Зміни приголосних при творенні іменників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о) Урок-екскурсія Херсонщиною

Про матеріал
Зміни приголосних при творенні іменників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о) Урок-екскурсія Херсонщиною
Перегляд файлу

Тема: Зміни приголосних при творенні іменників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о)

Урок-екскурсія Херсонщиною

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні іменників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о); формувати навички орфографічного письма;
  • розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
  • виховна: виховувати наполегливість у вивченні мови, любов до рідного краю, його історії та природи.
  • Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія, орфографія, лексикологія.
  • Міжпредметні зв’язки: мова, література, історія, географія
  • Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя

Доброго дня вам, діти і гості! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробим з вами  крок,

Щоби  пірнуть у мовну цю безодню.

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Відео «Новоолександрівка-перлина Таврійського краю»  

 Слова учителя на фоні відео

Село - наш дім, наше коріння і доля, наша кровність і материнська пісня. Наше село - розбуджені досвітки, духмяні пахощі літа. Тут живе наше дитинство, це частина нашого серця. Вона наша сповідь і турбота, і безтурботність теж. Рідне село - це ми з вами, це наша Україна-мати.

Мов птиці в небі синім

Давно дитинство сонечком зійшло.

Моє село, село на Україні,

Казковим, буйним цвітом розцвіло.  

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Наш урок непростий, по-перше, присутні гості, учителі української мови та літератури району. По-друге, повторюючи досить непросту тему «Змінювання приголосних при творенні слів», ми здійснимо віртуальну подорож куточками Херсонщини. Разом з тим, повторимо правила, згадаємо історію, географію рідного краю.

(Учні записують у зошит тему уроку)

 

ІV. Актуалізація опорних знань

ЗУПИНКА1 «Маєток Фальц-Фейна» (Відео)

 

Робота над зв’язним висловлюванням.

Прочитайте  висловлювання вголос. З’ясуйте його стилістичну належність.  Зробіть словотворчий аналіз виділеного слова . Які ще способи творення ви знаєте?

Херсонщина... Безкраї степи... За тисячі років ця земля бачила багато народів і завойовників. Край цей був заселений ще з давнини і овіяний байками та легендами.

Неподалік села Новоолександрівка на високому правому березі Дніпра на півночі Херсонської області знаходяться руїни маєтку Фальц - Фейна, який у 1896 році  залишився у спадок   сину Олександру Едуардовичу.    Родина німецьких переселенців зробила великий внесок у розвиток сільського господарства, промисловості, транспорту і зв’язку на Півдні України. 

 

VІ. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Учитель. Херсонщина досить велика, за один урок просто неможливо познайомитися з усіма куточками. Але найцікавіше – попереду. А ви знаєте скільки в Україні областей – 24.

У дорозі треба відпочивати, тож проведемо орфографічну хвилинку.

Замініть назви областей України одним словом і  запишіть у зошит   Підкресліть орфограми.

Миколаївська область України відома своїми досягненнями в галузі промисловості. Коли закордонні туристи відвідали Чернігівську область, вони були зачаровані її красою. Львівська область у свій час стала одним із центрів туризму, адже обласний ценр Львів часто називають містом- музеєм. Українці усюди однакові — і в Харківській області, і у Вінницькій, і в Хмельницькій, і в Херсонській — це доб­розичливі, веселі, працьовиті люди, які безмежно люблять свій край.

Згадайте правило про зміни приголосних притворенні слів.

ПРАВИЛО  Поясніть, чому в словах місячний, сонячний, пшеничний пишемо -чн-, а в словах сердешний, соняшник, торішній пишемо -шн-.

 

 

 

 

Учитель. Ви чуєте марш грає? Так це ми прибули в історичний куточок Херсонщини- Кам’янську Січ. Давайте познайомимося з нащадаком славних козаків.

 

ЗУПИНКА2 «Кам’янську Січ» (Відео)

 

Я – джура завзятий,

хоч на зріст малий.

Шабля і гармата і скоріше в бій!

Чорний вус, брова чорнява,
Не судомив руку страх,
І дзвеніла наша слава
На розгонистих вітрах.

 

Щоб довести, що ви є справжніми нащадками славних козаків, необхідно виконати завдання

3. Робота з текстом (навчальне редагування).

Прочитайте й відредагуйте написане, пояснюючи суть помилки за допомогою правил.

Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходилися у гирлі Дніпра. У  дніпровзький і бугський лимани козакство виходило через запорожську протоку. Там ловилась часто гіганська риба.

 Перевірка тексту

Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходилися у гирлі Дніпра. У  дніпровський і бузький лимани козацтво виходило через запорозьку протоку. Там ловилась часто гігантська риба.

Правило про творення слів із суфіксами –ськ-, -ств-.

 -Дякуємо вам, юний козаче, за екскурсію.

-Щоб ви трішки набралися енергії, проведу фізкультхвилинку.

                    Козаки голосували,

                    Шапки догори кидали

                    Кошового вибирали

                    Мудрого і сильного,

                    Козаченька вільного.

                    Шапки високо летять

                    Хлопці голосно кричать.

                    Ну, а ми кричать не будем,

                    Все, що знаєм, не забудем.

 

 

 

 

 

  • Діти, а в яких відомих місцях Херсонщини  ви побували?

Наступне завдання - відгадайте загадки, у яких ідеться про птахів, що мешкають на нашій території.

   Утворіть  нові слова суфіксальним способом   розгадки 4.

1) Маленький, сіренький на соняшник сів, надзьобався добре й далі полетів.

2) Б’ється молоток, поправляє вам садок.

3) У болоті плаче, а з болота не йде.

4) Довгі ноги й довгий ніс, по болоті ходить скрізь.

5) Швидко скрізь цей птах літає, безліч мушок поїдає, за вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує.

6) Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі.  

7) Біла латка, чорна латка, по дереву скаче.

Довідка: горобець, дятел, кулик, лелека, ластівка, сова, сорока

 

Учитель. А про птахів і тварин, які мешкають у Асканії Новій ми дізнаємося, побувавши в цьому   біосферному заповіднику.   Це й унікальний куточок   став переможцем всеукраїнського конкурсу "Сім природних див України", також він належить до сотні великих заповідників і парків.

ЗУПИНКА3 «Асканія Нова» (Відео)

 

Творче конструювання (біля дошки)

4. Словотворча робота

  • За допомогою суфіксів -ськ-, -цьк-, -зьк- утворіть нові слова. Виділіть суфікси й орфограми.

Сиваш ,турок, чех, грек,   викладач, Прилуки, Париж, Прага.

Юнак, швець, шкідник, студент, люд, птах, боягуз, товариш.

 

ЗУПИНКА4 «Азово-Сиваський національний природний парк» (Відео)

Село наше - то велика і дружня родина, це наші славні земляки: вчителі, інженери, лікарі,   тваринники, комбайнери, механізатори, які живуть з нами  Бережімо ж славні традиції, звичаї та свята нашого села, примножуймо здобутки його,   бережімо ж наше село, не цураймося його свят та буднів, бо село - це криниця нашого родоводу, це наша велика родина.

 

ЗУПИНКА5 «Славиться село працьовитими людьми» (Відео)

Робота з підручником (вправа   152 )

Від поданих іменників утворіть назви галузей господарства чи ремесел. Які з них поширені в нашому селі.

Бджільник, овочівник, хлібороб, садівник, птахівник, вівчар,  мірошник, гончар, гутник.

Гутник-майстер, який виготовляє скляні вироби.

 

 

 

 - Для того, щоб усі переконалися, що ви засвоїли тему уроку, показали навички взаємодопомоги, колективізму, проведемо групову форму роботи

«Знайди відповідь» – у парах виконайте тестові завдання.

1. Словотвір – це:

а) творення граматичних форм слова;

б) розділ мовознавства, що вивчає способи творення слів;

в) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.

2. найти правильно записані зміни приголосних при творенні відносних прикметників:

а) г,ж,з + -ськ-, -ств(о)          -зьк-; -зтв(о);

б) к,ч,ц + -ськ-, -ств(о)          -цьк-; -цтв(о);

в) х,ш,с + -ськ-, -ств(о)          -шськ-; -шств(о).

 3. Правильно написані всі слова в рядку:

а) запоріжський, гайдамацький, ткацький;

б) студенський, чеський, козацький;

в) криворізький, сиваський, прилуцький.

4. Позначте слово, у якому на місці пропуску пишеться ч:

а) Гали..ина,

б) Доне..ина,

в) Миколїв..ина.

 

СОНЯШНИК – символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він – чи не найсильніший серед квітів…Соняшник знайшов своє місце під Сонцем.  Цю рослину вирощують на півдні України.

Напишіть пелюстці соняшника,  як ви працювали на уроці 

Домашнє завдання

 

Скласти твір-мініатюру про ремесла, якими займають у вашій родині.

 

   

doc
Додано
3 березня 2023
Переглядів
595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку