Матеріал до уроку з теми "Роль хімії в житті суспільства і людини"

Про матеріал
Урок присвячений висвітленню ролі хімії в житті людини та становленні суспільства. Розібрано покроково історію створення хімічних законів, цікаві історії з життя відомих вчених-хіміків. Може бути у нагоді при проведенні заключних уроків хімії, позакласних заходів.
Перегляд файлу

Розробка інтегрованого уроку(здвоєного) для учнів 9 чи 11 класів вчителя     хімії КЗО «СЗШ №31» ДМР Яремчук Ольги Яківни

Тема

 

 

Роль хімії та суспільства у розумінні природничо-наукової карти світу, творчо самореалізації особистості.

Предметні

компетентності:

Узагальнити знання учнів з науково-світоглядних питань на матеріалі хімії, находити внесок хімії у формування наукової картини світу; формувати вміння грамотна застосовувати знання з хімії у трудовій діяльності, спілкуватись з природою та в побуті.

Соціальні

компетентності:

Сприяти розвитку гуманістичних рис особистості учнів, вміння самореалізації особистості в різних аспектах діяльності; розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації.

 

Виховувати почуття колективізму, підтримувати один одного, самореалізації концепції «Я-особистість».

Тип уроку :

Урок узагальнення і систематизації знань.

 

Тематична дискусія, захист презентацій, фронтальна бесіди, робота з картами, виконання тесту.

Обладнання:

Мультимедійна засоби навчання, мультимедійні таблиці «Вміст хімічних елементів в земній корі», Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделеєва, стіннівки «Словник науки», «Дерево пізнання».

Девіз уроку:

«Ми самі маємо стати тією зміною, яку ми хочемо бачити у світі».

Махатма Ганді

Хронометраж :

  • Організаційні моменти  -3 хв.
  • Повідомлення теми і мети -2хв.
  • Мотивація навчальної діяльності -4 хв.
  • Відтворення та корекція знань -5хв.
  • Виконання завдань-5 хв.
  • Відтворення знань у вигляді формальної бесіди-5хв.
  • Презентація «Стежинами науки» -10хв.
  • Презентація «Лист до нащадків» -10хв.
  • Експериментальна частина -10хв.
  • Презентація «Закони з хімії» -10хв.
  • Презентація «І.В.Вернадський і біосфера» -10хв.
  • Закріплення матеріалу у вигляді схеми -5хв.
  • Реалізація -4хв.
  • Домашнє завдання -3 хв.

Хід уроку

Організаційний

момент :

За час навчання в школі ми декілька разів проводили інтерактивні уроки з учителем фізики, біології, історії, географії. Ви переконувались, що всі ці науки, як і інші, тісно пов’язані між собою. Знання з кожного предмета дають змогу уявити цілісність природи її нероздільність, взаємозалежність. Хтось із вас має хороший запас знань і може обґрунтувати  свої погляди на світ, іншим зробити це не просто. Але маю надію, що кожен знає основу. Сьогодні ми з вами проведемо мандрівку-експрес в світ наукової хімії.

Мотивація

навчальної

діяльності :

Зараз я прочитаю вірш, яким ми починали навчання з хімії в 7 класі, своє знайомство з цікавою і таємничою наукою:

Видите камень вот тот, придорожный?

Камень как камень… Обычный…

Возможно.

Как бы о нём поточнее узнать?

Надо науку на помощь призвать.

Как пишется «камень», научит грамматика.

Размеры и форму найдёт математика.

Физика массу отыщет и вес.

Минералогия взглянет на срез.

«Это кремень», - она скажет ребятам, -

И называют его силикатом.

Археология скажет: « Находка!

Справа на камне видна обработка!»

«Жил в этой местности древний народ…» -

Дальше история слово берёт.

Камень в овраге лежит придорожном…

Камень простой? Или, может быть сложный?

О камне ты всё ли узнал, человек?

Наука поможет! Не каменный век!

Діти! Я згадую ваші відповіді тоді, і хочу почути тепер: що показує нам цей вірш «Перша розмова» Ю.Єфимовський (висловлюються різні думки, але вони більш глибок, змістові ніж у 7 класі).

Дійсно цей вірш показує, що колись предмет, що нас оточує не є простим. Його можуть вивчати багато наук, бо є закони які спільні для всіх.

Тема і компетентності уроку:

Кожна мандрівка починається з підготовки, тож давайте доведемо, що ми готові до цього

Фронтальна бесіда:

  1. З чого складається оточуючий світ?
  2. З чого складається фізичне тіло?
  3. Що таке матерія?
  4. Що вивчає хімія?
  5. Дайте визначення хімічного елементу, атому, молекулі, Йону, електрону, радикалу…
  6.  Що таке хімічна формула, та що вона показує? назвіть конкретні приклади.
  7. Наведіть класифікацію хімічних елементів (за хімічними властивостями і будовою енергетичних рівнів).
  8. Дайте визначення і назвіть приклади простих і складних речовин.

Я задоволена вашими відповідями, ви проклали місток до нової мандрівки і ми вирушаємо.

Перед вами на столі лежить аркуш паперу з Деревом пізнання. Намалюйте себе на цьому дереві, де ви зараз знаходитесь на вашу думку і за допомогою якого знаряддя ви туди потрапили(дробина, крила, рухи чи ще щось). в ході уроку ми ще раз повернемось до цього і ви зробите інший малюнок самого себе, можливо вони будуть схожі один на одного, а можливо ви провинитесь  вище. Побачимо. Зробіть усе.

 

Рухаємось далі і зробимо екскурс в історію науки.

Випереджувальні завдання:

Два учні мали завдання підготуватися до цього і ми їх слухаємо. Презентація учнів «Стежинами науки хімії» висвітлює не тільки етапи становлення хімічної науки, але й історичні події, що відбулися в цей час.

Шановні старшокласники, ви переконуєтесь в тому що наукові події перетинаються з історичними. Що ж є фундаментом хімії? На це питання відповіли вчені і атомна гіпотеза, що всі тіла складаються з атомів.

«Можно плыть по реке, и парить в облаках

И шагать по земле, увязая в песках,

Но сгущается пар, застывает река,

А твердейшая бронза порою мягка.

Птица в небе парит и в песок упадёт,

И травой прорастёт, – рассуждал Демокрит. –

Видно, чем-то похожа на камень вода.

И в далёком родстве светлячок и звезда.

Что всё это роднит: облака и гранит,

Человека и звёзды и птиц?

Сложен мир. Сложен мир из мельчайших частиц» –

Так считал древний грек Демокрит.»

Діти цей вірш також доводить, що світ, природа, тіла все має взаємозв’язок і це доводять закони і теорії багатьох вчених: фізиків, географів, біологів, математиків, хіміків, філософів і інших.

Два учні мали випереджувальне завдання і представляють нам його. Презентація «Лист нащадків». Шановні вчителі! Ми були б дуже щасливі, зустрітися з вами в реальному житі і засвідчити вам свою повагу і захоплення вашими працями. Адже саме вони дають нам змогу відкрити світ знань. Ми схиляємо голову перед Ісааком Ньютоном, який визначив що атоми мають проміжки і між ними діють сили притягання і відштовхування, а молекули- це механічне поєднання атомів.

М.В. Ломоносов і Джон Дальтон створили атомно-молекулярне вчення в середині XVIII століття. Анрі Беккерель в 1896 році відкрив явище радіоактивності, а Марія Складовська Кюрі відкрила радіоактивні елементи. Джон Томсон встановив в 1897 році, що до складу атома входять електрони. Ернест Резерфорд і Нільсом Бор в 1911 році створили планетарну модель атома.

Українські вчені Іваненко і Ганон в 1932 довели, що атомні ядра формуються протонами і нейтронами і визначають масу атома. Д.І. Менделєєв створив Періодичну систему хімічних елементів 1869 році. Та він не зміг би цього зробити без законів Пауля, Бройля, Ейнштейна та багатьох інших. Надіємось що і серед нас будуть послідовники великих людей чиї імена занесені в історію науки золотими літерами.

З повагою до вас вдячні нащадки.

Рухаємось далі. Наша мандрівника дійшла до питання законів, завдяки яким хімія стала не тільки теоретичною, а й практичною наукою.

Першим ми розглянемо закон збереження маси речовини- основоположником якої є Антуан Лавуазьє, саме він ввів в хімію кількісний закон. Хто пам’ятає цей закон? Так аса речовини під час хімічної реакції залишається незмінною, тому що при цьому залишається незмінним атоми, а отже, і їх маса.

Проведемо дослід за допомогою прикладу збереження маси.

Діти, потрібно пам’ятати що застосовуючи цей закон, застосовується і закон збереження енергії.

Давайте згадаємо теорію Сванта Арреніуса- теорію електролітичної дисоціації і доведемо практично:

  1. Що спільного мають кислоти?
    (дослід кислотою на карті з індикатором)
  2. Спільність основ (лугів)
    (теж дослід)
  3. Чи проводять вони електричний струм?
    Чи є електролітичними?
    (дослід проводить вчитель на спеціальному приладі)
  4. В яких випадках хімічні реакції ідуть до кінця?
    (проводимо дослід утворення осаду, виділення газу, утворення малодисоційонаної речовини води)
  5. Завдяки чому відбуваються ці реакції, на якому рівні це проходить?
    Що надає скорочений опис рівняння?

Перший учень показує презентацію «Закони хімії».

На нашій планеті Земля, живуть різні живі істоти. Нас оточують ліси, дерева, озера, річки, повітря. Все це складає біосферу?

Що таке біосфера?(геологічна оболонка Землі, насичена живими організмами, відкрита саморегульована система). Діти. У Степана Щипачова є такі рядки:

«Другого ничего в природе нет

Ни здесь, ни там, в космических глубинах:

Всё – от песчинок малых до планет –

Из элементов состоит единых»

Розгляньте схему «Вміст хімічних елементів в живій і не живій природі» і зробіть висновок про єдність всього що є на Землі, про однаковий елементарний склад.

Презентація «В.І. Вернадський і біосфера».

 

Наша планета Земля дуже унікальна. Ми разом з тваринами, рослинами і іншими живими істотами ділимо цей світ і повинні посилити рішучість в захисті самих себе.

«Мы – частица Вселенной. Живём или нет –

Для Вселенной, конечно же, то равнозначно.

Но для нас, для землян, нет больше планет!

Мир спасти от СЛУЧАЙНОСТИ – наша задача!»

Ми знаємо, що природа єдина і ми лише її частина. Тому значення законів природи допомогли нам зберегти Землю.

Закріплення матеріалу:

Прошу всіх занотувати собі в зошити закони єдності природи

Повертаємось до нашого дерева пізнання. Покажіть де ви зараз знаходитися, на тому самому місці, піднялись вище, чи впали до низу?

Рефлексія:

Шановні одинадцятикласники! Хочеться щоб ви запам’ятали цей урок і винесли з нього щось хороше для себе. Щоб ви почували себе особистістю завжди, де б ви не були і яку роботу не робили. Уявіть зараз себе частиною Всесвіту. Все що обертається навколо вас потрібне і доцільне. Краплина дощу і гарна сніжинка, капелька води і шматочок скла, пісчинка і кусочок металу, квітка і метелик, дерево і листочок. Все рухається і періодично змінюється, все складається з атомів- цих маленьких частинок природи.

Я бажаю вам не тільки брати все від природи, а й повертати туди, брати активну участь у перетворення тільки корисних.

Домашнє завдання:

Розв’язати задачі екологічного змісту, які отримуєте на картках. Скласти самим, хоча б одну екологічну задачу.

 

 Автор уроку: ЯРЕМЧУК ОЛЬГА ЯКІВНА

 Вчитель хімії КЗО « СЗШ № 31 « ДМР

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Науково – дослідницький проект   «Біосферно-ноосферні ідеї В.І. Вернадського – основа сучасної екології»  

Номер слайду 2

«Чим більше ми віддаляємося від епохи В.І. Вернадського, тим рельєфніше виступає роль і значення для нас всього того, що зробив цей геніальний учений, мислитель, справжній син України, який розробив науковий фундамент, силу і глибину глобального геологічного процесу, втілюючого сучасний перехід біосфери в ноосферу».   А.П. Травлєєв, член-кор. НАН України, доктор біологічних наук, професор ДНУ імені О. Гончара, лауреат Державної премії України

Номер слайду 3

І. Учення В.І. Вернадського про біосферу  ЖИВА РЕЧОВИНА  В.І. Вернадським здійснено перший крок у зміні сучасної наукової картини Всесвіту, який характеризується: введенням живої речовини; ухвалою його як явища планетарного або космічного. В.І. Вернадський виділив кілька основних властивостей, серед яких – два біохімічних принципи: Геохімічна біогенна енергія прагне в біосфері до максимального прояву. При еволюції видів виживають ті організми, які своїм життям збільшують біогенну геохімічну енергію. КРУГОВОРОТ ОРГАНІЧНОЇ РЕЧОВИНИ Основою біосфери є круговорот органічних речовин, що здійснюється за участю всіх населяючи її організмів. У закономірностях біотичного круговороту вирішена проблема тривалого існування та розвитку життя. Основних круговороті речовин у природі два: великий (геологічний) і малий (біогеохімічний). Великий (геологічний) найбільш яскраво проявляється у циркуляції атмосфери.

Номер слайду 4

Великий круговорот речовин у природі (геологічний)

Номер слайду 5

1. Малий (біогеохімічний), круговорот Схема біогеохімічного круговороту речовин на суші

Номер слайду 6

Біогеохімічний круговорот речовин, зв’язаних з біосферою пізніше розглянутий та деталізований в ученні В.Н. Сукачова 1942р.

Номер слайду 7

Елементи живлення рослин (Тейлер Міллер «Життя в оточуючому середовищі»)

Номер слайду 8

ЛЮДИНА – ГОЛОВНА ГЕОЛОГОУТВОРЮЮЧА СИЛА ПЛАНЕТИ В.І. Вернадський охарактеризував ноосферу наступним чином: жива речовина (в контексті нашого часу в основному людина) перетворює верхню оболонку Землі. Поступово втручання людини все збільшується, людство стає основною планетарною геологотворною силою. У розумінні В.І. Вернадського наука розглядається як геологічна та історична сила, що змінює біосферу й життя людства. ТЕОРІЇ ТА КОНЦЕПЦІЇ НООСФЕРИ Ноосфера (від грец. Noos - розум) - сфера розуму, буквально «мисляча оболонка». Ноосферу як глобальну оптимізовану соціально-екологічну систему можна представити як комплекс чотирьох взаємопов'язаних підсистем: - природної (вода, повітря, рельєф, клімат, флора, фауна); - економічної (населення, промисловість, сільське господарство, транспорт і т. д.); - соціокультурної (наука, мистецтво, охорона здоров'я, освіта, релігія і т. д.); - етносоціальної (побут, традиції, звичаї, мова і т. д.).

Номер слайду 9

КОНЦЕПЦІЯ НООСФЕРИ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО людство-велика геологічна сила, ця сила є розум і воля людини як істоти соціально організованої; обличчя планети змінене людиною настільки глибоко, що виявився порушеним її біогеохімічний метаболізм; людство еволюціонує в бік відокремлення від решти біосфери. ТЕОРІЯ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО І СУЧАСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ М.М Моїсєєв – доктор фізико-математичних наук, останні роки життя приділяв розробці та реалізації безперервної екологічної освіти, незмінний Президент Міжнародного незалежного еколого - політологічного університету (МНЕПУ). Микита Миколайович Моїсєєв був енциклопедистом науки, досліджував біосферу як цілісну систему Це привело його до переконання, що екологічна криза уже «на порозі». М.М. Моїсєєва хвилювало питання: що ж необхідно зробити сьогодні? Він розробив учення: про коеволюцію (сумісний розвиток) людини та біосфери; про «екологічний імператив» (обмеження людської діяльності); про «моральний імператив» (нову мораль). Микита Миколайович Моїсєєв (1919-2000)

Номер слайду 10

Номер слайду 11

“СПОСІБ ЖИТЯ ТА СПОСІБ ДУМКИ”

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

КАРТА ПЕРЕБУВАННЯ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО В УКРАЇНІ

Номер слайду 20

ПО СЛІДАХ ЕКСПЕДИЦІЙ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО

Номер слайду 21

НАЩАДКИ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО НАУКОВО – ДОСЛІДНИЦЬКІ ЕКСПЕДИЦІЇ

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вернісаж хімічних законів!

Номер слайду 2

Хімія — галузь природознавства, яка вивчає хімічні елементи (атоми), утворені ними прості та складні речовини, їх перетворення і закони, яким підлягають ці перетворення.

Номер слайду 3

Сучасна хімія тісно пов'язана як з іншими науками, так і зі всіма галузями народного господарства.

Номер слайду 4

Роберт Бойль Перший учений, який піддав сумніву алхімічні пошуки «філософського каменя», був англійський дослідник Роберт Бойль (1626-1691).

Номер слайду 5

Бойль запропонував новий погляд на природу хімічних елементів як простих речовин, з яких складаються всі інші сполуки.

Номер слайду 6

Праці Бойля і експериментальний метод досліджень, який він широко застосовував, справили значний вплив на подальший розвиток хімії саме як науки.

Номер слайду 7

Ломоносов Михайло Васильович (8/19 листопада 1711 — 4/15 квітня 1765) російський вчений, академік Петербурзької академії.

Номер слайду 8

Ломоносов Михайло Васильович Дослідник в галузі фізики, хімії, астрономії. Основоположник закону збереження маси речовини в хімічних реакціях (1748 р.), основ атомно-молекулярного вчення (1741-1750р.р.), кінетичної теорії теплоти (1744-17480р.р.). Заклав основи російської хімічної мови. Автор підручника з хімії та металургії “Курс фізичної хімії” (1754р.).

Номер слайду 9

Через 18 років після Ломоносова французький дослідник Лавуазьє (1743—1794) узагальнив отримані на той час експериментальні результати і розробив кисневу теорію горіння. Слідом за Ломоносовим Лавуазьє прийшов до відкриття закону збереження маси, що став одним із наріжних каменів усього подальшого розвитку науки.

Номер слайду 10

Цей закон так і назвали іменами двох великих вчених, які незалежно один від одного здійснили це відкриття, — законом Ломоносова-Лавуазьє.

Номер слайду 11

Іоганн Іоахим Бехер У 1669 німецький хімік Іоганн Іоахим Бехер (1635 - 1682) спробував дати раціоналістичне пояснення горючості. Він передбачив, що тверді речовини складаються з трьох видів «землі», і один з видів, названий ним «жирною землею», прийняв на себе «можливість горючості».

Номер слайду 12

Логічним наслідком відкриття законів збереження маси, сталості складу, кратних відношень стала атомістична теорія Дж. Дальтона (1766—1844). Через піввіку ця теорія була розвинута в атомно-молекулярне вчення, яке є основою хімічної теорії і в наші часи.

Номер слайду 13

Ж. Гей-Люссак Жозеф Луї Гей-Люссак (фр. Joseph Louis Gay-Lussac; 6 грудня 1778, Сен-Леонар-де-Нобл (фр. Saint-Lйonard-de-Noblat) - 9 травня 1850, Париж) - французький хімік і фізик, член Французької Академії наук (1806).

Номер слайду 14

Закони Гей-Люссака – назва двох законів, що описують властивості газів. Закон теплового розширення газів: при сталому тискові залежність об'єму Vt даної маси газу від температури описується формулою: Vt/T = const або Vt=V0(1+ αt), де V0 - об'єм газу при даному тискові і при температурі 273,15 К; t – температура (емпірична) за шкалою Цельсія; Т – термодинамічна температура; α – коефіцієнт об’ємного розширення газу (для інертних газів, водню і кисню а дорівнює коефіцієнту об’ємного розширення ідеального газу α = 1/(273,15 К)). Закон об’ємних відношень, за яким при постійних температурі і тиску об'єми газів, які вступають у реакцію, відносяться між собою і до об’ємів газоподібних продуктів реакції, як невеликі прості числа. Наприклад, при взаємодії одного об’єму водню з одним об’ємом хлору утворюється два об’єми хлористого водню. Закон Гей-Люссака

Номер слайду 15

XVIII століття Хімія як наукова дисципліна. З 1670 по 1800 р. р. хімія отримала офіційний статус в учбових планах провідних університетів поряд з атурфілософією і медициною.

Номер слайду 16

XVIII століття У XVIII ст. в Європі створюються наукові хімічні товариства і велика кількість наукових інститутів. Дослідження тісно пов'язані з соціальними і економічними потребами суспільства. З'являються хіміки-практики, що займаються виготовленням приладів і отриманням речовин для промисловості.

Номер слайду 17

Єнс Якоб Берцеліуc Єнс Якоб Берцеліуc (швед. Jцns Jakob Berzelius, 20 серпня 1779 - 7 серпня 1848) — шведський хімік, якого вважають одним із батьків хімії поряд із Дальтоном, Бойлем і Антуаном Лавуазьє.

Номер слайду 18

Берцеліус відкрив Церій, Селен, Торій, вперше отримав у вільному стані кремній, титан, тантал, цирконій, визначив атомну вагу 46 відомих на той час хімічних елементів і ввів для них буквенні позначення. Уточнив і розвинув уявлення про атом і електричну спорідненість, запропонувавши першу концепцію хімічної взаємодії — електрохімічну теорію. Перший ввів поняття “органічна хімія” та “органічні сполуки”.

Номер слайду 19

Бутлеров Олександр Михайлович Російський хімік, академік Петербурзької Академії наук. Засновник теорії хімічної будови органічних речовин. Почесний член багатьох наукових товариств. 1828 – 1886 р. р.

Номер слайду 20

Бутлеров Олександр Михайлович 1849 р. – захистив магістерську дисертацію “Про окиснення органічних сполук”. 1854 р. – докторську дисертацію “Про ефірні масла”. 1857 р. – професор хімії Казанського університету. 1857 – 1858 рр. – розпочав цикл експериментальних досліджень, результати яких було взято за основу теорії хімічної будови. 1861 р. – сформулював основні положення теорії у доповіді “Про хімічну будову речовини”. 1868 р. – обраний професором Петербурзького університету. 1874 р. - академік Петербурзької академії наук. 1878 – 1882 рр. – президент і голова відділення хімії Російського фізико-хімічного товариства.

Номер слайду 21

Бекетов Микола Миколайович Відомий учений у галузі фізики та хімії. Учений стояв у витоків однієї з галузей хімічної науки – фізичної хімії. Відкрив один із способів добування металів з руд-оксидів – алюмотермію. У 1863 р. Бекетов склав витискувальний ряд металів.

Номер слайду 22

Менделєєв Дмитро Іванович В 1869 році відкрив Періодичний закон хімічних елементів і до 1871 року написав класичну працю „Основи хімії”. В основу хімії Менделєєв поклав заснований ним принцип періодичної зміни властивостей елементів, який дав можливість передбачити існування нових, ще не відомих елементів і з точністю прогнозувати їх властивості. 1834 – 1907 рр. Періодичний закон став основою для створення книги „Основи хімії” (1869-1871). Заклав основи теорії розчинів, винайшов вид бездимного пороху, пропагував використання мінеральних добрив, зрошення засушливих земель. Великі відкриття він зробив і в фізиці, створив точну теорію терезів. Автор більше 500 робіт з хімії, фізики, метеорології, та ін.

Номер слайду 23

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Закони хімії

Номер слайду 2

Закон збереження маси. Закон збереження маси стверджує, що у замкненій системі сумарна маса всіх речовин зберігається незважаючи на будь-які внутрішні процеси. Цей фундаментальний закон вперше відкрив російський вчений М. В. Ломоносов. Трохи пізніше французький хімік А. Лавуазьє прийшов до тих же висновків і незалежно від Ломоносова сформулював той же закон.

Номер слайду 3

Закон збереження енергій. Суть закону збереження енергії полягає в тому, що в ізольованій системі загальна кількість енергії залишається постійним навіть за умови, що вона змінює свою форму в результаті виникнення тих чи інших процесів.

Номер слайду 4

Закон Авогадро. Зако́н Авога́дро — однакові об'єми будь-яких газів при однаковому тиску і температурі містять однакову кількість молекул. Цей закон був відкритий італійським фізиком Амедео Авогадро в 1811 році. Об'єм, який займає один моль будь-якого газу при нормальних умовах, називається молярним об'ємом (позначається Vm). Нормальними (скорочено н. у.) називаються такі умови, коли температура дорівнює 0 °C, а тиск 1 ат., або 760 мм рт. ст. Молярний об'єм усіх газів незалежно від їх маси однаковий і дорівнює 22,4 дм3 (22,4 л).

Номер слайду 5

Закон об’ємних відношень. Гази реагують між собою у певних об’ємних відношеннях. У 1808 р. Ж. Л. Гей-Люс­сак установив таку закономірність: Об’єми газів, що вступають у реакцію, відносяться один до одного і до газоподібних продуктів реакції як невеликі цілі числа. Відкритий ученим закон відомий у хімії як закон об’ємних відношень. Для його дотримання необхідно, щоб об’єми газів, що беруть участь у реакції, вимірювалися за однакових температур і тиску.

Номер слайду 6

Теорія електролітичної дисоціаціїТеория электролитической диссоциации С. Аррениуса содержит следующие положения:1) при растворении в воде (или расплавлении) электролиты распадаются на положительно и отрицательно заряженные ионы (подвергаются электролитической диссоциации);2) под действием электрического тока катионы (+) двигаются к катоду (-), а анионы (-) – к аноду (+);3) электролитическая диссоциация – процесс обратимый (обратная реакция называется моляризацией);4) степень электролитической диссоциации α зависит от природы электролита и растворителя, температуры и концентрации. Она показывает отношение числа молекул, распавшихся на ионы (n), к общему числу молекул, введенных в раствор (N)

Номер слайду 7

Теорія органічних сполук. Теорія Бутлерова — теорія хімічної будови органічних сполук, запропонована російським вченим Олександром Бутлеровим. До сьогодні вважається науковою основою органічної хімії. Олександр Бутлеров виходив з того, що внаслідок дослідження низки хімічних перетворень, характерних для тієї чи іншої сполуки, можна встановити її будову. Основні положення теорії хімічної будови органічних сполук• у хімічних сполуках атоми з'єднуються між собою у певному порядку відповідно до їх валентності, що визначає хімічну будову молекул;• хімічні і фізичні властивості органічних сполук залежать як від природи і кількості атомів, що входять до їх складу, так і від хімічної будови молекул;• для кожної емпіричної формули можна вивести певну кількість теоретично можливих структур (ізомерів);• кожна органічна речовина має лише одну формулу хімічної будови, яка дає уявлення про властивості даної сполуки;• у молекулах існує взаємний вплив атомів як безпосередньо звязаних, так і безпосередньо не звязаних один з одним.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Лист нащадків. Шановні вчені! Ми були б дуже щасливі зустрітися з вами в реальному житті і засвідчити вам свою повагу і захоплення вашими працями.

Номер слайду 2

Ваші праці дають нам змогу відкривати світ знань. Ми схиляємо голову перед Ісааком Ньютоном, який визначив, що атоми мають проміжки і між ними діють сили притягання и відштовхування, а молекули-це механічне поєднання атомів.

Номер слайду 3

М. В. Ломоносов і Джон Дальтон створили атомно-молекулярне вчення в середині 18ст.

Номер слайду 4

Анрі Беккерель в 1896 р. відкрив явище радіоктивності, а Марія Склодо́вська-Кюрі відкрила радіоактивні елементи.

Номер слайду 5

Джон Томсон встановив в 1897р., що до складу атома входять електрони.

Номер слайду 6

Ернест Резерфорд і Нельсон Бор в 1911 році створили планетарну модель атома.

Номер слайду 7

Український вчений Іваненко в 1932р. довів, що атоми ядра формуються протонами і нейтронами і визначають масу атома.

Номер слайду 8

Д.І. Менделєєв створив періодичну систему хімічних елементів у 1869р. Він не зміг би цього зробити без закону Паула Брайля, досліджень Планка, Лоуренца, Ейнштейна і багатьох інших.

Номер слайду 9

Надіємось, що і серед нас будуть послідовники цих великих людей, чиї імена записані в історії наук золотими літерами. З повагою до Вас, вдячні нащадки.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Роль хімії та суспільства у розумінні природничо-наукової картини світу, творчої самореалізації особистості.

Номер слайду 2

Девіз уроку:“Ми самі маємо стати тією зміною, яку ми хочемо бачити у світі “ Махатма Ганді

Номер слайду 3

Хімія в медицині лікарські речовини. Хімія в геології Різновиди металів і неметалів Середа, навколишнє зірки, - це місце, де відбуваються різноманітні хімічні процеси. Хімія в астрономії

Номер слайду 4

Калійна сіль. Графіт. Гіпс. Брусит

Номер слайду 5

Н2 ОЩо це?

Номер слайду 6

Атом— найменша, електронейтральна, хімічно неподільна частинка хімічного елемента. Атом складається з щільного ядра з позитивно заряджених протонів та електрично нейтральних нейтронів, яке оточене набагато більшою за розміром хмарою негативно заряджених електронів. Молекула — здатна до самостійного існування частинка простої або складної речовини, що має її основні хімічні властивості, які визначаються її складом та будовою. Йон— електрично заряджена частинка речовини, що утворилася з атома або атомної групи внаслідок втрати або приєднання до них електронів.

Номер слайду 7

НNa. Са. Mg. Si. Al. OCl. Be. KCu. Br. Li. He. Pb. P

Номер слайду 8

Вирушаємо в мандрівку

Номер слайду 9

Елемент є частина тіла, яка не перебуває з яких-небудь інших менших і відрізняються від нього тел ... Корпускула є збори елементів, що утворить одну малу масу . Атоми рухаються у великій пустоті, вдаряються один об одного, та тримаються разом, утворюючи різні тіла. Різні тіла – це різні комбінації атомів. Різноманітність тіл спричинена різноманітністю складених атомів.

Номер слайду 10

Антуан Лоран Лавуазьє - (26 серпня 1743, Париж - 8 травня 1794, Париж) - французький натураліст, засновник сучасної хімії.

Номер слайду 11

Прилад для ілюстрації закону збереження маси речовини. Прилад складається з двох посудин Ландольта з металевими дужками і вставлених в горловину посудин гумових пробок. Під час роботи з приладом використовують ваги. Для ілюстрації закону збереження маси речовин доцільно використовувати дві посудини Ландольта.

Номер слайду 12

Сва́нте Август Арре́ніус (19 лютого 1856, маєток Вейк, неподалік від Упсали — †2 жовтня 1927, Стокгольм) — шведський фізик, хімік та астрофізик; професор Стокгольмського університету, потім директор Нобелівського інституту в Стокгольмі; автор теорії електролітичної дисоціації; сформулював основні положення хімічної кінетики; висунув теорію виникнення життя на Землі (теорія панспермії); член Стокгольмської АН; лауреат Нобелівської премії з хімії 1903 року. Електролітична дисоціація - процес розпаду електроліту на іони при його розчиненні або плавленні.

Номер слайду 13

Різні живі організми Рослини Тварини

Номер слайду 14

Віруси. Гриби

Номер слайду 15

Закон збереження енергіїЄдність і боротьба протилежного. Природний добір. Матеріальності світу. Закон збереження матеріїПеріодичність всіх процесів. Атомно-молекулярне вчення Перехід кількості в якість

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Стежинами науки хіміі.

Номер слайду 2

1. Початкова хімія.

Номер слайду 3

Люди уміли виплавляти мідь і бронзу, обпалювати глиняні вироби , отримувати скло ще за 4 000 років до н.е

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

2. Реміснича хімія.Єгипет

Номер слайду 7

Єгипет і Месопотамія стали центрами виробництва барвників; там же отримували в чистому вигляді золото, срібло і інші метали. Приблизно з 1500 до 350 до н.е. для виробництва барвників використали перегонку, а метали виплавляли з руд, змішуючи їх з деревним вугіллям і продуваючи через суміш, що горить - повітря. Самим процедурам перетворення природних матеріалів давали містичне значення.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Бальзамування.

Номер слайду 10

Бальзамування відоме з найдавніших часів. В Стародавньому Єгипті для бальзамування застосовувались запашні речовини — бальзами (звідси й виникла назва бальзамування).

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Тіло померлого занурювали в патрон - складний розчин, що міститьазотнокислий калій, хлористий і сірчистий натрій, вуглекислий калій і вапно,-бальзамування займало 70 днів.

Номер слайду 14

Вапно. Вуглекислий калій. Азотнокислий калій. Сірчистий натрій. Хлористий натрій

Номер слайду 15

3. Алхімія.

Номер слайду 16

 В алхімії людина чи її окремі компоненти (свідомість, дух, душа, тіло, окремі енергії і т. п) розглядаються як субстанції, що володіють окремими фізичними та хімічними властивостями, і з ними здійснюються деякі операції, що описуються мовою хімічних перетворень. Паралельно основній — хімічній — метафорі часто розвиваються інші символічні ряди.

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Раймунд Луллій стверджував, що йому нібито вдалося отримати філософський камінь та золото, причому особливий наголос робився на магічних операціях, необхідних для отримання бажаних результатів. Раймунд Луллій

Номер слайду 21

До алхіміків можна віднести великого англійського фізика і математика Ісаака Ньютона (1643-1727). Він віддав пошукам філософського каменя та універсального розчинника багато часу і сил. Але Ньютона цікавили не скільки способи отримання золота, скільки вивчення перетворень речовин.Ісаак Ньютон

Номер слайду 22

4. Сучасна хімія.

Номер слайду 23

XVII – XIX ст.

Номер слайду 24

Фізичні та хімічні зміни речовини Бойль пояснював з'єднанням і роз'єднанням атомів, заперечував існування чотирьох елементів(Арістотель) або трьох алхімічних і висловив проникливу теорію, що справжні елементи будуть знайдені при послідовному розкладанні тіл. Роберт Бойль

Номер слайду 25

Остання частина його теоретичних поглядів отримала підтвердження в новітній хімії; що ж до його експериментальних хімічних робіт, то хоча він і показав, що повітря змінюється від горіння в ньому тіл, і що деякі метализбільшуються у вазі при прожарюванні, і що дією оцту на крейда або соляною кислотою на залізо виходять гази, але не зробив зі своїх робіт ніяких теоретичних висновків

Номер слайду 26

Михайло Васильович Ломоносов

Номер слайду 27

Михайло Васильович Ломоносов - перший російський вчений-натуралістсвітового значення, енциклопедист, хімік і фізик, він увійшов в науку як перший хімік, який дав визначення фізичної хімії.

Номер слайду 28

Антуан Лоран Лавуазьє - засновник сучасної хімії.

Номер слайду 29

Хімічну природу алмазу вперше встановив в 1772 році А. Лавуазье зі співробітниками. Придбавши декілька алмазів на свої власні кошти, вонирозпалили їх до температури горіння, після чого визначили склад отриманогогазу.

Номер слайду 30

ХХ - ХХI ст.

Номер слайду 31

Побутова хімія.

Номер слайду 32

Найбільш шкідливі для нашого здоров'я (враховуючи частоту застосування) пральні порошки та рідини для миття посуду.

Номер слайду 33

Відразу після використання аерозолів-освіжувачів повітря в повітрі на 25% збільшується вміст формальдегіду, який викликає хворобливі реакціїдихальної системи, і, проникаючи в організм через кров, впливає на нирки і печінку.

Номер слайду 34

Фтор(компонент зубних паст, газованих напоїв) та його сполуки - фториди - токсичні для людини. Викликають вроджені дефекти, остеопороз, розм'якшення зубної емалі, патології щитовидної залози, рак кісток, знижують IQ. Практично не виводяться з організму.

Номер слайду 35

Бутан, ізобутан, пропан - зустрічаються в дезодорантах з розпилювачем. Ці речовини здатні викликати головний біль, нудоту, запаморочення, атакож накопичуватися в материнському молоці.

Номер слайду 36

Ліналоол - ароматична добавка в шампунях, кондиціонерах, милі і миючихзасобах - викликає депресію, порушення дихання, алергію, екзему.

zip
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку