Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Презентація для 5 класу НУШ. Білокур Г. І.

Про матеріал
Проєкт створено за матеріалом підручника з української літератури для 5 класу НУШ (За навчальною програмою "Українська література. 5–6 класи" (автори Т. О. Яценко, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, В. І. Пахаренко, С. О. Дячок, Л. М. Овдійчук, О. А. Слижук, В. М. Макаренко, І. А. Тригуб). Автори підручника: Олеся Калинич, Світлана Дячок. 2022 ).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Проєкт учнів 5 класу. Непедівського ліцею. Хмільницького району. Керівник Білокур Г. І. 2023

Номер слайду 2

Марія Морозенко. «Вірність Хатіко» План. Життя і творчість письменниці. Одна з найбільших японських собак . Послідовність подій у творі. Тема дружби людини й тварини. Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні. Ідея гуманістичних цінностей. ТЛ: оповідання про тварин (анімалістичне).

Номер слайду 3

Марія Морозенко - українська дитяча поетеса, членкиня Національної спілки письменників України (з 2006), літературна редакторка, філологиня, лауреатка багатьох літературних премій Ім'я при народженніМороз Марія Миколаївна. Народилася15 березня 1969 (53 роки)с. Малин, Рівненська область. Країна Україна. Діяльністьписьменниця, Голова Творчого об'єднання дитячих письменників Національної спілки письменників України (від 2016) та від 2019 - Київської організації Національної спілки письменників України, керівниця та ведуча культурологічної студії «Духовність української родини» при Національному музеї літератури (від 2005). Alma mater. Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Номер слайду 4

Творчий доробок письменниці драми;дитячі казки;серії пізнавальних загадок,книга для родинного читання;проза для підлітків.

Номер слайду 5

Книжкові виданнязбірка «Зоряні перевесла» (1999);історична поема «Княгиня Ольга» (2004);літературний переказ казки «Дванадцять місяців» (2005);збірка «Елегія любові» (2006);«Іван Сірко Великий характерник» (2009);"Незвичайні пригоди Чока...» (2010);«Іван Сірко Славетний кошовий» (2013);«Найвірніші» (2014);«Іван Сірко» (2015) - два романи в одній книзі;«Вечорової пори» (2013, 2017 — оновлена);«Я закохалася» (2017).

Номер слайду 6

Марія Морозенко. Нагороди і відзнаки2005 – золота нагорода 3-ї Всеукраїнської виставки-ярмарку «Буквиця»;2008 - лауреатка конкурсу «Рукомесло» в номінації «Твори для дітей»;2008 - етюд «Вони і лелеки» - один із найкращих українських новел конкурсу «Сила малого»;2009 - перемога в конкурсі «Українська сила»;2009 - ювілейна медаль «90-річчя карного розшуку України»;2010 - переможець конкурсу «Різдвяне диво;- лавреатка (лауреатка) урядової Літературної премії імені Лесі Українки;дипломи численних пісенних фестивалів та міжнародних конкурсів.

Номер слайду 7

Громадська і волонтерська діяльність Марія Морозенко займається волонтерською діяльністю, допомагає бійцям, що воюють на Сході, відвідує поранених воїнів у шпиталі, які чекають на підтримку та спілкування.

Номер слайду 8

ЦЕ ЦІКАВО!Акітський собака — порода собак, виведена в префектурі Акіта на японському острові Хонсю. Кольори: білий колір, тигровий, Sesame, Red Fawn. Зріст: самки: 58–66 см, самці: 64–71 см, самці: 64–70 см, самки: 57–64 см. Тривалість життя: 10–12 років. Характер: вірний, витриманий, впертий, тямущий, сприйнятливий, відданий, сміливий. Вага: самки: 32–45 кг, самці: 45–59 кг; самці: 30–34 кг, самки: 25–30 кг. Префектура - орган управління, на чолі якого стоїть префект (префект – голова).

Номер слайду 9

«… собаки — добрі помічники та надійні друзі…» ( Історична довідка) Ха´тіко (10 листопада 1923 — 8 березня 1935) — пес породи Акіта-іну, який народився на фермі неподалік міста Одате, префектура Акіта. Символ вірності і відданості в Японії. Пес став відомим на всю Японію в 1932 після публікації в одній з найбільших газет Токіо статті «Відданий старий пес чекає повернення свого господаря, який помер сім років тому».  Хатіко (Хаті) приходив на станцію протягом 9 років аж до своєї смерті.  

Номер слайду 10

Історія про «собаку, що став неодмінним атрибутом пристанційної площі» Скульптор Теру Андо виліпив собаку в бронзі і 21 квітня 1934 встановив пам'ятник перед станцією Сібуя, на відкритті якого був присутнім і сам Хаті. Тоді на постаменті і з'явився напис «Вірний собака Хатіко».(Ха´тіко — зменшувально-пестливе від Хаті).  Ще дві скульптури: одна у префектурі Акіта, там, де народився пес, друга зображає групу цуценят породи акіта і називається «Юний Хатіко і його друзі». На історії Хатіко у 2009 році був заснований фільм  «Хатіко: Найвірніший друг».https://www.google.com/search?q=%C2%AB%D0%A5%D0%B0%D1%82%D1%96%D0%BA%D0%BE%3 A+%D0%9 D%D0%B0%D0%B9%D0%B2%D1%96%D1%80%D0%BD%D1%96%D1%88%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%B3%C2%BB.

Номер слайду 11

Теорія літератури Оповіда́ння — невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалась одна подія з життя одного, або двох сформованих персонажів. Анімалісти́чний жанр, анімалі́стика (лат. animalis — «тварина») — різновид мистецтва, зображення тварин у живописі, скульптурі, графіці, літературі. Анімаліст - митець, який спеціалізується в цьому жанрі. Він приділяє основну увагу художньо-образній характеристиці тварини і з науковою точністю передає її анатомічну будову. 

Номер слайду 12

Композиція — побудова літературного твору

Номер слайду 13

Позасюжетні елементи в літературі Опис — це літературне зображення зовнішнього світу: пейзажу, портрета, світу речей або подій, які відбуваються день у день. Описи присутні практично в кожному прозовому творі. Авторські відступи – це розгорнуті висловлювання автора (необов'язковий елемент у композиції твору).

Номер слайду 14

Марія Морозенко. «Вірність Хатіко»Розповідь про «нову історію дружби»Сюжет Увідповіднити події з оповідання та сюжетні елементи (письмово): Експозиція – Зав’язка – Розвиток дії –Кульмінація –Розв’язка -

Номер слайду 15

Марія Морозенко. «Вірність Хатіко»Розповідь про «нову історію дружби»Сюжет(Перевір себе на уважність)Експозиція: Хатіко — восьмий собака в господаря. Зав’язка: господар ферми дарує Хатіко. Розвиток дії: прощання та зустрічі на вокзалі. Кульмінація: професор помирає від нападу серця. Розв’язка: смерть Хатіко.(Відповіді до завдання №8 із підручника на с. 188. (автори: Олеся Калинич, Світлана Дячок). Увідповідни події з оповідання та сюжетні елементи.1. г, 2. б, 3. в, 4. а, 5. Ґ )

Номер слайду 16

«Дозволь, я розкажу тобі про Хатіко і його господаря — професора Хідесабуро Уено».(Розповідь ведеться від І особи «… я розкажу…»). ПОЗАСЮЖЕТНІ ЕЛЕМЕНТИПортрет професора: «… Хатіко захотів залишитися із цим чоловіком, що мав світлий погляд і неймовірно теплі лагідні руки, які вміли ніжно гладити собачу шерстку»,Характеристика господаря: «… лагідно говорив усміхнений професор…», «… світле лице професора, як і чув його неповторний голос…», «Гірко, що собачий вік такий короткий». «Ти настільки чудовий пес, що не можеш будь-кого залишити байдужим». «Мав надію [Хатіко], що почує за ними рідний голос [професора]».

Номер слайду 17

«Я назву тебе Хатіко — восьмим». ПОЗАСЮЖЕТНІ ЕЛЕМЕНТИПортрет Хатіко: «Маленький песик… був іще зовсім крихітним, а його досвід спілкування з людьми — мізерним». Характеристика образу собаки: «… неймовірне цуценя!» «… чудовий песик…», «Хатіко направду був розумним і слухняним песиком». «… вірного чотирилапого друг…», «Вірний пес марно чекав його на станції, сумним поглядом проводжаючи усіх пасажирів». «… відданий Хатіко заповзято вірив у повернення свого господаря», «… наполегливістю вірного пса…», «… став неодмінним атрибутом пристанційної площі…», «Хатіко відтепер усе частіше сумував, згадуючи колишні щасливі дні»..

Номер слайду 18

Художні засоби твору Епітети: «… похмура тиша…», «… побачити живе втілення відданості…», «… вірний пес Хатіко…», «… наближення рідної людини…», «… розумними очима…», «Розчулені торговці…», «Осиротілий пес…», «Бідолашний Хатіко…». Звертання: «Учителю, собачку породи акіта я хотів би подарувати вам на знак вдячності». «Я певен — ти все розумієш, Хатіко, …». «Бідолаха, ти мабуть не знаєш …». Метафора: «… на подвір’ї його [Хатіко] зустрічала похмура тиша, яка запанувала тут від дня неповернення професора…».

Номер слайду 19

Марія Морозенко. «Вірність Хатіко»Літературний диктант. Ця історія про … . У перекладі з японської слово «хатіко» означає … . Хто подарував професорові собачку?З якого міста прибував поїзд, на якому приїжджав професор?Що трапилося з господарем?Хто підгодовував тварину?Хто стежив, щоб собаку ніхто не ображав?На що сподівався Хатіко?«Минали роки. Про Хатіко дізнався …».«Про пса писали … , заради нього на станцію Сібуя приїздили …». За скільки років розлуки собака не забув господаря?Як стоїть Хатіко на пероні дотепер?

Номер слайду 20

Марія Морозенко. «Вірність Хатіко» Літературний диктант (Перевір себе на уважність)Ця історія про чотирилапих друзів . У перекладі з японської слово «хатіко» означає «восьмий». Хто подарував професорові собачку? (Фермер – учень професора). З якого міста прибував поїзд, на якому приїжджав професор? (Токіо). Що трапилося з господарем? (Помер від серцевого нападу). Хто підгодовував тварину? (Розчулені торговці). Хто стежив, щоб собаку не не ображали? (Залізничники). На що сподівався Хатіко? (На диво).«Минали роки. Про Хатіко дізнався». (Увесь світ).«Про пса писали (газети), заради нього на станцію Сібуя приїздили (туристи)». За скільки років розлуки собака не забув господаря? (10). Як стоїть Хатіко на пероні дотепер? (У бронзі).

Номер слайду 21

Кроссенс Кроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожен з яких пов'язаний із попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище або факт.

Номер слайду 22

Кроссенс (За картинками назвати автора та твір)112323456789

Номер слайду 23

Криптограма(Розшифрувати за допомогою алфавіту написаний текст (наприклад, А – 1) та пояснити його актуальність). КРИПТОГРАМА, и, ж. Напис, зроблений криптографічним способом. Графоніми або криптограми виражені умовними значками, цифрами, зірочками, крапками, рисками і т. п.4,21,1 - 27,7 28,24,6,19,3,19, 1,16,7 243,11,10,18,10,28,7,18,11,14 28,1,22 12 24 3,11,10,18,10,28,7,18,19,17,24 17,12,22,2712. Кроссенс. Відповідь. Марія Морозенко «Вірність Хатіко».

Номер слайду 24

Криптограма. Відповідь: «Гра —це чудово, але у визначений час і у визначеному місці».«Український Хатіко»Собака Крим на руїнах будинку в Україні «оплакував» господарів (2022 р.)Що об'єднує тварин та в чому їхня відмінність?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Собака Крим(відмінне)СПІЛЬНЕ між тваринами. Собака Хатіко(відмінне)

Номер слайду 25

Відомий помічник ЗСУПес Патрон (нар. 2019) — український собака-винюхувач вибухівки, джек-рассел-тер'єр, талісман Служби України з надзвичайних ситуацій,[2][3] який здобув велику популярність за часів російсько-української війни. У КУЛЬТУРІПес Патрон (марка)Пісня «Пес Патрон» гурту Karta Svitu«Пес Патрон. Маленька історія про велику мрію», автор Зоряна Живка, ілюстратор Богдана Бондар, Свічадо, 2022 Пісня «Пес Патрон» гурту Закрите суспільство. Нагороди8 травня 2022 року Президент України Володимир Зеленський нагородив Патрона медаллю «За віддану службу», а його господаря Михайла Ільєва — орденом «За мужність» III ступеня.27 травня 2022 року на 75-му Канському кінофестивалю Патрон отримав «Palm. Dog. Manitarian[en]», нагорода, яку вручають за зв'язок між людством і собаками[19].23 червня 2022 року пес отримав «Золоту лапу», нагорода від УВАГА ВСІМ!ірландського клубу кінологів.12 липня 2022 року пес отримав грамоту та бойову монету від двох престижних організацій США: «Veterans of Foreign Wars[en]» та «Bomb Techs Without Borders».20 листопада 2022 року Патрон став першим собакою в історії з титулом «Пес доброї волі» від UNICEF.(

Номер слайду 26

Цікаві факти5 українських собак-героїв, чиї історії варто знати https://kontent-ua.com/2021/06/5-ukrayinskykh-sobak-heroyiv-chyyi-istoriyi/Категорія: Відомі собаки https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8 F:%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D1%96_%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B0%D0%BA%D0%B8 Які цікаві факти з життя тварин відомі вам?

Номер слайду 27

«… життя наших улюбленців триває доти, доки ми пам’ятаємо їх…» Домашня робота. Підготуйте світлини домашніх улюбленців (тварин) та вакажіть їхню кличку або тварини, яка живе на Землі. Метод «Пробую перо». Напишіть оповідання про домашню тварину. (Обсяг – до 1 сторінки).

Номер слайду 28

Мої домашні улюбленці …Мурчик Галини Іванівни

Номер слайду 29

«Зі щоденника моєї тваринки» («Загадкове життя домашніх улюбленців») Оповідання Ліза Одинадцять років минуло з того часу, як на нашому подвір'ї з'явилося кошеня. Його хтось підкинув. Воно було переляканим і дуже голодним. Шкода стало мамі й братику маленького сіренького клубочка. Вони прихистили, нагодували, викупали та висушили знайду, постелили стару теплу ковдру в коробку, яка стала для неї власним будиночком. Кішечці було добре в затишній хаті. У наступному році на світ з'явилася я. Ми з братиком росли – підростали і мама доручила нам доглядати за Лізою ( так ми називали кицю). Її улюблене заняття – пити парне молочко. Як тільки Ліза почує, що бабуся доїть корову, біжить до неї, крутить хвостиком, тішиться, муркає, щоб про неї не забули. Так із дня на день проходив час. Ліза з маленького кошеняти перетворилася на гарну білу пухнасту кішку із сірими вушками і блискучою, наче сніг, шерстю. Киця полюбляє м'ясо, особливо ковбасу. Одного разу наша улюблениця відмовилася від щойно купленої ковбаси, хоча та мала привабливий вигляд , і смачно пахла на всю хату. Мама запідозрила, що щось тут не те, і перевірила дату виготовлення виробу. Виявилося, що ковбаса була неякісною, бо закінчився термін придатності до споживання! Так Ліза врятувала нашу родину від отруєння. Я не хочу, щоб склалася думка, що наша кішка – хатня тварина. Ні! Вона, бажаючи догодити господарям, приносить до коридора мишей, крис, та сама їх не їсть, бо завжди сита. Може, міська людина здивувалася б , побачивши таке, але в селі добра кицька – помічниця в господарстві. 1 

Номер слайду 30

Навесні я помітила, що Ліза довгенько сидить на одному місці та пильно дивиться вперед . Мені стало цікаво, що привернуло увагу малої господині? Не пройшло й декілька хвилин, як вона, ніби блискавка, зірвалася з місця і стрибнула так далеко, що я остовпіла. Виявилося, киця прогнала горобців, які їли зерно, насипане для курей. Наша кішечка дуже розумна. Це я зрозуміла тоді, коли мене підкосив грип: боліло горло, руки, ноги. Ліза лягла поруч, ніби хотіла зігріти мене, вилікувати. Мені здалося, що кішечка співчувала мені і заспокоювала співаючи «Мур – мур». Коти можуть лікувати людей, - сказала мама. Я їй повірила та з Лізиною поміччю прогнала від себе хворобу. Наша сім'я дуже добре за ці роки вивчила поведінку улюблениці, яка зустрічає маму з роботи, мене зі школи, вибігаючи назустріч, лагідно горнеться до мене, і я чую її муркотіння. Здається, що вона так вітається зі мною. У Лізи особливий характер. Вона може і вкусити, якщо її занадто сильно обіймати. Не завжди з кішечкою було все гаразд. Одного разу вона нас дуже налякала. Влітку прийшли до мене дівчатка. Ми довго гралися на вулиці і не помітили, що почало сутеніти. Я вирішила провести подруг. Повертаючись додому, зачинила за собою ворота. Через деякий час ми побачили, що Лізазникла. Мама виходила на вулицю, кликала її, але кішечка не прийшла. Уся сім'я дуже розхвилювалася та вирішила, що вранці шукатиме пропажу. Якою ж великою була наша радість, коли ми відчинили ворота і побачили Лізу. Вона дивилася на нас сумними очима. Ми гладили знайду, обнімали, дали їстоньки. Сусіди казали: - Ліза потрапила в хороші руки. Згодом я зрозуміла, що означали ці слова. Киці добре в нас, а нам чудово з нею. Я не знаю, скільки років живуть коти, але хочу, щоб Ліза завжди була поруч. Оповідання склала Юлія, учениця 5 класу. Учитель Білокур Галина Іванівна 2

Номер слайду 31

Бесіда (Незакінчене речення)Сьогодні на уроці я зрозумів / зрозуміла…. Мені було цікаво прочитати (почути)…. Я навчився / навчилася…. Не сподобалося те, що…Ще хотів би/ хотіла б дізнатися про…

Номер слайду 32

Джерелаhttps://www.google.com/search?sxsrf=AJOqlz. WHg. HYbqa. Pv. T-fv. DGVLb-4d1-UJAg:1677706340162&q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D0%9 C%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%8 F+%D0%9 C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.+%C2%AB%D0%92%D1%96%D1%80%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8 C+%D0%A5%D0%B0%D1%82%D1%96%D0%BA%D0%BE%C2%BB2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 C%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7_%D0%9 C%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%8 F_%D0%9 C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%D1%97%D0%B2%D0%BD%D0%B03. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B0%D1%82%D1%96%D0%BA%D0%BE4. https://glavcom.ua/country/society/tse-foto-maje-bachiti-svit-pes-krim-jakij-oplakuvav-rodinu-v-dnipri-stav-simvolom-bolju-ukrajintsiv-8785. https://www.google.com/search?q=%D0%BF%D0%B5%D1%81+%D1%85%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%BE+%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0&oq=%D0%BF%D0%B5%D1%81+%D1%85%D0%B0%D1%82%D1%96%D0%BA%D0%BE+%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B0&aqs=chrome.6. https://www.google.com/search?sxsrf=AJOqlz. VTJx. E11ukv. Mvp0 GM-l. G_Cz. Yi. Jyx. Q:1677788891073&q=%D1%85%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%BE+%D0%BF%D0%B0%D0%BC%D1%8 F%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA&7. https://zno.if.ua/?p=9658. https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%86%D1%96%D1%8 F+%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%83++%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0&tbm=isch&ved=2ah. UKEwizg. YPvk779 Ah. Uiua. QKHVn. OA9. https://vseosvita.ua/library/animalisticnij-zanr-zobrazenna-tvarin-279628.html10.  https://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/2772-pozasyuzhetni-elementi-v-literaturi11. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9 F%D0%B0%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD_(%D0%BF%D0%B5%D1%81)12. https://www.google.com/13. https://vseosvita.ua/library/prezentacia-so-take-fanfiki-213699.html14. https://knigovo.org.ua/naochnst-1-klas-nush-15. https://www.google.com/search?sxsrf=AJOql16. https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D1%81%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%B8%D0%BA+17. https://www.google.com/search?sxsrf=AJ18. «Українська література. 5–6 класи (автори Т. О. Яценко, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, В. І. Пахаренко, С. О. Дячок, Л. М. Овдійчук, О. А. Слижук, В. М. Макаренко, І. А. Тригуб); с. 141-144.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дерев'янко Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мосіюк Неоніла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
22 березня 2023
Переглядів
12254
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку