Тести з теми: Солі, їх склад і назви
1 Варіант
А) арґентум нітрат;
Б) цинк сульфат;
В) цинк сульфід;
Г) арґентум нітрит;
1) Ag NO2;
2) Ag NO3;
3) ZnS;
4) ZnSO4;
5) ZnSO3;
А)FeCl2;
Б) Mg3(PO4) 2
В) Mg(PO3)2;
Г) FeCl3;
1) магній метафосфат;
2) магній ортофосфат;
3) ферум (2) хлорид;
4) ферум (3) хлорид;
5) ферум хлорид;
1) l;
2) ll;
3) lll;
А) Zn(NO3)2;
Б) Al PO4;
В) CrCl3;
Г) Na2 SO4;
2 Варіант
А) магній ортофосфат;
Б) натрій хлорид;
В) магній метафосат;
Г) натрій бромід;
1) HCl;
2) HBr;
3) HPO3;
4) H3 PO3;
5) H3 PO4;
А) кальцій карбонат;
Б) калій карбонат;
В) купрум (ll) сульфід;
Г) купрум (ll) сульфат;
1) CuS;
2) CaCO3;
3) K2 CO3;
4) CuSO4;
5) CuSO3;
1) lll;
2) ll;
3) l;
А) Fe2(SO4)3;
Б) K2 SiO3;
В) Ba(NO3)2;
Г) NaF;
Розробка уроку вчителя хімії КЗО»СЗШ№31» ДМР Яремчук Ольги Яківни
Розгорнутий конспект уроку 8 клас
Тема: Узагальнення, систематизація корекція знань з теми «Основні класи неорганічних сполук. Солі в житті людини» (урок за рахунок резервного часу)
Предметні компетентності: узагальнити, систематизувати, скорегувати і закріпити знання, вміння, навички з теми «Основні класи неорганічних сполук» і зокрема по темі «Солі». Визначити, як учні вміють складати формули, називати їх. Продовжити формувати вміння розв’язувати задачі теми «Кількісні відношення»
Технологічні Розвити пізнавальний інтерес учнів, логічне мислення і вміння робити висновки, стимулювати творчі можливості учнів.
Соціальні : Виховувати інтерес до предмету, почуття терпимості і поваги до інших, толерантності сприяти формуванню в учнів позитивної «Я-концепції», виховувати патріотичні почуття на прикладі традицій українського народу і історичних даних.
Тип уроку: Урок узагальнення, систематизації корегування знань,умінь і навичок . Нестандартний урок.
Вид уроку: Урок з мультимедійною підтримкою.
Обладнання: Мультимедійна дошка, ноутбук, картки з завданнями, комп’ютер, тест-завдання, презентація, ряд активності металів, періодична система Д.І. Менделєєва, ряд розчинності речовин, таблиця різних видів солей.
Форми роботи: Індивідуальна і групова робота, використання ІКТ, презентування учнями домашнього завдання «Прислів'я про сіль в малюнках».
Хронометраж : Організаційні моменти -2 хв.
Повідомлення теми і мети -2хв.
Мотивація навчальної діяльності -1 хв.
Відтворення та корекція знань -5хв.
Виконання завдань-12 хв.
Узагальнення і систем знань -10 хв.
Домашнє завдання -3 хв.
Хід уроку
Звучить після дуету «Червоне та чорне» «Хліб і сіль»
Організаційний
момент : Урок починається із зустрічі гостей, учнів зі словами (дві дівчинки в національних костюмах України ).
До нас завітайте !
Ласкаво просимо
На рушнику хліб-сіль
Вам підносимо.
Вчитель: Мабуть кожний із Вас уже зрозумів, що мова на нашому уроці піде про різні речовини, а також про солі кухонну сіль зокрема, бо саме в традиціях слов’янських народів ,спостерігається зустріч гостей хлібом-сіллю.
Повідомлення теми і ключових компетентностей уроку : Проектування на мультимедійній дошці ( іде паралельно зі словами учителя)
Мотивація навчальної діяльності : Діти, я хотіла б урок розпочати зі слів філософа Сенеки «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося Вам, спочатку подаруйте йому свій гарний настрій». Тож налаштовуйте свій настрій на мажорний лад і нехай урок принесе Вам задоволення і бажання вчити хімію.
Відтворення та корекція основних знань: Кожний урок починається з повторення опорних знань не відступимо від цього і ми. Але перш ніж ми проведемо опитування я хочу дати індивідуальні завдання учням . Ми продовжуємо з вами розв’язувати задачі з історичним підтекстом і повторювати тему «Кількість речовини» (2 учні отримують індивідуальні завдання )з розв’язку задач .3 учні проходять тест на комп’ютері. Фронтальна бесіда з класом :
а) Які класи неорганічних сполук ми вивчили?
б) Що таке оксиди?
в) Яка класифікація оксидів?
г) Що таке кислоти ?
д) Яка існує класифікація основ?
е) Яка існує класифікація основ?
ж) Що таке солі?
з) Назвіть класифікацію солей
к) За розчинністю солі поділяються на …(розчинні та нерозчинні)
л) Солі якої кислоти всі розчинні у воді?
м) З якими металами реагують кислоти?(ряд розчинності )
н) Коли кислотний оксид реагує з водою утворюються ….(кислоти).
Який оксид є виключенням ?(SiO2)
Виконання практичних завдань на повторення і закріплення
матеріалу: На мультимедійній дошці показують тест-тренажер і виконуємо його (в зошитах).
1)Вибрати формулу кислоти :
а)Fe(ОН)2 б)НNO3 в)Ва(OН)2 г)Fe2O3
2.Яка формула записана вірно?
а)HCl2б)HNO3 в)H2SO4 г)H2S
3. Виберіть одноосновну кислоту :
а)HCl б)H3PO4в)H2SO4 г)H2S
4.Виберіть сульфітну кислоту:
а) H2SO3 б) H2S в) H2SO4 г) H3PO4
5.Виберіть формулу основного оксиду :
а)FeОб) SO3 в)P2O5 г)H2О
6.Виберіть луг:
а)Fe(ОН)2 б)Zn(ОН)2 в)KОН г)Mg(ОН)2
7.Виберіть формулу кислої солі :
а)NaHCO3 б)K2CO3 в)ZnCO3 г) NaCl
8.В який колір забарвлює кислота лакмус :
а)синій б)безбарвний в)червоний г) малиновий
9.В який колір забарвлює луг фенолфталеїн :
а)синій б)малиновий в)червоний г) жовтий
10.Виберіть рядок, де вказані лише солі :
а)NaCl,KOH,BaSO4,SO2
б)K2SO3 ,CaCl2,Al(N03)3,CuSO4
в)KCl,CO2,HCl,CuCl2
Відповіді 1-б,2-в,3-а,4-а,5-а,6-в,7-а,9-б,10-б
А тепер послухаємо відповіді індивідуальних завдань.Учень читає задачу,вона проектується на мультимедійній дошці .
Уч «Раніше на висоті піраміди Хеопса-146,6 м-лежав граніт Са СО3 . Під час землетрусу частина була зруйнована .Визначте,яку кількість речовини граніту становить 824,74 х 10 23 молекул.Це і є число сучасної висоти піраміди Хеопса . Відповідь :137 м .
Учень, якому було дано домашнє завдання на попередньому уроці коротко дає історичну довідку.
Повідомлення : Найбільша із пірамід-велика піраміда Хеопса збудована в XVIII столітті до нашої ери. Висота її зараз 137м ,а маса приблизно 5,7 млн т. За підрахунками Наполеона кам’яних блоків від піраміди вистачило б аби опоясати Францію стіною 3 м і завтовшки 30 см. Згідно з легендою, піраміда служила фараонам тією драбиною, якою вони сходили на небо. За іншою версією це були усипальниці фараонів . Побудував її зодчий Імхотепперший відомий в історії вчений-математик .
Задача 2: «Один із семи чудес світу-статуя Зевса, одяг і волосся якого виготовлені із золота . Знайдіть, якій кількості речовини золота відповідають . Такі маси :394 кг і 2068,5 г. Сума усіх кількостей покаже висоту статуї Зевса» (Відповідь 2 моль і 10,5-12,5 м ).
Повідомлення – історична довідка іншого учня (завдання отримано на попередньому уроці).
У самому серці Греції, на священній землі гори Олімп, де ніколи жоден грек не підняв меча на іншого грека, стоїть друге чудо світу – прекрасна статуя владики Олімпу Зевса. Побудована в VI до нашої ери скульптором Фідієм, Висота статуї 12,5 м. Одяг і волосся із золота, неприкритій частини тіла зі слонової кістки, трон-із кедрового дерева, а постамент із мармуру -Са СО3 . Храм – де знаходилась статуя мав 34 колони (висота 10,5 м). Зевс – бог грому, блискавки, неба, головний бог Землі .
Тепер перевіряємо результати тестування учнів за допомогою комп’ютерної програми .
1.Виберіть формулу солі :
А)СаСО3 Б)HCl В)SO3 Г)ВаO
2.Вкажіть назву солі ,що відповідає формулі MgSO4:
а) магній сульфіт; б) магній хлорид; в) магній сульфат;
г) магній сульфід.
3.Виберіть формулу солі ,що відповідає назві натрій хлорид :
а) NaCl; б) KCl; в) HCl; г) NaF
4.Виберіть формулу розчинної солі :
а)СаСО3; б)KCl; в)CuS; г)BaCO3
5. Виберіть формулу нерозчинної солі
а)СаСО3 ; б)KCl; в)CuSО4 ; г)BaCl2
6.Виберіть солі сульфати :
а)СаСО3 ; б)BaSO4 ; в)CuS; г)K2SО4
7.Установіть відповідність між формулами речовин та
класом сполук :
а)CuСО3 1.основи
б)HCl 2.оксиди
в)CuО 3.кислоти
г)KOH 4.солі
8.Установіть відповідність між формулами речовин та їх
назвами :
а)CuСО3 1.калій хлорид
б)KCl 2.алюміній сульфід
в)Al2S3 3.купрум (III) карбонат
г)BaCl2 4.барій хлорид
5.алюміній сульфат
Узагальнення знань, умінь і навичок: Щоб повторити всі класи неорганічних сполук, давайте виконаємо вправу ,,П’ятий зайвий ‘’.
Гра ,,Відповідність руху’’
Кислота-права рука
Оксид – ліва рука
Основа – дві разом
Ця вправа виконує ще і роль рухалки , поскільки пройшло багато часу уроку.
SO2, H2SO4, Fe(OH)3, H2S, HPO3, CuO, P2O5, NaOH, HNO3, Fe2O3.
А зараз більш детально, поговоримо про солі .В цей час 3 учні виконують завдання на картках, а 2 по черзі на комп’ютері тести 1) З якими речовинами реагує хлоридна кислота: Zn, MgO, HNO3, KOH, SO3. Скласти рівняння реакції .
2) З якими речовинами буде реагувати натрій гідроксид: CuSO4, HNO3, Ba(OH)2, Fe2O3, SO3.
3) З якими із перелічених речовин буде реагувати фосфор (V) оксид: NaOH, HCl, H2О, BaO, SO2.
Вправа ,,Впізнай мене’’
В вправі ,,Впізнай мене ‘’треба назвати солі (показую картки і учні називають солі)
BаSO4, KCl, NaNO3, Fe2(SO4)3, CaCO3, MgSiO3, K2SO3, Na2S, CuSO4, ZnCl2.
Потім - тести, які учні виконують на комп’ютері
1 учень -1 варіант; 2 учень -2 варіант .
Тести
Варіант 1
1.Вкажіть хімічну формулу кальцій хлориду :
а)КСІ б)СаСІ2 в)КІ г)СаІ2
2.Вкажіть назву солі Al2(SO4)3:
а)алюміній сульфіт; б)алюміній сульфід;
в)алюміній сульфат; г)алюміній силікат
3.Вкажіть хімічну формулу ферум (ІІІ) сульфату :
а) Fe2(SO4)3 б) FeSO4 в) FeSO3 г) Fe2(NO3)3
4. Запропонуйте назву солей кислоти якої H2SO3:
а)сульфати б)сульфіти в)сульфіди г)силікати
5.Запропонуйте послідовність :
а)до складу якої входять катіони; б)сіль-сполука;
в)й аніони кислотного залишку; г)металічного елемента
6.Вкажіть формули солей ортофосфатів :
а)Cu3(PO4)2 б)NaPO3 в)K3PO4 г)CuF2
7.Встановіть відповідність між назвою солей та
формулою відповідної кислоти:
а) арґентум нітрат 1.AgNO2
б)цинк сульфат 2.AgNO3
в)цинк сульфід 3.ZnS
г)арґентум нітрит 4.ZnSO4
8. Запропонуйтевідповідністьміж формулою солі та
її назвою:
А) FeCl2; 1) магній метафосфат;
Б) Mg3(PO4)2; 2) магній ортофосфат;
В) Mg(PO3)2; 3) ферум ( ІІ ) хлорид;
Г) FeCl3. 4) ферум ( ІІІ ) хлорид;
5) ферум хлорид.
9. Вкажіть відповідність між валентністю металу та
формулою солі до якої він входить:
1) I; а) Zn(NO3)2;
2) II; б) AlPO4;
3) III. в) CrCl3;
г) Na2SO4.
10. Знайдіть кількість речовини 183 г натрій силікату.
а) 0,5 моль; б) 1 моль; в) 1,5 моль; г) 2 моль.
Тести
Варіант 2
1. Вкажіть хімічну формулу купрум ( ІІ ) сульфату:
а) CuSO4; б) Cu2SO4; в) CuS; г) CaSO4.
2. Вкажіть назву солі, формула якої K2PO4:
а) калій ортофосфат; б) калій метафосфат;
в) кальцій ортофосфат; г) кальцій метафосфат.
3. Вкажіть хімічну формулу манган ( ІІ ) хлориду:
а) MgCl2; б) MgBr; в) MnCl2; г) MnBr2.
4. Запропонуйте назву солей кислоти, формула якої НNО2:
а) нітрити; б) нітрати; в) нітриди; г) хлориди.
5. Запропонуйте послідовність в утворенні назви со лей:
а) у дужках записується валентність, якщо змінна;
б) друге слово кислотний залишок;
в) перше слово назва металічного елемента.
6. Вкажіть формули солей сульфатів:
а) ZnSO4; б)MgSO3; в)Li2SO4; г)FeS2.
7. Встановіть відповідність між назвою солей та
формулою відповідної кислоти:
а) магнійортофосфат; 1) HCl;
б) натрій хлорид; 2) HBr;
в) магній метафосфат; 3) HPO3;
г) натрій бромід. 4) H3PO3;
5) H3PO4;
8. Запропонуйте відповідність між назвою солі та її
формулою:
а) кальцій карбонат; 1) CuS;
б) калій карбонат; 2) CaCO3;
в) купрум ( ІІ ) сульфід; 3) K2CO3;
г) купрум ( ІІ ) сульфат. 4) CuSO4.
5) CuSO3.
9. Вкажіть відповідність між валентністю металу та
формулою солі до якої він входить:
1) III а) Fe2(SO4)3;
2) II б) K2SiO3;
3) I в) Ba(NO3)2;
г) NaF.
Вправа ,,Темна конячка ‘’
(Вгадайте про яку сіль іде мова )
Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. Та не така вона вже й мирна! Через неї навіть море може стати мертвим.
«Це біла кристалічна речовина,утворена із води . Без неї неможливо уявитираціон людини . Добре розчинна у воді. Концентрований розчин називається «рапа».
(Так це кухонна сіль, натрій хлорид). На мультимедійний дошці велика формула і сфери застосування цієї солі .
Діти! Наш народ не залишається осторонь. Складемо багато прислів’їв про сіль. Давайте перевіримо ваше домашнє завдання. Діти показують на малюнках прислів’я і говорять їх.
1.Без солі,без хліба – половина обіду.
2. Пуд солі разом з’їсти .
3.Без солі і стіл кривий.
4.Без солі-хліб не їда .
5.Чоловік без друга, що їжа без солі .
6.Хліб із сіллю не сваряться
.
Вчитель :
Задумали чумаки в дорогу
Покупили собі нові вози,
Поробили ярма кленові
Поробили занози дубові
Покупили воли половії
Покупивши, да й попарували,
Попарували, да й повиїжджали.
Про яку історичну подію тут ідеться? Так,як чумаки в Крим по сіль їздили . Це таке не від’ємна частинка життя нашого народу, його історії
Одне із прислів’їв звучить так: ,,Щоб пізнати людину, потрібно з нею пуд солі з’їсти‘’. А давайте дізнаємось, скільки ж часу потрібно для цього.
1 пуд=16 кілограм
16 :2 =8 кілограм (8000 грам)
Добова норма людини 10 грам солі ,тоді 8000: 10 =800 (днів)
800:365 =2,2 роки
Так, потрібно немало часу, щоб знайти і пізнати друга! Тож бережіть друзів. Друг перевіряється лише часом! У тут сталося неймовірне. В двері постукали і до класу зайшла її величність –Кухонна сіль .
Кухонна сіль: "Я бачу ви зрозуміли, що важливішої речовини ніж я – на світі немає .Я і символ вірності та святості; я магія очищення і багатства; символ платні і дружби. Я і мінерал, і їжа. Я і здоров’я і смерть. В моєму складі можуть знаходитись до 20 хімічних елементів, які потрібні людині .Цілі народи віками боролися за мене ,прокладали ,,сольові шляхи ‘’.
Я стала причиною заснування міста Мюнхен в Німеччині в 1158 році ,бо саме тут пролягав один із сольових шляхів . Моє ім’я носять багато міст і селищ . Я, я, я…
Дітям набридло слухати Я та Я від солі .І вони вирішили довести ,що і інші солі мають важливе значення . Із різних куточків класу посипались доводи :
NaHCO3 -питна сода - використовується в хлібопекарській, кондитерській справі .
Na2SO4 – в склоробній промисловості і виробництво соди .
СаСО3 - кальцій карбонат,вапняк мармур, кальцій, граніт - будівництво, виробництво пластмас, гум, паперу, скла .
NaNO3, KNO3, KCl – добрива.
Al2(SO4)3 – паперова і шкіряна промисловість, очищення води (галуни)
BaSO4 –в медицині, як рентгеноструктурний матеріал .
CaSO4·2H2O - гіпс – надійний при лікуванні переломів .
CaSO4·5H2O– мідний купорос для захисту рослин .
Кухонна сіль закричала :Так, так ви праві ,всі речовини дуже важливі і солі зокрема .Я зрозуміла свою помилку і дуже прошу всіх :,,Давайте жити дружно і допомагати один одному в служінні людям ,,
Вчитель: Про солі можна говорити безкінечно довго і дуже цікаво і ми це зробимо ще не раз. Речовини тісно пов’язані між собою і ми це будемо доводити на уроці про генетичний зв'язок між ними .
Рефлексія і підведення підсумків : Пам’ятайте, що в кожному кристалику будь-якої солі знаходяться мільйони. Доторкніться до них, пізнайте їх для себе і життя стане набагато . І хімія буде для вас набагато зрозумілішою наукою.
На мультимедійній дошці слова :
,,Ваша сила – віра в себе
Ваші здібності – культура самовдосконалення
Знаходьте час для роботи – це ціна успіху !
Хочу побажати Вам успіхів у вивченні хімії
З повагою до Вас, Ольга Яківна ‘’
В цей час коментую оцінки, які учні отримали на уроці .
Домашнє завдання: Повторити параграфи від 5 до 10
слова Солі.
2) Підготувати загадки про солі,в яких творах українських письменників ідеться про сіль, які міста світу мають співзвучну назву .
3) Скласти формули солей Na, Ca, Al з усіма кислотними залишками, які ми вивчили і дати їм назви .
4) Скласти самому одну історичну задачу на кількість речовини .
(Домашнє завдання кожний учень отримує на картці ). Часу на уроці це не займає .
Якщо вистачить часу, даю цікаві довідки :
Наприклад. В 1870 році комісія по хімічній номенклатурі. Російського наукового товариства розглянула запропоновану систему назв за принципом побудови в російській мові імен, по-батькові, прізвищ .
NaCl – Натрій Хлорович
КСІ – Калій Хлорович
Na2S- Натрій Сіркович
КСІО3 – Калій Хлорович Кислов
Na2SO4 – Натрій Сіркович Кислов
Дякую всім за урок !!