Математично - мистецький захід " Геометрія - прообраз краси світу"

Про матеріал

Даний математично-мистецький захід дає змогу відчути, як в одній площині можуть зустрітися сувора математика та прекрасне мистецтво. Завдання, які пропонуються учням, поєднують цих дві різних науки, доводять думку про те, що точність та логічність геометрії може гармонійно співіснувати з витонченістю мистецтва.

Перегляд файлу

 

Математично – мистецький захід

«Геометрія – це прообраз краси світу»

 

Мета:

  • Узагальнити та систематизувати знання учнів про чотирикутники.  Показати застосування чотирикутників у різних сферах життя, зокрема у роботах художників-абстракціоністів  ХХ ст.;
  • Розвивати логічне мислення учнів, пам'ять, уяву, увагу
  • Виховувати творчу активність, пізнавальну самостійність та культуру математичного мовлення.

Обладнання: демонстраційні таблиці, презентація, портрети-пазли у стилі супрематизму, індивідуальні картки з завданнями,

Перебіг заходу

Мотивація навчальної діяльності

    Учитель.

Якщо проаналізувати навчальний матеріал 8 кл з геометрії, то можна помітити , що за програмою  відводиться досить багато годин на вивчення теми «Чотирикутники».

 Чому, як ви думаєте? 

Бо  важко уявити собі життя без чотирикутників. Розгляньте предмети побуту, окремі конструкції будівель, зайдіть до магазину вишиванки чи в картинну галерею, - і ви побачите безліч речей у вигляді чотирикутників. Отож, враховуючи, що чотирикутники оточують нас скрізь і всюди, володіти знаннями  про даний вид геометричних фігур просто необхідно для кожного з нас. Тому сьогодні ми повинні встигнути дуже багато – повторити  теоретичний матеріал, закріпити практичні навички роботи з чотирикутниками та назавжди усвідомити надзвичайно важливу роль цих фігур у нашому житті. Але робити все це ми сьогодні будемо не зовсім суворо, по-математичному, а красиво, можна сказати, по –мистецькому , керуючись словами  Йогана  Кеплера : «Геометрія – це прообраз краси світу». Тому ставимо перед собою завдання -  відчути не тільки точність та логічність геометрії, а й і її  красу. Отож, працюємо сьогодні разом з красою, з мистецтвом, разом з нашим вчителем мистецтва ...  Налаштовуємося на активну та плідну роботу . І вперед !

    І зараз я передаю слово …. Аби вона з точки зору вчителя мистецтва налаштувала вас на думку, що чотирикутники є невід’ємною складовою нашого життя.

Вчитель мистецтва. (презентація «Чотирикутники у нашому житті»)

Вчитель математики. Готуючись до даного математично- мистецького заходу, наші креативні дівчата … вирішили вкотре здивувати всіх своїми творчими ідеями. Вони у цікавій формі поєднали математичні знання з умінням проявити оригінальність. Отож, просимо вас, дівчата, презентувати свою роботу. (доповідь учнів про виконаний проєкт «Чотирикутники в житті»)

  Актуалізація опорних знань

 Думаю, якщо раніше хтось із вас ще мав сумнів на рахунок важливого місця чотирикутників у нашому житті, то тепер вони остаточно розвіялися, правда? Але для того, щоб успішно використовувати та застосовувати чотирикутники  на практиці, потрібно володіти знаннями про їх властивості. Як кажуть, знання за плечима не носити, то ж попрацюємо  з таблицею «Властивості чотирикутників» . Пропоную одному учневі виконувати це завдання на відкидній дошці, а інші – самостійно на карточках. Таким чином ми не просто пригадаємо отримані раніше знання, а й перевіримо, на скільки добре ви  запам’ятали вивчений матеріал. А в  подальшому ця таблиця стане нашим  теоретичним  путівником для розв’язування задач.

Робота на картках .

Розв’язування задач.

Знати теорію – це добре. Але без практики вона  - німа. Послухайте вдумливо слова відомого математика Дьордя Пойа, він говорив:„Вміння розв’язувати задачі – це практичне мистецтво, подібне до плавання чи катання на лижах, чи грі  на фортепіано. Навчитися цьому можна лише постійно тренуючись ...”

От ми і потренуємося. Зараз ми поділимося на три робочих групи, кожна з яких матиме свій фронт роботи.

 Пропоную кожній групі завдання по одній вивченій фігурі. Одну таблицю ми зараз опрацюємо спільно, аби ви зрозуміли, яке перед вами завдання.

Для прикладу беремо паралелограм.

Робота учнів в групах з таблицями «Ромб», «Прямокутник» , «Квадрат»

Виконуємо завдання і делегуємо двох людей від групи презентувати результат роботи.

Чотирикутники в мистецтві

Вчитель мистецтва. (супрематизм, демонстрація картин відомих художників, створення учнями картин у стилі супрематизму)

Чотирикутники посідають важливе місце не тільки в математиці та повсякденному побуті. Їм відведено значуще місце і в мистецтві.

Художники ХХ ст.. Джозеф Альберс – видатний американський мистецтвознавець-абстракціоніст, французький художник Вазарелі, голландський мистецтвознавець Тео ван Дусбург, російський художник (дитинство та юнацькі роки якого пройшли на Україні) К.Малевич, стали початківцями створеного ними напряму в абстрактному мистецтві – супрематизму (від латинського слово supremus, що означає «найвищий»).

    Супрематизм – комбінування зафарбованих найпростіших фігур: квадрат, трикутник, прямокутник, коло.

Демонстрація картин

  1. Дж. Альберс. Дань поваги серії квадратів. 1958р. (Найбільш відомими роботами художника є серія картин, на яких зображено квадрати, написані чистими кольорами).
  2. Вазарелі. Марсан. 1962р. (Композиція, що побудована виключно на простих геометричних фігурах. Елементи картини утворюють врівноважену за кольором формою композицію).
  3. Тео ван Дусбург. Арифметична композиція. 1930р. (Під час створення простої арифметичної композиції художник використав простий математичний розрахунок: сторони кожного квадрата та відстані між ними дорівнюють половині виміру попереднього квадрата).
  4. Казимир Малевич. Супрематизм. 1915р. (Композиція в дусі супрематизму. Чорний квадрат. 1913р.)

   15 грудня 1920 року на Марсовому полі, в одному з художніх салонів відкрилася виставка, на якій Малевич вперше показав 49 супрематичних полотен. «Супрематизм – початок нової культури, - писав він. Ключі супрематизму ведуть мене до відкриття нового, ще неосмисленого. Новий мій живопис не належить виключно Землі. Дивлюсь на Землю неначе з Космосу. При цьому погляді предметність ніби розпливається, рветься зв'язок з напрямом. Виникає самостійний світ…»

    Супрематизм значно вплинув на розвиток декоративно - оздоблювального мистецтва та стиль меблів, посуду, одягу, зачісок і навіть на оформлення друкованих видань та виготовлення різнокольорової тари, що має чотирикутні форми.

    В Україні та ряді інших країн світу супрематизм вплинув на розвиток конструктивізму в архітектурі. Підтвердженням є архітектурні споруди 20-30рр. ХХ ст.. у Києві, Москві, Петербурзі, Нью-Йорку. Це палаци, музеї, картинні галереї.

Вчитель математики.

Ми з вами вже достатньо довго активно працюємо. То ж прийшла пора трохи перепочити. Пропоную зробити невеличкий релакс , давайте зіграємо кахут. Звичайно, він у нас буде тематичний, присвячений чотирикутникам.

(проведення гри кахут ,перехід за  QR-кодом  )

   V. Рефлексія.

    Учитель мистецтва. Геометрія – це не тільки школа логічного мислення, але й джерело , що сприяє розвитку асоціативного мислення. Можливо, раніше ви й не знали, що ця наука допомагає досліджувати особистість людини. Для прикладу, є така цікава практична система дослідження, як психогеометрія. Вона створена і широко застосовується в США. Її автор Сьюзен Дилінгер – фахівець з підготовки управлінських кадрів. За деякими даними ефективність правильно виконаного тесту досягає 85 %.

Цей тест дозволяє:

  •  миттєво визначити тип Вашої особи і особи, що Вас цікавить;
  •  дати докладну характеристику особистісних якостей і особливостей поведінки людини звичайною, зрозумілою мовою;
  •  спрогнозувати поведінку кожного типу особистості;
  •  визначити рівень вашої психологічної сумісності з певними типами людей.

Цей тест посилює і дозволяє частково усвідомити наше підсвідоме, інтуїтивне “відчуття” інших людей. Тому, виконуючи його, намагайтеся дослухатися до своєї інтуїції і, по можливості, “відключити” раціональну логіку, логічну частину нашого “Я”.

 

Виберіть із п’яти фігур ту, стосовно якої ви можете сказати: ЦЕ – Я. Спробуйте відчути свою форму!

http://posibnyky.vntu.edu.ua/opp/14._src/14._image001.png

(пояснюю вибраний результат)

 

Квадрат.  Ви – невтомний працівник. Працелюбність, наполегливість, потреба доводити розпочату справу до кінця, старанність, яка дозволяє досягати завершення роботи, – це те, чим відомі істинні “люди-квадрати”. Витривалість і терпіння зазвичай роблять їх висококласними спеціалістами у своїй галузі. “Квадрати” можуть стати відмінними адміністраторами, виконавцями, але рідко бувають хорошими розпорядниками, менеджерами.

Трикутник. Ця форма символізує лідерство, і багато “трикутників” відчувають у цьому своє призначення: “Народжені, щоб бути лідерами”. Найхарактернішою особливістю “людей-трикутників” є здатність концентруватися на головній меті. Вони – енергійні, сильні особистості, які ставлять прозорі цілі і, як правило, досягають їх.

Із “Трикутників” виходять прекрасні менеджери найвищого рівня управління. Це дуже симпатичні, привабливі люди, які змушують все і всіх обертатися навколо себе і без яких наше життя втратило б усю гостроту відчуттів.

Прямокутник. Символізує стан переходу та змін. Це люди, незадоволені тим способом і стилем життя, який вони ведуть у даний час, а тому перебувають у пошуках кращого становища.

Найбільш характерні риси “Прямокутників” – непослідовність і непередбачуваність вчинків упродовж перехідного періоду. Позитивні якості, що приваблюють до них оточуючих - допитливість, жвавий інтерес до всього, що відбувається, та сміливість. Правда, зворотним боком цього явища є надмірна довірливість, навіюваність, наївність.

Коло. “Люди-кола” – це найкращі комунікатори серед п’яти форм, насамперед тому, що вони найкращі слухачі. Їм характерна висока чутливість, розвинута емпатійність – здатність співпереживати, співчувати, емоційно відгукуватися на переживання іншої людини.

Вони “вболівають” за свій колектив і високо популярні серед колег по роботі. Але, як правило, вони слабкі менеджери і керівники у сфері бізнесу. Можна сказати, що “Кола” – природжені психологи. Для того, щоб очолити серйозний бізнес, “Людям-колам” не вистачає організаторських навичок.

Зизгаг (хвилясті лінії). Ця фігура символізує креативність, творчість. Це найбільш унікальна і єдина розімкнута фігура з п’яти. Якщо ви чітко обрали хвилясту лінію як свою основну форму, то ви - мислитель, вільно думаюча людина.

“Зигзаги” схильні бачити світ постійно змінним. Тому для них немає нічого більш нудного, ніж речі, які ніколи не змінюються: постійність, шаблон, правила та інструкції; люди, які завжди з усім погоджуються або роблять вигляд, що погоджуються. Вони нестримані, дуже експресивні, що разом з ексцентричністю часто заважає їм втілювати свої ідеї в життя.

 

Вчитель математики.

Я думаю, що сьогодні усім нам вдалося відчути красу геометрії не тільки у мистецтві, а й у різних сферах життя. А завдяки справжнім господинькам … ми маємо можливість ще й «посмакувати геометрією».

Дівчата залюбки погодилися активно долучитися до заходу і приготували для усіх присутніх солодку випічку  у формі геометричних фігур,  заодно й знання свої математичні вдосконалили. 

І щоб завершити наш захід на такій хорошій ноті, на додачу до печива,  хочеться подарувати вам ще одну краплинку позитиву. Отож, пропоную кожному учневі взяти участь в абсолютно безкоштовній та безпрограшній лотереї. На додачу до смачної медової печеньки кожен учень отримає сертифікат на певні пільги під час уроку. Скористатися пільгою маєте право лише один раз – або на уроці математики, або на уроці мистецтва. Отож, аби обрати свій щасливий номерок, кожен з вас повинен виконати надзвичайно просте завдання – назвати одне слово, яке має відношення до нашого сьогоднішнього заходу .

(проведення лотереї, де учні отримують бонуси типу «Антидвійка», «Я в хатці», «Переводжу стрілки»…)

   

 

1

 

docx
Додано
8 березня 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку