Маркетингове управління професійно-технічним навчальним закладом
Осипчук О.В., викладач фізики, математики, астрономії
ДНЗ «Бердичівське вище професійне училище»
Останнім часом більшість країн світу, в тому числі й Україна, вступили на шлях перетворення своїх освітніх систем. Це викликано насамперед швидкими соціально-економічними змінами в суспільстві і глобальними інтеграційними процесами світового співтовариства.
Світова практика розробила механізм, за допомогою якого учбові заклади мають змогу реагувати на зовнішні дії і акумулювати свої кошти у відповідності до виникаючих потреб населення, і цей механізм - маркетинг освітніх послуг.
Для навчальних закладів маркетинг - це розробка, реалізація і оцінка освітніх програм шляхом встановлення відносин обміну між освітніми закладами та їх клієнтами з метою гармонізації взаємних інтересів.
Освітній маркетинг - це вид діяльності управлінської підсистеми освітніх закладів, спрямований на виявлення, прогнозування та формування попиту на освітні послуги відповідної цільової групи споживачів та найбільш повне його задоволення засобами обміну між виробниками освітніх послуг та їх безпосередніми споживачами.
Основними функціями маркетингу професійно-технічного навчального закладу є: аналіз середовища, в якому працює навчальний заклад;дослідження і прогнозування ринку робочої сили;аналіз роботодавців - споживачів робочої сили;планування формування робочої сили;стимулювання працевлаштування випускників навчального закладу;організація рекламної діяльності для стимулювання набору абітурієнтів.
Організація функціонування навчального закладу на засадах освітнього маркетингу передбачає: формування сприятливої суспільної думки й іміджу навчального закладу, побудову системи маркетингових комунікацій, дослідження маркетингового середовища навчального закладу, вивчення й прогнозування ринкової кон'юнктури, формування попиту на освітні послуги певного роду, диференціацію освітніх послуг відповідно до потреб сучасного стану розвитку суспільства та держави, здійснення діяльності з просування освітніх послуг на ринку.
Згідно з маркетинговим підходом, в професійно-технічних навчальних закладів забезпечується об’єднання зусиль адміністративного й педагогічного персоналу, яке, у кінцевому підсумку, сприяє задоволенню потреб населення, суб’єктів господарювання і держави в освітніх послугах різного характеру.
На основі методів маркетингу формується об’єктивна інформація стосовно вимог роботодавців, випускників професійно-технічних навчальних закладів щодо якості професійно-технічної освіти. Саме для цієї категорії споживачів результатів професійно-технічної освіти маркетингові служби ПТНЗ забезпечують визначення актуальних і затребуваних на ринку праці робітничих професій, переліку освітніх послуг, потреб в абітурієнтах, а також рівня працевлаштування й закріплення випускників на виробництві тощо.
Маркетингові служби ПТНЗ спрямовують свою діяльність й на розробку ефективних моделей підготовки сучасних кваліфікованих робітників з урахуванням розвитку структури робочих місць, а також результатів моніторингу якості професійно-технічної освіти. Показниками, що визначають ефективність діяльності ПТНЗ, є їхній високий рейтинг на регіональному й загальнодержавному рівнях, якість професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, зростання обсягів освітніх послуг, рівень кваліфікації керівників, викладачів, майстрів виробничого навчання в частині управління маркетингом тощо. Якість діяльності ПТНЗ залежить від якості процесу навчання, що значною мірою
визначається якістю педагогічних працівників. Це зумовлює необхідність наявності у них сформованої організаційної культури, рольової й функціональної готовності до управлінської діяльності, здатності до розпізнання та розуміння проблем творчого характеру, їх раціонального розв’язання, навичок самоосвіти тощо.
Без чіткого розуміння маркетингової політики навчального закладу всім педагогічним колективом, без активної участі у впровадженні маркетингових заходів, досягти успіху буде надзвичайно важко. Саме тому слід спрямувати думку всіх працівників на те, як: набрати достатню кількість учнів на наступний навчальний рік;дати повну і вичерпну інформацію про навчальний заклад усім абітурієнтам, їхнім батькам, роботодавцям;забезпечити доступність і прогнозованість навчального процесу;докласти зусиль, аби допомогти випускникам працевлаштуватися.
Отже, не важливо, чи над питаннями маркетингу в навчальному закладі працює одна людина, чи кілька. Важливо постійно пам’ятати, що маркетинг - справа командна. Важливо, щоб працівники чітко усвідомлювали цілі маркетингу, знали найважливіші маркетингові інструменти, вміли ефективно презентувати навчальний заклад. Найкращий спосіб досягти цього - залучити працівників до розробки маркетингового плану.
Навчальні заклади, управління якими здійснюється на основі маркетингового підходу, можна вважати маркетингово орієнтованими освітніми організаціями, які функціонують і розвиваються, відповідно до потреб ринку.