Матеріал для уроків музичного мистецтва у віршованому вигляді

Про матеріал
Розкриття здібностей школярів та розв'язання різноманітних освітніх проблем, стовреня цілісної системи пошуку та виховання творчо обдарованої особистості. Свобода і можливість вибору улюблених занять благотворно впливає на школярів.
Перегляд файлу

Літературні матеріали до уроків музичного мистецтва

 

 

Сьогодні урок розпочнем незвичайний!

      На пароплаві пливемо навчальнім.

      По хвилях Дніпра у далекі віки,

      Де мужньо й завзято жили козаки.

      Тема українського козацтва в мистецтві,

      Яку ми розглянем  у творчим контексті,

 

 

     В живописі, музиці, козацькім вбранні,

     Щоб ви зрозуміти все чітко могли.

     Як в опері пісні козацькі лунають.

     Орнаменти нитки яскраві складають,

 

Живопис дарує дива полотна,

Історія вся на очах ожива.

Два уроки поєднались: музичне мистецтво

Й  трудове навчання в однім пов’язались.

В далеку мандрівку руша пароплав,

Сигнал до відправки камертон цей нам дав.

У вас голоси зазвучать як гудок.

Почуємо різних ми звуків рядок.

 

 

Ми веселі моряки

Мандрувати мастаки.

А щоб в мандри вирушати,

Треба м’язи розвивати.

О так!

Хвиля в морі нас гойдає

Вітер виє, завиває.

Як буває важко нам,

Ми покажем зараз вам.

О так!

На кораблику своєму

Всі моря ми обійдемо.

А щоб швидко нам пливти,

Дружно треба нам гребти.

О так!

 

На березі Січ Запорізька  вітає

У опері Лисенка всіх зустрічає,

Де Бульба Тарас на коні з козаками

«За світ козаченьки як встали» співає.

Цю пісню від серця і ми заспіваєм,

Про гордість і славу козацьку згадаєм.

Як долю і волю вони здобували

І марші – пісні незабутні складали.

 

 

 

Ми із мандрів повертаєм,

Тож давайте заспіваєм,

Про країну Україну,

Бо вона в житті єдина.

 

Пора у теперішній час повертати,

Здобутки минулого слід пам’ятати .

Народ, що минуле своє забуває,

Майбутнього в того народу немає.

 

Працювали залюбки

В п’ятім класі дітлахи.

За роботу бал високий,

Працювали ви нівроку,

До побачення. Вам час,

Бо нові знання ждуть вас.

 

 

Музика – це найчарівніша мова

І може вона без єдиного слова,

І радість і сум в творі нам  передати,

Про мудрість, байдужість відразу сказати.

Та музика має одну помічницю,

Яка заглядає в словесну криницю.

Літературою зветься вона

І завжди дарує, як фарби слова.

 

 

 

В.Шаїнського «Голубий вагон», яка вам добре відома.

    Ми на всюдиході – своїй парті  

    Вирушаєм весело у путь,

    Щоб цікаво по музичній карті        

    В тайну пісні всім нам зазирнуть.

 

 

 Пр-в.

Тож, друзі, разом всі

Зберемося у путь,

Щоб до скарбниць пісень

Миттю зазирнуть.

Радісно – радісно

В подорож діти йдуть,

Бо без знання в житті,

Як без них нам буть.

 

                                        На шляху своєму ми зустрінемо

                                         Перешкод багато та завдань,

                                         З піснею в музичний світ полинемо -

                                         Відповідь знайдемо до питань.

 

                                                                                Пр-в.

 

 Нові знання здобути нам допоможе пісня В.Шаїнського «Усмішка».

 

Як затулять сонечко хмарки,

Не радіють навіть квіточки у лузі.

По життю ти з піснею іди

І даруй її усім  не тільки друзям.

 

    П-в.

І тоді побачиш ти, - все змінилось навкруги,

Бо це пісня має силу ту чарівну.

Як метелик закружля серце й душу звеселя,

І дарує всім нам усмішку цю мрійну.

 

 

 

 

 

                          На острові пісня нас знов зустрічає,

                          Твори для голосу в жанри єднає.

                          Без музики, пісні не скласти ніколи,

                          А без поезій - вокального твору.

                          Поезія й музика разом завжди

                          У пісні, кантаті, романсі вони.

                          Дарують усім неповторну красу

                          Чарівного голосу звуків росу.

 

 

                       Вокаліз – це твір вокальний

                      Та звучить він незвичайно,

                      Бо немає слів як в пісні

                      Голос лине в звуці чистім.

                      Він дзвенить і завмира,

                      Наче чути тут слова.

                      Та слова ті невідомі

                      Слухач створить сам у творі,

                      Як відчує він той спів,

                      Що не потребує слів.

 

 

 

            Ми перекинемо місток,

            Бо завершився  урок,

            Та острів ми не залишаєм,

            В наступний раз знов завітаєм.

            А щоб потрапити сюди.

 

 

            У морі « Вокальнім» ми знову пливем,

       На острові «Пісня», печеру знайдем,

       Де пісня без слів мелодійно лунає

       Інструментальне звучання триває.

 

Пісня без слів, як же може це бути,

           Слухати пісню і слова не чути,

          Бо інструменти співають в цім творі

          Краси розкривають краї неозорі

          І форма музична, як пісня летить

          Дарує наснагу, у серці бринить.

          Здається звучать поряд з нею слова

          І пісня без слів із словами луна.

Пісня без слів, як же може це бути,

           Слухати пісню і слова не чути,

          Бо інструменти співають в цім творі

          Краси розкривають краї неозорі

          І форма музична, як пісня летить

          Дарує наснагу, у серці бринить.

          Здається звучать поряд з нею слова

          І пісня без слів із словами луна.

 

 

 Подорожуючи островом «Пісня» ми підійшли до гірського хребта, де знаходяться гори «Романс», «Пісня-романс», «Варіації». А що означають ці назви і що вони характеризують ви дізнаєтесь як здолаєте перевал, який охороняє музично обізнаний та зачарований кіт Антип біля підніжжя гірського хребта.

                    Кіт Антип тут проживає

              І тихенько дме у вус.

              Музику  хто з вас вивчає,

              Він тому поставить «плюс».

              Пропонує кіт Антип

              Нам завдань цікавих тип.

  Ви на запис подивіться

  І назвіть ви як годиться,

  Назви та тривалість нот.

  Добре всі відкривши рот,

  Заспівали цей мотив,

Щоб аж котик наш зрадів.

 

 

 

 

 

 

Тому біля підніжжя гори «Пісня-романс» ми можемо сказати такі слова:

                                   Зустріч з піснею це свято,

                                   Не було б її у нас,

                                   Ми не знали так багато

                                   Про новий і давній час.

 

 

 

Знову день почався, діти,

                          Всі зібрались на урок.

                          Тож пора нам поспішати

                          Кличе в подорож дзвінок.

                          А урок наш незвичайний,

                          Бо рушаємо у путь,

                          А щоб був він вам цікавий,

                          Ти активним мусиш буть.

 

Дзвінкоголосі хвилі  розливають «Вокальне»  море, в якому ми  потрапляємо на великий острів  із назвою «Кантата».

                            Острів «Кантата» лежить перед нами

                            Тут кілька частин, де пов'язаний задум.

                             Солісти і хор, симфонічний оркестр

                             Виконують все, що говорить сюжет.

 

                            Ми знову прийдемо в цей клас,

                            Де  на мандрівку всі чекають,

                            І у «Вокальнім» морі  нас

                            Кантата й пісня зустрічають.

                            Звучить казково вокаліз,

                            І так зворушує він душу,

                            Що слухати цей твір без сліз

                            Своє ти серце не примушуй.

                            Тут ми почуємо романс і варіації чудові

                            Нестримний рух, неспинний час, музичні звуки кольорові.

 

 

 

Наша подорож триває, ми впевнено рухаємося «Вокальним» морем. Назвіть, на острові «Пісня» ви оволоділи вершинами яких гір?

Так, це гори  «Ода-пісня», «Пісня-романс», « Пісня без слів», а на острові «Кантата»  перед нами найвища точка гірського хребта «Опера». Та піднятися на неї  ми можемо тільки через перевал, який називається «лібрето». Шлях через «лібрето» непростий, щоб його здолати, багато треба знати.

Лібрето – цікаво, що то за слово

Звучить загадково, задумливо й ново.

Для чого ж це треба лібрето складати,

Щоб стисло сюжет глядачу передати.

У опері, п’єсі, у творі музичнім,

Балеті а також в спектаклі незвичнім.

 

 

Інтродукція – вступ невеликий

Та звучить в ньому декілька тем,

Розвиваючись мелодія лине,

Що зявилась з народних пісень.

Композитор майстерно збагачує

В епізодах мелодію ту,

Інтонації досі небачені,

Враз злилися у думу одну.

 

Музика та література відіграють надзвичайно велику роль у театральному мистецтві. Завдяки поєднанню цих видів мистецтв із сценічною дією виникли вокальні музично – театральні жанри.

А що ж це таке театр?

Співа дзвінок. У залі все стихає.

Перед очима дія ожива.

І милозвучно музика лунає,

Обійми сцена розкрива.

Театр – тут музи владарюють

У світі неповторної краси,

Де опера, балет панують

Сюди ти душу принеси.

Театр назавжди зачарує

І намалює майбуття.

Театр – мистецтво, що дарує,

І сміх, і сльози, і життя.

                                     Голоси звучати можуть голосно та заповзято,

                                     Та для цього нам потрібно, завжди голос розвивати.

                                     Розспівка – складна наука, будем весело співати.

                                     В цьому гра нам допоможе, хто уважний –переможе.

 

 

 

           Наша подорож триває

           Пісня голосно лунає.

           То співають козаки

           У поході залюбки.

           Про коня та Марусеньку,

           Де покинув рідну неньку,

           Щоб не плакать й не журиться

           Й слізно Богу помолиться.

     Море вокальне глибоке й примхливе

Воно всім цікаве, очима незриме.

Та бачимо острів що «Опера» зветься,

Сюди завітаєм , що тут розберемся.

Так, опера – музики й слова єднання.

Синтез мистецтв, режисера звертання.

В опері мова співочо-музична,

Дзвінко-чарівна і трохи незвична.

Розкриють лаштунки красу декорацій

Полине глядач у живописність грацій.

Так, опера – це найскладніший із творів

Лібрето  основа його побудови.

 

   Ви вже не раз слухали увертюри  до опер і знаємо, що

   Увертюра – це вступ оркестровий

   Він потрібен для слухачів,

   Ознайомити з характеристиками

   Музичної теми, що в творі звучить.

   Такий вступ оркестровий до опери

   Взагалі , може буть невеликим,

   Називають його інтродукція,

   Хоч звучать тут мотиви великі.

 

 

Музичні інструменти ми візьмемо у руки

І разом всі відтворимо до пісні ритму звуки.

Із ними заспіваємо козацьку пісню знов,

До України звернемо старання і любов.

 

Подорож триває, далі пливемо,

І вокальне море, нас чека воно.

Будуть нові зустрічі, нові острови.

Ну а зараз відпливаєм , на перерву ми.

 

Мандруємо в країну невідому

Та  де - кому можливо і знайому.

Там Терпсіхора муза чарівна

Дарує танець з ранку допізна.

А танець дивовижний, непростий,

Бо образ рухами він створює живий. 

Балет - мистецтво зветься те,

Сюжет через лібрето в ньому є.

 

 

 

 

    Балет – це танцю мова, у музиці жива

    І зовсім не потрібні у танці цім слова.

    Тут розмовляють жести і танцювальні па.

    У музиці Прокоф’єва знов казка ожива.

    Танцює Попелюшка, годинник бє бом - бім

    І принц із черевичком біжить швиденько в дім.

    Все просто й зрозуміло і рухи як слова.

    У па – де - де мрійливо балет розповіда.

 

 

 

Від симфонії до пісні подорож триває

Симфонія Чайковського яскраво так лунає.

В симфонії єднаються і музика й слова

Із пісні розвивається симфонія номер два.

Ця пісня із народу, а назва «Журавель»

Виразно зазвучала й в симфонії тепер.

Симфонія складається із чотирьох частин

В фіналі розкривається мелодія картин.

Варіативно й жваво тут тема ожива

Неначе промовляє симфонія слова.

 

 

Море музики вирує,

А ми далі помандруєм,

Хоч закінчився урок

І луна для вас дзвінок,

Подорож продовжим потім

На наступному уроці.

 

 

   Мандрували, крокували

   І на горах побували,

   Де пісні є надзвичайні,

   Бо без слів, інструментальні.

   Вокаліз звучить без слів

   Та сподобався усім.

   Опера, балет – чарівні

   Звуки тут немов царівни,

   А симфонія луна,   

   Наче вимовля слова.

   Ось невидиме те слово,

   Виринає знову й знову.

   Музика й література –

   Це лібрето й партитура.

 

У красу літератури ми сьогодні зазирнем

      Тут цікавого багато, ми із музикою йдем.

      Чарівний світ літератури відкриває двері нам

      Тут і казка, тут і байка, повість завжди рада вам.

      Музика в кожній розраду дарує

      Героєм в них є і дивами чарує.

      Без музики навіть сюжету не буде,

      В цих творах вона головною скрізь буде.

      У гості до казки ми з вами рушаєм,

      У потяг казковий всі разом сідаєм.

      Ось чуєм гудок і рушаєм туди,

     Де казка і музика разом завжди.

     Хіба це не дивно, хіба не цікаво,

     Дізнатися як поєднались на славу

     У музиці казка або навпаки

     Ці подруги давні існують віки.

 

 У світі прекрасних музичних казок

Знайшли ви моралі найкращий зразок.

Добро і хоробрість, любов та відвагу

Усе це дає нам життєву наснагу.

В балеті Прокоф’єва мила простушка

Всім вдячна, уважна краса-Попелюшка.

Лускунчик Чайковського – хлопець завзятий,

Він не дозволить дітей ображати.
хоч мишачий цар і лихий не вразливий,

Та хлопчик – лускунчик кмітливий, сміливий.

Музика в казці усім допоможе

І будь-яке зло назавжди переможе.

 

 

 

. У поезії ви чули звуки творів неповторних,

  Тож у голосі відтворим повнокровні ті акорди.

   Розспівка нам допоможе у такій важливій справі,

   І до пісні ми потрапим по музичній переправі.

 

    Ой цікава в нас розмова,

    Бо із музики і слова,

    Пісня весело звучить,

    Заспіваємо умить.

    Про важку селянську долю

    Та нескорену в ній волю.

     Наш потяг знов в літературну подорож руша,

    Далекий шлях розкриє невідоме.

    Дотепним гумором нас байка зустріча,

    Крилов і Глібов – байкарі відомі.

 

       В літературі байка ожива

       Говорять за людей птахи і звірі,

       А музика тут знову головна,

       Характерів розкриє вади у сатирі .

 

 

 

Квартет Крилова лиш гудів, а справжні музиканти грають.

Василь Барвінський нам створив Квартет, що душу зігріває.

Дві скрипки, альт, віолончель, краса з-під струн рікою лине

І сліз не втримати з очей, як музика до серця плине.

Послухаєм  красу оту, що «молодіжним» називали,

Частина друга зачіпа струну свого народу, що із пісень склали.

 

 

     Знову наш потяг рушає у путь

Літературну про це не забудь.

Література – це ж дивна країна

В оповіданнях тут музика лине.

Відтворює спогади й радість дарує,

Основою є і в сюжеті панує.

 

      Слова оживають, як музики звуки,

Здається, що грають твої власні руки

І милозвучно бринить десь струна

І музика Моцар та в слові жива.

 

В літературу продовжуєм шлях

Зупинка – це повість, в широких степах

Тут пісня козацька основою є,

Що хлопцю сліпому наснагу дає.

Назвали цю повість «Сліпий музикант»

Її Короленко нам пише в словах.

Слова ті звучать, як музики чарівні

Крім пісні народу не знайдеш їм рівні.

3.Ця пісня до музики шлях відкрива,

У славне козацьке минуле верта

Розрадою є , бо співають слова

Про долю країни, де пісня жива

На мирних ланах і на горах луна

У нашому класі звучить знов вона.

Ось і у повість вже побували

Пісні козаків всі відразу згадали.

Співали про волю і щастя країни,

Бо це головне у житті для людини.

Мандрівка скінчилась. Вертатися час

 

 

  Всі разом вирушаємо сьогодні у кіно,

  Про світ усім цікавий розкаже нам воно.

  Чому кіно без музики цікавим не бува ?

  Бо внутрішній глибинний сенс воно нам розкрива.

  В мультфільмах завжди музика нам приклад подає,

  І плаче, і сміється, поради всі дає.

.Лібрето і сценарій – завдання непросте,

 Сюжет пристосувати з літератури в те,

 Що кінофільмом зветься, чи мультиком для вас,

 У опері й балеті потрібне повсякчас.

 

 

Роз співка чекає нас,

Голос тренувати час,

Щоб лунали голоси

Небувалої краси.

 

 

Про кіно ми говорили,

Музиці у нім зраділи.

З подорожі всі вертаєм,

Хоч багато ще не знаєм.

До побачення , дзвінок

Кличе на новий урок.

 

 

 До моря вокальної музики подорож наша була,

В театрі балету і опери нас зустрічала вона.

У казці та байці лунали звуки ті чарівні

У повісті, оповіданні слухали музику ми.

Музика у кінофільмі на краще змінила дітей

Творила дива як відомий міфічний прекрасний Орфей.

 

Та подорож вже завершилась і нам перевірить пора

Знання про музичне мистецтво, де література співа.

До класу ви всі повернулись на партах і тести лежать

І зараз я вам пропоную відмінно про все розказати.

 

 

Сподіваюсь що всі добре правильно відповіли

Тож співаймо веселіше вас чекають вже пісні.

Розспівування на матеріалі народних пісень.

 

Оду пісні заспіваймо, бо тримає нас вона

 І у радості, і в щасті, в труднощах допомага.

 

Мистецтво співає, і пише, й танцює

 І фільми зніма, і картини малює.

Образ художній у слові склада

Музика в образах дзвінко луна.

Музика й література поряд йдуть із року в рік

І доповнюють красою наш людський короткий вік.

     

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пупко Наталия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 серпня
Переглядів
235
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку