Маніпуляції та захист від них

Про матеріал
Заняття з елементами тренінгу для учнів. Тренінг спрямований на розвиток знань, навичок та вмінь учнівської молоді розпізнавати маніпулятивні впливи та ефективно протистояти їм. Практичні вправи допоможуть дітям бути уважнішими до маніпулятивних технік та розуміти, як їм протистояти.
Перегляд файлу

«Маніпуляції та захист від них»

Мета: тренінг спрямований на розвиток знань, навичок та вмінь учнівської молоді розпізнавати маніпулятивні впливи та ефективно протистояти їм. Практичні вправи допоможуть дітям бути уважнішими до маніпулятивних технік та розуміти, як їм протистояти.

 

Вправа «Знайомство»

Вправа «Асоціації»

Що ж таке маніпуляція?

Маніпуляція - це прихований психологічний вплив на партнера по спілкуванню з метою домогтися від нього вигідної поведінки. На відміну від інших способів взаємодії, при маніпуляції, крім явного відкритого мотиву, є прихований мотив, розрахунок, підтекст.

Маніпуляція виникає там, де людина не виражає відкрито і вільно свої почуття і наміри, а за допомогою різних прийомів намагається управляти навколишніми. В таких випадках зовнішнє значення слів, звертань або дії по відношенню до іншої людини не співпадає зі значенням внутрішнім.

Маніпулятор перемагає не за допомогою сили, а з допомогою хитрості.

         Образно кажучи, маніпуляція - «гра на струнах душі» людини. Ці «струни» - його переживання, слабкості, нереалізовані амбіції і т. п. (У маніпуляціях найчастіше використовується прагнення до самоствердження, почуття провини, жадібність).

Ознаки людини-маніпулятора:

      форсує відносини: за лічені дні втирається в довіру і заповнює собою весь простір;

      влаштовує тотальний контроль: сам вибирає фільми, блюда, хобі аж до нижньої білизни партнера;

      ізолює: звужує коло спілкування жертви до 1 людини – себе;

      грає: напади тотального контролю і некерованою ревнощів змінюються періодами ніжності і турботи, щоб приспати пильність жертви;

      використовує: голос, погляд, фізичну силу, жести;

      засуджує: завжди зло жартує і висміює;

      культивує почуття провини, через якого жертва постійно знаходиться в стані стресу;

      нехтує станом жертви: йому немає діла до того, що вона відчуває і думає;

      карає: фізично, відсутністю уваги або сексу, бойкотом, мовчазною образою, сльозами, істериками;

      тримає в постійній напрузі: нічого не значуща дрібниця може вивести його з себе і спровокувати скандал;

      не вступає у відкриті конфлікти, вважаючи за краще, щоб сварку затіяла жертва.

 

Улюблені прийоми маніпуляторів:

  • звинувачувати когось у своїх проблемах;
  •  виглядати безпорадним;
  • залякувати, в тому числі погрожувати самогубством;
  • викликати у навколишніх почуття провини;
  • вказувати близьким, що треба робити і чого не треба робити;
  • не визнавати своїх помилок; + відмовлятися     обговорювати    проблему, вступати переговори;
  • влаштовувати істерики;
  •  кричати, ображати

Причини маніпулювання:

Перша причина полягає в тому, що людина знаходиться у вічному конфлікті між спиранням на себе й спиранням на зовнішнє середовище, звідки виникає проблема довіри собі і довіри іншим людям. Так, недовіра вчителя до учнів змушує очікувати від них суворого виконання його розпоряджень, що перешкоджає розвитку їхньої самостійності, блокує їхнє прагнення до творчості і самовираження.

Друга причина – прагнення любові. Часто люди піддаються ілюзії, що полюбити можна тільки за досконалість, досягнення, ідеальність, замість приймання себе  з усіма слабкостями й недоліками.

Третя причина – страх залишитися на самоті. У сучасному світі  людина почуває себе безпомічною і самотньою. Часто викладачі готові йти на всілякі поступки у відносинах зі своїми учнями заради того, щоб не бути відкинутими ними цілком і не залишитися на самоті.

Четверта причина – це страх перед незручним становищем. Цікавий показник:  страх перед запитаннями учнів, хоча ці запитання  не пастка для викладача, а ознака зацікавленості і спроба розібратися в проблемі.

П’ята причина  – отримання схвалення, похвалу від інших. Вчитель, що прагне в усьому догодити своїм учням, являє приклад такого маніпулювання. Повної єдності поглядів і загальної згоди в принципі бути не може, а отже, не може бути і загального схвалення. Взаємна повага і прагнення зрозуміти одне одного – це оптимальний спосіб взаємодії, що дозволяє найповніше виразити і задовольнити потреби й інтереси обох сторін

Тест  «Схильність до маніпулятивного впливу»

Тренер учасникам пропонує пройти міні-тест, який складається усього з п’яти питань.  Щоб самостійно оцінити, наскільки учасники  схильні до маніпуляцій,  пропонується бути максимально чесними та відвертими.

Чи маєте ви в житті мету і прагнете до її досягнення?

Чи плануєте ви свій день?

Чи легко вам сказати «ні» тому, хто порушує ваші плани (або особисті кордони)?

Чи легко вам попросити інших людей про те, що є для вас вкрай важливим?

Ви байдужі до думки оточуючих у процесі досягнення своєї цілі/мети?

Ключ до тесту: якщо на всі питання ви впевнено відповіли «так» — можете бути спокійні, ви не піддаються маніпуляціям з боку інших людей, але при цьому схильні самі бути маніпулятором. Кожен відповідь «ні» означає мінус 20% вашої здатності протистояти маніпулятивному  впливу.

Відеоперегляд «Як тобою маніпулюють»

Приклади маніпулятивних технік:

Заголовок статті у інтернет-виданні: використовування заголовків для привернення уваги та підсилення емоційної реакції. Використання провокаційних заголовків для привернення уваги та підштовхування людей до прийняття певних поглядів або дій

Груповий тиск: використання групи або колективу для тиску на індивіда з метою досягнення певної мети.

Використання стереотипів: використання уявлень про певну групу людей для виклику певної реакції або досягнення певної мети.

"Якщо" та "коли б" маніпулювання: використання умовностей для досягнення певної мети або отримання певної реакції.

Перехресний продаж: намагання продати щось, що людина не хоче або не потребує, через спонукання до покупки чогось іншого.

Підкуп: використання обіцянок або надання вигоди з метою отримання певної поведінки від людини.

Дезінформація: Розповсюдження неправдивої або спотвореної інформації з метою вплинути на думки або дії людей.

Затримка: Намагання затримати виконання домовленостей або обіцянок для того, щоб створити більший тиск на людину.

Сліпе підслуховування: використання довіри, яку людина має до іншої особи, для отримання конфіденційної інформації.

Перевернення образу: використання характеристик, які зазвичай вважаються слабкими, щоб переконати людину в тому, що вони насправді є сильними.

Відмова від відповідальності: полягає в тому, що людина відмовляється брати на себе відповідальність за свої дії або вчинки, відводячи їх на інших людей, на обставини чи на зовнішній вплив.

Звернення до учнів: «А які приклади можете навести ви?». Наведіть приклади. 

Вправа «Факти та судження»

Як протистояти маніпулятивним технікам:

Розуміння: вивчення та розуміння того, що є маніпуляцією та як вона працює.

Дотримання своїх цінностей: визначення своїх цінностей та намірів та їх захист.

Порушення маніпулятивного процесу: викриття маніпуляції та її припинення шляхом відмови від участі у процесі.

Комунікація: взаємодія з маніпулятором та пошук конструктивного вирішення проблеми.

Вправа «Коментар»

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
4 квітня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку