Матеріал до уроку «Прикметники м’якої і твердої груп. Перехід прикметника в іменник» 6 клас

Про матеріал
Матеріал містить теорію в таблицях, вправи та тести з двох тем, указаних в заголовку
Перегляд файлу

Прикметники твердої й м’якої груп. Перехід прикметників в іменники.

 

До твердої групи належать прикметники з основою на будь-який твердий приголосний: гарячий, чужий, короткий, зелений, братів, сестрин.

До м’якої групи належать прикметники з основою на м’який [нˊ]: синій, давній, ранній, пізній. Сюди належать також безкраїй, довговіїй, короткошиїй з основою на [й].

 

Прикметники можуть утрачати здатність виражати ознаки предмета і набувати здатності називати предмети і явища. Такі прикметники переходять в іменники. У мовленні вони вживаються для називання осіб або предметів і можуть мати при собі означення.

ПОРІВНЯЙТЕ: черговий учень — старанний черговий; хворий юнак — слухняний хворий; вихідний день — очікуваний вихідний.

Перехід прикметників в іменники, або їх субстантивація, відбу­вається тоді, коли прикметники втрачають власні ознаки й викону­ють функції іменників, виступаючи в реченні в ролі підмета чи додатка.

 

Субстантивовані прикметники відповідають на питання хто? що?

Субстантивація буває повною, коли прикметник постійно вжи­вається в ролі іменника: набережна, лісничий, пальне, їдальня, учитель­ська, колискова, ставши власне імен­ником прикметникової форми.

Сюди належить велика група влас­них географічних назв і прізвищ: Рівне, Лебедин, Львів, Грозний, Гур’їв, Коцюбинський, Підмогильний, Багряний та ін.

 

 

 

  1. Вставити замість крапок прикметники із довідки; визначити відмінки прикметників

Годі й уявити собі весну без того співака, його краси! І ночі ті наші ___ утратили весь свій чар, коли б у ___ сяйві місяця не мережили ___ звуки ___ пісні.

І ось одного ___ вечора в ___ гаю над річками та ставками почувся його ____ гімн. Спершу квилить він ___, ___ голосом, немов настроює свій інструмент. І сиплються ___, ___ звуки, які сягають ___ неба і линуть у далечінь.

 

Довідка. Весняний, блідий,  солов’їна,  дзвінкі, ясний, тихий, зелений, величний, короткі, урочистий, несміливий, ранній, ніжний, відривисті, синє.

    

  1. Виписати з поданного тексту прикметники та розподілити їх у два стовпчики: тверда та м’яка групи:

Коли в українські степи приходила рання весна, по селах починали лаштуватися в далеку дорогу чумаки. Минали останні дні перед виходом валок із сіл, і ось уже випливали величезні вози у неблизьку подорож.

Проводжали чумаків урочисто, усім селом. Співали пісень, виголошували напуття, а найшанованіший у громаді чоловік благословляв їх перед дальньою дорогою.

 

  1. Перекладіть українською мовою.
    Киев — один из древнейших городов мира — возник в эпоху формирования славянских народов. Через несколько столетий, став политическим центром могущественного государства средневековой Европы —Древней Руси, он сыграл важную роль в политической и духовной жизни русского, украинского, белорусского и других славянских народов, внес большой вклад в мировую цивилизацию.

 

  1. Перепишіть, уставляючи пропущені літери. До виділених слів поставте питання, з’ясуйте їхнє лексичне значення. Якими частинами мови є ці слова в реченнях?

 

1. І тільки той, у кого серце чуле, хто вміє бер..гти своє м..нуле і вміє шанувать своє сучасне, лиш той майбутнє вивершить прекрасне.

2. Треба було б хворому пер..д сном дати калини з медом.

3. Два недужих сіли й казан борщу з’їли.

4. Був у Кощія гаманець, у нім повно золотих.

5. Люблю дорогу, що вперед іде, і подорожніх бережу людей.

6. Бересток зустрічав подорожніх могутньою своєю зеленню.

7. Недалеко і не близько в лісі лютий жив вовчисько.

8. Лимонний сік вечірньої зорі у лютому над Києвом розлито.

 

  1. Прочитайте. Визначте слова, які з прикметників перейшли в іменники. Укажіть відмінки цих слів.

1. Не скупий володіє багатством, а воно ним.

2. Потрібний, як лисому гребінь.

3. Це такий, що не уступить ні кінному, ні пішому.

4. Вперед мерщій, вперед, мій карий.

5. І для любої розмови мила вийшла на поріг.

6. Сучасне завжди на дорозі з мину­лого в майбутнє.

7. Хіба минає все минуле? 

8. Не забувайте незабутнє… І не знецінюйте коштовне. Не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторнена сто ерзаців у собі! 

9. Старі правду кажуть: два хитрихмудрого не переважать.

 

  1. Перехід прикметника в іменник відбувся в реченні
    а) Вже почалось, мабуть, майбутнє.
    б) Моє нечуване терпіння іще ніхто не переміг.
    в) Я скучила за дивним зойком слова.
    г) Досить одного сонця на небі.

 

 

 

  1. Спишіть прислів'я. Підкресліть прикметники, що перейшли в іменники.

1. Ситий голодному не товариш.

2. Ледачий двічі робить, а скупий двічі платить.

3. Не перекладай із хворої голови на здорову.

4. Старого мішка не залатаєш.

5. Добрий доброго научає, а злий на зле наставляє.

6. Краще своє старе, як чуже нове.

7. Він і тут чужий, і там не свій.

8. Дай, Боже, старим очі, а молодим розум.

9. Не питай у хворого здоров’я.

10. Лихий чоловік у громаді, що вовк в отарі.

11. Хто на чуже зазіхається, свого позбувається.

 

  1. Прикметником серед запропонованих слів є

А здалека

Б замолоду

 

В далека

Г востаннє


  1. Усі слова – прикметники, ОКРІМ

А високі

Б найкращі

В велетенські

Г наодинці


 

10. Прикметник чоловічого роду є в реченні

А Дзвенять у відрах крижані кружальця.

Б У пахучій хмарі дощової глиці стоїть туман, як небо на землі.

В Моє нечуване терпіння іще ніхто не переміг.

Г Опускаюсь на землю, на сивий глобус капусти.

 

11. Прикметник виконує роль присудка.

А Срібний дощик іти не перестане.

Б Дубовий Нестор дивиться крізь ральці на білі вальси радісних беріз.

В Яка важка у вічності хода!

Г Малі озерця блискають незлісно.

 

12. Перехід прикметника із однієї групи в іншу відбувся у словосполученні.


А бурштиновий браслет

Б бурштиновий мед

В бурштинові прикраси

Г бурштинова кімната


 

13. Ступені порівняння можна утворити від усіх прикметників, ОКРІМ


А чистий

Б здоровий

В зелений

Г смачний


 

14. Усі прикметники творять ступені порівняння від інших основ.


А прозорий, страшний, скромний

Б свіжий, молодий, дешевий

В великий, поганий, гарний

Г щирий, високий, гіркий


 

15. Ступінь порівняння утворено неправильно.


А червоніший, найменш важливий

Б якнайнижчий, менш відомий

В щонайкраще, тонший

Г самий дорослий, більш талановитіший


 

16. Усі слова – прикметники м'якої групи.


А правильні, зимні, суботні, древні

Б торішні, західні, присутні, могутні

В художні, ближні, середні, нижні

Г братні, вологі, терпкі, достатні


 

17. Усі слова – прикметники твердої групи.


А дорожні, довколишні, братні, ранні

Б досвідчені, природні, дотепні, каламутні

В городні, внутрішні, середні, завтрашні

Г важкі, живі, суботні, криві


 

docx
Додано
2 березня 2023
Переглядів
3060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку