Дистанційне навчання
Матеріали з курсу «МЕНЕДЖМЕНТ» для кухарів
Час ніколи не щадить, а тим паче – час перемін. В такий період одні, слабші підприємства, не витримують умов реформування і зникають, а інші, сильніші, шукають виходу, змінюють погляди, методи роботи, і, знайшовши свої шляхи, впевнено прямують ними.
Слово «менеджмент» стало дуже популярною, модною, актуальною проблемою сьогодні. Куди не глянь скрізь одні менеджери – і працівник офісу, і продавець, і співробітник складу, і директор ресторану, і шеф-кухар…
Цією проблемою займались і займаються багато провідних закордонних та вітчизняних вчених економістів: І.І. Мальченко, М.І. Самокиш, П.М. Фугело, Е.О. Сисак, В. Бойко, Ю. Коваленка, Завадський Й.С., Макаренко П.М, Михайлова Л.М., Доманчук Д.П. Саблук П.Т. та ін. Аналіз літературних джерел показав, що дослідження цих науковців є ґрунтовними, але для вивчення менеджменту залишається незавершеним та не доопрацьованим.
Історія управлінської думки має свої корені, які йдуть в глибину віків і тисячоліть. Висловлювання по проблемах управління вчені знаходять і на єгипетських папірусах, і на глиняних табличках з міжгір'я Тигру і Євфрату. Проте поєднувати їх з менеджментом прямо не можливо, тому що це були в основному рекомендації по державному управлінню. Протягом усієї історії люди захоплювалися такими постатями, як Олександр Македонський і Наполеон, Генрі Форд і Пол Гейтц, більше, ніж видатними вченими, мислителями та поетами. Успіхи цих діячів спричинювалися не лише тим, що вони знали, чого і як хотіли б досягти. Найдивовижнішим завжди здавалося те, що вони вміли підпорядковувати собі інших і змушувати їх свідомо, наполегливо, майже добровільно діяти для досягнення поставленої мети. Вміння керувати чи то виробництвом, чи армією, чи державою завжди вважалося і називалося мистецтвом або талантом. Від нього залежала доля держав, війн, народів і окремих людей.
Найкращим менеджером XX ст. називають Джека Уелча, а менеджером і батьком сучасного менеджменту вважають Роберта Оуена.
Чи потрібно кухарям; кондитерам вивчати «менеджмент»?
Закінчивши професійне навчання, молоді люди працюють помічниками кухаря на підприємствах громадського харчування: в ресторанах, кафе, шкільних їдальнях та ін. Тільки вдосконалюючи свою майстерність, можна «дорости» до шеф-кухаря, стати директорами ресторанів, підприємцями, менеджерами, ваші фірмові блюда якого стануть візитною карткою солідного ресторану або кафе.
Грамотні ресторанні управляючі зараз у дефіцит і, на жаль, немає спеціальних установ, де готували б управляючих. Багато управляючі виростають з колишніх менеджерів залів, офіціантів, барменів. Якщо ж власник знайшов управляючого професіонала, який відповідав би усім своїм вимогою, він намагається утримати управляючого високими зарплатами. Є управляючі з великим досвідом роботи з відкриття ресторанів, та його можна буде наймати з зародження ідеї. Він допоможе вибрати приміщення і проконтролювати все етапи. Часто буває, що у стартовою стадії в ролі управляючого наймають одну людину, а постійної, рутинної роботи - іншого.
«Японці рахують, що їх менеджмент, або система управління тримається на трьох китах: техніка, капітал, люди». .
Менеджмент - це мистецтво керувати людьми.
Цілі менеджменту:
Функції менеджменту
Сутність управління полягає в здійсненні функцій:
Планування – є початковим етапом процесу управління. Керівництво має оцінити слабкі та сильні сторони організації у сфері фінансів, маркетингу, виробництва, трудових ресурсів, конкуренцію, постачання.
Організація – як тільки план складений необхідно його виконання. Наприклад, якщо у вас є план побудови будинку, чи ресторану, то організація його виконання передбачає підбір і розміщення робітників, придбання і доставку необхідних для будівництва матеріалів.
Мотивація – виникає бажання працювати так, щоб сприяти досягненню цілей організації. Серед німецьких вчених існує таке прислів’я: «Хто виробляє, той не керує, хто керує, той не виробляє» зробити роботу якісно чужими руками – завдання не з простих. Для цього необхідні: талант, знання, вміння.
Контроль – це порівняння фактичних результатів із плановими.
Основні види менеджменту у людському суспільстві:
Агроном повинен знати аграрний і екологічний менеджмент
Головний бухгалтер – фінансовий, аграрний, інформаційний менеджменти.
Інженер – аграрний, виробничий, інноваційний менеджмент.
Директор банку – банківський, фінансовий менеджмент.
Начальник податкової – податковий, фінансовий менеджмент.
Директора ресторанів, кафе, шеф-кухарі – менеджмент персоналу, виробничий менеджмент, адміністративний.
Сучасний керівник ПТНЗ, тобто директор – повинен знати також і менеджмент освіти.
Основні риси менеджера.
«Окремий скрипач сам управляє собою, а оркестр потребує диригента» .
Народна мудрість
Відомий хокеїст Грецькі на питання щодо секрету свого успіху відповів:
«Я завжди бачу, де має бути шайба і встигаю на місце за секунду до неї».
Як керівник і організатор, менеджер повинен мати певні якості, які б дали йому змогу спрямовувати діяльність колективу у потрібне русло з максимальною ефективністю.
Як свідчать матеріали соціологічного опитування, найбільш раціональним для роботи на посаді керівника підприємства є віком від 40 до 50 років. У цей період життя, керівник має відповідний досвід, високу кваліфікацію, нормальне здоров’я і працездатність.
Риси менеджера:
Повинна бути високоморальна людина;
Вміння реалізувати індивідуальний підхід до працівників.
Комунікабельність.
Інтелект.
Здатність навчати і навчатися.
Вимогливість.
Вміння працювати з комп’ютером.
Чесність.
Професіоналізм.
Відповідальність.
Кожний менеджер знаходить свій стиль у роботі. Один динамічний, чарівний, спроможний надихати інших. Інший спокійний, стриманий у розмові і поводженні. Проте обидва вони можуть діяти з рівною ефективністю - викликати до себе довіру і домагатися того, щоб робота виконувалася швидко і якісно.
Раціональне використання часу – вирішальний фактор управління.
Найбільш ефективний метод обліку того, як Ви використовуєте час – це вести щоденник.
Щоденник буде мати величезну цінність для Вас:
- Змушувати тверезо дивитися на Ваші цілі і плани;
- Показувати Вам, як можна навчитися передбачати помилки і уникнути їх;
- Допомагати Вам запам’ятовувати імена та обличчя;
- Породжувати нові ідеї;
- Не відступати перед труднощами і перемагати їх; ефективно керувати.
- Найкраще робити записи перед закінченням роботи, а також перед сном. При веденні щоденника будьте чесними.
Робіть відпочинки тоді, коли це треба, а не тоді, коли у Вас з’явиться можливість. Хорошим менеджером часто вважається людина, двері якої постійно широко відкриті для своїх підлеглих.
Найважливішими словами в мові менеджера є:
—"Що ви про це думаєте";
—"Якщо ви не заперечуєте?";
—"Я пишаюся вами!";
- "Дякую вам!"
Будучи на зустрічі з професором Вашинтонського університету Робертом Коупом, професори ПДАТА Самокиш М.І. та І. І. Мальченко запитали його:
- який зміст Ви вкладуєте в поняття «підприємець, «бізнесмен», і менеджер», він відповів, що на його думку це майже одне і те ж, бо їх об’єднує спільна мета, а саме – пошуки нових ідей.
Завдання 1. Встановіть відповідність.
підпорядкуванні знаходяться люди.
Б) Той, «хто робить гроші». Власник капіталу.
Ним може бути ділова людина, в
2. Менеджер підпорядкуванні якої ніхто не знаходиться.
В) Навчає та виховує дітей.
3. Підприємець Г) Лікує хворих людей.
Д) Людина, яка бере на себе ризик,
пов’язаний з організацієюнового
підприємства.
Завдання 2. Оберіть, які на Вашу думку, особисті риси
а). повинні відповідати вимогам шеф – кухаря та директора ресторану?
б). не повинні бути у шеф – кухаря ресторану?
Завдання 3. Віднови втрачене.
Викладач пропонує учням речення, в яких не вистачає терміна, прізвище, вони відтворюють втрачене. Кожна правильна відповідь дає можливість отримати 1 бал.
Працюй з розумом, а не до ночі. ( Петро І).
Посієш турботу – пожнеш ініціативу. ( Сократ).
Слово ……………. з англійської мови означає «управляти». (Менеджмент)
……………– це порівняння фактичних результатів із плановими. (Контроль)
Раціональне використання часу – вирішальний фактор управління. Найбільш ефективний метод обліку того, як Ви використовуєте час – це вести ………………………... (Щоденник)
Менеджмент — це…………….
Завдання 4. Cкладіть запитання до кросворду.
2 |
||||||||||||||
1 |
М |
Е |
Н |
Е |
Д |
Ж |
М |
Е |
Н |
Т |
|
|||
5 |
3 |
О |
У |
Е |
Н |
|||||||||
4 |
Т |
|
||||||||||||
И |
|
|||||||||||||
В |
||||||||||||||
А |
||||||||||||||
Ц |
6 |
|||||||||||||
І |
Н |
Т |
Е |
Л |
Е |
К |
Т |
|||||||
У |
П |
Р |
А |
В |
Л |
Я |
Т |
И |
|
Н |
|
|||
Е |
|
|||||||||||||
Р |
||||||||||||||
Г |
||||||||||||||
Е |
||||||||||||||
Т |
||||||||||||||
7 |
Щ |
О |
Д |
Е |
Н |
Н |
И |
К |
|
|||||
|
Ч |
|
||||||||||||
8 |
Б |
І |
З |
Н |
Е |
С |
М |
Е |
Н |
|||||
И |
||||||||||||||
Й |
||||||||||||||