Маркетинг у діяльності підприємця. Функції маркетингу. Складові маркетингу: продукт, ціна, просування, позиція на ринку.

Про матеріал
Дана розробка уроку розкриває значення маркетингу в діяльності підприємства й забезпеченні його ринкового успіху; визначає функції маркетингу; охарактеризувує головні складові маркетингу(продукт, ціна, просування, позиція на ринку.). Даний урок допоможе розвити пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки. Виховувати творчу активність, самостійність у формуванні нових знань,сприяти професійній орієнтації учнів.
Перегляд файлу

 

 

Тема: Маркетинг у діяльності підприємця. Функції маркетингу. Складові маркетингу: продукт, ціна, просування, позиція на ринку.

Мета: розкрити значення маркетингу в діяльності підприємства й забезпеченні його ринкового успіху; визначити функції маркетингу; охарактеризувати головні складові маркетингу(продукт, ціна, просування, позиція на ринку.). Розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки. Виховувати творчу  активність, самостійність у формуванні нових знань,сприяти професійній орієнтації учнів.

Обладнання: підручник, зошит, мультимедійна установка, презентації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Основні поняття: маркетинг, 4P, товар, ціна, реклама.

Форма: урок-дослідження.

Хід уроку.

I. Організаційний момент. (запис у зошиті теми, підручник параграф 19)

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Вчитель. Діти ви добре знаєте, що потреби людини — безмежні. Перегляд мультфільму "Цветик-семицветик".

Питання вчителя. А чи можна обмежити потреби людини?

Відповідь учнів. Ні.

Питання вчителя. Який же можна зробити висновок?

Відповідь учнів. Потреби людини безмежні.

Питання вчителя. А хто задовольняє ці потреби?

Відповідь учнів. Виробники

Питання вчителя. А чому?

 Відповідь учнів. Оскільки від ступеня задоволеності покупців залежать їхні доходи.

Вчитель. Отже, ми прийшли до розуміння, що успіх підприємницької діяльності залежить від споживача, який купить або не купить товар. Головна мета підприємницької діяльності - одержання прибутку - досягається лише за умови схвалення споживачами конкретного товару чи послуги. Тому маркетинг є невід'ємною складовою

 

 

підприємництва, спрямованого на вивчення попиту споживачів та організацію виробництва і збуту товарів.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми проведемо дослідження теми: " Маркетинг у діяльності підприємця. Функції маркетингу. Складові маркетингу: продукт, ціна, просування, позиція на ринку." Але провідною людиною здійснення маркетингової діяльності є менеджер.  

Вчитель.  1. Як ви вважаєте хто такий менеджер?

Учень1. Менеджер — це фахівець з вищою освітою з навичками керівної роботи.

Учень2. Я, вважаю що це людина яка здійснює професійне управління.

Учень3. Мені здається - це звичайний продавець.

Учень 4. Я думаю, що - це організатор або адміністратор та керівник.

Вчитель. Так дійсно ви правильно розумієте, я узагальню те що ви сказали: Менеджер – це людина, яка має планувати, організовувати, координувати та контролювати маркетингові процеси на підприємстві.

Вчитель.  А давайте спробуємо дати відповідь на питання чи завжди існував маркетинг? Досліджували це питання Влада і Рита.

Учень1. Я вважаю, що маркетинг пройшов складний шлях еволюції. І цілком певно можна стверджувати, що маркетинг існував завжди, тому що обмін, як вид діяльності, розпочав своє існування буквально з перших кроків первісної людини, коли людина почала усвідомлено піклуватися про задоволення своїх потреб.

  З виникненням товарного виробництва і ринку (6-7 тис. років тому) почали розвиватися перші види маркетингової діяльності: реклама, цінова політика. Перші рекламні оголошення виконувалися на дерев'яних дошках, вибивалися на кам'яних плитах, голосно оголошувалися на базарних площах.

Стан суспільства в будь-який проміжок часу визначається сукупністю суспільних потреб та їх рівнем, які обумовлюють необхідну виробничу діяльність у будь-якої соціальної системи. До тих пір, поки виробники і споживачі жили поруч і добре знали один одного, виробники випускали те, що було необхідно для задоволення добре відомих їм потреб. У міру розвитку та поглиблення суспільного поділу праці підвищувалася його

 

 

 

продуктивність, відбувалися глибокі зміни і в сфері виробництва, і в соціально-економічній сфері. Ці зміни призвели до зростання обсягів попиту на товари і послуги, а, отже, з'явилася необхідність збільшення пропозиції товарів і послуг.

Учень2. Я хочу додати, що вирішенню цієї проблеми сприяла промислова революція кінця ХІХ - початку ХХ ст., Що ознаменувала прихід індустріальної ери. Виробники зіткнулися з таким явищем як надлишкове виробництво - пропозиція перевищує попит. Не рятувало і зниження цін, яке в підсумку призвело до зменшення прибутку. З цією проблемою виробники США та західної Європи зіткнулися вже у 30-і рр.. ХХ століття. І суть маркетингу змінилася: в період масового виробництва перемагало те підприємство, яке випускало продукцію за найнижчими цінами.

З середини 50-х рр.. ХХ ст. Розпочалася науково-технічна революція, що ознаменувала нову еру в розвитку людства - еру інформації. Споживач стає все більш вередливою, розбірливим, очікує від зроблених покупок максимального задоволення, вимагає повну інформацію про товар. Нагальною потребою в цих умовах для виробника стає ув'язка виробництва і збуту товарів в єдиний процес з тим, щоб створювати і виробляти ті товари, які будуть користуватися попитом на ринку, а не випускати те, що ледве вдається збути.

Сучасний вигляд маркетингу сформувався в 70-ті роки ХХ ст. Він виходить з суверенітету інтересів споживача. Вступаючи в третю фазу своєї еволюції, маркетинг стає філософією організації та управління підприємством.

Вчитель. Я хочу зробити висновок, що суть маркетингу в майбутньому - це спільність відчуттів з споживачами, ставлення до клієнта, як до самого себе, але з урахуванням його індивідуальності. Або інакше - це баланс інтересів трьох головних суб'єктів: споживача, суспільства, виробника на основі принципів партнерства та гуманності.

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Діти у мене до вас питання:

♦ Чому, на вашу думку, виробники намагаються постійно вдосконалювати свій товар?

Учень1. На мою думку  споживачі схилятимуться до товарів найвищої якості, з найкращими експлуатаційними властивостями і характеристиками.

Учень2. Для того щоб  - зробити дешевий товар із задовільними споживчими

 

 

властивостями.

Вчитель. Ви вірно говорили, але тепер давайте спробуємо дати визначення поняття "маркетинг". А для цього ми послухаємо думку експерта з питання поняття маркетинг. Давайте узагальнимо поняття маркетинг.  Як ви вважаєте, що таке маркетинг?

Вчитель. Прошу вас записати до зошита поняття маркетинг.

Учень1. Маркетинг — це вид людської діяльності, спрямований на задоволення потреб за допомогою обміну. Спрямовує потоки товарів і послуг від виробника до споживача.

Вчитель. Задача маркетингу полягає в досягненні ринкової згоди між виробниками й покупцями — за якістю і параметрами товару, за ціною, за місцем продажу, за іміджем товару і виробника.

Виникає питання які функції виконує маркетинг?У формі відкритого "Мікрофону " давайте обговоримо:

1) аналіз і дослідження ринку — споживачів, конкурентів, аналогічної продукції;

2) прогнозування попиту;

3) планування асортименту продукції;

4) організація виробництва нового товару;

5) організація маркетингових комунікацій;

6) ціноутворення;

7) розподіл  і збут товару;

8) маркетингове планування, контроль маркетингової діяльності.

Вчитель. Ви правильно говорили,  ці функції працють тоді коли виробник використовує інструменти для того, щоб продати свій товар. Усі елементи комплексу маркетингу доповнюють один одного. Класично виокремлюють чотири головні елементи (їх називають 4P, використовується скрайбінг презентація). Давайте дізнаємося які це елементи:

Учень1. 1) рroduct    (товарна політика фірми) — розроблення асортиментного ряду товарів, їхніх властивостей (якості), упаковки, іміджу торговельної марки тощо;

Учень2. рrice (цінова політика) — розроблення рівня і поведінки цін, цінових методів стимулювання збуту, знижки, продаж у кредит та ін.;

Учень3.  рromotion (просування товару) — система інформування потенційних клієнтів, створення позитивної думки про товар і фірму шляхом використання різноманітних

 

 

методів стимулювання збуту (реклама, сервіс тощо);

Учень 4.  plase (місце та час продажу) — вибір оптимальних каналів збуту і торгових посередників, організація зберігання і транспортування товару.

Вчитель. Зробимо висновок, якщо підприємець не володіє цими інструментами він не досягне бажаного результату, а саме прибутку. Для просування свого товару чи послугу кожний підприємець повинен дотримуватися концепції управління маркетингом.

Вчитель. Для визначення головних концепцій маркетингу були сформовані домашні групи. І ви всі за бажанням взяли участь у  групах. Перевіримо домашнє завдання. До слова запрошується 1гр., 2гр., 3гр. Прошу лідерів груп озвучити, хто працював над дослідженням концепцій і хто дасть відповідь

1гр. - відповідальний - доповідачі

2гр - відповідальний - доповідачі

3гр - відповідальний - доповідачі

1- група. 1. Концепція вдосконалення виробництва ґрунтується на тому, що споживачі куплятимуть товари, доволі поширені й доступні за цінами, а отже, управління має зосередити свої зусилля на вдосконаленні виробництва.

2. Концепція вдосконалення товару стверджує, що споживачі виявлятимуть інтерес до товарів, які мають найвищу якість, найкращі експлуатаційні характеристики та властивості, а отже, організація має зосередитися на постійному вдосконаленні товару.

2- група.  3. Концепція інтенсифікації комерційних зусиль (продажів) виходить із того, що споживачі не купуватимуть товари фірми в достатніх кількостях, якщо вона не докладе потрібних зусиль у сфері збуту і стимулювання.

4. Концепція традиційного маркетингу ґрунтується на тому, що запорукою досягнення цілей організації є визначення потреб і забезпечення задоволеності більш ефективними й більш продуктивними, ніж у конкурентів, способами. Об’єктом уваги в концепції маркетингу є не товар, а клієнти фірми.

  3- група. 5. Концепція соціально-етичного маркетингу полягає в тому, що завданням фірми є встановлення потреб та інтересів цільових ринків і забезпечення бажаної задоволеності більш ефективними й більш продуктивними (ніж у конкурентів) способами з одночасним збереженням і зміцненням добробуту споживача і суспільства

 

 

загалом з урахуванням екологічності та безпечності продукції і процесу виробництва.

6. Концепція маркетингу взаємодії передбачає встановлення тривалих відносин із покупцями в процесі як комерційної, так і некомерційної взаємодії з ними.

Вчитель. Ви провели правильне дослідження і для того щоб підприємець мав прибуток він повинен дотримуватись концепції управління маркетингом.

ІV Закріплення знань і вмінь.

Вчитель. Сьогодні ми з вами з'ясували поняття менеджер, маркетинг, складові маркетингу, функції маркетингу. Ці поняття є у підручнику параграф 19. прошу дома звернути увагу. А зараз пропоную виконати творчі завдання використовуючи матеріал параграфа 19 і підготовлені скріншоти.

►► Завдання 1

Розробіть комплекс маркетингу для товару «мобільний телефон». Презентуйте складові:

1-група -товарної,

Вчитель висновок. Найважливішою частиною маркетингової товарної політики є розробка товарів (послуг). Це створення нових товарів, які дадуть змогу фірмі:

> здійснити прорив на ринок;

> перемогти конкурентів;

> отримати високі доходи;

> посилити увагу споживачів до товару;

> зберегти і розширити свій ринок;

> збільшити доходи і прибуток.

2-група -цінової,

Вчитель висновок. Загальний алгоритм методики розрахунку ціни простий, і його можна подати у такій послідовності дій:

Постановка завдань ціноутворення.

Визначення попиту.

Оцінка витрат.

Аналіз цін і витрат конкурентів.

Вибір методу ціноутворення.

 

 

 

Встановлення остаточної ціни.

3- група - розподільчої та рекламної політики, які ви використовували б, якби були виробниками цієї продукції.

Вчитель висновок. Засоби та прийоми маркетингових комунікацій дуже різноманітні: можна виділити такі основні засоби:

•          реклама у її різноманітних проявах;

•          стимулювання збуту;

•          особисті контакти з конкретними покупцями в ході персональних продаж;

•          презентації;

•          участь у виставках;

•          спонсорство.

►► Завдання 2

 

Три фірми просували свій товар на ринок.

1-група - Перша завдяки своєму унікальному товару виявилася монополістом.

2- група -  Друга фірма діяла в умовах конкуренції, але товар, який просувався на ринок великої ємності, користувався значним попитом і безперешкодно продавався.

3- група - Третя фірма опинилася в умовах жорсткої конкуренції. Наскільки потрібна маркетингова служба на цих фірмах та які функції маркетинг міг би виконувати на кожній з них?

 

►► Завдання 3

 

Успіх корпорації «Проктер енд Гембл» нерідко приписують її вмінню бути хорошим «слухачем». Як співвіднести це твердження з концепцією маркетингу?

 

►► Завдання 4

 

Охарактеризуйте маркетингову політику ресторану швидкого харчування «McDonald’s».

 

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вчитель. З якими новими поняттями ви ознайомилися?

Учні. 1. Я дізнався, хто такий менеджер - це...

2. А я дізналася, що маркетинг - це невід'ємна складова у діяльності підприємця

3. Мені стало відомо, що продукт, ціна, просування, позиція на ринку є складові маркетингу.

4. Я зрозуміла, які функції виконує маркетинг: аналіз і дослідження ринку; прогнозування попиту; планування асортименту продукції; організація виробництва нового товару; ціноутворення; розподіл  і збут товару; маркетингове планування.

Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання . Параграф 19

 

1 . Опрацювати теоретичний матеріал. Параграф 19

 

2 . Підготувати повідомлення про те, які ще елементи, крім 4P, використовують у комплексі маркетингу.                                                                                                     

 

►► Тестові завдання

 

1. Маркетинг можна визначити як:

 

а) управління збутом;

 

б) ринковий потенціал фірми;

 

в) діяльність, спрямовану на просування товару;

 

г) діяльність, спрямовану на отримання прибутку за допомогою задоволення потреб.

 

2. Історичною передумовою виникнення маркетингу є:

 

 

 

а) криза збуту;

 

б) зростання продуктивності праці;

 

в) підвищення професіоналізму працівників збуту;

 

г) розпорошення промислового і торгового капіталів.

 

3. Сутність концепції «соціально-етичного» маркетингу полягає в тому, що:

 

а) попитом користуються товари з низькою ціною і широко представлені в торгівлі;

 

б) якість товару — головна умова успішного бізнесу;

 

в) суспільний добробут — обов’язковий фактор бізнесу;

 

г) потрібне виробництво лише тих товарів, на які вже існує або може бути сформований попит.

 

4. Принципи, на яких реалізується функціональний маркетинг, об’єднуються концепцією:

 

а) удосконалення збуту;

 

б) комплексного маркетингу (4P);

 

в) удосконалення виробництва;

 

г) соціально-етичного маркетингу.

 

 

 

5. Особливість сучасного етапу світового розвитку маркетингу полягає в тому, що це маркетинг:

 

а) споживчий;

 

б) виробничий;

 

в) організаційний;

 

г) активний мікро-, макро-, мега- і соціальний.

 

6. Ринок, з точки зору маркетингу, це:

 

а) місце зустрічі покупця і продавця;

 

б) будь-яка взаємодія людей з приводу товару;

 

в) сукупність виробників і споживачів;

 

г) система відносин купівлі-продажу між продавцями та покупцями.

 

7. Конкурентоспроможність — це:

 

а) висока якість продукту;

 

б) низька ціна продукту;

 

в) здатність продукту бути проданим серед аналогів;

 

г) оптимальне співвідношення «ціна — якість».

 

 

8. Товар — це:

 

а) річ, що забезпечує комфортні умови існування;

 

б) предмет або дія, що характеризуються корисністю і призначені для продажу;

 

в) предмет праці, призначений для особистого споживання;

 

г) продукт власного виробництва, призначений для споживання у своєму домашньому господарстві.

 

9. Товарна політика фірми — це:

 

а) комплекс рішень щодо розробки та виведення товару на ринок;

 

б) план маркетингових дій, складений фірмою;

 

в) дії, спрямовані на продаж вироблених товарів;

 

г) час від виходу товару на ринок до його зникнення з ринку.

 

10. Зміст і послідовність видів діяльності в рамках маркетингу:

 

а) виробництво — збут;

 

б) вивчення потреб — виробництво — стимулювання збуту — збут;

 

в) виробництво — стимулювання збуту — збут.

 

11. Вид діяльності, з якого починається маркетинг:

 

 

а) розробка і виробництво товару;

 

б) вивчення ринку і запитів споживачів;

 

в) інформаційна рекламна кампанія.

 

12. Ємність товарного ринку — це:

 

а) економічна ситуація на ринку, яку характеризує співвідношення між попитом і пропозицією;

 

б) потенційний обсяг збуту товару на ринку впродовж певного часу;

 

в) максимальна частка ринку, яку підприємство може отримати за певний період часу.

 

Відповіді: 1 — г; 2 — а; 3 — г; 4 — б; 5 — г; 6 — г; 7 — г; 8 — б; 9 — а; 10 — б; 11 — б; 12 — б.

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

 

VII. Домашнє завдання . Параграф 19

 

1 . Опрацювати теоретичний матеріал. Параграф 19

 

2 . Підготувати повідомлення про те, які ще елементи, крім 4P, використовують у комплексі маркетингу.

doc
До підручника
Економіка (профільний рівень) 10 клас (Крупська Л.П., Тимченко І.Є., Чорна Т.І.)
Додано
1 листопада 2020
Переглядів
7687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку