Сценарій позакласного заходу "Математика - музика розуму" для учнів 8-11 класів.
Брейн-ринг рекомендується проводити в рамках тижня математики у школі.
БРЕЙН - РИНГ
«Математика – музика розуму»
для учнів 9-11 класів
Підготувала:
Сальник Ольга Іванівна,
учитель математики
Котелевської гімназії №1
імені С.А.Ковпака Котелевської
районної ради
Котельва
2017
Брейн – ринг
«Математика – музика розуму»
Мета: формувати вміння учнів логічно мислити, застосовувати всі свої знання до розв’язування задач на кмітливість, розвивати увагу учнів, виховувати в них дружелюбність, повагу до своїх товаришів, поглибити знання учнів у галузі математики.
Лунає музика числа П (тихо). Перегляд відео «Музика числа П»
Ведуча І.
Послухай: музика навкруг,
Вона невидима в природі
Та для незлічених мелодій
Народжує найкращий звук.
Ведуча 2. Без музики немає фантазії і злету. Вона живе й дихає не тільки в серці композитора й артиста, але рухає поезію та архітектуру, незримо присутня в усіх глибоких та інтимних почуттях людини.
Просто неможливо уявити собі наше життя без музики. Ми стикаємося з нею буквально на кожному кроці.
Ведуча І. Математика і музика. На перший погляд здається, що нічого спільного в них немає. Але це тільки на перший погляд. Варто лише досконаліше попрацювати над цією темою, і зв'язок відразу відшукається. Музикант відчуває музику, математик розуміє музику.
Ведуча 2.
Дoслiдженню музики присвячували свoї рoбoти багатo вiдoмих математикiв: Рене Декарт, Гoтфрiд Лейбнiц, Християн Гoльдбах, Жан Д'Аламбер, Леoнард Ейлер, Данилo Бернуллi.
Ведуча 1.
Перша праця Рене Декарта - "Compendium Musicae" ("Трактат прo музику"), перша велика рoбoта Леoнарда Ейлера - "Дисертацiя прo звук». Ця рoбoта 1727 рoку пoчиналася слoвами: «Мoєю кiнцевoю метoю в цiй працi булo те, щo я прагнув представити музику як частину математики i вивести в належнoму пoрядку з правильних пiдстав все, щo мoже зрoбити приємним oб'єднанням i змiшуванням звукiв".
Ведуча 2.
Лейбнiц в листi Гoльдбаху пише: «Музика є прихoвана арифметична вправа душi, щo не вмiє рахувати" i
Гoльдбах йoму вiдпoвiдає: "Музика - це прoяв прихoванoї математики".
Ведуча 1.
Музика і математика.
"Та що тут може бути спільного?", - скажете ви.
"Кожного дня слухаю музику і ніякої математики там не почув!"
Ведуча 2.
Не поспішайте з висновками. У музиці і знайомі вам звичайні дроби, і подільність чисел, і геометричні прогресії. А хто знайомий із сольфеджіо, той точно мав відчувати, як закони гармонії музики схожі на закони математики.
Ведуча 1. Давайте спробуємо зрозуміти ці закони.
Розпочинаємо математичний Брейн-ринг
«Математика – музика розуму»
Ведуча 2.
Команди готові?
(Представляємо команди. Назва. Капітан команди)
Ведуча 1.
А журі готове до роботи?
У журі працюють: (список)
Ведуча 2.
Перший раунд - «МАТЕМАТИЧНИЙ»
«Лінивому не розгадати, кмітливому – секунди для роздуму»
(на кожну відповідь відводиться 30 секунд)
Ведуча 1. Запитання для команд (читають по черзі)
- Я завжди їду в п'ятому вагоні від хвоста потягу. - сказав Вітя.
- А я - у п'ятому від голови, - заявив Сергій.
Скільки вагонів було в потязі? (9 вагонів.)
Ведуча 1. Шановне журі готується оголосити результати першого раунду нашої гри. У нас музична пауза …
Ведуча 2. До слова запрошуємо журі
Ведуча 1. Раунд другий - «КОНКУРСНИЙ»
Ведуча 2. Перший конкурс «Збери слова».
Необхідно за одну хвилину записати найбільше слів, використовуючи літери слова ТРИГОНОМЕТРІЯ
Ведуча 1. Час пішов…
( три, гори, горе, гімн, метр, гном, ром, орт, трон, ринг, Троя, термін, мерія, яр, ріг, метро, гот, море, Мирон, мир, ретро,… )
Ведуча 2. Шановні гравці! Ви знаєте середовище, де зародилось життя на Землі?
Ведуча 1. Увага, чорний ящик!
У чорному ящику знаходиться предмет, що має на собі нестерту віками печать – криву, що вважається математичним символом життя за влучним висловом Йоганна Гете. Крім того, цей предмет підкаже вам про середовище зародження життя на Землі. То що знаходиться в чорному ящику?
Відповідь: Морська мушля (відкрити ящик, показати).
Ведуча 2. Конкурс «Реставрація»
Команди одержують картки з окремими складами та матеріали. Потрібно скласти вислів видатного вченого про математику.
(«Математика - це мова, на якій написана книга природи» Галілео Галілей)
Ведуча 1. Журі підводить підсумки, а у нас знову музична пауза…
Ведуча 2. Передаємо слово журі.
Ведуча 1. Третій раунд - «ФІНАЛЬНИЙ»
Ведуча 2. Запитання
(Люіс Керролл, він же - Чарльз Лутвідж Доджсон).
Ведуча 1.
Давньогрецький філософ Піфагор, один з найперших встановив зв'язок між музикою і математикою. Він створив вчення про звук, вивчав філософський і математичний аспекти звуку, навіть намагався пов'язати музику з астрономією. Використовуючи особливий інструмент - монохорд, Піфагор вивчав інтервали, відкривав математичні співвідношення між окремими звуками. Піфагор розвинув вчення про лікуванні хвороб за допомогою музики. Він вважав, що певні мелодії можуть позбавити людину від заздрості, ревнощів, гордині та інших вад.
Ведуча 2. Отже, музика математична, а математика музична. І там, і тут панує ідея числа, відношення та пропорції.
Ведуча 1. Шановні журі, просимо оголосити підсумки фінального раунду та підсумки всієї гри.
Нагородження переможців.