Пам'ятки для учнів :
Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
Порівняння однотипних явищ і подій
Робота з текстом підручника та історичними документами
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
Схема аналізу історичного документу
Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів
Складання плану
Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
Характеристика пам'яток культури
· Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.
Як скласти історичний портрет
Схема характеристики історичної особи
Узагальнення
Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
Порівняння
Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
Найбільш вдалою, на наш погляд, формою порівняння є таблиця.
Як аналізувати історичну карикатуру
1. Чи можете ви впізнати персонажів, зображених на карикатурі?
2. Якщо це реальні люди, то назвіть їх і те, яке місце вони посідали в суспільстві на час створення карикатури.
3. Перевірте дату створення карикатури. Якій події присвячена карикатура?
4. Що ви знаєте про події, а також про персонажів, зображених на карикатурі?
5. Що означає підпис під карикатурою? Він смішний чи іронічний? Якими засобами досягається той чи інший ефект?
6. Персонажі на карикатурі зображені позитивно чи негативно?
7. Наскільки ефективна карикатура у досягненні своєї мети?
8. Чи змінила дана карикатура вашу оцінку про осіб, яких зображено на карикатурі?
Як аналізувати історичну фотографію
1. Що, по-вашому, зображено націй фотографії?
2. Хто ці люди? Чим вони займаються?
3. Які ще об'єкти зображено?
4. Орієнтовно назвіть, коли, по-вашому, могла бути зроблена ця фотографія (Рік. Період. Подія.).
5. В яку пору року зроблена фотографія?
6. Чи це звичайна фотографія, чи для неї спеціально позували перед камерою?
7. Яку максимальну інформацію ми можемо почерпнути з фото?
8. Назвіть інші історичні джерела, які могли б вам допомогти перевірити правильність ваших висновків, зроблених на основі фотографії.
9. Що вам уже відомо про події, які зображено на фотографії, з попередніх уроків історії?
10. Чи викликала фотографія питання, на які ви хотіли б отримати відповідь?
Як вивчати революцію
1. Визначити передумови події.
2. З'ясувати причини (об'єктивні та суб'єктивні).
3. Виділити її головні завдання.
4. Визначити характер революції.
5. Рушійні сили і керівники (історичні постаті).
6. Початок революції (подія).
7. Хід революційної боротьби (основні етапи, хронологічна таблиця).
8. Результат.
9. Причини перемоги (поразки).
10. Наслідки революції.
11.Значення революції.
Як вивчати війну
1. З'ясувати міжнародну обстановку.
2. Визначити причини та характер війни.
3. Привід.
4. Вказати сили сторін, що протистоять.
5. Початок війни.
6. Хід війни (її основні етапи, хронологічна таблиця).
7. Закінчення війни (умови миру).
8. Результат війни.
9. Причини перемоги (поразки).
10. Історичне значення події.
План характеристики архітектурної пам'ятки
1. Назва архітектурної пам'ятки.
2. Вигляд архітектурної пам'ятки.
3. Призначення пам'ятки.
4. Час створення і місце будування.
5. Держава, в якій створено архітектурну пам'ятку.
6. Замовник або ініціатор створення.
7. Автор (архітектор).
8. Матеріал для будівництва.
9. Основні компоненти споруди.
10. Споруда поодинока чи збудована в ансамблі? Споруди, які входять до ансамблю.
11. Види мистецтва, використані у споруді.
12. Значення цієї пам'ятки архітектури для історії та культури країни, в якій вона побудована.
13. Ваше особисте враження від пам'ятки.
Як організувати дискусію на уроці
1. Сперечатися по суті: головне в дискусії аргументи, факти, логіка і доказовість.
2 .І уникати реплік, що принижують людську гідність, поважати думку опонента.
3. Прагнути зрозуміти його раніше, ніж критикувати, виявляти стриманість.
4. Чітко формулювати власну думку.
5. Прагнути встановити істину, а не демонструвати власне красномовство.
6. Виявляти скромність і самокритичність, вміння з гідністю визнавати недостатність своєї аргументації.
Як правильно зіставляти історичні події з періодами (епохами), орієнтуючись у науковій періодизації історії
1. Уважно прочитайте текст про історичну подію.
2. Визначте дату події, про яку йдеться (дата може бути прямою-поданою в тексті, непрямою-такою, що міститься в тексті у формі натяку).
3. Визначте, якому історичному періоду належить подія.
4. Визначте характерні риси цього періоду.
5. Визначте причини та мету події.
6. Зіставте дану подію з епохою, під час якої вона відбулася.
7. Зробіть висновок, чи відповідала зазначена подія тому історичному періоду, коли відбулася.
Список використаної літератури
1. Баханов К. О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі / К. О. Баханов. — Запоріжжя: Просвіта, 2000. — 160 с.
2. Баханов К. О. Навчання історії в школі: інноваційні аспекти / К. О. Баханов. — X.: Основа, 2005. — 128 с.
3. Герасименко С. П. Збірка пам'яток з історії. 5-11 клас. Посібник для вчителя і учнів / С. П. Герасименко. - Дроздів, 2009. - 27 с.