Використання проєктної технології на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» в 3 - 4 класах в умовах дистанційного навчання
Статівка Юлія Олександрівна
вчитель початкових класів
КЗ «Богодухівський ліцей № 2»
Харківської області
Проєктна технологія – одна з інноваційних технологій навчання і виховання, яка забезпечує формування основних компетенцій учня.
Метод проєктів є одним із сучасних методів навчання, що належать до методів навчання в співпраці. Він є особливо продуктивним, тому що в ньому можуть бути реалізовані одразу декілька сучасних підходів: особистісно-орієнтований, комунікативно-діяльнісний тощо. Оскільки навчання – це соціальна активність, яка відбувається в межах учнівських груп, культури та минулого досвіду, через проєктне навчання учні мають можливість використовувати не лише знання з навчальних дисциплін, а й вчитися вести перемовини, ухвалювати спільні рішення, нести відповідальність відповідно до ролі в навчальній команді й разом інтерпретувати результати своєї діяльності.
Хочемо представити досвід ефективного використання проєктної технології на уроках ЯДС в 3 - 4 класах та форми її проведення.
За Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Савченко О. Я. 3- 4 клас, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22, пропонується при вивчення інтегрованого курсу «Я досліджую світ» лише один проєкт на тему « Славетні українці». Але є багато практичних завдань, які мої вихованці виконували у форматі проєктів. Наприклад, практичне завдання «Створення альбому, портфоліо або облаштування тематичної виставки «Ми – громадяни України» (зображення символів, листівки, світлини)» учні реалізували презентаціями державних, народних символів, історичних постатей та пам'яток культури.
При виконанні практичного завдання «Ознайомлення з джерелами інформації про природу » був проведений проєкт «Дізнаємось про природу з…». Третьокласники представляли паперові видання природничого змісту, географічні карти, колекції мінералів, гербарії, аудіо- і відеозаписи, Інтернетресурси.
Виконуючи практичне завдання «Повторне використання матеріалів і речей у побуті», учні працювали над проєктом «Дай друге життя побутовим відходам!». Вони демонстрували вироби з пластику, бляшанок, тканини …
Практичне завдання «Моделювання Сонячної системи» було виконане у формі проєкту « На якій планеті я хочу побувати». Учні представляли планети, у результаті чого було створено модель Сонячної системи.
При організації проєктної технології зосереджуємо увагу на проблемах, що вимагають інтегрованих знань і дослідницького пошуку вирішення. Результати запланованої діяльності мають практичну, теоретичну, пізнавальну значимість, тому головною у роботі є самостійність учня. При підготовці й проведенні уроку враховуємо те, що не можна давити на дітей своїм авторитетом, не нав’язувати власної думки, дати можливість дітям самим відчути бажання дослідити й вивчити певне питання. Намагаємося встановлювати та підтримувати в групі стійкий позитивний емоційний настрій. Звичайно, слід контролювати правильні відносини учнів при груповій взаємодії. При цьому сприяти рівноцінній участі членів групи у вирішенні поставлених завдань. Важливо психологічно й емоційно налаштовувати робочу групу на позитивне розв’язання проблеми.
Звичайно, учні початкової школи ще не в змозі самостійно впоратися з проєктними завданнями. Тому залучаємо батьків на допомогу дітям у пошуках інформації, вказуючи на джерела. Таким чином, і батьки теж стають учасниками учнівських проєктів.
Так, при організації проєктної роботи на тему « Славетні українці» у 3 класі зосереджуємо увагу на накопиченні даних про відомих українців із різних сфер життя (захист Вітчизни, порятунок людей в надзвичайних ситуаціях, мистецтво, спорт, наука) та їх представлення у різних формах (тексти, світлини, розповіді, відео та ін.). Способом райдомайзера об'єднуємо учнів у групи та обираємо теми дослідження. Оскільки групова робота є систематичною на уроках, діти розподіляють ролі самостійно. Кожна група отримує консультацію індивідуально. Враховуючи умови дистанційного навчання, даємо учням більше часу та варіантів вибору форм роботи (спільна презентація, відеоролик, повідомлення). Неодмінним складником проєктної діяльності є презентація матеріалів перед широкою аудиторією у зумі. Вона має свій строгий регламент — до 3 хвилин на виступ і 1 хвилина – відповіді на запитання. Проєкт «Славетні українці» став першим успіхом, який надихнув на майбутні дослідження.
Отже, використовуючи проєктні технології в початковій школі, учні оволодівають значним арсеналом методів дослідження ( аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір та обробка даних, висунення гіпотез та методів їх вирішення). Проєктна діяльність стає захопливим способом вивчати навколишній світ. Зосереджуючи увагу на основних ідеях разом із практикою та перехресними поняттями, в умовах дистанційного навчання створюється освітній простір, де вчитель й учні беруть участь у моделюванні та проведенні досліджень, формуванні та обговоренні гіпотез, що підтверджуються доказами й міркуваннями.
Список використаних джерел
1. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. 3- 4 клас, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22.
2. Метод проектів : особливості застосування в початковій школі : Посіб. для вчителів початкових класів, слухачів курсів підвищення кваліфікації, студентів педагогічних факультетів вищих навчальних закладів.— К : Київський міський педагогічний університет ім. Б. Д. Грінченка, 2009.— 42 с.
3. Метод проектів у початковій школі// Упорядн.: О. Онопрієнко, О.Кондратюк. – К.: Шкільний світ – 2007, с. 128
4. https://nus.org.ua/view/proektne-navchannya-korotko-pro-golovne/
5. https://teach-hub.com/typy-navchalnich-proektiv/