Математичний вечір для учнів 7-11 кл.
“Ода математиці”
Вступ
І Ведучий: Наук на світі є багато,
Їх навіть важко полічить.
Та нам їх треба добре знати
Щоб всесвітом оволодіть.
І Ведучий:
Будь-яка наука могла б пишатися такою історією, як історія математики, бо вона менш за все зазнала помилок.
Історія математики тисячами ниток пов’язана з історією мистецтва, вона - складова історії людської культури. У ній чітко визначений внесок в математику вчених - представників Сходу і Заходу, давніх і нових, великих і не дуже. Вона містить розділи, присвячені окремим людям та їх науковим відкриттям. Ці розділи не можна читати без хвилювання...
Історія науки знає багато визначних математиків. Це: Піфагор, Евклід, Архімед, Ньютон, Декарт, Гаус, Лейбніц, Лагранж, Лаплас, Даламбер та ін.
Минуть тисячоліття і математика підніметься до нових вершин, але імена цих велетнів науки людство ніколи не забуде. Математика для них була не “сухою наукою”, а захопленням свого життя. Вони вбачали в ній могутню зброю пізнання навколишнього світу. За математичними символами вони бачили суть явищ, реальний зміст речей. Ні, математика не суха наука! У математиці є своя поезія, як у літературі чи мистецтві. Але шлях до науки - тернистий. Вона потребує важкої і клопіткої праці, адже “великого легко не досягнеш”.
Не всі досягли генія математики однаковими зусиллями. До одних вона прийшла вже в немолоді роки, а до інших - ще в зовсім юні.
ІІ Ведучий: Сьогодні, друзі, будем з вами
Царицю всіх наук вітать.
Так можем щиро і по праву
Ми, математику назвать!
ІІ Ведучий:
Наш вечір має назву “Ода математиці”. В перекладі з грецької “ода” - це пісня. Отже перший її куплет буде присвячений історії виникнення чисел, тобто, мові математики.
І Ведучий:
Був час, коли людина вже була людиною, але лічити ще не вміла. Точніше вона знала лише два числа “один” і “багато”. Потім це “багато” стало відсуватися все далі й далі... з’явилися числа 2, 3, 4 та ін. Але це було настільки повільно, що на кожне число йшли сотні, а то й тисячі років.
Уявіть собі: люди вже робили чудові кам’яні знаряддя, виготовляли одяг зі шкіри, виявляючи дива винахідливості. А ось лічити ще не вміли. Чому? Як не дивно, тому, що їм важко було помітити схожість предметів. Полічити можна тільки ті предмети, котрі схожі між собою, а первісній людині все здавалося різним, особливим: люди племені, кожний убитий на полюванні звір, кожне дерево в лісі...
Але поступово люди стали помічати схожість предметів, а коли почали обмінюватися між собою предметами, наприклад міняли шкіру звірів на кам’яні сокири, то з’явилася потреба в лічбі. Коли людина помітила, що між двома шкурами, двома паличками, двома пальцями є щось спільне, то вона зробила один з найважливіших відкриттів за всю історію людства - винайшла число!
Інсценування вірша “У первісних джунглях”
(учасники переодягнені у костюми первісних людей, звучить музика)
ІІ Ведучий:
У первісних джунглях під гуркіт тамтаму
Відкрито було дитсадок
І вранці ведуть туди первісні мами
Маленьких своїх діточок.
Хоч діти ідуть в дитсадок дуже рано,
Та не вередують вони.
І кожна дитина несе по банану,
Для чого - дізнаєтесь ви...
Всміхаючись лагідно, няня вітає
Маленьких первісних дітей,
Відразу ж банани вона забирає
І в кошик великий кладе.
Весь день з дітьми няня все джунглями ходить
Між різних дерев і трави,
І кошик з собою весь час вона носить,
Для чого - дізнаєтесь ви...
Серйозна це справа - дітей доглядати,
Відчути це їй довелось.
Та день закінчився, і слід з’ясувати,
Чи звірі не з’їли когось?
Ось няня дітей поруч себе шикує,
Свій кошик вона дістає,
Кожній дитині банан пропонує,
І кожна, звичайно, бере.
Коли не залишиться в неї бананів,
То впевнена няня: всі є!
І діти стрибають тоді на ліани,
І кожен співає своє.
Дітей забирають - тут галас і гамір,
Здається, всі джунглі кричать.
А няня радіє, бо знає, що мами
Сьогодні її не з’їдять!
Математична вікторина
І Ведучий: А зараз проведемо невеличку вікторину, з питаннями якої ви ознайомлені.
- Не лийте воду, бо загине моє найголовніше багатство - моя бібліотека! Чому він це сказав? (книги ассирійців являли собою глиняні плитки з видавленими на них письменами)
ІІ Ведучий:
Наступний куплет оди присвятимо математиці у школі.
Гра “Слабка ланка”
(У грі беруть участь 8 гравців, 1 ведучий і 3 помічники ведучого. Один із помічників стежить за часом, двоє інших - за правильністю відповідей та підрахунком кількості балів. Команда може набрати за один раунд 500 балів, при умові - що їй вдасться побудувати ланцюг правильних відповідей: 10, 20, 50, 100, 200, 300, 400, 500. Якщо гравець відповідає неправильно, то ланцюг рветься і команда починає його будувати спочатку. Якщо перед тим, як прозвучало питання, учасник встигне сказати слово “БАНК”, то бали, набрані до цього зберігаються, ланцюг починається спочатку.
Перший раунд триває 3 хвилини, кожен наступний раунд - на 10 секунд коротший. Після кожного раунду команду втрачає одного гравця, який став “слабкою ланкою”.
Гра триває доти, доки не залишиться двоє учасників, після чого проводиться фінал.)
Питання для гри:
Питання для фіналу:
Ведучий:
Третій куплет оди ми присвячуємо тим, хто всілякими способами прагне розкрити для нас поезію математичних законів кожного дня, на кожному уроці. Звичайно, це для вчителів, а також для тих, хто прагне знати закони цієї науки, тобто, для вас, любі учні.
Зараз до вашої уваги невеличка колекція авангардного одягу, виготовлена ученицями, які знають, як використати геометричні фігури не тільки в задачах. Отже, зустрічайте:
- “Гостя з майбутнього” (прізвище та ім’я учениці). Взяли круг, вирізали круг - вийшов гарний капелюх. Спідничка - вдало підібраний прямокутник, а верхня частина одягу - трапеція. Костюм вийшов блискучий!
- “Фея” (прізвище та ім’я учениці). Подивіться уважно та спробуйте здогадатися,з чого зроблена спідничка і які геометричні фігури тут є. Чи сподобався вам задум?
- “Конфеті” (прізвище та ім’я учениці). Кольорові мотузочки певної довжини в поєднанні із загадковими вузликами - отримали костюм “Неперевершеного конфеті”. Насолоджуйтесь цією красою!
- Як можна використати чарівний прямокутник у вигляді пляжного ансамблю покаже... (прізвище та ім’я учениці). Супер!
Вручаємо учасницям нагороди за оригінальність!
Інсценування серіалу “Батьки і діти”
Серія під назвою “Конфлікт поколінь”
Ведучий:
Короткий зміст попередніх серій: звичайна сім’я, де мама - вчителька. Однак вона вже не працює у школі, а є підприємцем. Донька мріє стати вчителем математики. Мама виступає проти вибору доньки...
(Звучить пісня з мультфільму “Бременські музиканти”)
Мама
Ой ти бідненька моя ти дочуронька
Подивись як вже схудла фігуронька
Все зубриш,сходи в кафе, заплачу
Донька
Ні, я, на фізмат все вчу.
Мама
Стан у тебе щось якийсь істеричненький
Краще з*їж банан чи борщ дієтичненький
В медицину йди,я все заплачу
Донька
Ні, я, на фізмат все вчу.
Мама
Уяви, що в школі діти та діточки
Це все твої нерви та нервочки
За кордон їдь вчитись, я заплачу
Донька
Ні , я на фізмат все вчу.
Мама
Лікаря мені, лікаря!!!(хапається за серце).
Ведучий:
У зв*зку з раптовою хворобою матері ми вимушені припинити показ цієї серії. Подивимося на наступному вечері математики.
Ведучий:
Третій куплет нашої оди завершимо виступом учасників.
Пісня Павла Зіброва “Хрещатик”
Множини, прямі та ікси
Рівняння, рівняння, рівняння
Кохання, кохання, кохання
Будь поруч із ними і ти.
Я з вами в дощі, в снігопади
У школу й на танці іду
Науку ту я проклинаю,
Списати домашню спішу.
Приспів:
Я і друзів розумів
Вчителів завжди прощаю
Бо ніколи я без вас
Цю науку не здолаю.
Спасибі скажу своїй долі,
Що все ж таки з вами звела,
Хоча можна і збожеволіть
Контрольна - не просто слова.
Евклід, Ковалевські і Коші
Веселі, сумні, гомінкі
Навіщо нам ваші доданки?
Нам краще без них у житті!
Приспів.
Вам скажуть, я кинула школу,
Що хлопця кохаю давно
Не вірте, панове, я з вами,
На дошці пищу, що “Дано”.
І де б не була за кордоном
Я з вами завжди, вчителі,
До школи, до школи, до школи
Бо ви наймиліші мені!
Приспів.
Ведучий:
Вірш - підсумок Г. Охтицької
“Треба вчити математику”
Якщо хочеш досягнути
У житті своїх вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп’ютер -
Хто сьогодні їх не зна.
Та за пояс їх заткнути
Може світла голова.
Якщо хочеш бізнесменом
Після школи, друже, стать,
Аксіоми й теореми
Мусиш добре пам’ятать!
Якщо лікарем ти станеш,
То, колего, тут затям,
Коли десь помилишся -
Хтось поплатиться життям.
Не кажу про космонавтів,
Вчителів і моряків...
То, колись чого не знав ти,
Час це вивчити настав.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись.
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись.