Урок-екскурсія Херсонщиною
Мета:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя
Доброго дня вам, діти і гості! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробим з вами крок,
Щоби пірнуть у мовну цю безодню.
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Відео «Новоолександрівка-перлина Таврійського краю»
Слова учителя на фоні відео
Село - наш дім, наше коріння і доля, наша кровність і материнська пісня. Наше село - розбуджені досвітки, духмяні пахощі літа. Тут живе наше дитинство, це частина нашого серця. Вона наша сповідь і турбота, і безтурботність теж. Рідне село - це ми з вами, це наша Україна-мати.
Мов птиці в небі синім
Давно дитинство сонечком зійшло.
Моє село, село на Україні,
Казковим, буйним цвітом розцвіло.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Наш урок непростий, по-перше, присутні гості, учителі української мови та літератури району. По-друге, повторюючи досить непросту тему «Змінювання приголосних при творенні слів», ми здійснимо віртуальну подорож куточками Херсонщини. Разом з тим, повторимо правила, згадаємо історію, географію рідного краю.
(Учні записують у зошит тему уроку)
ІV. Актуалізація опорних знань
ЗУПИНКА1 «Маєток Фальц-Фейна» (Відео)
Робота над зв’язним висловлюванням.
Прочитайте висловлювання вголос. З’ясуйте його стилістичну належність. Зробіть словотворчий аналіз виділеного слова . Які ще способи творення ви знаєте?
Херсонщина... Безкраї степи... За тисячі років ця земля бачила багато народів і завойовників. Край цей був заселений ще з давнини і овіяний байками та легендами.
Неподалік села Новоолександрівка на високому правому березі Дніпра на півночі Херсонської області знаходяться руїни маєтку Фальц - Фейна, який у 1896 році залишився у спадок сину Олександру Едуардовичу. Родина німецьких переселенців зробила великий внесок у розвиток сільського господарства, промисловості, транспорту і зв’язку на Півдні України.
VІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Учитель. Херсонщина досить велика, за один урок просто неможливо познайомитися з усіма куточками. Але найцікавіше – попереду. А ви знаєте скільки в Україні областей – 24.
У дорозі треба відпочивати, тож проведемо орфографічну хвилинку.
Замініть назви областей України одним словом і запишіть у зошит Підкресліть орфограми.
Миколаївська область України відома своїми досягненнями в галузі промисловості. Коли закордонні туристи відвідали Чернігівську область, вони були зачаровані її красою. Львівська область у свій час стала одним із центрів туризму, адже обласний ценр Львів часто називають містом- музеєм. Українці усюди однакові — і в Харківській області, і у Вінницькій, і в Хмельницькій, і в Херсонській — це доброзичливі, веселі, працьовиті люди, які безмежно люблять свій край.
Згадайте правило про зміни приголосних притворенні слів.
Учитель. Ви чуєте марш грає? Так це ми прибули в історичний куточок Херсонщини- Кам’янську Січ. Давайте познайомимося з нащадаком славних козаків.
ЗУПИНКА2 «Кам’янську Січ» (Відео)
Я – джура завзятий,
хоч на зріст малий.
Шабля і гармата і скоріше в бій!
Чорний вус, брова чорнява,
Не судомив руку страх,
І дзвеніла наша слава
На розгонистих вітрах.
Щоб довести, що ви є справжніми нащадками славних козаків, необхідно виконати завдання
3. Робота з текстом (навчальне редагування).
Прочитайте й відредагуйте написане, пояснюючи суть помилки за допомогою правил.
Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходилися у гирлі Дніпра. У дніпровзький і бугський лимани козакство виходило через запорожську протоку. Там ловилась часто гіганська риба.
Перевірка тексту
Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходилися у гирлі Дніпра. У дніпровський і бузький лимани козацтво виходило через запорозьку протоку. Там ловилась часто гігантська риба.
Правило про творення слів із суфіксами –ськ-, -ств-.
-Дякуємо вам, юний козаче, за екскурсію.
-Щоб ви трішки набралися енергії, проведу фізкультхвилинку.
Козаки голосували,
Шапки догори кидали
Кошового вибирали
Мудрого і сильного,
Козаченька вільного.
Шапки високо летять
Хлопці голосно кричать.
Ну, а ми кричать не будем,
Все, що знаєм, не забудем.
Наступне завдання - відгадайте загадки, у яких ідеться про птахів, що мешкають на нашій території.
Утворіть нові слова суфіксальним способом розгадки 4.
1) Маленький, сіренький на соняшник сів, надзьобався добре й далі полетів.
2) Б’ється молоток, поправляє вам садок.
3) У болоті плаче, а з болота не йде.
4) Довгі ноги й довгий ніс, по болоті ходить скрізь.
5) Швидко скрізь цей птах літає, безліч мушок поїдає, за вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує.
6) Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі.
7) Біла латка, чорна латка, по дереву скаче.
Довідка: горобець, дятел, кулик, лелека, ластівка, сова, сорока
Учитель. А про птахів і тварин, які мешкають у Асканії Новій ми дізнаємося, побувавши в цьому біосферному заповіднику. Це й унікальний куточок став переможцем всеукраїнського конкурсу "Сім природних див України", також він належить до сотні великих заповідників і парків.
ЗУПИНКА3 «Асканія Нова» (Відео)
Творче конструювання (біля дошки)
Сиваш ,турок, чех, грек, викладач, Прилуки, Париж, Прага.
Юнак, швець, шкідник, студент, люд, птах, боягуз, товариш.
ЗУПИНКА4 «Азово-Сиваський національний природний парк» (Відео)
Село наше - то велика і дружня родина, це наші славні земляки: вчителі, інженери, лікарі, тваринники, комбайнери, механізатори, які живуть з нами Бережімо ж славні традиції, звичаї та свята нашого села, примножуймо здобутки його, бережімо ж наше село, не цураймося його свят та буднів, бо село - це криниця нашого родоводу, це наша велика родина.
ЗУПИНКА5 «Славиться село працьовитими людьми» (Відео)
Робота з підручником (вправа 152 )
Від поданих іменників утворіть назви галузей господарства чи ремесел. Які з них поширені в нашому селі.
Бджільник, овочівник, хлібороб, садівник, птахівник, вівчар, мірошник, гончар, гутник.
Гутник-майстер, який виготовляє скляні вироби.
«Знайди відповідь» – у парах виконайте тестові завдання.
1. Словотвір – це:
а) творення граматичних форм слова;
б) розділ мовознавства, що вивчає способи творення слів;
в) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.
2. найти правильно записані зміни приголосних при творенні відносних прикметників:
а) г,ж,з + -ськ-, -ств(о) -зьк-; -зтв(о);
б) к,ч,ц + -ськ-, -ств(о) -цьк-; -цтв(о);
в) х,ш,с + -ськ-, -ств(о) -шськ-; -шств(о).
3. Правильно написані всі слова в рядку:
а) запоріжський, гайдамацький, ткацький;
б) студенський, чеський, козацький;
в) криворізький, сиваський, прилуцький.
4. Позначте слово, у якому на місці пропуску пишеться ч:
а) Гали..ина,
б) Доне..ина,
в) Миколїв..ина.
СОНЯШНИК – символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він – чи не найсильніший серед квітів…Соняшник знайшов своє місце під Сонцем. Цю рослину вирощують на півдні України.
Напишіть пелюстці соняшника, як ви працювали на уроці
Домашнє завдання
Скласти твір-мініатюру про ремесла, якими займають у вашій родині.