Урок "Фінікія.Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт. Ізраїльсько-Юдейське царство. Природно-географічні умови. Повсякдення й господарське життя" "

Про матеріал
Тема. Фінікія. Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт. Ізраїльсько-Юдейське царство. Природно-географічні умови. Повсякдення й господарське життя. Мета: сформувати уявлення про найважливіші етапи історичного розвитку Фінікії та Ізраїльсько-Юдейського царства, схарактеризувати найважливіші досягнення фінікійців, розкрити значення поняття «колонія» та причини й напрями фінікійської колонізації, виховувати працелюбність. Тип уроку: урок вивчення нових знань Обладнання: зошити, підручники, кросворд, історична карта, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, таблиця, схема. Основні терміни та поняття: «колонія», «колонізація», «метрополія» Основні дати і події:ІІ тис. до н.е – заснування міст-держав у Фінікії ІХ ст. до н.е – заснування фінікійської колонії Карфаген. Хід уроку І. Організація навчальної діяльності. Привітання вчителя і учнів. Учні готуються до уроку. Емоційне налаштування. Побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та надбань.
Перегляд файлу

Дата_10.11_       Номер уроку__17-18__  6 клас Історія України. Всесвітня історія

Тема. Фінікія. Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт. Ізраїльсько-Юдейське царство. Природно-географічні умови. Повсякдення й господарське життя.

Мета: сформувати уявлення про найважливіші етапи історичного розвитку Фінікії та Ізраїльсько-Юдейського царства, схарактеризувати найважливіші досягнення фінікійців, розкрити значення поняття «колонія» та причини й напрями фінікійської колонізації, виховувати працелюбність.

Тип уроку: урок вивчення нових знань

Обладнання: зошити, підручники, кросворд, історична карта,  ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, таблиця, схема.

Основні терміни та поняття: «колонія», «колонізація», «метрополія»

Основні дати і події:ІІ тис. до н.е – заснування міст-держав у Фінікії

ІХ ст. до н.е – заснування фінікійської колонії Карфаген.

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності.

Привітання вчителя і учнів. Учні готуються до уроку. Емоційне налаштування. Побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та надбань.

  1. Метод «Кольоротератія»

Оберіть колір, який відповідає вашому настрою.

Картинки по запросу спектр

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.

  1. Робота з історичною картою.
  2. Розв’язування кросворда

         Розв’яжіть кросворд, і у виділених клітинках прочитаєте ім’я царя Вавилона, який уславився своїми законами.

  1. Житло богів.
  2. Богиня краси, родючості та кохання у стародавніх шумерів.
  3. Основне заняття жителів Дворіччя.
  4. Одна зі стародавніх держав Дворіччя.
  5. Одне із міст-держав Дворіччя.
  6. Інша назва Дворіччя.
  7. Одна з річок Дворіччя.
  8. Вид письма на глиняних табличках.
  9. Пальма на території Дворіччя.

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним народом, який жив у Передній Азії в давнину. Цей народ греки назвали «фінікійцями». Його життя дуже відрізнялося від життя єгиптян або вавилонян, що було пов’язано з особливостями природи місця, яке вони населяли. 

ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Тема: Фінікія. Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт. Ізраїльсько-Юдейське царство. Природно-географічні умови. Повсякдення й господарське життя

План уроку:

  1. Фінікія. Природно-географічне розташування. Клімат
  2. Заняття фінікійців.
  3. Винаходи фінікійців.
  4. Фінікійська колонізація.

V. Вивчення  нової  теми.

1. Фінікія

Приблизно 4000 років тому на східному березі Середземного моря поселилися племена, які стародавні греки називали фінікійцями, а їхню країну — Фінікією. Припускають, що слово «Фінікія» означає «пурпурна». Фінікійці добували з морських молюсків яскраву фарбу — пурпур, яку використовували для фарбування тканин. Пурпур уважався кольором царів.

За фінікійцями закріпилася слава кращих мореплавців Стародавнього світу. Вони вміли будувати міцні кораблі, яким не були страшні шторми та бурі. Фінікійські кораблі плавали по всьому Середземному морю, виходили навіть в Атлантичний океан, досягаючи північних земель Європи і західних берегів Африки. Вони першими у світі — приблизно в 600 р. до н. е. — здійснили морську подорож навколо Африки. Мистецтво мореплавства фінікійці використовували не тільки з доброю метою. Серед них були і морські розбійники, які грабували чужі кораблі.

Проблемне запитання

Чому саме мореплавство стало основним заняттям фінікійців?

 (Учитель демонструє територію Фінікії на карті й характеризує її географічне положення.)

Фінікія розташовувалася на східному узбережжі Середземного моря, на території, що називається Передньою Азією. На вузькій смужці землі між морем і ланцюгом Ліванських гір не було великих річок і долин із родючими ґрунтами. Місця для полів і пасовищ також бракувало. Ці землі були вкриті чагарниками, а гори — лісами.

Завдання

1) Використовуючи карту атласу, визначте, яке море омиває береги Фінікії.

2) З’ясуйте, яким буде клімат країни, що розташована на морському узбережжі.

3) Поясніть, чому жителям Фінікії важко було займатися землеробством і скотарством.

Так, клімат у цій місцевості є вологим, жарким, вітряним. Родючих земель дуже мало, тому дійсно складно було займатися землеробством. Для випасання  худоби потрібні були поля і луки, яких у Фінікії бракувало. Але завдяки праці людей країна змінювалася: у маленьких долинах з’явилися сади, також фінікійці насаджували виноградники і гаї оливкових дерев. Маленькі рибальські селища перетворювалися на великі міста. У фінікійських містах відкривалися ремісничі майстерні, в яких виготовляли дивовижні речі.

Стародавня Фінікія славилася лісами ліванського кедра, що став символом країни. Століттями дерева вирубували, з них зокрема виготовляли кораблі. Корисних копалин було мало. 

Тут завжди проходили найважливіші караванні шляхи — з Єгипту в Малу Азію і Дворіччя й назад. У Фінікії сходилися торговельні шляхи Передньої Азії. Вони простягалися з півночі на південь, в Єгипет і Палестину, і у зворотному напрямку. Існували й морські торгові шляхи, прокладені фінікійцями. Їхні гавані були єдиними зручними морськими портами у Східному Середземномор’ї. Міста Фінікії швидко збагачувалися і процвітали. Держава являла собою безліч окремих міст із прилеглими територіями, а управляли ними царі. Такі міста називаються, як нам уже відомо, містами-державами. Серед фінікійських міст-держав особливо розвинутими були Бібл, Тір та Сідон.

(Учитель демонструє міста-держави на карті.)

Проте вони так ніколи і не об’єдналися в єдину державу.

Від внутрішньої частини материка Фінікію відокремлювали високі важкопрохідні гори, тому для зв’язку зі світом фінікійці користувалися морем.

Робота з ілюстративним матеріалом

Учитель демонструє учням зображення фінікійських кораблів і пропонує відповісти на запитання.

1) Чи були фінікійські кораблі зручними для тривалих морських подорожей?

2) Як ви гадаєте, в яких напрямках плавали фінікійські мореплавці?

Робота зі схемами

Учні разом з учителем складають узагальнюючі схеми «Причини розвитку мореплавства у фінікійців», «Заняття фінікійців».

Фінікійці прославилися не тільки як відважні мореплавці. Ними було зроблено ряд важливих винаходів, завдяки яким фінікійські товари користувалися попитом у багатьох країнах.

Повідомлення учнів

Учні виступають із повідомленнями про винаходи стародавніх фінікійців.

Перший учень

ПУРПУРОВА ФАРБА

Фінікійці пірнали на дно моря і добували звідти маленькі, зовсім непримітні черепашки. Але з кожної можна було видавити кілька крапель густої рідини — це була пурпурова фарба. Одяг, пофарбований нею, виблискував на сонці. Якщо фарбу замішували густіше, тканина ставала пурпуровою, якщо рідкіше — вона червоніла, ніби окропилася кров’ю. Можна було прати одяг щодня у річковій і морській воді, в холодному гірському струмку і в казані з окропом, а фарба не линяла. Такий одяг охоче купували царі та князі, жерці й воєначальники. Коштував він дуже дорого.

Другий учень

ДЗЕРКАЛО І СКЛО

У Фінікії був ще один вигідний промисел. На півдні країни, біля підніжжя гори Кармел увесь морський берег був укритий білим, чистим піском. Винахідливі люди змішували його із селітрою і плавили як мідну руду, терпляче очищуючи від різних домішок. Виходило прозоре скло, з якого виготовляли маленькі, витонченої форми посудини для ароматичних сумішей. Також відливали круглі дзеркала, в яких людські постаті відбивалися яскравіше, ніж у старих, жовтуватих бронзових дзеркалах. Виготовлення скла приносило великий прибуток, із приводу чого існував такий вислів: «Ці люди беруть багатства морів і з піску добувають скарби!». Але у скловарінні застосовувався не тільки пісок. Для отримання нових, більш тонких і прозорих сортів скла додавали блискучі камінці, мушлі та навіть битий кришталь, привезений з Індії. Пізніше фінікійські майстри винайшли прозоре скло, виплавляючи його в спеціальних печах із суміші білого піску та соди. Із цього скла виготовляли посудини для пахощів, вази. Скляна маса використовувалася також при створенні знаменитих фінікійських масок, якими накривали обличчя небіжчиків при похованні.

Високо цінувалися на Сході і в античному світі ювелірні вироби фінікійських майстрів: золоті та срібні чаші, намиста, рельєфи на пластинках зі слонової кістки тощо.

ФІНІКІЙСЬКИЙ АЛФАВІТ

Фінікійським купцям для успішної торгівлі необхідно було вести записи. Єгипетське письмо й клинопис видалися їм занадто складними, і тоді фінікійці створили власну писемність — найдавніший у світі алфавіт: він містить 22 літери, причому лише ті, що позначають приголосний звук; літер, що позначають голосні звуки, не було. Таким чином, кожна буква позначає не ціле слово і не склад, а окремий звук.

Алфавіт у фінікійців запозичили стародавні греки, які ввели букви, що позначали і голосні звуки, а слов’янська абетка була складена на основі грецького алфавіту. Фінікійський алфавіт був не зовсім зручний, адже текст із букв, що позначають тільки приголосні, можна прочитати по-різному. Тому цей алфавіт не витіснив клинопис та ієрогліфи. Однак після того, як греки й інші народи вдосконалили алфавіт, він став швидко поширюватися.

 (Учитель демонструє учням таблицю з літерами фінікійського алфавіту та їхніми значеннями.)

Торгівля у фінікійців була пов’язана з піратством. У джерелах часто згадуються випадки викрадення та продажу вільних людей. Частину рабів доставляли у Фінікію. Вони працювали в майстернях чорноробами, в гавані — вантажниками, на кораблях — веслярами.

У зручних для життя місцях, куди доходили їхні кораблі, фінікійці засновували колонії.

Робота з термінами і поняттями

Колонія — поселення, засноване на чужій території.

Метрополія — держава, що заснувала колонію.

Найвідомішою колонією фінікійців став Карфаген, заснований на півночі Африки в ІХ ст. до н. е. вихідцями з міста Тір. Поступово Карфаген збагачувався і став центром могутньої держави. Фінікійці заснували багато поселень по всьому Середземномор’ю.

Завдання

1) Визначте причини фінікійської колонізації.

2) Користуючись картою, назвіть напрямки фінікійської колонізації та найбільші колонії, засновані фінікійцями.

Фінікійська колонізація

Причини

Напрямки

Найбільші колонії

Розвиток мореплавства і торгівлі.

Работоргівля.

Складна демографічна ситуація (переселення народів зі сходу)

  • Північна Африка.
  • ЗахіднеСередземномор’я.
  • Іспанія.
  • Острови Сицилія і Сардинія.
  • Острів Кіпр

Північна Африка: Карфаген, Гадрумет, Тамс, Гіппон.

  •      Іспанія: Гадес, Луцент.
  •      Сардинія: Караліс, Таро, Нора.
  •      Сицилія: Панерм

Боги фінікійців

Ваала

Бог грому та блискавки

Астарта

Богиня любові, родючості, воєн

Ямма

Бог водної стихії

Мелькарт

Бог — покровитель мореплавців

Що спільного між віруваннями жителів Дворіччя та фінікійців?

VІ. Закріплення нових знань та умінь

Прийом «Уявний мікрофон»

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Що вас найбільше зацікавило?

3. Що хотілося б вивчити детальніше?

VІІ. Підсумки уроку

Рефлексія

Учням пропонується закінчити речення:

Сьогодні я дізнався…Було цікаво…Було важко…Я виконував завдання…Тепер я можу…Я навчився…У мене все вийшло…Я спробую…

Як ви вважаєте, чи досягли ми очікуваних результатів?

VІІІ. Домашнє завдання ( 2 хв.) опрацювати 13 параграф.

 

docx
Додано
14 січня 2022
Переглядів
825
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку