Маска – ключ до души африканців.

Про матеріал
Презентація для проведення цікавого уроку або для самостійного опрацювання учням під час дистанційного навчання. Метою вивчення мистецтва у школі є формування в учнів системи ключових, міжпредметних і предметних мистецьких компетентностей у процесі пізнання, інтерпретації, творення, оцінювання мистецтва.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Маска – ключ до души африканців

Номер слайду 2

Корінні жителі Африки впевнені, що весь навколишній простір заселений духами, іноді доброзичливими до людей, але частіше байдужими або навіть агресивними. Допомогти знайти з ними контакт або примусити виконати бажане могло допомогти використання потрібної африканської маски. Африканське мистецтво маски – це творчість цілого континенту. Феномен цього мистецтва пов'язаний зі світовідчуттям африканської людини, яка не відділяє себе від природи. Африканські маски існують від часів палеоліту та відіграють особливу роль у житті народів західного та екваторіального регіонів континенту. Усі значні моменти життя людини: збирання врожаю, поховальні й весільні обряди, посвячення юнаків та дівчат – супроводжуються появою масок. Вважається, що під час танців та інших обрядових дій духи пращурів наділяють власника маски своєю містичною силою.

Номер слайду 3

Види і відмінності масок По тому, як виглядає маска, з якого матеріалу зроблена і які кольори використовувалися при розфарбовуванні, корінні жителі Африки можуть визначити не тільки регіон, з якого прийшла маска, але іноді і майстри. Для представників окремих племен чорного континенту характерні агресивні, войовничі маски, наприклад, для племені Бамбара (держава Малі). Більш ніж поширені зооморфні африканські маски. Вони славляться своєю різноманітністю і красою оздоблення. Найчастіше ці маски символізуватимуть священне тотемна тварина племені. Іноді маска виконується у вигляді голови тварини, чиї якості хотів би привернути її носій.

Номер слайду 4

Історія виникнення. Початок виготовлення і використання ритуальних африканських масок простежується з часів палеоліту. Наприклад, у печерах ПАР збереглися наскальні розписи, що зображують мисливця в костюмі птиці і з ритуальною маскою на обличчі. Надалі у кожного племені виникали свої традиції виготовлення ритуальних масок. Наприклад, незвичайні маски племені мосі часто виконані у вигляді вертикальної платини в різьбленим орнаментом. А незвичайні маски древніх племен Берега слонової кістки знамениті подовженим овалом обличчя і розкосими прорізами для очей.

Номер слайду 5

Незвичайні маски племені мосі часто виконані у вигляді вертикальної платини в різьбленим орнаментом. А незвичайні маски древніх племен Берега слонової кістки знамениті подовженим овалом обличчя і розкосими прорізами для очей.

Номер слайду 6

Магічне значення масок Для африканців маска є відображенням конкретного духу або божества, звернувшись до якого можна отримати підтримку. Одягнув її людина стає рівним по силі суті, до якого звертається. Африканські ритуальні маски дуже складні і різноманітні . Незважаючи на гадану строкатість, всі маски виконуються по здавна заведених канонами. Кожна лінія малюнка, кожен символ сповнений глибокого змісту. Наприклад, товсті надуті щоки маски вважаються символом родючості і достатку. А зображення тварини або птаха над людським обличчям маски передає її носія основні характеристики тварини.

Номер слайду 7

Часто маски доповнюють рогами буйвола або антилопи, іклами кабана або іншими атрибутами тваринного світу. Ритуальні маски використовуються шаманом чи вождем племені для спілкування з світом духів або при проведенні похоронних обрядів. Без них не обходяться ні обряд посвячення юнаків, ні початок полювання, ні виклик дощу. І для кожного ритуалу використовуються свої, сповнені символізму, маски.

Номер слайду 8

Зовнішні відмінності масок. Найбільш поширені лицьові маски. Їх роблять з отворами для очей і (іноді) для рота. У складних ритуальних масках виготовляють рухому нижню щелепу. Африканські маски можуть передавати великий діапазон емоцій: від захвату і щастя до страху. Але найчастіше особи масок роблять страхітливими, войовничими. Такі зображення повинні передавати силу і агресію своїм носіям. Дуже популярні при проведенні ритуальних танців маски-гребені. Вони легші, але не менш виразні. Ці маски виглядають як підноситься над головою носія гребінь, виконаний у вигляді тварини або людини.

Номер слайду 9

Відома величезна маска "сириге" народу Догонів, що у висоту досягає 6 метрів. Тільки дуже сильний і досвідчений танцюрист зможе танцювати в ній ритуальний танець. Окремо виділяються великі натільні маски-дошки. Їх використовують при проведенні значних ритуалів, наприклад, при зборі врожаю або посвячення молоді у доросле життя. Вага такої маски може досягати 30 кг, переносити її можуть кілька людей.

Номер слайду 10

Унікальність роботи майстрів Іноді африканські маски виглядають нарочито грубими і недбало зробленими, здається, що майстра не вистачило вміння. Це зовсім не так, кожен рух примітивного різця ретельно розраховується і має глибокий зміст. Трапляється і навпаки, тобто маска є справжнім витвором мистецтва. Дуже чітко опрацьовуються найдрібніші деталі зображуваного персонажа, передаються необхідні емоції. Крім розпису, маски часто майстерно прикрашають черепашками-каурі, пір'ям, примітивними намистинами. Виготовлення масок - особливо почесне ремесло в Африці. Часто секрети майстерності передаються у спадок. При цьому передаються не тільки знання, але і традиційні канони виготовлення африканських масок.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Символізм масок Досить часто маски використовуються як засіб впливу на людей. Багато масок зберігаються в таємних священних місцях, де їх ніхто не бачить. На великих святах шаман або вождь одягають маску, доповнюють її ритуальним убранням з пальмових волокон, трав і кольорових пір'їв і починають складний танець. Часто маски бувають дуже страшними і сюрреалістичними. Звичайно, на недосвідчених жителів це справляє величезне враження. Використовуються маски і для залякування непокірних. Наприклад, традиційна маска, виконана у вигляді голови бика не має ніякого відношення до полювання або сільському господарству. Ховаючи обличчя під такими масками, африканські правоохоронці впливають на мешканців у разі заворушень чи бунту. Страх перед ними настільки великий, що натовп часто розбігається при вигляді кількох таких масок.

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Різноманітність матеріалів. Найчастіше для виготовлення масок використовують місцеві породи дерева. Для обробки матеріалу використовують найпростіші інструменти, часто виконані з м'якого металу. Для додання африканських масок з дерева необхідної гладкості їх полірують жорсткими листям. Тільки останнім часом майстри почали використовувати наждак. Тому виготовлення маски - це не такий швидкий процес. Щоб захистити деревину маски від швидкого руйнування, її просочують спеціальними маслами або соком рослин. Іноді заготівлю маски довго коптять над багаттям, тоді вона набуває глибокий чорний колір. Фарбують їх за допомогою натуральних рослинних фарб та пігментів. Для прикраси масок і додання унікальності використовують раковини, намистини, зуби і роги тварин, кольорове пір'я. Виготовляють традиційні маски не тільки з дерева. Майстри використовують також слонову кістку, прикрашаючи її майстерною різьбою. У деяких районах Гани ритуальні маски відливали з бронзи і золота.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Дякую за увагу!

pptx
Додав(-ла)
Сахацька Ольга
Пов’язані теми
Мистецтво, 10 клас, Презентації
Додано
12 березня
Переглядів
529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку