Програма з фізкультурно-оздоровчої роботи
1 клас
Виконала :
вчитель початкових класів СЗШ 68
Задорожна Н.І.
Гімнастика до занять.
Гімнастику до занять проводимо щоденно в школі перед початком уроків.
Оздоровчі та виховні завдання: ці заняття позитивно впливають на організм, сприяють формуванню правильної постави першачків, виховують звичку до систематичних занять фізичними вправами. Гімнастика до занять дає змогу цілеспрямовано почати навчальний день.
Вплив на дитячий організм: на м’язову систему, а також активізувати серцево-судинну й дихальну системи. Вправи мають бути добре відомі учням і легко засвоюватися з першого показу. Кожен комплекс складається з 5–7 вправ та виконується два-три тижні, після чого його потрібно змінювати . Пояснення вправ має бути коротким, чітким і виразним. Перед початком виконання кожної вправи потрібно пояснити її вихідне положення. Протягом виконання вправи керівник уважно стежить за правильним її виконанням, за необхідності робить зауваження, дає методичні вказівки. Учитель, який проводить гімнастику до занять, повинен звертати увагу на правильність дихання. Закінчується гімнастика спокійною ходьбою, під час якої слід застосовувати вправи на дихання з рухами рук .
Наводжу приклад вправ, які використовуємо з дітками:
Зміст вправ: «Метелик», плавні рухи руками, імітація змахів крил метелика – вправу виконуємо стоячи, 30 с
«Велике дерево хитається» руки вгору, потягнутися, нахил вправо та вліво, 30-60 с
«Розведемо хмари руками», руки через сторони вгору – вдих, руки через сторони вниз – видих.
Фізкультурні хвилини на уроках
Мета: відновлення працездатності, підвищення емоційного стану учнів та попередження порушень постави. Фізкультурні хвилини проводять під керівництвом педагога. Найдоцільніше виконувати їх тоді, коли в дітей з’являються перші ознаки втоми. Для дітей першого класу доцільно проводжу фізкультурні хвилини між 15-ю і 20-ю хвилинами.
Фізичні вправи виконують, сидячи або стоячи біля столу. Амплітуда рухів невелика, щоб учні не заважали один одному. Комплекси фізкультурних хвилин підбираю залежно від змісту навчальної роботи на уроці. Їх тривалість не пепевищує 1–2 хвилини. Кожен комплекс фізкультурних хвилин складається із трьох вправ, які повторюються 4–6 разів .
Вплив на дитячий організм: ці вправи охоплюють великі групи м’язів, які задіяні в підтриманні пози сидіння під час уроку.
Наводжу приклад вправи, яку використовуємо з дітками:
Зміст вправ: вивчаємо з дітками віршики-руханки і, промовляючи їх, робимо веселі фізкультхвилинки:
Трава низенька-низенька. Роблять присідання
Дерева високі-високі. Піднімають руки вгору
Вітер дерева колише, гойдає. Обертаються
То направо, то наліво нахиляє. Нахиляються вправо-вліво
То вгору, то назад. Потягуються вгору, назад
То вниз нагинає. Нахиляються вперед
Птахи летять-відлітають. Махають руками
А учні тихенько за парти сідають. Сідають за парти.
Фізкультурні паузи
Фізкультурні паузи проводимо у групах продовженого дня, адже учні першого класу також залишаються там.
Комплекси фізичних пауз будуємо за таким самим принципом, як і фізкультурні хвилини, але збільшуємо кількість фізичних вправ.
Рухливі ігри й вправи намагаємося підбирати з урахуванням вікових особливостей учнів. Для перерв використовують ігри низької та середньої інтенсивності. Як правило, діти на перервах грають у знайомі ігри.
Прогулянки на свіжому повітрі
Перебування дитини на свіжому повітрі позитивно впливає на обмін речовин, сприяє поліпшенню апетиту, засвоєнню харчових продуктів та забезпечує загартовувальний ефект. Прогулянка, як елемент розпорядку, є надійним засобом профілактики перевтоми, особливо для діток, які прийшли до першого класу.
Спортивні свята, ігри
Сприяють гармонійному розвитку форм і функцій організму першокласника; формують правильну поставу; загартовують організм; підвищують працездатність; зміцнюють здоров'я.