1
Вчитель географії
Нечай Г.М.
м. Кам’янець-Подільський
Анотація
Важко переоцінити роль географії в різнобічному розвитку особистості, тому вважаю дуже важливим у своїй роботі зробити так, щоб мої учні мали бажання вивчати цю науку, щоб вони випробували радість пізнання.
Велику допомогу в досягненні цієї мети надає мені позакласна робота, вінцем якої я вважаю Тиждень географії. Матеріали для його проведення зібрані в цьому збірнику.
Зміст
План
проведення тижня географії у школі.
Понеділок.
Вівторок.
Середа.
Четвер.
П’ятниця.
Географічні ігри.
Зміст гри полягає в тому, щоб дати назви об’єктам і визначення географічним термінам чи явищам, які вказані на пелюстках квітки
(ізотерма; найдовша річка; циркуляція атмосфери: найжаркіший материк тощо).
На дошці чи листку паперу записуються три поняття: наприклад Анди, Гімалаї, Ніл. Запитують: що зайве? А ускладнений різновид цієї гри такий: знайдіть трьохзначне число, що включає відповідні материк, річку, площу, або материк, держава, столиця, або материк, гірська вершина, крайня точка тощо. (див. таблицю)
Держава |
Столиця |
Материк |
1. Алжир |
4.Ліма |
7. Південна Америка |
2. Перу |
5. Гавана |
8. Африка |
3. Куба |
6. Аддис-Абеба |
9. Північна Америка |
З паперу чи тканини виготовляються шість конвертів з написами назв материків. Учасникам гри роздають рівну кількість карток. Потім картки з обрисами материків, островів, річок, озер, заток учні повинні розкласти по конвертах і не помилитися адресою.
Зміст гри полягає в тому, щоб отримавши кілька малюнків, фотографій учень вмів правильно відібрати матеріал відповідно до певної теми.
“Що ти знаєш?”
Вчитель називає будь – яку тему, а учасники відповідають на питання цієї теми. Наприклад: тема “Африка”. Питання: площа, крайні точки, найдовша річка, гірські системи тощо.
У незаповнені клітинки впишіть назви вісьмох країн, що починаються на букву “і”.
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
У незаповнені клітинки впишіть назви семи столиць країн світу. Назви столиць починаються з літери “М”.
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Впишіть у клітинки прізвища прославлених діячів російського флоту. Для полегшення розв’язання вписані початкові букви прізвищ.
С |
|
|
|
|
||||||||
Б |
|
|
|
|
|
|||||||
Л |
а |
з |
а |
р |
е |
в |
||||||
М |
а |
к |
а |
р |
о |
в |
||||||
Н |
|
|
|
|
|
|
||||||
Ч |
и |
р |
и |
к |
о |
в |
||||||
К |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Б |
е |
л |
л |
и |
н |
с |
г |
а |
у |
з |
е |
н |
Розшифрувавши правильно слова по горизонталі, ви по вертикалі прочитаєте прізвища видатних дослідників України.
1 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
2 |
|
|
|
|
||||||||
3 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
4 |
|
|
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
6 |
|
|
|
|
||||||||
7 |
|
|
|
|
|
||||||||
|
1 |
|
|
|
||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
|
||||
|
5 |
|
|
|
||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|
|
|||||
|
8 |
|
|
|
|
|
||||
9 |
|
|
|
|
|
|||||
1 |
|
|
|
|
||||
|
2 |
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
||||
|
6 |
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
||||
Чайнворд
|
2 |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ь |
|||||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
10 |
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
11 |
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
5 |
|
|
||||||
4 |
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
7 |
8 |
|
||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
1 |
|
|
|
6 |
|
|
9 |
10 |
||||
|
2в |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
З |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
л |
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|
||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
8 |
|
|
|||||||||||||||
1 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|||||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
9 |
|
|
|
10 |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
11 |
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
По горизонталі:
1.Епоха горотворення Карпат.
2.Найвища вершина Карпат.
4.Гори, які є епіцентром землетрусів у Карпатах.
5.Ботанічний сад у Криму.
7.Пасмо південно-західної частини Карпат.
11.Сухі і теплі вітри у Карпатах.
12.Вітри, характерні для прибережних частин Кримських гір.
По вертикалі:
2.Природний заповідник Карпат.
3.Друга назва зовнішніх Карпат.
6.Пора року, впродовж якої випадає максимальна кількість опадів у Карпатах.
8.Найвідоміша печера Кримських гір.
9.Найвище пасмо Кримських гір.
10.Природоохоронний об’єкт Карпатських гір.
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
3 |
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1 |
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
і |
|
|||||||
|
|
|
|
3 |
|
|
т |
|
|
||||||
|
|
4 |
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
е |
|
|
|
|
||||
8 |
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
||||||
|
|
|
|
9 |
|
|
а |
|
|
|
|||||
1 |
г |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
2 |
|
|
|
|
і |
||||||||||
|
3 |
|
д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
5 |
о |
|
|
||||||||||||
|
6 |
|
|
|
с |
|
|
|
|
|||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
ф |
|||||||||
|
|
8 |
|
|
е |
|
|
|
||||||||
|
9 |
|
р |
|
|
|
|
|
|
|||||||
10 |
|
|
|
а |
|
|
||||||||||
Лінії, що з’єднують точки з
Якщо правильно вписати слова по горизонталі, то у відведених вертикальних колонках можна буде прочитати нові географічні назви і терміни.
Перша задача:
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
Друга задача:
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
Третя задача:
|
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4а |
т |
а |
к |
а |
м |
а |
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
Четверта задача:
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
Інтелектуальна гра “Географічний ринг” підготовлена на основі теоретичного та практичного матеріалу курсу географії 6-7 класів. Вона може використовуватися учителем як у навчальний так і позаурочний час для перевірки рівня навчальних досягнень учнів.
Для проведення гри слід утворити декілька команд учнів з одного або кількох класів. Правила гри схожі до правил телегри “Брейн-ринг”. Тобто перемагає та команда, яка першою виграє 5 очок. Крім того, команди повинні мати емблему та девіз, що активізує учнів у підготовці до гри.
Географічний ринг
10. Як називаються небесні тіла, що не випромінюють власного світла
і світять відбитим сонячними світлом? (планети).
більшу частину року уявляє собою солончак? (Ейр).
полюсів? (екватор).
13. Як називається найвища вершина Північної Америки? (Мак- Кінлі).
(барометр).
ження? (айсберг).
в суходіл? (затока).
мешкає? (кенгуру, Австралія).
У зв`язку з переходом на нову структуру загальної середньої освіти та до нового змісту освіти, виникає потреба у зміні відносин вчитель - учень.
Запропонована інтелектуальна гра дозволяє розвивати в роботі з учнями гуманізацію, демократизацію і диференціацію освіти. Гра створена на основі зв`язку навчання, виховання і розвитку учнів.
В процесі використання гри в учнів виробляється точність вживання географічної та картографічної термінології, виховується інтерес до трансформації українського суспільства, соціальних змін та переоцінки цінностей, розвивається логічне мислення, самостійність відповіді.
Кожний варіант гри пропонує учневі 12 питань, що відповідають шкільному курсу з фізичної географії України. За наслідками гри учні мають можливість отримати оцінку.
Робота дозволяє виявити ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних знань та умінь учнів.
з яких проводиться відбірковий тур. Переможець відбіркового туру стає учасником гри.
а) допомога друга;
б) підказка вчителя;
в) використання підручника (на протязі 1 хвилини).
Відбіркові тури:
І.
Розмістіть одиниці фізико-географічного районування за рангами (від найнижчого до найвищого).
а) зона;
б) провінція;
в) підзона;
г) країна;
д) район;
е) область.
ІІ.
Розставте періоди за геохронологічним принципом.
а) пермський;
б) силурійський;
в) ордовицький;
г) юрський;
д) неогеновий;
е) девонський.
ІІІ.
Розставте ці водосховища в порядку їх розташування з півночі на південь.
а) Каховське;
б) Кременчуцьке;
в) Київське;
г) Канівське;
д) Дніпровське;
е) Дніпродзержинське.
ІV.
Розставте ці гірські вершини від найнижчої до найвищої.
а) Могила Мечетна;
б) Берда;
в) Бельмак – Могила;
г) Аю – Даг;
д) Ай- Петрі;
е) Камула.
V.
Розставте ці річки в порядку зменшення їх довжини в межах України.
а) Псел;
б) Дністер;
в) Дніпро;
г) Десна;
д) Прут;
е) Дунай.
I ВАРІАНТ
1. Площа України становить… а) 608,5 кв. км; + в) 603,7 кв. км;
с) 380,7 кв. км; д) 751,2 кв. км;
|
2. З якою країною Україна межує напівночі? а) Румунія; + в) Білорусь;с) Польща; д) Угорщина;
|
3.Крайньою північною точкою України є:а) Сарич; + в) Грем’яч;с) Чоп; д) Червона Зірка
|
4. Яку площу України займають низовини? +а) 70 % в) 80% с) 25% д) 5%
|
5. Найдовша річка України… +а) Дніпро; в) Дунай; с) Дністер; д) Південний Буг;
|
6.В якому кліматичному поясі розташована територія України? а) субтропічному; + в) помірному; с) екваторіальному; д) тропічному;
|
7.Площа Чорного моря: а) 320 тис. кв.км. + в) 482 тис. кв.км. с) 500 тис. кв. км. д) 460 тис. кв.км.
|
8. Рослини, які збереглися з давніх геологічних епох називаються: а) ендеміки; +в) релікти; с) екзотики; д) ефемери;
|
9.Як називають місто Київ?
а) Вічне місто; +в) Мати міст руських; с) Святе місто; д) Місто Весни і Троянд
|
10. Якого походження озеро Ялпуг? +а) заплавне; в) залишкове; с) лиманне; д) льодовикове;
|
а) Темрюцьку затоку; в) Хаджибейський лиман с) Каркінітську затоку; +д) озеро Сиваш;
|
+а) 1187р.; в) 1160р;; с) 1600р.; д) 1240р;
|
II варіант
1.З якою країною Україна межує на сході? а) Угорщина; в) Польща; с) Білорусь; + д) Росія;
|
2. Крайньою південною точкою України є: +а) Сарич; в) Червона Зірка; с) Чоп; д) Грем’яч;
|
3Найвищою точкою Карпатських гір є гора… а) Берда; в) Роман-Кош; +с) Говерла; д) Ай-Петрі
|
4. Протяжність України з півночі на південь становить … а) 650 км.; в) 830 км.; +с) 893 км; д) 780 км.
|
5. Які типи повітряних мас впливають на клімат України? а) арктичні; в) тропічні; +с) помірні; д) екваторіальні;
|
6. Площа Азовського моря становить … а) 42,3 кв. км; в) 36,8 кв. км; +с) 39,1 кв. км; д) 37,2 кв. км;
|
7.Яку площу України займають болота? а) 10 % в) 5 %; с) 2 % + д) 0,2 %
|
8. Яйли – це … а) карпатські ліси; в) гірські луки в Карпатах; с) степова ділянка лісостепу; + д) гірські луки в Кримських горах; |
|
9 .Яке з перерахованих фізико-географічних явищ відноситься до несприятливих? а) веселка; в) роса; +с) град; д) світанок;
|
10. Які з перелічених ландшафтів відносяться до антропогенних? а) болото; + в) кар’єр; с) ліс; д) гора;
|
11. В якому році Г.Л. де Боплан видав книгу “Опис України”? а) 1400; в) 1670; +с) 1650; д) 1800;
|
12. Материкове зледеніння найбільше вплинуло на рельєф … а) Причорноморської низовини; +в) Поліської низовини; с) Подільської височини; д) Донецького кряжу;
|
ІІІ варіант
+а) Молдова; в) Росія; с) Білорусь; д) Польща;
|
+а) калина; в) волошки; с) мак; д) горобина;
|
а) жовто-білий; + в) жовто-блакитний; с) блакитно-зелений; д) червоно-жовтий;
|
4. Найвищою точкою Кримських гір є гора… а) Говерла; +в) Роман-Кош; с) Берда; д) Ай-Петрі
|
а) Дніпро; +в) Дністер; с) Дунай; д) Прут;
|
6. Національний парк “Подільські Товтри” розташований в межах… а) степу ; в) Криму; +с) лісостепу; д) Карпат;
|
7. Найдовша печера Європи, розташована в Україні … +а) Оптимістична; в) Кришталева; с) Атлантида; д) Попелюшка;
|
8.Які форми рельєфу відносяться до техногенних? а) ози; +в) кар’єри; с) поди; д) кари
|
а) 1570км; в) 2050км; с) 1200км; + д) 1316км;
|
а) 1920; в) 1925; с) 1923; +д) 1918;
|
11.Геогафічна широта крайньої північної точки… +а) 5222 45; в) 480515; с) 442315; д) 401350;
|
а) форми; +в) площі; с) довжини ліній; д) кути;
|
ІV варіант
1. Яке море омиває Україну? +а) Чорне; в) Жовте; с) Біле; д) Червоне;
|
2. Крайньою східною точкою України є… а) Грем’яч; в) Сарич +с) Червона Зірка; д) Чоп
|
3. Зі скількома країнами Україна межує безпосередньо? а) 8; +в) 7; с) 5; д) 6;
|
а) лось; + в) хохуля; с) борсук; д) рись
|
5.Найбільше в Україні прісне озеро… а) Донузлав; в) Кугурлуй; +с) Ялпуг; д) Кагул;
|
а) ялина; +в) типчак; с) сосна; д) береза
|
|
|
|
7. Які грунти переважають в степовії зоні? а) каштанові; +в) чорноземи; с) сірі лісові; д) підзолисті;
|
|
8. Хто є автором тексту національного гімну України? а) С. Рудницький; +в) П.Чубинський; с) В. Докучаєв; д) В.Антонович;
|
9. До еолових форм рельєфу відносяться… а) печери; +в) дюни; с) кар’єри; д) блюдця;
|
10. Максимальна глибина Чорного моря… +а) 2245м; в) 2000м; с)1559м; д)14м;
|
11. Де на території України поширені вулканогенні форми рельєфу? а) Карадаг; в) Канівські, Кременецькі гори; с) Керченський півострів; д) Вигорлат-Гутинський вулканічний хребет;
|
12. На яку відстань у градусах Земля обертається навколо своєї осі за одну хвилину? а) 15; + в) 15 ; с) 1; д) 15;
|
V ВАРІАНТ
а) Сарич; в) Червона Зірка; +с) Чоп; д) Грем’яч;
|
а) Закарпатській; +в)Кіровоградській; с) Київській; д)Черкаській;
|
+а) Дніпра; в) Прута; с) Дністра; д) Дунаю;
|
а) 25; +в) 24; с) 23; д) 22;
|
а) очерет; в)будяк +с) ковила; д)конюшина;
|
а) 35‰; в) 22-25‰; с) 40‰; +д) 17-18‰;
|
а) 20 млн. га +в) 10 млн. га с) 15 млн. га д) 25 млн. га
|
|
а) мішані ліси; +в) степ; с) лісостеп; д) Карпати;
|
+а) балки; в) зсуви; с) каньйони; д) селі;
|
+а) 1959км; в) 1850км; с) 2700км; д) 1300км;
|
а) радіаційний баланс; в) альбедо; с) розсіяна радіація; + д) сумарна сонячна радіація;
|
а) В.Докучаєв; + в) П.Тутковський; с) М.Драгоманов; д) С.Рудницький;
|
На підлозі розкладаються ланцюжком у будь якому порядку літери, кожна з яких означає першу букву правильної відповіді. Між ними кладуться такі символи:
Сектор “Сюрприз” кладеться перед символом “Ви закінчили гру” і використовується в тому випадку, коли учаснику потрібно зробити більше кроків, ніж залишилося букв до закінчення гри.
Представник кожної команди (їх може бути 3-4) викидає куб із зазначеними на ньому цифрами, таким чином визначаючи, скільки кроків він може зробити. У разі правильної відповіді, знову викидається куб, у разі неправильної відповіді у гру вступає учасник іншої команди. Представник команди має право скористатися підказкою команди. Переможцем вважається той, хто швидше дійде до кінця ланцюжка.
10. Наука про взаємовідносини організмів і довкілля (екологія).
(етнографія).
2. Третій за розмірами океан планети (Індійський).
3. В’їзд іноземців у будь-яку країну на постійне або тимчасове проживання (імміграція).
4. Одна з найбільших річок Південної Азії (Інд).
5. Острів на півночі Атлантичного океану (Ісландія).
6. Ввіз товару у країну з інших держав (імпорт).
7. Лінія на карті, що з’єднує місця з однаковим атмосферним тиском (ізобара).
1. Столиця Великобританії (Лондон).
Література
1. В.П. Корнєєв Географічні ігри та розваги. – К.,1985. – 176 с.