1
ДІАГРАМИ ЕЙЛЕРА-ВЕННА
Для наочного зображення множини елементів довільної природи представляють у вигляді множин точок, обмежених кривими, що не мають самоперетинів. Такі зображення називають діаграмами Ейлера – Венна. За допомогою таких діаграм зручно зображати відношення між множинами. Наприклад, якщо ми хочемо наочно зобразити, що множина А є власною підмножиною множини В ( А ʗ В ), то зображаємо ці множини так, як показано на малюнку 1.
Мал. 1
Звичайно, всі множини, якими оперують у тому або іншому випадку, є підмножинами деякої фіксованої множини U, яку називають універсальною. Універсальну множину U часто наочно зображають у вигляді прямокутника. Проілюструємо з допомогою діаграм Ейлера – Венна операції об’єднання та перерізу двох множин. Об’єднання двох множин А і В складається з тих і тільки тих елементів, які належать принаймні до однієї з множин А або В ( або А, або В, або обом множинам). Якщо деякі елементи входять у множину А і в множину В, то в об’єднання ці елементи входять лише один раз. Отже, для скінчених множин А і В кількість елементів об’єднання А і В множин може бути меншою, ніж сума кількості елементів множин А і В. Нехай множини А і В зображено з допомогою двох діаграм. Тоді об’єднання цих множин зображатиме заштрихована фігура ( мал.2 ).
Випадок об’єднання множин А і В, коли вони не мають спільних елементів , зображено на малюнку 3. Об’єднання множин А і В, якщо
В ʗ А, зображено на малюнку 4
( очевидно, А U В = А ).
На малюнку 5 зображено об‘єднання множин, коли А ʗ В ( А U В = В ). Нарешті, на малюнку 6 зображено об‘єднання множин А і В, коли А=В ( А U В = А U А = А, або А U В = В U В = В ). Операцію об‘єднання множин можна виконувати і тоді, коли є кілька множин. На малюнку 7 зображено випадок об‘єднання трьох множин А, В, С.
Об‘єднання цих множин позначають А U В U С. Аналогічно можна ввести поняття об‘єднання чотирьох, п‘яти та іншої кількості множин. Перерізом двох множин А і В називається множина, що позначається А ∩ В, яка складається з тих і тільки тих елементів, що належать до кожної з множин А і В. На малюнку 8 за допомогою діаграм Ейлера – Венна зображено переріз двох множин А і В; А ∩ В є множиною елементів , спільних для А і В ( заштрихована фігура ).
Якщо множини А і В не мають спільних елементів, то їх переріз є порожньою множиною ø ( мал. 9).
Якщо В ʗ А, то А ∩ В = В ( мал.. 10).
Якщо А ʗ В, то А ∩ В = А (мал. 11). Нарешті, якщо А=В, то А ∩В =А =В (мал..12).
Поняття перерізу множин можна поширити на випадок кількох множин. Так, на малюнку 13 зображено переріз трьох множин А, В і С ( цей переріз записують так А∩В∩С).
Аналогічно можна ввести поняття перерізу чотирьох, п ‘яти та іншої кількості множин.
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ДЕЯКИХ ТИПІВ ЗАДАЧ
За допомогою діаграм Ейлера - Венна можна розв‘язувати деякі типи задач.
Задача 1. У деякому класі 20 учнів захоплюються спортом , 9 – музикою , 6 – музикою і спортом. Визначте кількість тих учнів , які захоплюються тільки спортом , тільки музикою.
Розв’язання
Множини, про які йдеться в задачі, зобразимо з допомогою діаграм Ейлера – Венна. Нехай А – множина учнів, які захоплюються спортом ( їх 20 ), В – множина учнів, які захоплюються музикою ( їх 9). Оскільки є учні, які захоплюються музикою і спортом, то діаграми,які відповідають множинам А і В, перетинаються
( мал.. 14).
Кожній з утворених нових діаграм поставимо у відповідність число – кількість елементів множини, зображеної діаграмою. Одержимо наочну картину, що дає можливість відповісти на всі запитання задачі.
Відповідь. Кількість учнів групи 14+6+3=23; тільки спортом захоплюються 14 учнів, тільки музикою – 3 учні.
Задача 2. У двох класах 40 учнів. Із них 30 вміють плавати, 27 вміють грати в шахи і тільки четверо не вміють ані того, ані іншого. Скільки учнів уміють плавати і грати в шахи? Скільки учнів уміють тільки плавати? Скільки учнів уміють тільки грати в шахи?
Розв‘язання
Нехай U – множина всіх учнів ( їх 40 ), А – множина учнів, які вміють плавати ( їх 30 ), В - множина учнів, які вміють грати в шахи ( їх 27 ). Зобразимо ці множини з допомогою діаграм Ейлера – Венна ( мал. 15).
Кожній з утворених діаграм поставимо у відповідність кількість елементів множини, зображеної відповідною діаграмою. Оскільки є 4 учні, які не вміють ані плавати , ані грати в шахи, то об ‘єднанню множин А і В відповідає число 40-4 =36. Тоді перерізу множин А і В відповідає число (30+27)-36=21.
Відповідь. Плавати і грати в шахи вміє 21 учень. Тільки плавати вміють
30-21=9 учнів. Тільки грати в шахи вміють 27-21=6 учнів.
Задача 3. Серед абітурієнтів, які витримали вступні іспити в університет, двадцять балів одержали: з математики 48 абітурієнтів, з фізики – 37, з української мови – 42, з математики або фізики (або з математики, або з фізики, або з обох предметів) – 75, з математики або з української мови (або з математики, або з української мови, або з обох предметів) -76, з фізики або з української мови (або з фізики, або з української мови, або з обох предметів) – 66, з усіх трьох предметів – 4. Скільки учнів одержали двадцять балів принаймні з одного предмета? Скільки серед них одержали двадцять балів тільки з одного предмета?
Розв‘язання
Нехай U-множина всіх абітурієнтів, М - множина абітурієнтів, які одержали 20 балів з математики ( їх 48 ), Ф – множина абітурієнтів, які одержали 20 балів з фізики ( їх 37 ), Y – множина абітурієнтів, які одержали 20 балів з української мови ( їх 42 ). Скористаємося діаграмами Ейлера – Венна ( мал.. 16). Починаємо з останньої умови і рухаємося до першої.
Заштрихованій діаграмі відповідає число 4. У задачі сказано, що з математики або фізики набрали 20 балів 75 абітурієнтів. Це означає, що об’єднання множин М і Ф містить 75 елементів. Тоді переріз цих множин складається з ( 48+37 )- 75=10 елементів. Діаграма, що відповідає перерізу множин М і Ф, складається із заштрихованої та не заштрихованої діаграм. Оскільки заштрихованій діаграмі відповідає число 4, то не заштрихованій – число 10-4=6. Аналогічно знаходимо числа 9 і 10, що відповідають незаштрихованим діаграмам перерізів множин Ф і Y та Y і М відповідно. Діаграмі, що зображає множину абітурієнтів, які одержали 20 балів тільки з математики, відповідає число 48-(10+4+6) = 28. Діаграмі, що зображає множину абітурієнтів, які одержали 20 балів тільки з фізики, відповідає число 37-(6+4+9)=18. Діаграмі, що зображає множину абітурієнтів, які одержали 20 балів тільки з української мови , відповідає число 42- (10+4+9 )=19. З допомогою одержаної наочної картини даємо відповіді на поставлені в задачі питання.
Відповідь. Одержали 20 балів принаймні з одного предмета 28+6+4+10+19+9+18=94 абітурієнта. Одержали 20 балів тільки з одного предмета 28+18+19=65 абітурієнтів.
Задача 4. У класі 30 учнів: 5 відмінників, 10 спортсменів і 15 учасників художньої самодіяльності; 2 є відмінниками та спортсменами, 6 – спортсменами та учасниками художньої самодіяльності, 3- відмінниками та учасниками художньої самодіяльності, а 1 є відмінником , спортсменом і учасником художньої самодіяльності. Визначте:
а) скільки учнів не є а ні відмінниками, ані спортсменами, а ні учасниками художньої самодіяльності;
б) скільки учнів є тільки відмінниками;
в) скільки учнів є відмінниками або спортсменами (принаймні одне з двох);
г) скільки учнів є відмінниками або спортсменами (тільки одне з двох ).
Розв‘язання
Нехай U- множина учнів класу (їх 30), А – множина відмінників ( їх 5), В – множина спортсменів (їх 10), С - множина учасників художньої самодіяльності
( їх 15). Починаючи з останньої умови і рухаючись до першої, зображаємо з допомогою діаграм Ейлера –Венна множини, про які йдеться в задачі ( мал..17).
У кожну діаграму вписуємо відповідне число. Користуючись наочним зображенням даємо відповідь на поставлені запитання.
Відповідь. а) 10; б)1; в)13; г)11.
Задача 5. Серед 150 учнів тільки хлопці збирають марки. 67 хлопців збирають марки України, 48- Африки, 32- Америки, 11 учнів - тільки України , 7 – тільки Африки, 4 учні – тільки Америки і лише Карпенко збирає марки України, Африки і Америки. Знайдіть максимальну кількість дівчат.
Розв‘язання
Нехай U – множина всіх учнів (їх 150 ), А – множина хлопців, які збирають марки Африки (їх 48), В – множина хлопців, які збирають марки України (їх 67), С – множина хлопців, які збирають марки Америки ( їх 32). З допомогою діаграм Ейлера-Венна наочно зображаємо множини, про які йдеться в задачі. Одержаним новим діаграмам ставимо у відповідність числа так, як показано на малюнку 18.
Маємо:
Додавши почленно ці рівності , одержуємо:
Х+У+Z=61.
Отже, марки збирають 61+1+7+11+4=84 хлопці. Максимальна кількість дівчат становить: 150-84=66.
Відповідь. 66 дівчат.
1