Матеріали до семінару педагогів -організаторів "Система виховної роботи школи: перспективи й пріоритетні напрямки роботи

Про матеріал
Матеріал підготовлений для проведення міського семінару педагогів- організаторів, містить аналіз виховної системи школи та основних напрямкі роботи. Визначено компоненти виховної системи школи, завдання та необхідні умови ефективного функціонування системи виховної роботи закладу загальної середньої освіти
Перегляд файлу

Система виховної роботи школи: перспективи й пріоритетні напрямки роботи

 

Зміни економічної ситуації в Україні, оновлення системи освіти ставлять завдання виховання в розряд пріоритетних. Сучасна система освітнього процесу вимагає нового підходу до виховання в галузі освіти, розробок і впровадження нових педагогічних технологій, активізації ролі органів учнівського самоврядування, що сприятиме цілісному, гармонійному розвитку особистості учня, його самореалізації.

Кожна школа, виходячи з особливостей свого соціального оточення, суспільного запиту та професіональної підготовленості педагогічного колективу, шукає свої можливості, своє місце в цьому процесі, створює власну модель виховної системи.

 

Уявіть собі дві річки: одну спокійну, а інші – стрімку і гірську. Течія першої ледве помітна, вона плавно несе свої води, у неї немає сплесків, завихрень, водоспадів. Течія другої – протилежність. Річка швидко несе свої води, вода в ній клекоче, розбивається об каміння, перетворюючись на піну.

Такі ж різні й наші діти. Одні спокійні й повільні, другі енергійні, часто працювати з ними важко. І кожен з них – особистість, до кожного треба підібрати окремий підхід.

Система роботи, створена в нашій школі направлена на вирішення виховних проблем сьогодення: (слайд 2)

  • корозія ціннісних орієнтирів;
  • несформованість життєвих навичок;
  • погіршення стану здоров’я учнів;
  • соціальна апатія;
  • агресія і насильство;
  • збільшення проявів девіантної поведінки.

Саме на створення моделі виховної системи на засадах соціально-орієнтованого підходу, направленої на  соціалізацію учнів, з урахуванням  потенційних можливостей кожного школяра були спрямовані зусилля педагогічного колективу нашої школи.

Визначено компоненти виховної системи школи (слайд 3)

  •     мета, заради якої створюється система;
  •     суб’єкти виховної діяльності;
  •     середовище системи;
  •     управління, що забезпечує інтеграцію всіх компонентів у цілісну систему.

 

Завдання виховної системи: (слайд 4)

  • забезпечення сприятливих умов для самореалізації  особистості;
  • взаємодія з усіма соціальними інститутами;
  • посилення ролі сім’ї у вихованні дітей;
  • розвиток учнівського самоврядування;
  • оптимізація змісту і форм виховного процесу;
  • збереження та покращення  здоров’я учнів;
  • попередження негативних впливів факторів соціального середовища на особистість.

На даний час реалізовані  певні етапи створення дієвої системи виховної роботи: (слайд 5)

  1. МО класних керівників (систематично проводяться наради, надається методична допомога класним керівникам). Їх робота спрямована на: 
  • щоденне виховання учнів,
  • турботу про їх здоров'я,
  • позаурочну діяльність,
  • організацію оздоровлення та екскурсійних подорожей,
  • контроль за відвідуванням (пропусками) учнями навчальних занять,
  • роботу з учнями «групи ризику»,
  • співпрацю з батьками учнів.
  1. Сформовано шкільні традиції  (традиційними є День знань, свято «Пошуках скарбів», День учителя, Козацькі забави, Новорічні свята, свята за народним календарем, День захисника Вітчизни, 8 Березня, День подяки, Останній дзвінок, Випускний вечір, проведення предметних тижнів).
  2. Створено шкільний парламент  (розроблений статут, розподілено обов'язки комісій, реалізуються різноманітні творчі проекти).
  3. Організовується змістовна позакласна робота (проводяться цікаві позакласні заходи, учні відвідують шкільні гуртки за інтересами й позашкільні заклади).
  4. Налагоджена робота психологічної служби.
  5. Встановлено зовнішні зв'язки з соціальними партнерами.
  6. Обрано і працюють батьківські комітети класів і школи.

 

Виховна система нашої школи: (слайд6)

  • цілісний організм, який виникає у процесі інтеграції основних компонентів виховання, що сприяє духовному розвитку і саморозвитку особистості, створенню своєрідного, «духу школи»;
  • спосіб організації життєдіяльності та виховання всіх учасників навчально-виховного процесу;
  • сукупність взаємодіючих компонентів, що і сприяє розвитку особистості та колективу.

Виховна система школи розроблена відповідно до Закону Україну «Про загальну середню освіту», Конвенції ООН про права дитини, Статуту школи. Основними ідеями, які лягли в основу цієї системи, є ідеї гуманізму, педагогіки співробітництва та партнерства, формування єдиного виховного простору.

«Педагогіка партнерства» вперше прописана законодавчо і є одним із восьми компонентів формули Нової української школи (слайд 7)

Результатом партнерської взаємодія між вчителями, учнями та їх батьками є повага, довіра, діалог, добровільність, рівність та відповідальність  (слайд8)

Відповідно до Національної програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх  навчальних закладів України  визначено основні  принци виховання, на яких базується дана виховна система: (слайд 9)

  • єдність національного і загальнолюдського;
  • природовідповідність і культуровідповідність виховання;
  • демократизація, гуманізація, безперервність і наступність виховання;
  • єдність навчання і виховання;
  • диференціація та індивідуалізація виховного процесу;
  • гармонія родинного і суспільного виховання.

Виховна робота здійснюється за основними напрямами формування ціннісного ставлення: (слайд 10)

  • суспільства і держави
  • до людей
  • до природи
  • до мистецтва
  • до праці
  • до себе

 Модель – схема системи виховної роботи Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5. Система виховної роботи спрямована на формування особистості випускника школи, соціально адаптованої до оточуючої дійсності (слайд 11).

Відповідно до річного плану проводяться тематичні дні, тижні й декади. Їх перелік Ви бачите на слайдах. Усі змістові лінії знаходять своє відображення в урочній та позаурочній діяльності (слайд12-15).

Виховання здійснюється у процесі організації (слайд 16)

навчально-виховної діяльності;

позаурочної та позакласної діяльності;

взаємодія з закладами позашкільної освіти;

роботи органів учнівського самоврядування;

взаємодії з батьками, громадськими організаціями, державними установами.

Пріоритетними нині є такі напрямки виховної роботи: (слайд17)

  1. Національно-патріотичне виховання, яке здійснюється на основі національно-історичних традицій рідного народу, його історії.

З цією метою проводяться Тиждень Козацької слави заходи до Дня Збройних Сил України. річниці визволення Черкас від нациських окупантів, Дня Соборності України, вшанування подвигу учасників Революції Гідності та увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні, заходи з нагоди Дня Гідності та Свободи, вшанування пам’яті жертв голодоморів, пам’яті жертв Голокосту та  Героїв Крут, Дня пам’яті та примирення

  1. Попередження дитячої бездоглядності та  правопорушень серед учнів  школи, попередження жорстокості й насилля в молодіжному середовищі.

Для реалізації даного напрямку:

  • діє факультатив за програмою «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» та «Основи сімʼї»;
  • продовжує роботу Рада профілактики правопорушень;

класними керівниками здійснюється контроль за відвідуванням учнями занять у школі;

  • регулярно черговими учителями та членами шкільного парламенту проводяться рейди «Урок», «Відвідування учнями школи»,«Ні палінню»;
  • у листопаді проводиться акція «16 днів проти насильства», у грудні – Всеукраїнський тиждень права «На паралельних дорогах прав та обов’язків»;
  • соціально-психологічною службою школи здійснюється постійний супровід учнів, що потребують посиленої педагогічної уваги.

 

  1. Про­паганда здорового способу життя.

З цією метою проводяться:

  • День здоров’я, Олімпійський тиждень та олімпійський урок, спортивне-свято «У пошуках скарбів», тиждень  антиалкогольної та антинаркотичної пропаганди, тиждень здорового способу життя»
  • діють гуртки спортивного та краєзнавчого спрямування (футбол, баскетбол, теніс, шахи, хореографія, «Моя Черкащина»;
  • у рамках Тижня антинаркотичної й антиалкогольної пропаганди класні керівники, практичний психолог і соціальний педагог проводять просвітницькі заходи щодо протидії наркоманії, пропаганди здорового способу життя, працює проект «Шкільний офіцер поліції», співпрацюємо з ССД, ЦССМД, сектором превенції відділення Національної поліції, громадськими організаціями «Сила доброти», «Клініка, дружня до молоді»; 
  • учні школи є учасниками міських інформаційно-просвітницьких та культурно-мистецьких акцій, спрямованих на протидію поширення наркоманії, вживання алкоголю, тютюнопалінню.
  • особливою гордістю школи є численні перемоги наших учнів у міській спартакіаді.

 

  1. Організація ефективної системи життєдіяльності учнівських колективів:

для модернізації, насиченості виховної системи впроваджуються інноваційні технології: (слайд 18)

  • комунікативна технологія;
  • технологія критичного мислення
  • проектна технологія

у вихованні:

  • проект «Демократична школа»
  • програма 15
  • форум –театр
  • день самоврядування, наукова карусель
  • День здоровʼя
  • У пошуках скарбів
  • Кодекс корпоративної етики
  • Віртуальна вительська
  1. Профорієнтаційна робота:

Для реалізації даного напрямку:

  • проводяться зустрічі та заняття з елементами тренінгу спільно з працівниками Черкаського міського центру зайнятості,
  • учні 9, 11, 12 класів проходять тестування в ЧМЦЗ ;
  • для  учнів випускних класів проводяться тренінги «Зроби свій вибір»;
  • практичний психолог проводить аналіз індивідуальних освітніх потреб учнів  з метою формування профільних класів на наступний рік;
  • вивчаються інтереси учнів з метою залучення їх до занять у шкільних гуртках та позашкільних закладах (у школі працює 10  гуртків фізкультурно-спортивний напрямок-5, художньо-естетичний-2, військово-патріотичний-1, правовий-1, краєзнавчий-1).

З метою реалізації низки заходів профілактичного й корекційно-розвивального характеру, створення  умов для всебічного й гармонійного розвитку учня здійснюється психологічний  супровід  навчально-виховного процесу (слайд 19)

Методи роботи, які використовуються в даному напрямку:

  • психологічна діагностика учнів, вчителів, батьків;
  • індивідуальні консультації, корегувальна та розвиваюча робота з учнями;
  • психологічна просвіта, виступи з аналізом діагностичних даних на педрадах  та батьківських зборах;
  • проведення тренінгів, участь у роботі предметних семінарів,
  • індивідуальні та групові бесіди;
  • участь учнів та їх батьків в програмі «15»

Необхідні умови ефективного функціонування системи виховної роботи (Слайд 20)

  • створення насиченого виховного простору;
  • формування високого рівня комунікативної культури;
  • організація життєдіяльності класних колективів з урахуванням вікових особливостей учнів;
  • скоординована робота учнівського самоврядування;
  • інтеграція зусиль батьківської громади, позашкільних закладів, представників влади, громадських та благодійних організацій, правоохоронних органів та установ системи охорони здоров'я.

Сутність створеної  виховної системи школи визначається цілісністю процесів, які в ній відбуваються, розвитком самої школи та всіх її суб’єктів. Чимало етапів реалізовано, проте існує ціла низка проблем, над якими ми продовжуємо працювати.

ВИСНОВКИ

Не викликає сумніву те, що виховання – одна із проблем сьогодення, яка безпосередньо стосується інтересів молодого покоління, педагогів, вихователів, батьків, усього суспільства. У зв'язку з цим освіта, а саме виховання, покликані змінити ситуацію на краще, створити оптимальні умови для розвитку особистості учня, освоєння широкого кола соціального досвіду.

1

 

docx
Додано
20 травня 2020
Переглядів
723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку