Тема: Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Характеристика образів Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна.
Мета: розвивати навички зв’язного мовлення учнів, продовжувати формувати вміння аналізувати літературний твір, працювати з текстом, вчити порівнювати образи головних героїв твору, виховувати вдумливого читача.
Обладнання: презентація, фрагмент з фільму «Пригоди Тома Сойєра» ( за мотивами книги «Пригоди Тома Сойєра»)
Хід уроку
І. Організаційний момент. Оголошення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація вивченого матеріалу.
1. Бесіда з учнями:
- Яке враження на вас справив твір М.Твена «Пригоди Тома Сойєра»?
- Що ви довідались з перших розділів про Тома Сойєра?
- Який епізод вам найбільше сподобався?
2. Літературна вікторина: « Впізнай героя» (учитель зачитує цитату з тексту)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Твір американського письменника Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» пройнятий світлом і добрим гумором. Відомими героями Марка Твена стали Том Сойер і Гекльберрі Фінн. Історія про двох хлопчаків — вигадника і фантазера Тома Сойєра та його вірного друга та зброєносця Гека Фінна — захоплювала не одне покоління читачів. Дуже мало знайдеться дорослих, які б не читали «Пригоди Тома Сойєра». Ця повість належить до тих книжок, які читають у дитинстві і перечитують у дорослому віці, знаходячи дотепи, що загубили через дитячу нерозважливість.
2. Бесіда:
- Яким ви уявляєте Тома? Знайдіть його опис у тексті.
(Перегляд фрагмента з фільму)
-Чи співпали ваші уявлення про героя та образ, представлений режисером?
- А що можна сказати про Гекльберрі Фінна?
- Яке ставлення до дружби у Тома та Гека?
3. Характеристика Тома Сойєра ( І група)
4. Характеристика Гекльберрі Фінна (ІІ група)
ІV. Закріплення матеріалу.
1. Інсценування уривка з твору. (випереджальне завдання ІІІ група)
2. Перегляд фрагмента з фільму за мотивами повісті «Пригоди Тома Сойєра».
- Як ви оцінюєте поведінку хлопчаків на кладовищі?
- Прослідкуйте, як від звичайних пустощів та розваг хлопці перейшли до справжніх благородних вчинків?
3.Складання плану до порівняльної характеристики героїв.
План.
1.Том і Гек – різні умови проживання..
2. Ставлення до освіти та виховання.
3. Спільні та відмінні риси характеру героїв.
4. Стосунки героїв з іншими персонажами твору.
5. Роль дружби в житті хлопчиків.
6. Ставлення автора до героів.
V. Підведення підсумків уроку.
Отже, ми переконались, що Том і Гек – справжні друзі. І вони не тільки бешкетують, але можуть бути й цілком серйозними та відповідальними людьми (випадок на кладовищі і порятунок невинної людини). Цей вчинок свідчить про милосердя друзів, про співчуття до чужої біди і сміливість. Дух авантюризму і потяг до пригод ніколи не залишали Тома і Гека ( втеча на острів, пошук скарбів). Том і Гек - чудові хлопці і справжні друзі. Вони завжди разом - і в біді, і в радості, вони щирі й вірні. Вони зуміють пронести почуття дружби через усе життя.
VI. Домашнє завдання. Скласти розповідь «Порівняльна характеристика образів Тома та Гека за планом.