Тема уроку. Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині
Мета уроку: опрацьовуючи ідейно-художній зміст повісті «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських», дослідити, як у творі відтворено добро і зло, довести, що ця проблема є актуальною в сучасному світі і в людині; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, давати оцінку подіям, явищам, вчинкам героїв; виховувати кращі моральні якості людини, відповідальності за свою справу і вчинки; спонукати до творення і примноження добра, краси.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору.
Епіграф: Віддай людині крихітку себе.
За це душа поповнюється світлом.
Л. Костенко
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент.
Робота з притчею «Усі ми олівці».
Малюк дивиться, як бабуся пише лист, і запитує:
Ти пишеш про мене?
Бабуся перестає писати, усміхається і каже онукові:
Ти вгадав, я пишу про тебе. Але важливіше не те, що я пишу, а те, чим я пишу. Я хотіла б, щоб ти, коли виростеш, став таким, як цей олівець ...
Малюк дивиться на олівець з цікавістю, але не помічає нічого особливого.
Він точно такий же, як усі олівці!
Все залежить від того, як дивитися на речі. Цей олівець володіє п’ятьма якостями, які необхідні тобі, якщо ти хочеш прожити життя в ладу з усім світом.
По-перше, ти можеш бути генієм, але ніколи не повинен забувати про існування Божої сили. Довіряй цій силі і вчися відчувати її.
По-друге, щоб писати, мені доводиться заточувати олівець. Ця операція трохи болюча для нього, але зате після цього олівець пише більш тонко. Отже, вмій терпіти біль, пам’ятаючи, що він облагороджує тебе.
По-третє, якщо користуватися олівцем, завжди можна стерти гумкою те, що вважаєш помилковим. Запам’ятай, що виправляти себе – не завжди погано. Часто це єдиний спосіб утриматися на вірному шляху.
По-четверте, в олівці значення має не дерево, з якого він зроблений і не його форма, а графіт, що знаходиться всередині. Тому завжди думай про те, що відбувається всередині тебе.
І нарешті, по-п’яте, олівець завжди залишає за собою слід. Так само і ти залишаєш після себе сліди своїми вчинками і тому обмірковуй кожен свій крок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1Упізнати героїв та події твору за ілюстраціями (слайди ).
2. Клоуз – тести
1. Які меблі відігравали роль машини часу? (Старовинна шафа).
2. Прикраса, що приносила щастя нареченим. (Коралі).
3. Село, де, на думку Софійчиного дідуся, половина жінок — відьми. (Половинчик).
4. Рідне місто Софійки. (Вишнопіль).
5. Героїня, ім’я якої впало з неба. (Тітонька Сніжана).
6. Сусідка, яку Софійка вважала таємничою особою. (Баба Валя).
7. Просидів у підвалі майже 40 літ. (Василь Кулаківський).
8. Дівчина, яку врятували від хвороби і грози. (Катерина).
9. Вірний лицар із непомітною зовнішністю. (Сашко).
10 Різнокольорова дівчина. (Ірка Завадчук).
11. Допитлива дівчина з талантом детектива, чиєю улюбленою казкою була «Русалонька».(Софійка).
12. Що знаходила після кожної повні баба Валя? (Блакитну стрічку).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота з епіграфом.
- Поясніть слова епіграфа нашого уроку.
- Яким чином ці слова пов’язані з образами головних героїв повісті?
- Чи можна Софійку назвати людиною з добрим серцем і чому?
(Дівчина була доброю до своїх рідних: гуляла з братиком, допомагала мамі; підтримувала колишнього сусіда Сашка; вирішила допомагати Вадиму Кулаківському, незважаючи на те, що він був нечесним хлопцем).
- Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Софійка, коли так по-доброму поставилася до Вадима і зовсім не образилася за його ганебний вчинок? Відповідь обгрунтуйте.
2. Слово вчителя.
— Життя на землі одвічно побудоване на боротьбі між добром і злом, між ними постійно точиться суперечка, конфлікт. Сьогодні на уроці ми говоримо про красу, намагаємося створити ідеал красивої людини. А чи знаєте ви, що однією з найпрекрасніших її рис є доброта? У V ст. до н. е. китайський філософ Конфуцій писав про те, що потрібно виховувати в собі доброту, й вона не передається у спадок, не приходить з досвідом. У давнину слово «добрий» мало значення «міцний», «сильний». Згодом слово «доброта» стало означати «краса», пізніше — «багатий», і лише потім набуло значення «душевний, лагідний».
V. Систематизація й узагальнення знань.
1. Міні-дослідження. Добро і зло у повісті.
Виразне читання уривків твору на підтвердження своїх думок.
2. Проблемне питання.
- Чи може в сучасному світі добро перемогти зло?
3. Гра „Займи позицію”.
Доброта – це порятунок людства, життєдайний дар чи непотрібний пережиток?
4. Робота в групах.
- Представте проект « Як завжди залишатися доброю людиною?»
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Самодіагностика.
- Спробуйте намалювати коло свого оточення. Поміркуйте, кому з них потрібна ваша допомога. Якби ви потрапили в казкову, незвичайну ситуацію, як Софійка, кому із свого оточення ви б допомогли?
- А кому можна допомогти вже зараз, не чекаючи дива?
Близькі Рідні Друзі
Молодші Я Старші
Знайомі Незнайомі
Ровесники
2. Гра «Мій портрет у променях сонця».
- Виберіть із набору людських рис 5 позитивних, які є у вас, і намалюйте у вигляді промінців сонця, а 5 негативних запишіть поруч. Обміняйтеся своїми сонечками із сусідом по парті, який на зворотному боці перелічить п'ять позитивних і негативних якостей, властивих вам. Проаналізуйте відгуки друзів, зробіть висновки.
VІІ. Домашнє завдання (на вибір): скласти кросворд за твором Марини Павленко «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»; скласти запитання для взаємоопитування.