Пригадуються слова В.О. Сухомлинського: «Сильним, досвідченим стає педагог, який уміє аналізувати свою працю…»
Як свідчить мій педагогічний досвід, навчально – виховний процес досягає значного успіху тоді, коли методичний кабінет стає храмом знань, інтелекту та творчості. Саме на це я акцентую свою роботу як методист училища.
Доброго дня, шановні колеги! Щиро вітаємо вас на семінарі – вебінарі методистів ПТНЗ. Слайд №1
Сьогодні вас я радо зустрічаю і запрошую до віртуального методичного кабінету у ВПУ № 17 м. Слайд №2
Пригадуються слова В.О. Сухомлинського: «Сильним, досвідченим стає педагог, який уміє аналізувати свою працю…»
Як свідчить мій педагогічний досвід, навчально – виховний процес досягає значного успіху тоді, коли методичний кабінет стає храмом знань, інтелекту та творчості. Саме на це я акцентую свою роботу як методист училища.
А розпочала я свою роботу з того, що зібрала інформаційну папку рекомендацій по вивченню, розповсюдженню та узагальненню ППД, вивчила цей матеріал і накреслила для себе 2 основних шляхи, а саме:
Сприятливим грунтом і доброю основою для створення та виявлення передового педагогічного досвіду серед педагогічного колективу ВПУ № 17 м. Генічеська служить робота над єдиною методичною проблемою: Слайд №3 «Впровадження нових педагогічних та виробничих технологій у навчально-виховний процес як механізм самореалізації педагога» над якою ми працюємо завершаючий 5 рік.
За цей період виявлено особистий приклад викладача чи майстра в\н, творче ставлення до праці, виявлено вплив досвіду на інших членів педагогічного колективу, що стимулює творчу діяльність, розвиває бажання самовдосконалюватися та викликає «партнерську» конкуренцію.
Так, за останні п’ять років вивчено та описано з певних питань навчально – виховної роботи досвід 12 викладачів та 2 майстрів виробничого навчання, 1- го вихователя. Слід зазначити, що досвід педагогів систематизовано та розроблено анотований каталог перспективного досвіду педагогів ВПУ №17 й періодично розміщується на училищному веб – сайті.
В нашому училищі організована робота з пошуку носіїв передового педагогічного досвіду серед викладачів та майстрів в\н.
А все починається зі створення папки з матеріалами вивчення та впровадження передового педагогічного досвіду, до якої входять:
Вивчення, узагальнення, поширення передового педагогічного досвіду я проводжу в 5 етапів: Слайд №4
І етап підготовчий етап, вивчення досвіду, де формулюється тема і мета досвіду, знайомство педагога з досвідом інших педагогів з цієї проблеми. Ми разом з педагогом складаємо бібліографію з теми досвіду, опрацьовуємо методичну та науково – педагогічну літературу, плануємо відвідування уроків, проведення індивідуального консультування, та при разі необхідності, коректуємо діяльність, яка закінчується зрізами знань учнів.
На ІІ етапі – основному, вивчаємо досвід, спираючись на творчу лабораторію викладача, прослідковуємо систему роботи, зміст тематичних папок, конспектів, дидактичного матеріалу, матеріалу виступів на засіданнях методичних комісій, педчитаннях, науково – практичних семінарах, вивчаємо КМЗ предмету та інш., а потім, я, як методист училища, готую проект творчого портрета педагога.
На ІІІ- му, підсумковому етапі, педагог на педагогічній раді презентує свій творчий звіт у довільній формі з демонстрацією елементів ППД, а адміністрація училища констатує, що даний ППД сприяє підвищенню знань, вмінь і навичок за результатами контрольних робіт учнів;
На ІV етапі - йде оформлення та узагальнення досвіду, проводиться
аналіз зібраного матеріалу, сам педагог описує особливості свого досвіду та його результативність, готує виступ на педагогічну раду, накреслюються шляхи його популяризації серед працівників училища. Проводиться анкетування серед педагогічного колективу, опис узагальнення досвіду, оформлення матеріалів для обговорення і схвалення на методичній комісії та методичній раді училища, готується персональна папка та електронна слайд - презентація вивчення досвіду для демонстрації у методичному кабінеті.
V етап – заключний, - поширення досвіду: виступи на семінарах, науково – практичних конференціях, майстер – класах, висвітлення досвіду в засобах масової інформації, оформлення виставки та проведення підсумкового семінару з вивчення досвіду викладача.
В процесі вивчення ППД мною використовуються такі основні форми Слайд №5 роботи з педагогічними кадрами як індивідуальна і групова - створення проблемних мікрогруп та творчих груп; робота лабораторій або шкіл педагогічної майстерності; проведення семінарів-практикумів тощо.
Педагогічний досвід вивчається у динаміці його розвитку, використовуючи з цією метою різні методи:
Отже, методи вивчення ППД: Слайд №6 спостереження, аналіз;порівняння; анкетування та інші приходять на допомогу всебічного вивчення родзинок того чи іншого педагога.
За такою послідовністю у 2013-2014 н.р. вивчено досвід - майстра виробничого навчання – Іванової В.І. за проблемою: «Інноваційний та диференційний підхід через впровадження новітніх технологій на уроках виробничого навчання» за професією «Лицювальник, плиточник - маляр».
У цьому році навчальному році вивчаться досвід викладача спеціальних дисциплін Івахненко Є.О. з питання: «Компетентісна спрямованість через диференційний та індивідуальний підхід на уроках спеціальних дисциплін» та викладача з інформатики Вязниковцевої Г.В. з проблеми «Впровадження новітніх технологій навчання як засіб підвищення якості знань по підготовці кваліфікованих спеціалістів».
У вивченню ППД важливу роль відіграють методичні комісії, на засіданнях яких обговорюються, чий досвід може стати у пригоді педагогічному колективу.
Творча група при методкабінеті складає графіки відвідування уроків, позакласних заходів, дає настанову, на які питання слід звернути увагу, пояснює, в чому полягає педагогічна цінність тих та інших прийомів педагога в роботі з учнями, а при обговоренні відвіданих заходів, члени методичної комісії самі виявляють елементи нового і апробовують у своїй практиці.
На початку минулого навчального року я розробила карти педагогічного моніторингу, як особисті, так і загальні. Завдяки йому йде накопичення інформації про кожного педагога. Це забезпечує безперервне відстеження професійного росту педагогів та ефективність роботи методичних комісій училища. Слайд № 7
З метою популяризації ППД, активізації ініціативності педагогічних кадрів, підвищення результативності та ефективності професійної педагогічної діяльності викладачів та майстрів виробничого навчання, в травні 2014н.р. було проведено конкурс на створення портфоліо кожною методичною комісією. Слайд № 8, 9
У конкурсі взяли участь 6 методичних комісій:
Оцінювання виконаної роботи здійснювалося за критеріями:
Кожна комісія попрацювала плідно і отримала грамоти та призами у певних номінаціях.
Крім того робота над портфоліями методичних комісій дало змогу виявити вчителів - переможців . Слайд №13
І місце – зайняла викладач світової літератури – Романюта Л.М в номінації – «Золотий фонд училища», яка отримала 212 б. і була нагороджена медаллю за високий професіоналізм та особистий внесок у становлення і розвиток училища
ІІ місце посів викладач спецдисциплін Івахненко Є.О. в номінації «Високий старт», набравши 200 б. він нагороджений медаллю за високу працездатність, завзятість у досягненні поставлених цілей і взяття професійних вершин
ІІІ місце отримала - викладач української мови та літератури Шкликова Н.М.- в номінації – «Стабільність – ознака майстерності», і при 169 балах була нагороджена медаллю за творчий підхід до справи і відданість училищу.
До вашої увагу хочу представити дані педагогічного моніторингу ВПУ № 17. Таблиці моніторингу враховували: участь в методичній роботі, відкриті уроки, години спілкування, училищні заходи участь у обласних та Всеукраїнських конкурсах фахової майстерності, в предметних олімпіадах. Діяльність видавнича оцінювались за бальною системою. Слайд № 14,15
Цілком зрозуміло, що це сприяє заохоченню педагогів підвищувати свій професійний рівень, вивчати педагогічний досвід переможців для поліпшення своїх результатів у роботі з учнівською молоддю, створює сприятливий мікроклімат співпраці та співтворчості.
Недаремно наші педагоги це активні учасники, дипломанти, лауреати, призери різних конкурсів. Так, Слайд № 16 Івахненко Є.О. приймав участь у конкурсі серед майстрів виробничого навчання з професії «Лицювальник - плиточник». ІІ етап обласного конкурсу проходив на базі нашого училища і Євген Олександрович зайняв почесне І місце і представляв Херсонщину на ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу та зайняв ІІ почесне місце. У 2014році Департаментом освіти і науки, молоді та спорту Херсонської ОДА був випущений у світ Херсонщини інформаційно – аналітичний збірник – під назвою «Освіта Херсонщини», де Євген Олександрович представлений як кращий серед кращих педагогів Херсонщини.
Також приймали участь у конкурсах Слайд №17 «Кращий навчальний кабінет», «КМЗ з предмету», викладачі загальноосвітніх предметів: Романюта Л.М., Шкликова Н.М., Пермякова І.О., Отрощенко Ю.В.Пирогова Ю.В., Сезько С.О., Маленко В.О., в заочному конкурсі на кращій сценарій виховного заходу «Перлина натхнення» - Іванов С.В., Худик І.В, Худик К.О. та інш., в конкурсі «Учитель року» - викладач фізики Федченко О.В.
Серед поширених форм роботи над вивченням та впровадженням педагогічного досвіду важливе місце займає наочна пропаганда: постійно діючі і пересувні виставки, методичні куточки, в яких представлені матеріали предметних тижнів та декад, методичні бюлетені, методичні «розкладки», презентації методичних посібників тощо. Слайд № 18, 19, 20
Можна добре вивчити і узагальнити, навіть успішно пропагувати і в наказовому порядку примушувати застосовувати ППД, і все ж успіху не досягти. Тому велику увагу приділяю впровадженню досвіду, допомагаю педагогу повірити в себе, в свій творчий потенціал, здібності до трансформації і подолання труднощів, наполегливості й уміння аналізувати свої помилки та невдачі.
Разом з педагогом розробляємо нестандартні форми проведення уроків: уроків – лекцій, КВК, семінари, подорожі, дослідження, конференцій, уроки – брифінги, бінарні уроки. Слайд № 21
У нашому педагогічному колективі отримала розповсюдження така форма передачі передового досвіду як наставництво, шефство досвідченого викладача над початківцем. Наші досвідчені, висококваліфіковані, компетентні педагоги, як ще я їх називаю, «золотий фонд училища» це викладач світової літератури Романюта Лариса Миколаївна, викладач української мови та літератури Шкликова Наталя Миколаївна, Павленко Ірина Іванівна, викладач біології та хімії Отрощенко Юлія Володимирівна- це наші шефи і наставники. Цінність полягає в тому, що досвідчені викладачі практично знайомлять молодого колегу зі своєю системою, вводять його в лабораторію своєї педагогічної праці і тим самим допомагають початківцім знайти свою методику та стиль викладання.
А з метою апробації, презентації та поширення досвіду роботи на базі ВПУ № 17 протягом 2013 – 2014 н.р. знайшли своє місце наступні інноваційні форми методичної роботи:
Педагоги училища є постійними учасниками обласних семінарів, матеріал яких обов’язково стає оприлюдненим у педагогічному колективі. Розробляються тимчасові заходи щодо реалізації їх у життєдіяльність педагогічного колективу.
Матеріали педагогічного досвіду педагогічного колективу ВПУ № 17 узагальнюються у вигляді портфоліо, буклетів, мультимедійних презентацій, створюється картотека ППД, електронна база ППД викладачів та майстрів виробничого навчання. Слайд № 22
Методична служба училища завжди приділяла і приділяє певну увагу поширення досвіду роботи педагогів, розповсюдження результатів професійної діяльності шляхом друку матеріалів у фахових виданнях, розміщення електронних публікацій на освітніх сайтах, висвітлення діяльності в місцевих обласних засобах масової інформації. Слайд № 23
Так, публікації педагогів училища за останні 2 роки можна знайти на сторінках науково – методичних журналів Слайд №24 видавничої групи «Основа». Було опубліковано 2 уроки з історії Пирогової Ю.В., у журналі «Профтехосвіта» опубліковано статті Павленко Н. Ю., Мартинцової Н.Ю., у всеукраїнських газетах для вчителів видавництва «Шкільний світ», «Все для вчителя» матеріали Вязниковцевої Г.В., Щербини О.В., Романюти Л.М.; газета освітян Херсонщини «Джерела», «Майстерня вчителя» уроки та статті – Маслова І.Г., Романюти Л.М., Пирогової Ю.В., Крижановського В.В., Іванової В.І.; у науково – методичному журналі Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів «Таврійський вісник» статтю Романюти Л.М.; на сайті урок – форум «Відкритий урок» у рубриці Профтехосвіта уроки та виховні заходи – Маслова І.Г., Отрощенко Ю.В., Івахненка Є.О., Пирогової Ю.В., Павленко І.І. Шкликової Н.Ю., тощо.
У наступному році передбачається випуск Інтернет - журналу « Педагогічна скринька ВПУ № 17».
На сьогоднішній день функціонує «Персональний сайт методиста ВПУ № 17 м. Генічеська - Пирогової Ю.В.» Слайд № 25 за допомогою якого відбувається популяризація та поширення кращого педагогічного досвіду. Запрошую Вас відвідати його сторінки.
В свою чергу ми активно використовуємо засоби мережі – Інтернет, що дозволяє брати участь у навчальних вебінарах, онлайн – конференціях, завдяки яким можна перейняти досвід кращих педагогів інших ПТНЗ області і України.
Таким чином, реалізація питання вивчення та впровадження передового досвіду – це активізація роботи всього педагогічного колективу, прагнення кожним досягти успіху у кінцевому результаті, своєчасно побачити й належним чином оцінити оригінальне, новаторське й перспективне в роботі педагога.
Сподіваюсь, що в тих результатах, які ми досягли за 2013 -2014 н.р. є значна доля методичної роботи, а саме: створення сприятливих умов та ситуації успіху в розвитку й підвищенню професійної та фахової майстерності педагогічних працівників. Слайд № 26
Дякую за увагу!
Бажаю всім плідної праці, успіхів в роботі та творчого злету.
1