У розробці містяться завдання, які допомагають учням розвинути і відпрацювати навички з теми, звертається увага на такі аспекти теми, як винесення множника з-під знака радикала і внесення множника під знак радикала, пояснюється, що таке подібні радикали, як порівняти радикали, як звільнитися від ірраціональності у знаменнику дробу. Серед завдань є тести і різнорівневі завдання.
Корінь n-го степеня. Арифметичний квадратний корінь
Мета уроку: сформувати в учнів уміння перетворювати радикали: вносити множини під знак радикала, виносити множник з-під знаку радикала, звільнятися від ірраціональності в знаменнику дробу, зводити подібні радикали.
Обладнання: роздавальний матеріал ( умови тесту).
Тип уроку: формування вмінь і відпрацьовування навичок
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учні самостійно перевіряють правильність виконання домашнього завдання за зразком, який учитель заздалегідь підготував на дошці. Потім виконується тестове завдання з наступною взаємною перевіркою.
Тест
Зазначте правильну відповідь.
Варіант 1
А 2 Б -2 В 4 Г
А 80 Б 2 В 8 Г 4
А Б В 4 Г 2
А Б В 32 Г 2
А 1 - х Б В х - 1 Г
А Б - 3 В 3 - Г
Варіант 2
А - 3 Б ± 3 В 9 Г 3
А 20 Б 8 В 40 Г 2
А 7 Б В Г 3
А Б В Г 2
А х - 2 Б 2 - х В Г
А Б В 2 - Г
Відповіді до тестового завдання
Варіант 1 1 Г 2 Б 3 А 4 Г 5 В 6 В
Варіант 2 1 Б 2 Г 3 В 4 Г 5 А 6 В
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання класу
а) б)
2. Внесіть множник під знак квадратного кореня:
а) 5; б) х, якщо х 0; в) х, якщо х.
3. Звільніться від ірраціональності в знаменнику дробу:
а) ; б) .
4. Спростіть вираз:
а) 7 – 2 ; б) ( – 1)2 .
5. Які формули було використано в ході виконання завдань 3 і 4?
6. Заповніть пропуски, щоб одержати формулу суми кубів ( або формулу різниці кубів):
а) ( х – 2) (…+ …+ 4) = … - …; б) 27 – х3 = (… - х) ( 9+…+ …).
IV. Формулювання теми, мети й завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
V. Формування вмінь і відпрацьовування навичок.
Винесення множника з-під знака радикала:
Внесення множника під знак радикала.
Учитель наводить приклади, в яких показує, як, використовуючи властивості кореня n-го степеня, можна виконати перетворення винесення множника з-під радикала та перетворення внесення множника під знак радикала. Потім виконуються аналогічні вправи: одна ( а ) – з розбиранням біля дошки, друга (б) – самостійно. Один з учнів працює за відкидною дошкою. Після закінчення роботи він відкриває своє розв’язання, щоб учні могли звірити з ним виконане самостійно завдання.
а) ; б)
2. Внесіть множник під знак радикала:
а) 3 ; б) 2
Поняття подібних радикалів
Учитель пояснює, які радикали називаються подібними, наводить приклади.
Порівняння радикалів.
Учитель розповідає класу, що для порівняння радикалів використовують твердження; якщо а, тобто більшому підкореневому виразу відповідає більше значення кореня. Таким чином, для порівняння радикалів досить звести всі радикали до одного показника кореня й урахувати вищезазначену властивість.
Розв’язання
і ; б) і .
Ірраціональність у знаменнику дробу
а) ; б) ; в) .
2. Звільніться від ірраціональності у знаменнику дробу:
а) ; б) ;
VI. Підбиття підсумків уроку
Учитель ще раз нагадує учням, які радикали називають подібними, як ввести множник під знак кореня, винести множник з-під знака кореня, звільнитися від ірраціональності в знаменнику дробу, як порівнювати радикали.
VIІ. Домашнє завдання
Виконати вправи.
а)
б) ;
в) х3у7, якщо у 0.
а) m2$
б) ху ; якщо у 0.
в) х3у7 , якщо х 0; у 0.
а) і ; б) і ; в) і .
а) ; б) ;
в)