Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок. Форма проведення уроку: урок – подорож. На уроці використано педагогічні інноваційні технології: ІКТ, система розвивального навчання Л.Занкова, технологія «Створення ситуації успіху». Мета системи розвивального навчання – створення на уроці умов для прояву пізнавальної активності учнів. Використання обладнання: мультимедійної системи (презентації), ілюстрацій по темі, карток для індивідуальної та групової роботи сприяє вправлянню школярів у розв'язуванні задач відомих видів, удосконаленню вміння дітей обчислювати значення виразів, розвивати математичне мислення, кмітливість. Особливу зацікавленість у школярів викликає створення атмосфери уявної подорожі по «Математичному океану».
1
МАТЕМАТИКА
3 клас
Тема. Вправи і задачі на засвоєння таблиці множення числа 6.
Мета. Формувати в учнів навички множення числа 6. Вправляти школярів у розв’язуванні задач відомих видів. Удосконалювати вміння дітей обчислювати значення виразів. Розвивати математичне мислення, кмітливість; вміння учнів застосовувати прийоми усного додавання, віднімання двоцифрових чисел, та знання вивчених випадків таблиці множення і ділення у процесі розв’язування прикладів і задач. Виховувати почуття захоплення красою підводного царства, бажання більше знати про мешканців моря.
Обладнання: мультимедійна система, ілюстрації по темі, картки для індивідуальної та групової роботи.
Тип уроку. Урок застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення уроку. Урок – подорож.
Педагогічні інноваційні технології: ІКТ, система розвивального навчання Л.Занкова, технологія «Створення ситуації успіху»,
Мета системи розвивального навчання – створення на уроці умов для прояву пізнавальної активності учнів.
Хід уроку
- Шановні учні! Мене звуть Степанія Іванівна. Я працюю з такими ж дітьми як і ви. А сьогодні урок математики проведу разом із вами. Згода?
- Я рада бачити вас всіх здоровими, життєрадісними та усміхненими.
-Перевірте, будь ласка, чи все необхідне до уроку математики лежить у вас на парті.
- Любі діти, наш урок буде незвичайним. Я пропоную на сьогоднішньому уроці вирушити у подорож. Отож, вирушаємо в плавання по «Математичному океану».
2.2. Оголошення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
- Сьогодні ми будемо повторювати таблицю множення та ділення, розв’язувати приклади і задачі. На вітрильнику ми відправимось у подорож по «Математичному океану». Відвідаємо острови, зустрінемось з цікавими морськими жителями, пониряємо аж до морського дна, побачимо корали моря. Можливо, натрапимо на морські рифи, побачимо льодовий айсберг.
- Діти, заплющте очі, - уявіть, що ми по трапу зійшли на корабель. Наш вітрильник піднімає вітрила. Дме попутний вітер. Розплющуйте очі. Милуємося морем! Дихаємо свіжим морським повітрям.
- Наша подорож буде цікава, але небезпечна, тому беремо із собою кмітливих, дружніх, сміливих і тих, хто не боїться труднощів.
- Доведіть, що ви - саме такі і на вас чекає успіх! Отож, починаємо!
Дівчаткам потрібно полічити шестірками від 6 до 60. А хлопчикам потрібно полічити шестірками у зворотному напрямку від 60 до 6.
2.3. Очікувані результати від уроку – подорожі.
- Що ви очікуєте від уроку подорожі?
- Ваша робота буде оцінюватись за допомогою фішок –
« рибок ».
- Скажіть, будь ласка, для чого потрібно вміти розв’язувати задачі, знати таблицю множення та ділення?
(Щоб легко опанувати царицю наук - математику. Щоб у майбутньому здобути професію, наприклад, стати інженером, який може сам спроектувати корабель чи вітрильник; можливо, стати моряком або капітаном корабля. А капітан повинен добре знати географію, а також математику, щоб робити розрахунки, вміло керувати кораблем.)
2.4. Усні обчислення. Робота з мультимедійною системою.
Перше завдання – потрібно виконати правильно, тоді ми дізнаємося назву вітрильника.
2.4.1. Обчислення значень виразів
21 + 6 х 3 = 39 П
44 – 6 х 4 = 20 Х
6 х 6 – 14 = 22 І
2 х 6 + 35 = 47 С
9 х 6 + 7 = 61 У
- Всі результати обчислень, тобто відповіді записати у порядку спадання – від найбільшого числа до найменшого.
2.4.2. Математичний диктант
61, 47, 39, 22, 20.
-Прочитайте слово – назву вітрильника.
Назва вітрильника, на якому ми відправимось у подорож « УСПІХ »
КОМАНДА ГОТОВА ДО ВЕЛИКОГО ПЛАВАННЯ!
2.4.3. Гра «Ходить число рядами». Повторення табличних випадків множення числа 6 та інших табличних випадків множення та ділення.
- Давайте пограємо у гру
« Ходить число рядами дружити хоче з вами. До кого воно підійде, той завдання на себе візьме ».
6 х 5 |
15 : 3 |
6 х 9 |
25 : 5 |
6 х 6 |
2 х 6 |
14 : 2 |
6 х 3 |
16 : 2 |
36 : 4 |
4 х 6 |
6 х 1 |
6 х10 |
6 х 8 |
|
3. Контроль, корекція, закріплення знань.
3.1. Робота над тестовими завданнями.
- Отже, ми вирушаємо до острова «Кмітливий». На нашому шляху з’явилися перешкоди, потрібно їх обминути. А для цього будемо вирішувати тести.
- Я вірю у вас, впевнена, що ви це зможете!
- Створимо «Ситуацію успіху» для себе!
Тести. І варіант.
1. Заміни приклад на додавання прикладом на множення : 6+6+6+6+6+6+6+6
а) 6 х 7 б) 6 х 8 в) 8 х 6
2. У якому прикладі остання дія – ділення?
а) 21: 3 х 2
б) 25 : 5 + 12
в) (20 + 4) : 4
3. Яке число слід збільшити в 6 разів, щоб отримати 54 ?
а) 8; б) 7; в) 9
1) б; 2) в; 3) в
Тести ІІ варіант.
1. Заміни приклад на додавання прикладом на множення :
6+6+6+6+6+6+6
а) 7 х 6 б) 6 х 8 в) 6 х 7
2. У якому прикладі остання дія – ділення?
а) 24 : 4 х 3
б) 15 : 5 + 28
в) (24 + 3) : 3
3. Яке число слід збільшити в 6 разів, щоб отримати 48 ?
а) 9 б) 7 в) 8
1) в; 2) в; 3) в
3.2. Знаходження значень виразів. Повторення назв – компонентів дій.
- Зупинка. Перед вами острів «Як ?» Нам потрібно допомогти казковим тваринам обчислити приклади.
Повторимо назви - компонентів дій при додаванні, відніманні, множенні, діленні та обчислимо значення виразів. Запишемо у зошит приклад, виконаємо дії, запишемо результати.
6 і 4 добуток 6 х 4 = 24
51 і 3 різницю 51 – 3 = 48
45 і 5 частку 45 : 5 = 9
68 і 4 суму 68 + 4 = 72
6 і 7 добуток 6 х 7 = 42
6 і 9 добуток 6 х 9 = 54
- Перевіримо результати. ( 24, 48, 9, 72, 42, 75, 54, 10. )
4. Розвиток математичних знань учнів.
4.1. Розв’язування задачі
- Ми наближаємося до острова «Задач», будьте уважні!
Матрос 10 разів пірнав на морське дно. Кожного разу він встигав знайти по 6 перлин.
Скільки всього перлин назбирав матрос?
6 х 10 = 60 (п.)
Відповідь: 60 перлин назбирав матрос.
4.2. Розв’язування задачі за планом.
Команда моряків на острові зібрала 30 кг суниць, 6 кг моряки з’їли, а решту розклали в банки по 3кг в кожну. Скільки банок з суницями отримали?
План розв’язування:
1) Скільки кг суниць розклали?
2) Скільки банок з суницями отримали?
(30 – 6) : 3 = 8 (б.)
Відповідь: 8 банок із суницями отримали.
4.3. Робота з геометричним матеріалом. Обчислення периметра трикутника.
- Ми наближаємося до айсберга. Пропоную його обійти, щоб не було зіткнення. На яку геометричну фігуру схожий айсберг? (На трикутник.) Потрібно знайти периметр цього трикутника, щоб правильним курсом продовжити подорож.
Сторона рівностороннього трикутника - 6 м. Знайти периметр цього трикутника.
Р = 6 + 6 + 6 = 18 (м)
Р = 6 х 3 =18 (м)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
5. Узагальнення знань учнів..
Знаходження значень виразів на дві дії різного ступеня.
- І знову в путь! Бачимо землю! Це острів «Всезнайко».
Ой, що це! На палубі вода! Потрібно швидко знайти помилки в прикладах, ліквідувати пробоїни в трюмі. Та довести самому собі, що ми найрозумніші, найкмітливіші!
5.1. Обчислити значення виразів, знайти помилки. Робота в зошитах
90 – 6 х 2 = 30 90 – 6 х 4 = 77
90 – 6 х 3 = 39 90 – 6 х 7 = 65
90 – 6 х 6 = 56 90 – 6 х 8 = 22
5.2. Робота з цікавим матеріалом.
- Перед нами острів «Цікавий».
Що це ? Наш вітрильник захопили пірати! Поки не спіймаємо багато риби їм та не розв’яжемо цікаві задачі, вони нас не відпустять!
5.2.1. Жартівлива задача.
6 триголових драконів одягли капелюхи. Скільки їм потрібно капелюхів ?
3 х 6 = 24 (к.)
5.2.2. Гра « Радість пізнання »
6 |
16 |
7 |
17 |
8 |
18 |
9 |
19 |
- Порівняй числа записані у першому і у другому стовпчиках. Обчислимо суму чисел першого стовпчика. Сума чисел у першому стовпчику дорівнює 30. Як можна швидко знайти суму, записану у другому стовпчику ?
(10 + 10 + 10 + 10) +30 =
( У другому стовпчику кожне число більше на 10, таких чисел є 4. Та ще додамо 30 – суму чисел першого стовпчика, то отримаємо 70.)
5.3. Робота в парах. Обчислення значень виразів. Складання пазлів - частин малюнку риби.
- Зараз вам потрібно злагоджено попрацювати в парі. Складіть із частин пазлів малюнок із зображенням риби. Обчислити значення виразу. Запам’ятати відповідь і записати на малюнку.
-А тепер потрібно підійти до дошки та повернути своє число – відповідь.
- Прочитайте, яке слово утворилося? ІНТЕЛЕКТУАЛИ.
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
50 |
70 |
40 |
80 |
90 |
60 |
100 |
І |
Н |
Т |
Е |
Л |
Е |
К |
Т |
У |
А |
Л |
И |
5.4. Розповідь про морських жителів
- Зараз пропоную більше дізнатися про жителів моря.
4.1. Різновиди риб України
4.2. Бесіда про користь, яку отримує людина від риби
(Людина вживає рубу в їжу, з риби роблять ліки.)
5. Підсумок уроку. Рефлексія.
5.1. Оцінювання учнів
5.2. Інтерактивний метод «Мікрофон».
- З яким настроєм ви повернулися з подорожі по «Математичному океану» ?
- Ваші очікування справдилися?
- Згадайте, на яких островах ми побували?
- Які завдання виконували?
- Де ми можемо застосувати набуті знання?
- Яке завдання було найцікавішим?
5.3. Очікувані результати вчителя
- Я радію за ваші успіхи!
- ВИ СПРАВЖНІ МАНДРІВНИКИ, знання математики, винахідливість взаємодопомога та дружба з математикою допомогли вам у плаванні. Нашу подорож завершено. Порахуємо. скільки рибок кожен з вас зловив.