бажаю вам на сьогоднішньому уроці творити, і від цього відчувати себе щасливими.

А ви відчували себе щасливими? Коли?( Діти розповідають).

Написати есе « Просинаюсь  щасливим»

 

 

Вивчення  нового  матеріалу.

 Ми продовжуємо з вами вивчати прикметник. А якій саме темі буде присвячеий наш  урок, ви спробуєте мені сказати, виконавши завдання.

Підручників прошу не відкривати,

Спробуйте самостійно нове правило сформулювати.

Підказка: слова за будовою розберіть,

Нову орфограму знайдіть.

 Дослідження-моделювання

  •      Для цього попрацюємо колективно і виведемо правило
  •      На дошці слова

          Туман – туманний

          Осінь – осінній

          Сон – сонний

(учні на дошці розбирають слова за будовою. Визначають частину мови і  спільну орфограму ,,Подвоєні літери“. Формулювання правила.)

  • Скажіть, а чи можете ви визначити тему сьогоднішнього уроку?  Над чим ми будемо працювати?

ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

  • Отже, протягом уроку ми повинні вивчити, коли в прикметниках пишеться  –н- та –нн-; навчитися позначати вивчену орфограму та обґрунтовувати написання; застосовувати теоретичні знання на практиці.                                                                                  
  1.       Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Дослідження-моделювання

  • Перше правило ми вивели.  Повторимо.                                                        

Пишуть -нн- у прикметниках утворених ввід іменників із коренем на  -н- за допомогою суфікса -н-: лимон – лимонний,день-денний.

  • Подивимося на наступні слова. Поставте наголос і визначіть суфікси.

              Здоровенний, страшенний,  несказа́нний, нескінче́нний  

  • Що означають ці слова? (збільшену міру ознаки або неможливість дії)
  • Спробуємо сформулювати друге правило (з наголошеними суфіксами –енн-, -анн-, що означають збільшену міру ознаки або неможливість дії завжди пишемо з двома н)         
  • У яких же прикметниках пишемо одну літеру –н-?
  • Виділіть суфікси у словах. (на дощці)

Лебединий, гречаний, буквений ,глиняний, пташиний, зміїний

  • Від якої частини мови утворені ці приметники? (від іменників)
  • Отже, третє правило…( у прикметниках, утворених від іменників за допомогою суфіксів -н-, -ан-, -ян-, -ин-, -їн- пишемо одну літеру –н-: нічний, весняний, качиний)  
  • А тепер давайте  звіримо із правилом у підручнику.

 

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок

 

  1.          Від поданих слів утворити прикметники, пояснити орфограму
  2.          Зміна,  закон,  орел,  телефон, журавель, глина, ціна, вечір, долати.  
  3.          Робота за  підручником  

Робота в парах: вправа 401.

 

Вправа на кмітливість 

  1 До прикметників дібрати синоніми , усно пояснити правопис.

Хоробрий –

Немолодий –

Непереможний –

Гарний –

Молодий –

Сучасний –

Жорстокий -

Фальшивий -

 

Довідка (Нездоланний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній, юний, непримиренний)

  2 . Розібрати за будовою слово  орлиний.

 

  1 Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається,  2) ті, у яких подвоєння відбувається.

Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, невпізна(н,нн)ий, лебеди(н,нн)ий, неоціне(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий, нездійсне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий, де(н,нн)ий.

2. Пояснити спосіб творення слова лебединий.

 

4. Творча робота ,,Оживи картинку“ (усно)

На дошці фотографія зимово-весняного  пейзажу ,,Усмішка Весни» .

 

Завдання – за поданою фотографією скласти 3 речення, пов’язаних між собою. В реченнях використати прикметники з вивченою сьогодні орфограмою ,,Написання –н- і –нн-  у прикметниках.

 

5. Вправа з ключем

У поданих словах вставити –н- або –нн-. Розподілити слова в 2 колонки. В першу – з –н-, в другу – з –нн-.

 Стиль…ий, пли…ий, роди…ий, силь…ий, здорове…ий, зміша..ий, голуби…ий, незрівня…ий, уціне…ий,  льодя..ий.

  Підкресліть у кожному слові 2 літеру. Яка фраза у вас вийшла?

ТИ МОЛОДЕЦЬ!  Ви дійсно, діти, молодці!

 

VII Підсумок уроку

Д.З.: п.48, вправа 404.

 

Вдячна Вам, що всі старались,

Що нічого не злякались,

Що дружно на уроці працювали

І знання  української мови показали.

 

Оцінювання

 

VIII Домашнє завдання

 

 

 

doc
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
5360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку