матеріали для практичної роботи "Руські князі ХІІ ст. за історичними джерелами: вчинки, риси характеру та оцінка діяльності сучасниками та нащадками"

Про матеріал
Матеріал для практичної роботи з історії України 7 клас являє собою бланки для друку та містить 2 варіанти для виконання роботи учнями в класі. Кожен варіант містить історичні джерела і портрети князів та підсумкову порівняльну таблицю, місце для висновків. Робота може бути роздрукована на окремому аркуші А4
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНА  РОБОТА     __              ВСЕСВІТНЯ  ІСТОРІЯ                 варіант  2

« __ »  ___________  202__ р.              7 -  __     клас       ________________________

Тема 1: Русь-Україна в 2 пол. ХІ – 1 пол. ХІІІ ст.                                                     Руські князі ХІІ ст. за історичними джерелами: вчинки,  риси характеру та оцінка діяльності сучасниками та нащадками

 Мета : 1.  опрацювавши джерела, визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) та порівнювати характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя;

2. оволодіння способами розумових дій, необхідних для розуміння минулого, осягнення сучасного і прогнозування майбутнього

C:\Users\Администратор\Desktop\800px-Vladimir_monomakh.jpgДжерело 1

Одним із основних засобів виховання  князь вважав освіту: «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, — як батько мій, дома сидячи, знав п'ять мов, через те й честь йому була в інших країнах..». …князь радить своїм дітям любити Батьківщину, захищати її від ворогів, бути хоробрим, трудитися, бути гуманними, чуйним до людей, поважати старших, жаліти дітей, сиріт, поважати жінок: “Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам. І вдову захистіть, не дайте сильним губити людину. Хто б не був, правий чи винний перед вами, не вбивайте і не веліть убивати його; якщо і завинив хто в смерті, не губіть християнської душі. Якщо ж вам доведеться цілувати хрест перед братами своїми або перед будь-ким, то перше спитайте свого серця, на чому ви зможете стояти твердо, і тільки тоді цілуйте, а поклявшись, не переступайте клятви, бо загубите душу свою... Старих шануйте, як батька, а молодих, яко братів …при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом вбирати. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато. Очі тримати донизу, а душу вгору. В домі своєму не ледачкуйте… Брехні остерігайтесь і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло».

Джерело: https://uk.wikiquote.org/wіki

Джерело 2

Що ж до Мономаха, то його представляли зазвичай як ідеал правителя, захисника цілісності української  держави. Заслуги Володимира Мономаха у справі об’єднання Русі та в боротьбі з половцями, які загрожували державі, приваблювали не лише істориків, а й письменників, діячів культури. Міф про нього, остаточно сформувавшись приблизно до середини XIII ст. пізніше зазнав суттєвої еволюції: в епоху утворення Московського царства. Мономах перетворився із грози степовиків, ґаранта справедливості, захисника пригноблених на династичний символ та уособлення єдинодержавності.

Джерело : О.С.Іщенко. ВОЛОДИМИР МОНОМАХ В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРИЧНІЙ ПАМ’ЯТІ

Джерело 3

Недарма й літописці, й незнаний співець «Слова о полку Ігоревім» удостоїли Ярослава однозначно високої оцінки: мудрий, добрий, освічений, чесний, поважав церкву й умів примусити сусідів і суперників на Русі поважати себе й свою землю. Ось ці кілька рядків: «Галицький Осмомисле Ярославе! Високо сидиш ти на своїм золотокованім престолі, підперши Гори Угорські C:\Users\Администратор\Desktop\yaroslav-osmomisl-knyaz-galickiy-korotka-bografya-harakteristika-roki-pravlnnya_521.jpg(тобто Карпати) своїми залізними полками, заступивши королеві дорогу, зачинивши ворота Дунаю, справляючи суди аж до Дунаю! Гроза твоя по землях тече! Ти одчиняєш ворота київські; стріляєш з батьківського золотого стола салтанів по далеких землях!»                                                                            

Все своє чвертьвікове князювання в Галичі Ярослав боротиметься з галицьким боярством, але так і не здолає його. Поважаний у середньовічному світі володар, могутній князь, який відігравав одну з перших ролей на давньоруській політичній сцені, він ніколи не був господарем у власному домі — в Галицькому князівстві. Бояри, рівними яким за могутністю й гординею були на Русі хіба що в Новгороді Великому, верховодили над Ярославом, брутально втручалися не лише в державні справи, а й у його приватне життя. Ось як написано про Ярослава у відомому Іпатіївському літописі (подаємо в давньоруському оригіналі): «Бе же князь мудр і речен язиком (тобто чудовий оратор), і богобоїн (богобоязливий), і честен в землях, і славен полки (тобто своїми походами)»…

Джерело: http://incognita.day.kyiv.ua/veluch-i-ganba-knyazya-yaroslava.html

Критерії оцінки історичної особистості

Володимир

Мономах

Ярослав

Осмомисл

Місце особи в історичному процесі України

 

 

Базове історичне джерело

 

 

 

Найголовніші вчинки

 

 

 

 

Риси

характеру

 

 

 

Ставлення сучасників до особи

 

 

 

Сучасні оцінки особи

 

 

 

 Висновок: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ПРАКТИЧНА  РОБОТА     __              ВСЕСВІТНЯ  ІСТОРІЯ                 варіант  1

« __ »  ___________  202__ р.              7 -  __     клас       ________________________

Тема 1: Русь-Україна в 2 пол. ХІ – 1 пол. ХІІІ ст.                                                     Руські князі ХІІ ст. за історичними джерелами: вчинки,  риси характеру та оцінка діяльності сучасниками та нащадками

 Мета : 1.  визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) та порівнювати характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя;

2. оволодіння способами розумових дій, необхідних для розуміння минулого, осягнення сучасного і прогнозування майбутнього

Джерело 1

C:\Users\Администратор\Desktop\800px-Vladimir_monomakh.jpgОдним із основних засобів виховання  князь вважав освіту: «Що вмієте, того не забувайте, а чого не вмієте, того навчайтесь, — як батько мій, дома сидячи, знав п'ять мов, через те й честь йому була в інших країнах..». …князь радить своїм дітям любити Батьківщину, захищати її від ворогів, бути хоробрим, трудитися, бути гуманними, чуйним до людей, поважати старших, жаліти дітей, сиріт, поважати жінок: “Перш за все не забувайте убогих, а яко можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам. І вдову захистіть, не дайте сильним губити людину. Хто б не був, правий чи винний перед вами, не вбивайте і не веліть убивати його; якщо і завинив хто в смерті, не губіть християнської душі. Якщо ж вам доведеться цілувати хрест перед братами своїми або перед будь-ким, то перше спитайте свого серця, на чому ви зможете стояти твердо, і тільки тоді цілуйте, а поклявшись, не переступайте клятви, бо загубите душу свою... Старихшануйте, як батька, а молодих, яко братів …при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом вбирати. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато. Очі тримати донизу, а душу вгору. В домі своєму не ледачкуйте… Брехні остерігайтесь і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло».

Джерело: https://uk.wikiquote.org/wіki

Джерело 2

Що ж до Мономаха, то його представляли зазвичай як ідеал правителя, захисника цілісності української  держави. Заслуги Володимира Мономаха у справі об’єднання Русі та в боротьбі з половцями, які загрожували державі, приваблювали не лише істориків, а й письменників, діячів культури. Міф про нього, остаточно сформувавшись приблизно до середини XIII ст. пізніше зазнав суттєвої еволюції: в епоху утворення Московського царства. Мономах перетворився із грози степовиків, ґаранта справедливості, захисника пригноблених на династичний символ та уособлення єдинодержавності.

Джерело : О.С.Іщенко. ВОЛОДИМИР МОНОМАХ В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРИЧНІЙ ПАМ’ЯТІ

Джерело 3

У той же час Святославич Ігор, онук Олегів, поїхав із Новгорода- [Сіверського] місяця квітня у двадцять і третій день, у вівторок, року 1185 узявши з собою брата Всеволода з [города] Трубецька, і Святослава Ольговича, синівця свого, з [города] Рильська, і Володимира, сина свого, із Путивля, і в Ярослава [Всеволодовича] випросив він підмогу — Ольстина Олексича, Прохорового внука, з ковуями чернігівськими… у вечірню годину Ігор, глянувши на небо, побачив, що сонце стояло, C:\Users\Администратор\Desktop\Igor-Svyatoslavich-02.jpgяко місяць. І сказав він боярам своїм і дружині своїй: «Ви бачите? Що се є за знамення?» А вони, поглянувши, побачили [це] всі і поникли головами, і сказали мужі: «Княже! Се є не на добро знамення осе»сторожі приїхали, що їх вони послали були язика ловить, і сказали вони, приїхавши: «Бачилися ми з ворогами. Вороги ваші оружно їздять. Тому або ви поїдете борзо, або вернемось  додому, бо не наша є пора». Але Ігор сказав із братами своїми: «Якщо нам, не бившися з ними, вернутися додому, то сором нам буде гірше смерті. Хай як нам Бог дасть»… А коли світала субота, почали виступати війська половецькі, як бори, і не знали князі руські, кому з них до котрого поїхати, бо було їх незчисленне множество. І сказав Ігор: «Се, видати, зібрали ми на себе землю всю: і Кончака, і Козу Бурновича, і Токсобича, [і] Колобича, і Єтебича, і Тертробича». І тоді, порадившись, усі вони зсіли з коней, бо мали намір, б’ючись, дійти до ріки Дінця. Вони бо говорили: «Якщо ми побіжимо, утечем самі, а чорних людей оставимо, то од Бога нам буде гріх, як сих видамо. Підем, і або вмремо, або живі будемо всі вкупі». І, так сказавши, всі зсіли з коней і пішли б’ючись. І тут за допустом Божим поранили Ігоря в руку і умертвили лівицю його, і була печаль велика у полку його… у день святої неділі навів на нас Господь гнів свій: замість радості, навів на нас плач, а замість веселості — жаль на ріці Каялі…

Джерело: http://litopys.org.ua/litop/lit21.htm

Критерії оцінки історичної особистості

Володимир

Мономах

 Ігор

Святославович

Місце особи в історичному процесі України

 

 

Базове історичне джерело

 

 

Найголовніші вчинки

 

 

 

Риси

характеру

 

 

 

Ставлення сучасників до особи

 

 

 

Сучасні оцінки особи

 

 

 

 Висновок: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
9 липня 2020
Переглядів
2273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку