Миколи Вінграновськього «Гусенятко». Презентація для 5 класу НУШ. Білокур Г. І.

Про матеріал
Проєкт створено за матеріалом підручника з української літератури для 5 класу НУШ (За навчальною програмою "Українська література. 5–6 класи" (автори Т. О. Яценко, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, В. І. Пахаренко, С. О. Дячок, Л. М. Овдійчук, О. А. Слижук, В. М. Макаренко, І. А. Тригуб). Автори підручника: Олеся Калинич, Світлана Дячок. 2022 ).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Микола Вінграновський "Гусенятко" Проєкт учнів 5 класу. Непедівського ліцею. Хмільницького району. Керівник Білокур Г. І. 2023

Номер слайду 2

Біографічні відомості про письменника. Тема родинних цінностей у творі «Гусенятко». Художні функції часу і простору в оповіданні. ТЛ: тема та ідея літературного твору. План

Номер слайду 3

Народився: 7 листопада 1936 р., Первомайськ (Миколаївська область)Помер: 26 травня 2004 р., Київ. Національність: українець. Мова творів: українська. Книги: Сто поезій, Атомні прелюди, Вибрані твори, На добраніч…Нагороди: Лавреат Державної премії України імені Тараса Шевченка (1984) за збірки творів для дітей «Літній ранок», «Літній вечір», «Ластівко біля вікна», «На добраніч».[7]Почесна Грамота Президії Верховної Ради Української Радянської Соціалістичної Республіки. Лавреат літературної премії «Благовіст»[8]Лавреат премії Фундації Антоновичів (США)Мико́ла Степа́нович Вінграно́вський  

Номер слайду 4

Мрія здійснилася…Знайомство Миколи Вінграновського з Олександром Довженком. Олекса́ндр Петро́вич Довже́нко — український радянський письменник, кінорежисер, кінодраматург, художник, класик світового кінематографа. 

Номер слайду 5

Збірки віршів. Атомні прелюди (1962)Сто поезій (1966)Поезії (1971)На срібнім березі (1978)Київ (1982)Губами теплими і оком золотим (1984)Цю жінку я люблю (1990)З обійнятих тобою днів (1993)Любове, ні! не прощавай! (1996)Сеньорито акації (1994)Творча спадщина

Номер слайду 6

ПовістіСвіт без війни (1958)Президент (1960)Первінка (1971) [Архівовано 12 травня 2014 у Wayback Machine.]Сіроманець (1977)У глибині дощів (1979)Літо на Десні (1983)Кінь на вечірній зорі (1986)Чотирнадцять столиць України (1997, історичний нарис)Манюня (2003, повість)Роман. Северин Наливайко (1996)Творча спадщина

Номер слайду 7

КУля — Мати. Крихітка — Може бути Pianoбой — Літак. O. Torvald — Це ти Ніна і Тоня Матвієнко — Величальна колискова. Tomato Jaws — Сонце. MADNOTBAD — Любити Вас. Drudkh — Безчестя І та ІІ (Ніч Івана Богуна)Red. Cat. Fish. — Пісня сіроманця. Ді. Ор — 13 руж. Творча спадщина. Твори, покладені на музику

Номер слайду 8

Іван Орлюк (Повість полум'яних літ, 1961)Дончак («Сейм виходить з берегів», 1962)Вацлав Купка (Берег надії, 1967)Несвятипаска (Дума про Британку, 1970)Творча спадщина. Кіно. Акторські ролі

Номер слайду 9

Дочка Стратіона (1964, 2-й режисер у співавторстві; режисер В. Левін)Ескадра повертає на Захід (1966, у співавторстві)Берег надії (1967, роль Вацлава Купки)Дума про Британку (1970, роль Несвятипаски)Тихі береги (1973)Климко (1984)Творча спадщина. Режисер. Художні фільми

Номер слайду 10

Голубі сестри людей (1966)Слово про Андрія Малишка (1983)Щоденник О. П. Довженка (1989, у співавторстві з Леонідом Осикою)Довженко. Щоденник 1941—1945 (1993)Чигирин — столиця гетьмана Богдана Хмельницького (1993)Батурин — столиця гетьмана Івана Мазепи (1993)Галич — столиця князя Данила Галицького (1993)Гетьман Сагайдачний (1999)Творча спадщина. Документальні фільми

Номер слайду 11

Слово на папері – для мене це щось на зразок, як для дитини, яка не вміє ще плавати, вперше ввійти в ріку ... Микола Вінграновський(Що, на Вашу думку, мав на увазі письменник?)

Номер слайду 12

https://www.youtube.com/watch?v=9 RQvjm1 Zq4o. Буктрейлер до оповідання М. Вінграновського "Гусенятко»Буктрейлер — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. 

Номер слайду 13

Табун — тут: зграя диких птахів. Латаття — водяна рослина з великим листям та білими або жовтими квітками.2. Деркач — невеликий перелітний птах з жовтувато-бурим опереннямі характерним скрипучим криком.3. Заплава — частина річкової долини, що затоплюється під час весняної повені. Словникова робота

Номер слайду 14

Тхір і куниця - хижі тварини, кібчик - хижий птах. Воло — розширена частина стравоходу в багатьох птахів, де тимчасово перебуває та попередньо перетравлюється їжа. Озимина — сходи або посіви сільськогосподарських культур, які сіють восени. «Не бійтесь заглядати у словник: це чистий яр, а не сумне провалля» (М. Рильський)

Номер слайду 15

Час (хронос) художнього твору завжди відрізняється від реального історичного часу. У творі час може виражатися за допомогою датування, вказівки на тривалість подій і діалогів героїв (наприклад, „минулої зими”). Простір художнього твору — топос (місце), в якому розміщуються персонажі і відбувається дія. Час і простір невіддільні один від одного. ХУДОЖНІЙ ЧАС І ПРОСТІР в оповіданні

Номер слайду 16

Час (хронос) художнього твору: «Її чоловік з табуном1 і старшими дітьми зранку подався політати над полем і плавнями перед відльотом.»(…У вирій. Осінь.) «Гуска лишалася на пізнім своїм осіннім яйці».«…двоє його братів і четверо сестричок народилися ще у травні, весною, коли й треба, а воно — восени, сьогодні, коли іній цвіте на зеленім лататті і давно вже не чути голосу їхніх найближчих сусідів-деркачів».«А тут на дзьобі уже зима, заплава замерзне …».«Між очеретом за лугами при озимині з прощального низького сонця вилетів з дітьми гусак …». (вечір).«З горіхового неба стало накрапати». «Надходить ніч імряка». (Пізній час. Дощова пора). Завдання: продовжіть роботу над визначенням художнього часу в оповіданні. ХУДОЖНІЙ ЧАС І ПРОСТІР в оповіданні Миколи Вінграновськього «Гусенятко»

Номер слайду 17

Простір художнього твору:«Гуска лишалася на пізнім своїм осіннім яйці». (У гнізді).«Між очеретом за лугами при озимині з прощального низького сонця вилетів з дітьми гусак …».«Лети по сірому. (Низенько над землею). По синьому (високо в небі) не лети».«А далі від заповідника — морем». (Місце). Завдання: продовжіть роботу над визначенням художнього простору в оповіданні. ХУДОЖНІЙ ЧАС І ПРОСТІР в оповіданні Миколи Вінграновськього «Гусенятко»

Номер слайду 18

Тема — те, про що автор розповідає у творі.Ідея — головна думка, утілена в творі. Теорія літератури

Номер слайду 19

Автор: Микола Вінграновський. Назва: «Гусенятко». Рік написання: 1978. Рід: (епічний (розповідний)) прозова мова. Жанр: оповідання. Тема: розповідь про життя диких тварин (гусей)та перешкоди на їхньому шляху.Ідея: усі в цьому світі (і люди, і тварини) мають право на життя та мирне співіснування. Проблеми, порушені у творі:екологічні;взаємин у родині;батьків і дітей;людської обмеженості;любові до всього живого;жаги до життя на волі. Паспорт твору

Номер слайду 20

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} ГоловніДругорядні ПОЗИТИВНІНЕГАТИВНІбагатий світ природи. Гусенятко,гуска-мати,гусак-тато,сталеваррибалки,чолов’ягалисиці, тхори, куниці, кібчики, ондатра, видра, соми, щуки... . Герої оповідання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}НЕБЕЗПЕКИ для тварин. Вітер, сніг, мороз, лід, хижі тварини, мисливці, голод, вир, баржа, чолов’яга, рибалки, моторний човен.

Номер слайду 21

портрет: «… знайшлося: згорблене, вогке, сумне, з прилиплою шкаралупкою на дзьобику, гусенятко обсихало під маминим крилом…», «у тата були сторожкі очі, висока очеретяна шия, татова шия ходила над гусенятком, поверталася над ним на кожен найнечутніший порух. Мав тато і високі м'які сірі груди»(на початку твору), «худий, облізлий, довгий — городом від води по картоплянім бадилищі до гусенятка йшов сірий тато». (у кінці твору). Паспорт твору (продовження)ПОЗАСЮЖЕТНІ ЕЛЕМЕНТИ:

Номер слайду 22

епітети: «Гуска лишалася на пізнім своїм осіннім яйці», «згорблене, вогке, сумне …гусенятко», «під молодими жовтими дзьобами», «горіхового неба»; «мокрою темінню». «Вода. Солодка, добра для гусячого малого народу». «Сизим інеєвим досвітком»;порівняння: «темінь залазила …, наче хотіла сховатися в ньому і хотіла обсохнути». «Чорний, як ніч, він знову летів…» Метафори (персоніфікація): «вола ходили», «гусенятко пірнуло під них [груди]». «Надходить ніч і мряка», «ніч раптом поважчала і стала тиснути … темінню на гніздо, темінь залазила йому в спину і крила». «гніздо не слухалось, гніздо мчало». «Вода гнула, шарпала, теребила», «вітер грався»; «тиснув грудьми темінь». Паспорт твору (продовження)Художні засоби:

Номер слайду 23

пестливі слова: «на дзьобику», «по голівціі», «ніжкою»;згрубілі слова: «добирався якийсь чолов’яга»;фразеологізми: «Летіти … через три моря», «і так _ і сяк»! ; «та й годі», «родився в щасливій сорочці»;синоніми: «Мама подивилась на нього [гусенятко] … і заплакала»; «Мале … народилося, а вже говорить». Гусенятко Гусачок! «гусенятко забилося, заплакало-запищало»; «Гусак пірнав, випірнав, ухилявся»;символи: «а це, сьоме, сьогоднішнє», «в засідці вже троє», «йшло троє брезентових рибалок» (як у казках). «Збирайтесь. .. Підіймайтесь у мряці» (смуток). «гусенятко забилося, заплакало-запищало, а дощ прибував» (сум); «недобра чорна вода несла його всю ніч» (тривога); ! повторення голосних звуків для підсилення сказаного слова (асонанс): «Затарахкало» (за-та-рах-ка-ло ). Паспорт твору (продовження)

Номер слайду 24

звертання: «Я тобі дам, дурне, сполоснутися!».окличні речення: «Я тобі дам!» «Плигай!» «Птиця!»художня деталь: «гусячого малого народу»;стиль: «каюк!» (розмовний); професійна лексика: «спінінг»; прихований гумор (іронія) та вказівка на вислів Т. Шевченка (алюзія) : «Рай, та й годі!»форма сну: «воно вже велике, живе серед гусей, і гуси на нього кричать, і рай його скінчився...». (Образ світлого майбутнього , у якому немає лихих людей). Поради (інструктажі) від батька-гусака: «— Лети по сірому. По синьому не лети. І не кричи. Над очеретом бери праворуч вище: за очеретом в засідці вже троє». (С. 171). Від слів «— Збирайтесь» до слів «Будь хитра і обережна». (С. 172). Паспорт твору (продовження)

Номер слайду 25

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Мова автора. Мова персонажів «Гусенятко розплющило однеочко, потім друге, пискнуло і — на-родилося».; «з прилиплою шкаралупкою на дзьобику, гусенятко обсихало під маминим крилом…».( Гесенятко описане з любов’ю).«А вітер, а сніг, а мороз та лід, а лисиці, тхори, куниці, кібчики, приблудні коти, собаки, а мисливці, а їсти що?» (Сполучники «А а» увиразнюють сказане). ? (риторичне запитання) містить у собі ствердну відповідь: «нічого!» (Переживання, співчуття); «чолов’яга поліз до носа баржі» .(Учоловік описаний у зниженому тоні). « — А як ти малого не доведеш і сам?— Не бійся. Ти, головне, бережи табун і дітей. Будь хитра і обережна. А я постараюся на весну прилетіти до вас з малим». (Автор показує мудрість гусей). Робота над текстом{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Мова персонажів і мова автора « — Не знайшов! Нема! Світи менше, очі сліпиш, світи слабіше, бо в воду впаду! — і знову на чотирьох поліз до рубки...». (Автор говорить прочолов’ягу у пародійному тоні).

Номер слайду 26

Кросворд{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} По горизонталі:1 Прізвище автора твору «Гусенятко».2 Зграю диких гусей ще називають … .3 Пора року в оповіданні.4 Головний герой твору.5 Будиночок гусей - … .6 Синонім до слова «свобода».7 Хто рятував гусенятко?8 Хто мав берегти табун і дітей?9 Художній засіб: «гніздо не слухалось». По вертикалі:1 Назва твору Миколи Вінграновського.

Номер слайду 27

Кросворд(ВІДПОВІДІ)

Номер слайду 28

БУМЕРА́НГ, а, ч. Кидальна зброя австралійських племен, що має форму зігнутої палиці, яка сама повертається до того, хто її кипув. «Ні, той крик був не гусячий, а людський. «Видно, попали по своєму, — подумав гусак, — вночі ж то не видно, де небо, а де земля» («Гусенятко»). Життя - бумеранг, що пошлемо, то таке й повернеться (Народна творчість). Не копай іншому яму, бо й сам у неї впадеш (Народна творчість). Чи можна твір «Гусенятко» Миколи Вінграновського вважати казкою? (Відповідь аргументуйте). Ефект (закон) бумеранга

Номер слайду 29

«Гусенятко хотіло виглянути з бочки, але не дострибнуло. Тоді воно спробувало крило, одне і друге, а потім уже обидва і вистрибнуло на бочкове ребро… до гусенятка йшов сірий тато». БЕСІДАЯк далі могли розвиватися події в творі?Чи здійснилася мрія Миколи Вінграновського? Якою людиною, на Вашу думку, був митець?Мите́ць, мистки́ня — людина, яка займається творчою діяльністю в будь-якому виді мистецтва (професійно або як народний митець чи мистикиня). Мрії збуваються у відповідний момент. І цей момент називається: На все свій час... і бажання

Номер слайду 30

Вулиця Вінграновського у Миколаєві. Одна з найбільших вулиць міста Первомайська, де народився поет, має його ім'я. Також вулиці, названі на його честь, існують у Києві та Миколаєві, а в Білій Церкві є провулок Вінграновського. Школі № 17 міста Первомайськ надано ім'я Миколи Вінграновського. Увічнення пам'яті письменника

Номер слайду 31

Фотопроєкт «Вінграновський повсюди» підтримали Олександр Пономарьов, Ніна та Антоніна Матвієнко, Андрій Хливнюк (соліст гурту Бумбокс), Олег Михайлюта (учасник гурту ТНМК), Марія Єфросініна, Юрій Горбунов, Василіса Фролова, Олександр Педан, Катерина Осадча, Остап Ступка, Володимир Горянський, Олександр Шовковський та інші митці. Пісенні композиції на поетичні твори поета презентували Крихітка Цахес, Tomato Jaws, Дмитро Шуров. У 2013 році за ініціативи «Благодійного фонду імені Миколи Вінграновського» (заснованого сином письменника та актора — Андрієм Вінграновським) квітень був оголошений «Місяцем Миколи Вінграновського»

Номер слайду 32

Микола Вінграновський. "Сон" ; "Озирнулись маки: що таке?" ; "Літній ранок" ; "Гусенятко" ; "Грім"Микола Вінграновський. "Бабунин дощ":  https://www.youtube.com/watch?v=45kanmahplg [Архівовано 7 листопада 2021 у Wayback Machine.]Микола Вінграновський. "Це ти? Це ти..." : https://www.youtube.com/watch?v=md. Hy. PLn. W3l. I [Архівовано 7 листопада 2021 у Wayback Machine.]Аудіозаписи

Номер слайду 33

Сьогодні на уроці я зрозумів /зрозуміла…. Мені було цікаво прочитати (почути)…. Не сподобалося те, що…Я навчився / навчилася…. Ще хотів би/ хотіла б дізнатися про…Бесіда (Незакінчене речення)

Номер слайду 34

Метод «Пробую перо». Скласти сенкан до слова «гусенятко» або написати фанфік про домашню тварину (обсяг – 0,5 сторінки) , або створити мультфільм. ЗРАЗОКГусенятко. Мале, дурне. Заплакало, сполоснулося, вистрибнуло. Не кажи – не вмію, а кажи – навчуся!Гусачок! Фанфік, фанфікшн (від.англ.fan fiction – художня література) – це літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі(як правило, літературному), що використовує його ідеї, сюжет або персонажів. Фанфік може бути : власним продовженням твору, його передісторією, пародією, тощо. Домашня робота

Номер слайду 35

1. «Українська література. 5–6 класи (автори Олеся Калинич, Світлана Дячок; Генеза; 2022); с. 141-144.2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1%96%D0%BD%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8 C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%9 C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0_%D0%A1%D1%82%D0%B5%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%873. https://www.google.com/search?sxsrf=AJOqlz. Vf. Nu. MWrpc6 Vqqa0 HNYkq7l. EM8 XAA:1677446562458&q=%D0%9 A.+%D0%9 B%D0%B0%D0%B2%D1%80%D0%BE.+%D0%86%D0%BB%D1%8 E%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8 F+%D0%B4%D0%BE+%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8+%C2%AB%D0%93%D1%83%D1%81%D0%B5%D0%BD%D1%8 F%D1%82%D0%BA%D0%BE%C2%BB4. https://www.google.com/search?q=%D1%85%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D1%96%D0%B9+%D1%87%D0%B0%D1%81+%D1%96+%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%D1%805. https://www.google.com/search?q=%D0%B1%D1%83%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B3+6. https://www.google.com/search?q=%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%8 C+%D1%86%D0%B57. https://www.youtube.com/watch?v=9 RQvjm1 Zq4o. Джерела

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Форсюк Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
22 березня 2023
Переглядів
9597
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку