Мета: формувати навички додавання та віднімання круглих чисел; удосконалювати навички додавання та віднімання круглих чисел способом укрупнення розрядних одиниць, актуалізувати правила додавання суми до числа, віднімання суми від числа, прийоми додавання та віднімання чисел частинами;розвивати прийоми аналізу та синтезу, порівняння та узагальнення; виховувати спостережливість,увагу.
Тема: Додавання та віднімання круглих чисел
Мета: формувати навички додавання та віднімання круглих чисел; удосконалювати навички додавання та віднімання круглих чисел способом укрупнення розрядних одиниць, актуалізувати правила додавання суми до числа, віднімання суми від числа, прийоми додавання та віднімання чисел частинами;розвивати прийоми аналізу та синтезу, порівняння та узагальнення; виховувати спостережливість,увагу.
Обладнення: підручник частина 2, зошит, презентація «Додавання та віднімання круглих чисел»
Хід уроку
I Організаційна частина .
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Стали всі рівненько. Посміхнулися один одному, подарували мені свої добрі посмішки . Починаємо урок.
Перевірка готовності до уроку.
II Мотивація
Сьогодні ви маєте можливість відчути себе справжніми дослідниками. А хто такі дослідники?
Ми будемо досліджувати як перенести спосіб додавання і віднімання чисел частинами на випадки додавання та віднімання круглих чисел. Але для цього треба сумлінно працювати, повторивши ті знання та вміння , які допоможуть вас зробити відкриття. Отже до роботи!
III Актуалізація опорних знань
- Які числа називаються натуральними?
- Чи є число нуль натуральним числом?
- Назвіть найменше натуральне число.
- Чи можна назвати найбільше натуральне число?
- Як називаються числа залежно від кількості цифр у їх записі?
- Скільки цифр використовуються для запису чисел?
- Чи має значення на якому місці стоїть цифра у записі числа
- Скільки розрядів містить трицифрове число?
- Як називається 1розряд, 2 розряд, 3 розряд?
- Дидактична гра «Рибалка»
Дидактична мета: удосконалювати обчислювальні навички
Зміст гри.
На дошці написані приклади
30∙10 16∙100 24∙100
6∙100 27∙10 6∙100
На магнітній дошці – силуетні малюнки рибок із відповідями. Діти обчислюють приклади і хлопчик – Кок знімає «улов» з дошки.
- Замініть числа сумою розрядних доданків:
74, 740, 32, 320
- Заміни число сумою зручних доданків із заданим 1 доданком:
56= 52+… 43=1+… 77= 74+…
68= 6+… 26= 23+… 89= 7+…
IV Формування нових знань.
1 Перед вами завдання . Подумайте, який спосіб можна застосувати, щоб розв’язати ці вирази
820-550= 580+360=
- Можна застосувати спосіб укрупнення розрядних одиниць.
- Якими більшими розрядними одиницями можна замінити обидва числа у виразі?
-А які ще способи додавання та віднімання ви знаєте?
(Це спосіб додавання та віднімання частинами.)
Як ви думаєте,можна застосувати цей спосіб при -та + трицифрових круглих чисел? Осьце ми і будемо досліджувати.
Пригадаємо правило додавання суми до числа:щоб додати суму до числа, достатньо до цього числа додати спочатку один доданок, а потім до одержаного результату додати другий доданок
a+ (b + c) = (a + b) + c
Пригадаємо правило віднімання суми від числа: щоб відняти суму від числа, достатньо від цього числа відняти спочатку один доданок, а потім від одержаного результату відняти другий доданок
a- (b + c) = (a - b) - c
Давайте пригадаємо як ми додавали та віднімали двоцифрові числа частинами.
1)82-55= 27Від’ємник 55 замінюємо сумою розрядних доданків: 50+5.
2)82-5= 27Від’ємник 55 замінюю сумою зручних доданків так ,щоб число 82 зменшити до круглого числа: 55=52+3.
3)58+36=94
Другий доданок 36 замінюємо сумою розрядних доданків: 36=30+6.
4)58+36=94
Другий доданок 36 замінюємо сумою зручних доданків: 36=2+34
Продовжимо дослідження і зіставимо різниці
82 – 55 та 820 – 550
А тепер зіставте суми 58 і 36 та 580 і 360
Висновок.
- Що спільного у додаванні та відніманні чисел частинами? ( Ми або від’ємник, або другий доданок замінили сумою розрядних доданків,а потім зручних доданків.
- Скількома способами ми знайшли значення виразів?
Наше досліджування продовжується
2. Подумайте, чи можна виконати обчислення двома способами при обчисленні значень таких виразів:
870-550 530+360
-Чому?
- Який можна застосувати спосіб обчислення?
(другий доданок або від’ємник ми замінюємо сумою розрядних доданків, тому в цих випадках немає переходу через розряд) Розвяжіть
Давайте підведемо підсумок наших досліджень.
-У яких випадках додавання та віднімання круглих трицифрових чисел можливі два способи обчислення частинами?( із переходом через розряд)
- А у випадку без переходу через розряд ?( лише один спосіб обчислення частинами
Давайте складемо
АЛГОРИТМ ДОДАВАННЯ ТА ВІДНІМАННЯ КРУГЛИХ ТРИЦИФРОВИХЧИСЕЛ ЧАСТИНАМИ
1.Подати це число у вигляді суми ручних чи розрядних доданків
2.По черзі додати чи відняти ці доданки.
Отже, у вас все добре вийшло, ви – справжні дослідники!