Матеріал до уроку та тему "Редагування"

Про матеріал
Матеріал до уроку з предмету Основи редагування службових документів на тему "Редагування"
Перегляд файлу

ТЕМА: РЕДАГУВАННЯ

 

(Опрацювати та законспектувати)

 

Редагування — це перевірка і виправлення або відповідне офор­млення документа; вдосконалення його змісту і форми. Об'єктом редагування є щойно створений, ще не підписаний документ. У ході редагування перевіряється істинність тверджень тексту документа; дотримання норм літературної мови й офіційно-ділового стилю; про­водиться уніфікація однотипних елементів тексту для їх однознач­ної ідентифікації і полегшення сприйняття тощо.

Процес редагування, як і коректури, складається із двох етапів: перший - виявлення помилок у документі, другий - усунення їх. Виявляють помилки шляхом редакторського аналізу, який полягає у вивченні рукопису і всебічній його характеристиці з метою вдоско­налення змісту й форми документа. Аналіз документа ґрунтується на загальних критеріях оцінки текстів офіційно-ділового стилю і на конкретних вимогах до певного виду документа

Методи виправлення

Основним методом виправлення текстів офіційних документів є редакторське вичитування, в ході якого виправляються орфог­рафічні помилки, звіряються цифри, позначаються абзаци, пере­віряється правильність написання географічних назв, імен і прізвищ, точність дат, тощо.

Доопрацювання може застосовуватися до різних видів доку­ментів на етапі їх створення. Мета такого виду правки полягає у вдосконаленні форми документа. Для досягнення цієї мети застосо­вуються заміна слів і словосполучень, скорочення, дописування ок­ремих частин (вставлення), удосконалення композиції (переставлен­ня), спеціальні методи виправлення нетекстової частини оригіналу.

   Скорочення дає змогу зменшити обсяг документа, досягти
чіткості й стислості висловлювань.

Видалення - правка, що передбачає вилучення з тексту компо­нента, який містить помилку.

Вставлення полягає в додаванні потрібного компонента в текст. Цим компонентом може бути як окрема літера, так і ціле речення. Вставлення є доречними тільки тоді, коли вони роблять зміст зрозумілішим.

Заміна являє собою поєднання видалення компонента тексту, який містить помилку, і вставлення компонента без помилки. Засто­сування цього виду правки вимагає від редактора ретельної пере­вірки достовірності внесеної інформації.

Переставленням називають переміщення компонента тексту в іншу позицію з метою виправлення помилки.

Перероблення - це специфічне редагування, оскільки передба­чає використання всіх інших методів виправлення: скорочення, ви­далення, вставлення, заміни, переставлення. Перероблення засто­совують до тих документів, які не відповідають нормам офіційно-ділового стилю і конкретній стандартизованій формі.

Типи помилок

Помилки можуть виникати на всіх етапах створення тексту. Тому відповідно до етапів роботи над текстом виділяють помилки ав­торського тексту, які за характером відхилень поділяють на інфор­маційні (пов'язані з кількістю і формою подачі інформації), модальні й фактичні (пов'язані з певним відношенням текстової інформації до дійсності), темпоральні (відхилення часу, вказаного в тексті, від часу в світі, описуваному в повідомленні), локальні (відхилення місця, вказаного в тексті, від місця в світі, описуваному в повідомленні), ситуативні (відхилення ситуації, відтвореної в тексті, від ситуації реальної), семіотичні (пов'язані з паралельним використанням двох чи кількох термінів-синонімів в одному тексті, вживанням одних слів замість інших тощо), тезаурусні (викликані надмірним використанням у тексті вузьковживаної лексики), сприйняттєві (невдало використані автором граматичні форми, синтаксичні конструкції можуть викликати неадекватне сприйняття змісту) та атенційні (зумовлені порушенням у тексті контактної функції мови, внаслідок чого увага реципієнта розсіюється); помилки відтворення, серед яких виділяють помилки прочитання (сприймання), помилки переосмислення, запам'ятовування, внутрішнього диктанту, письма; помилки коректури, помилки набору.

Помилки прочитання можуть бути викликані зовнішньою подібністю букв, які міняють значення слова, розміром самого слова, складним, нерозбірливим почерком рукописного тексту тощо. Лю­дина звичайно читає не по буквах, а схоплює "малюнок" слова - початкові й кінцеві букви, тому помилки прочитання найчастіше містяться всередині слова (відтинок - відтінок, тест - текст, степінь - ступінь). Велике значення має і розмір слова - у довгих словах помилки прочитання зустрічаються частіше, ніж у коротких. Особливо часті випадки неправильного прочитання форм слова - їх суфіксів, закінчень і т.ін. (удосконалений - удосконалюваний, по­миляєтесь - помилитесь). Іноді переписувач (оператор) сприймає важке, малозрозуміле, рідковживане слово за легке, знайоме, частовживане (лінчування (самосуд, звіряча розправа над неграми) - лікування).

Помилки запам'ятовування пов'язані з особистістю перепису­вача (оператора), його рисами характеру, специфікою роботи, зок­рема з тим, прочитує він чи ні довгий текст, перш, ніж почати його писати, чи запам'ятовує його короткими уривками. Помилки запам'я­товування найчастіше зустрічаються у тих переписувачів (операторів), котрі запам'ятовують відносно великі частини тексту і не мають доброї пам'яті. Помилки цього типу пов'язані з переставлянням слів, додаванням, переставлянням чи пропусками сполучників (особливо сполучника "і"), допоміжних дієслів, займенників (особливо займенника «я»), синонімічними замінами, зміною форм дієслів.

До помилок письма відносяться переставлення складів і букв, плутанина у схожих буквах, пропуск букв і складів, повтор букв і складів, орфографічні спрощення і т. ін. Дуже часті при швидкому переписуванні на комп'ютері заміни сусідніх літер місцями.

Особливо часті в цьому процесі помилки осмислення і переосмислення тексту внаслідок впливу підсвідомості (переписувач (оператор) може писати "духи" замість "душі").

Виникають помилки і на етапі коректури. Причиною їх появи є те, що коректор в окремих випадках для швидкості не зчитує набір з оригіналу, а читає "за змістом" чи зчитує неуважно. Джерелом помилок можуть бути неохайні перекреслення, надписи, вставки на полях, підклейки та ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ВИКОНАННЯ

(виконати після опрацювання конспекту)

 

Завдання 1

З'ясуйте, чи відповідає цей лист вимогам ділового спілкування. Напишіть свій варіант ділового листа, дотримуючи стильових норм.

Шановний редакторе!

Я уже звертався до Вас із проханням надати мені 200 примірник вашого журналу, але відповіді від Вас не одержав. Тепер я дуже хвилююся, що не зможу вчасно доставити їх читачам і моя репутація постраждає.

Тому нагадую Вам, що якщо журналів не одержу в середу, змушений буду відмінити замовлення. Це дуже прикро, бо ми уже багато років співпрацюємо.

Чекаю від Вас інформації найближчим часом.

 

Завдання 2

Розташуйте подані речення так, щоб кожне наступне продовжувало й доповнювало те, що сказано в попередньому, водночас сприяло висвітленню єдиної загальної теми.

 Сім'я мешкає за вказаною адресою в двокімнатній квартирі, житлова площа якої становить 28 м2. Це 3 дітей віком до 8 років і 1 пенсіонер. Середній дохід на одного члена родини становить 40 гривень. Прошу розглянути клопотання про надання державної допомоги нашій родині, яка складається з 6 осіб, із яких 4 непрацездатних. Бюджет сім'ї складається з моєї заробітної плати, заробітної плати дружини та пенсії матері.

 

Завдання 3

Застосовуючи метод перероблення, вдоскональте поданий текст.

        Шановний_______________..

       Хочемо повідомити, що ми з_____вводимо нову послугу, на яку пропонуємо знижку _____              %.

  Здавалось би, до зазначеної дати ще досить багато часу, однак ми цінуємо Вас як давнього і постійного клієнта, а тому заздалегідь попереджаємо, щоб Ви мали змогу зважити всі „за" і „проти".

  Гадаємо, що така розумна і досвідчена ділова людина, як Ви, не втратить нагоди і обов'язково скористається пропонованою послугою.

Отож зателефонуйте нам за номером ______ до _____ !

 Сподіваємося, що якість послуги та ціни на неї не обмануть Ва­ших сподівань і Ви будете задоволені.

      З найкращими побажаннями______________.

 

Завдання 4

З'ясуйте, чи відповідає цей лист вимогам ділового спілкування. Напишіть свій варіант ділового листа, дотримуючи стильових норм.

Шановний редакторе!

Я уже звертався до Вас із проханням надати мені 200 примірник вашого журналу, але відповіді від Вас не одержав. Тепер я дуже хвилююся, що не зможу вчасно доставити їх читачам і моя репутація постраждає.

Тому нагадую Вам, що якщо журналів не одержу в середу, змушений буду відмінити замовлення. Це дуже прикро, бо ми уже багато років співпрацюємо.

Чекаю від Вас інформації найближчим часом.

 

docx
Додано
22 квітня 2020
Переглядів
994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку