Матеріали до уроків літературного читання " Система вправ і завдань для формування і розвитку читання молодших школярів"

Про матеріал
Матеріал для роботи з учнями 1-4 класів на уроках літературного читання " Система вправ і завдань для формування навички читання молодших школярів"
Перегляд файлу

Описание: Fon-9Описание: Fon-9Система завдань і вправ для  формування і розвитку читання молодших школярів

 

 

 

 Таблиця «Читаємо самі»

 Для вироблення швидкості читання учнів використовую таблиці:

- таблиця «Читаємо самі»- основна. Вона вводить у техніку читання. Літери  розташовані в алфавітній послідовності: голосні-горизонтально, приголосні - вертикально. На перетині голосної та приголосної – два склади: відкритий і закритий.

-  таблиця Лезера,

-  таблиці Шульте;

-  таблиця «Назви букви в алфавітному порядку», «Прочитай загадку», «Прочитай прислів’я», «Прочитай загадку»

 

 

А

Е

И

І

У

О

Ї

Ю

Я

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця Шульте

 

Таблиця Шульте становить квадрат 20 на 20 см, поділений на 25 частин, в кожному з яких вписано числа від 1 до 25.

 

21

5

0

2

8

13

23

9

14

12

24

10

1

19

17

16

7

18

25

6

3

15

4

11

22

 

Таблиця Лезера

Таблиця Лезера – це прямокутник 20 на 40 см, поділений на 50 частин, куди теж вписані числа від 1 до 50.

1

11

30

19

36

26

42

17

23

10

28

24

41

35

5

4

37

20

45

21

12

33

6

43

38

44

14

7

40

46

29

25

47

3

13

31

22

2

15

27

9

32

18

39

48

8

49

34

50

16

 

Завдання  полягає в тому, щоб показати олівцем або якось інакше позначити про себе розташовані в таблиці числа з наростанням натурального ряду, не переміщуючи погляду за межі центральної клітинки. Час опанування таблиць відповідно 24с (перша) і 50с (друга). Замість цифр можна вписувати букви, склади, виконувати різні завдання.

 

Назви букви в алфавітному порядку

 

Д

-

Н

Ч

Т

Ї

Ж

Ш

О

И

К

Б

Р

Х

З

Е

Щ

А

Г

Є

-

Я

Ф

Й

П

І

Ю

М

В

Л

Ц

У

С

-

Ь

 

Прочитай загадку

 

1

 бі

3

ріл

22

є

2

ла

6

не

15

сі

17

хто

18

зна

20

га

7

на

5

чор

11

вмі

9

ння

4

ля

12

є

14

по

13

той

21

да

8

сі

10

хто

19

від

16

є

 

 

 

Прочитай прислів’я

 

1

Ба

4

сні

3

то

7

га

5

гу

9

хлі

2

га

6

ба

8

то

10

ба

 

Вправи для розширення кута зору

 

Для розширення кута зору використовую в своїй роботі буквені та числові таблиці, променеві схеми, які розширюють кутовий зір. В основі таких вправ – завдання: дивитись, не зводячи очей, на певну точку, намагаючись побачити те, що поруч з точкою (букви, цифри тощо) .

Гра «Читаночки – розширялочки»

 

кру        па

зай          чик

бра                         ти

тра                             ва

кри                                 ло

сло                                      во

гри                                           ва

кри                                                 ла

смо                                                      ла

чай                                                           ка

зем                                                                ля

про                                                                    ти

 

 

 о са 

 

 ко                       за   бі ла

 

     міс то  чис то                  

 

пе                                             нал

                                                                міс                            це

   

                                                                                       

Гра «Читаночки - складалочки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ка

 

 

 

 

 

 рі

 

 

 пі

 

 

Гра «Читаночки – з’єдналочки»

 ма на

          ли 

 

 мо ко

      ло

 

 

    

 

    ко   сок

     ло

 

 

  мо                                             ко

со                ло                    ма

го                                               ва

ко                                               на

 

«Читаночки – криптограми і кругорами»

 

 

ться

 

сло              во                         сло            ва

 

 

 

ва                мо           до             жи            зло

о

с

а

 

 

р

о

с

а

 

 

к

о

с

а

р

 

 

с

о

р

о

к

а

 

 

с

о

р

о

ч

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

с

и

р

р

и

с

а

р

и

с

к

а

 

с

к

а

р

б

и

б

а

р

к

а

с

и

 

 

 

 

 

 

        Для розширення „кута зору” учнів користуюсь методом моментального зорового сприймання. Для вправлянь маю картки зі словами різного буквеного складу, зображеними друкованим шрифтом.

 

Набори карток із складами та односкладовими словами:

 

З двох літер: АУ, УА,ОН, НО...

З трьох літер: мак, рак, сік...

З чотирьох букв із збігом приголосних: стіл, кран, вовк...

З п`яти-шести букв зі збігом приголосних: дзвін, склад, сплав...

 

Набори карток з двоскладовими словами:

- з двох прямих складів з наголосом на першому: море, горе, поле...

- з двох прямих складів з наголосом на другому: поля, вода, моря...

              перший – обернений наголошений, другий – закритий: атлас, орден;

              перший – прямий наголошений, другий – закритий: берег, вісім;

              перший – прямий, другий – закритий наголошений: багаж, вагон...

 

 

 

 

 

 

 

Ігри та вправи для розвитку зорового, мовного та слухового аналізаторів

 

У ході читання відпрацювати інформацію допомагають три блоки. Перший - зоровий аналізатор (сприймання тексту рухом очей), другий – мовний (інформація промовляється – артикулюється) і третій – слуховий. Щоб розвинути ці аналізатори, використовую цілий ряд ігор та вправ .

Читання  тексту  ,,Бджілка”.

Вчитель  говорить: ,,Бджілки у вулику”. Діти читають  тихенько. Коли  кажу:,,Бджілки  вилетіли!” - читають  голосно.

 «Вправа  Дощик»

Дощик  накрапає. ( Читають  тихенько).

Дощик  сильнішає. ( Голосніше).

Злива. ( Голосно).

Дощ  затих. ( Замовкають).

 Гра,,Ану,  наздожени” або  ,,Вовк  і  заєць”

Беруть  участь  двоє учнів. Перший  починає  читати,  а  другий  продовжує  після  того,  як  перший  прочитає  перше  речення  і  намагається  його  наздогнати.

Вправа «Хвиля».

Діти читають  текст  і за  сигналом  вчителя  змінюють  швидкість.( ,,Повільно”  ,  ,,Швидше”,   ,,Блискавка”).

 Гра ,,Незнайко’’

Один учень (або вчитель) читає текст, а інший плескає в долоні на помилку.

 Гра,,Сніжинка”

Читає  той учень, на парту якого впала сніжинка.

 Гра  ,,Хвостик”

Вчитель  читає  речення,  а  учні  відшукують і вставляють  слово,  якого  не  вистачає.

 Гра ,,Плутанка”

 Гра ,,Розвідники”. Після того, як діти прочитали текст, учитель дає завдання скільки разів у тексті зустрічається якесь слово. Учні читають текст мовчки і дають відповідь.

 Вправа ,,Засічка – кидок” При слові кидок всі починають читати для фіксування часу; коли пролунає засічка – школярі зупиняються, помічаючи останнє засвоєне слово. Відводять погляд. Відпочинок 10 – 20 сек.

Гра ,,Буксир”. Спочатку веде учитель, беручи на буксир весь клас. Потім сильніший учень – слабших товаришів. Тривалість 2 – 3 хв. – повторювати 3 – 4 рази за урок.

Вправа ,,Блискавка”. Вправи спрямовані на прискорення сприйняття тексту. Школярі читають різні тексти у звичайному для себе темпі. При слові блискавка вмикається метроном найвищої швидкості. Діти квапляться дочитати. після вимикання метронома переказують опановане.

 Вправа “Віконце”. Класовод використовує прямокутник 10Х20 см з прорізом на рядок чи абзац. Діти читають однакові тексти на час. Далі переказують зміст або відповідають на контрольні запитання.

 Вправа ,,Розсипані склади”. З поданих складів утворюються слова.

 Гра ,,Друкарі’’. Друкують слово за таблицею.

 

Вправи для удосконалення навички читання

 

У процесі опанування техніки читання постає проблема розвитку в учнів навичок свідомого розуміння тексту. Спочатку цю роботу повністю здійснюю сама, а згодом виробляю в учнів навички контролю і самоконтролю і застосовую їх в різних ситуаціях під час ознайомлення з текстом. Цю роботу проводжу планомірно і систематично. Для удосконалення навичок свідомого читання застосовую його різновиди: читання-слухання з послідовним аналізом, читання-передбачення, читання слідкуючи, читання-аналіз, читання-порівняння, пошукове читання. Діяльність учнів організовую таким чином, щоб діти завжди із зацікавленістю чекали наступний урок, на якому б вони знайомилися з новими видами роботи зі швидкочитання. Для розвитку навички читання,  пропоную такі групи вправ:

 

Читання рядків навпаки за словами

Написане прочитується таким чином, що останнє слово виявляється першим, передостаннє другим і т.д. Ця вправа відучує дитину від звичного стереотипу читання ліворуч — праворуч, розвиває тонкість рухів очей і є підготовчою для наступних вправ.

 

Читання рядків навпаки по літерах

Написане прочитується справа наліво так, що кожне слово, починаючи з останнього, озвучується по літерах у зворотному порядку. Ця вправа розвиває здатність до по-літерного аналізу кожного слова (прогнозування при цьому немає), створює в мовнорушійній системі установку на незвичне, несподіване сполучення звуків і гальмує довільність регуляції рухів очей, а також створює передумови для усунення поширених помилок «дзеркального читання (коли, наприклад, слово «шар» читається як «раш» і дитина не помічає помилки; тепер же, відчувши і прямий, і зворотний порядок слів і чітко усвідомивши їхню відмінність завдяки перенесенню зворотного читан­ня з рангу випадкової операції у ранг усвідомленої цілеспрямованої дії, дитина припускатися помилок уже не буде).

 

Читання рядків із прикритою нижньою половиною

Чистий аркуш паперу накладають на рядок так, щоб верхні частини літер було добре видно, а нижні не видно (щоб вони знаходилися під аркушем). Після прочитання першого рядка аркуш зсувається так, щоб була прикрита нижня частина другого рядка, потім третього і т.д. Можна також розрізати стару книгу або газету на смужки, а потім у кожному рядку відрізати його нижню частину. Дитині пропонують, незважаючи на таку деформацію, все-таки спробувати прочитати текст. Починати можна з прикриття лише нижньої чверті рядка, поступово збільшуючи прикрите до половини і навіть більше. Зауважимо, що на початкових етапах тренування ця вправа виконується легше і з великим інтересом, якщо для цього використовується текст, із яким дитина вже трохи знайома, на наступних етапах варто використовувати тексти незнайомі.

Дитина під час своїх власних дій починає чітко усвідомлювати один з основнихзмістів читання — одержання інформації для регуляції своїх дій.

 

Читання рядків із прикритою верхньою половиною

Вправа аналогічна до попередньої, тільки в цьому випадку чистий аркуш накладається на текст так, щоб верхня частина рядка була прикритою, а нижня відкритою.Читатитреба тільки по нижніх частинах літер. Після того як перший рядок прочитаний, чистий аркуш зсувають униз, прикриваючи верхню половину другого рядка, і т.д.

Це вправа — із секретом! Справа в тому, що будь-яка тямуща дитина швидко помітить, що коли читається верхній рядок по половинках літер, нижня відкрита цілком, і зметикує, що набагато вигідніше встигнути швидко про­читати її, поки вона відкрита, щоб потім, коли її закриють, легко видати вже готовий результат! Якщо при цьому дитина якесь слово не встигне прочитати або забуде його, тоді і тільки тоді їй доведеться відновлювати його по-по­ловинках. Багато дітей швидко переходять на таку стратегію, і це саме те, що потрібно.

Ця вправа формує сильну ігрову мотивацію, що вимагає швидкого прочитання, швидкого схоплювання відразу кількох слів (устигати прочитати будь-що, поки рядок відкритий), а у випадку невдачі задає зовнішні опори (видимі нижні частини літер), за якими можна уточнити частково побачене або виправити неправильне прочитане слово. Це вправа також украй важлива для формування словесно-логічної пам'яті, її обсягу, оскільки необхідно утримувати відразу кілька слів, її міцності, тому що утримане треба зберігати кілька секунд, і її стійкості до інтерференції — таке утримування треба по­єднувати з читанням іншого рядка. Перераховані переваги цієї вправи дають підставу думати, що вона — одна з найсильніших в описуваному комплексі і на неї варто витрачати часу більше, ніж на інші.

 

Пошук у тексті заданих слів

Задаються одне-три слова, які дитина повинна якнайшвидше знайти у тексті. Спочатку ці слова пред'являються візуально, потім — на слух. Бажано, щоб ці слова зустрічалися в тексті по кілька разів. Відшукавши їх, дитина може їх підкреслити або обвести.

Ця вправа формує здатність схоплювати цілісні образи слів і спиратися на них у завданні пошуку, а також розвиває словесну пам'ять і поліпшує її стійкість до інтерференції.

Особливо корисна ця вправа в тому випадку, якщо дитині послідовно пропонувати різні слова в тому самому тексті і при цьому просити проробити це в максимально швидкому темпі, фіксуючи затрачений час за допомогою секундоміра. Виконуючи такі завдання, дитина поступово переходить від простого перегляду тексту до певного поєднання перегляду з елементами осмисленого прочитання тексту і запам'ятовування деяких його слів, тому що це може знадобитися для їхнього наступного пошуку.

 

Читання переверненого тексту

Сторінка звичайного тексту перевертається «догори ногами» (на 180°). Завдання дитини — рухаючи очима вправо-вліво, прочитати текст. Кажуть, що дитина подорожує по переверненому світу і їй украй важливо швидко навчиться в ньому орієнтуватися. Ця вправа, по-перше, сприяє формуванню в пам'яті дитини цілісних еталонів літер, чому сприяє їхнє сприйняття в не­звичайному (переверненому) вигляді, і, по-друге, завдяки змушеному уповільненню процесу читання розвиває здатність одночасно поєднати політерний аналіз слів зі значеннєвим прогнозуванням закінчень слів, а також наступних слів. Якщо цю вправу варіювати таким чином, щоб текст повертати і на 90°, і на 270° (тобто рядки ставляться стовпчиком), то ця вправа вивиться надзвичайно корисною для вдосконалювання тонкості координації руху очей і точності переробки сприйнятої інформації в потиличному відділі кори мозку.

 

Встановлення пропущених літер у словах

Пред'являю надрукований текст із пропущеними літерами (кількість пропусків варіюється залежно від рівня підготовки дитини), пропуски позначаються рисками або крапками, наприклад: злякана ді_инка швидко пішла крут_ю стежкою. При цьому повинні зустрічатися пропуски двох видів:

а) такі, що можуть бути заповнені буквою або на основі наявних цілісних ета­лонів слова (наприклад, дівчинка), сформованих у минулому досвіді читання, або, якщо таких ще немає, на основі політерного аналізу слова, тобто з урахуванням попередніх і наступних літер, але в межах одного слова;

б) такі, що можуть бути заповнені на основі урахування наступних або попередніх слів, тобто із залученням контексту (наприклад, закінчення в слові крутою може бути правильно прочитане лише з урахуванням наступного слова стежкою). Заповнення пропусків першого виду розвиває здатність охоплювати швидко, одним поглядом усе слово, одночасно співвідносячи його перші й останні літери в єдиному зоровому образі. Заповнення пропусків другого виду формує вміння враховувати контекст кожного слова під час його прочитання, тобто, читаючи дане слово, звертати увагу і на сусідні слова, здійснювати операцію забігання очима вперед, що типова для добре сформованих навичок читання. Ця вправа також сприяє розвиткові словесно-логічної пам'яті завдяки необхідності врахування раніше прочитаних слів під час заповнення пропусків, а також через вимушені затримки у визначенні пропущених літер, що, створюючи додаткове на­вантаження на пам'ять, одночасно задає і засоби для її подолання через цілісне охоплення речення, повертаючись до попередніх слів.

 

Встановлення пропущених слів у реченні

Дається текст або окремі речення із пропущеними в них словами. Пропуски тут повинні бути двох видів: а) такі, заповнення яких можливе на основі сформованих мовних штампів; б) заповнення яких можливе лише з урахуванням більш-менш широкого значеннєвого контексту. Ця вправа розвиває здатність одночасно з технікою читання здійснювати значеннєвий аналіз тексту і постійно залучати розуміння тексту для прочитання окремих фрагментів речення, а також формує вміння висувати контекстно обумовлені гіпотези про значення окремих слів і швидко їх перевіряти на основі одномоментного схоплювання цілого речення.

 

Складання слів із половинок

Береться від трьох до десяти слів і кожне з них пишеться на двох маленьких картках так, щоб перша його частина (приблизно половина) була написана на одній картці, а друга — на іншій. Наприклад, слова корова, сходи можуть бути розділені так: коро — ва, схо — ди.

Завдання дитини — маючи ліворуч картки з початками слів, а праворуч — із кінцями, швидко їх скласти так. щоб вийшли осмислені слова. У більш складних варіантах цієї вправи можна картки з початками і з кінцями слів давати перемішаними, щоб дитина самостійно розібралася у всьому наборі, а також підбирати вихідні слова, схожі за написанням. Ця вправа розвиває здатність за окремим фрагментом висловлювати здогад про все слово в цілому й одразу ж обов'язково підтверджувати це виявленим відсутнім фрагментом, а також формує установку на ретельний аналіз літерного складу слів для правильного його прочитання з урахуванням того, що наявні слова, подібні за написанням, і їх неприпустимо плутати.

 

Складання речень з окремих слів

Речення пишуться на смужках паперу, потім смужки розрізаються так, щоб на кожному її шматку залишилося лише одне слово. Завдання дитини — переміщуючи шматки смужки з окремими словами, скласти їх так, щоб одер­жати зв'язне осмислене речення. При цьому вихідний матеріал варто підбирати так, щоб дитина звертала увагу як на форму слів, що вказує на їхній зв'язок, так і на їхній зміст.

 

Читання тексту через слово

Читати треба не як завжди, а через кожне друге слово (наприклад, це речення треба прочитати так: Читати ... не ... завжди, ... кожне ... слово). Це вправа, по-перше, вносить розмаїття в нудний для дитини процес читання, по-друге, створює відчуття швидкості читання, що дуже важливо для зміцнення віри в себе, по-третє, підсилює довільну увагу в процесі читання через необхідність додатково регулювати вибір слів, що читаються, і, по-четверте, сприяє розвиткові активності очей дитини завдяки постійному чергуванню швидких і повільних рухів очей.

 

 

Читання з повторним вимовлянням деяких слів

На відміну від звичайного читання, окремі речення і цілісні тексти читаються з умовою, що деякі слова дитина вимовлятиме вголос двічі. Які саме слова? На першому етапі виконання цієї вправи двічі озвучується кожне друге слово, тобто через одне. На наступному етапі двічі озвучується кожне третє слово. На заключному й основному етапах повторюються слова, підкреслені в тексті, причому підкреслюються тільки такі слова, що несуть основне значеннєве навантаження в реченні.

 

Завдання для покращення швидкості техніки читання

 

         Догадка є однією з основних умов швидкого читання. Вона активізує мислення читаючого, дозволяє значно швидше досягнути мети, інтенсифікувати мислення, зробити його більш продуктивним і творчим. Для цього використовую передбачення (антиципацію). Практикую читання слів, текстів з пропущеними буквами, потім – речення з пропущеними словами.

 

Гра «Впіймай звук»

Коли діти чують слово з буквою Л, то плескають у долоні.

У літак сідає лис,

З міста він летить у ліс.

А лисиця й лисенята

Виглядати будуть тата.

 

Гра «Назви точно і швидко»

Учитель називає слово, а учні швидко згадують , яку дію воно виконує.

Кухар – варить    Двірник –

Учитель -     Письменник –

Лікар -     Продавець –

 

Гра «Навпаки»

Учитель називає слово – ознаку, а діти називають протилежне слово ознаку.

Високий – низький    Багатий –

Широкий -      Веселий –

Великий-      Добрий –

Чорний -      Твердий –

 

Гра «Добери слово»

 Мета  – визначити рівень мовленнєвого розвитку і збагатити словник новими словами. Пропоную дітям дібрати до слів-предметів по 2-3-4 слова – ознаки дії. Скажімо, книга – цікава, товста, старовинна, художня; ялинка – гарна, струнка, зелена; питання – складне, просте, риторичне та ін.

 

Чистомовки

Ди-ди-ди     ду-ду-ду

Дибали діди,    На річку піду.

де-де-де     ди-ди-ди

Денис іде,     Треба випити води.

да-да-да     ду-ду-ду

Весела хода,    Граю на ду-ду,

ді-ді-ді     ді-ді-ді

Човен на воді,    Пташка у гнізді.

 

Че-че-че, 

Че-че-че,

Бабуся калачі пече

Ча-ча-ча,

Ча-ча-ча –

Дай, бабусю, калача.

Чі-чі-чі,

Чі-чі-чі –

Їж, будь ласка, калачі.

 

Скоромовки

Взимку вітер вовком виє,

Всіх лякає сніговієм.

Ти не вій, не вій, Вітриську,

До весни вже зовсім близько.

 

Бере Віра в руки рака,

Бере рака-неборака.

Ви погляньте, подивіться -

Віра рака не боїться !

 

Я печу, печу, печу

Діткам всім по калачу.

Зверху маком потрушу,

В піч гарячу посаджу.

 

Кіт котив коток по току,
Коток попав на лапу коту.

 

Ми носили воду в ситі,
Та дерева не политі,
Воду в ситі не носити,
Саду ситом не полити.

 

Бурі бобри брід перебрели.
Забули бобри забрати торби.

 

Жатка в полі жито жне,
Жатку жайвор дожене.

 

У голубки горлички туркотливе горлечко.

Горлечко туркоче, горличка воркоче.

 

Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.

 

Обережний хитрий лис

до нори вечерю ніс.
Біг до дому лісом лис,

шелестів над лисом ліс.

 

Чистомовки-добавлянки

А, а, а— у мене болить (рука)

Ар, ар, ар— загудів (комар)

Би-би-би— ще зелені (боби)

Бі-бі-бі— плаття зшию (тобі)

Бі-бі-бі— я скажу (тобі)

Ви-ви-ви— на лузі (корови)

Ва-ва-ва— скоро вже (весна)

Ве-ве-ве— корова (реве)

Га-га-га та ге-ге-ге– це, напевно, буква ге

Іч-іч-іч— ти не лізь у (піч)

Іч-іч-іч— наступила (ніч)    

Ка-ка-ка— дивись на (жука)

Ла-ла-ла— молоко (пила)

Ло-ло-ло— ідемо в (село)

Ли-ли-ли — липку (полили)

Лю-лю-лю— я тварин (люблю)

Ля-ля-ля— буду пасти (теля)

Лю-лю-лю— дуже маму я (люблю)

Ю-ю-ю— на кладочці (стою)

Я-я-я— кожен зна своє (ім'я).

Ма-ма-ма— наближається (зима)

Ма-ма-ма— молока (нема)

Мо-мо-мо— зараз (подамо)

Мі-мі-мі— раді ми (зимі)

На-на-на— ми піймали (лина)

Ну-ну-ну— я його (тягну)

Ня-ня-ня -  ось кудлате (цуценя)

 

Тексти  на вироблення догадки

 

Прочитай текст із пропущеними буквами «Ледача подушка»

Мал_ньк_й Яри_ці тр_ба рано вст_в_ти, щоб до школи йти, а не хоч_ться, ой як не х_четь_я! Вв_ч_рі п_тає Яри_ка у д_дуся:

- Д_дусю, чому вр_нці вста_ати не хоч_ться? Навч_ть м_не, д_дусю, сп_ти так, щоб х_тілося вст_вати i й_и до шк_ли.

- Це под_шка в тебе лед_ча,- в_дповів дід_сь.

- А що ж їй зроб_ти, щоб во_а не була лед_чою?

- Зн_аю я тає_ницю,- пош_пки ска_ав дід_сь.- О_оса_е тоді, як вст_вати не хоч_ться, віз_ми под_шку, ви_еси на св_же пов_тря, до_ре ви_ий її кул_чк_ми - в_на і не б_де лед_чою.

- Сп_авді? - зра_іла Яр_нка.- Я т_к i зр_блю з_вт_а.

Ще д_же р_но, а тр_ба збир_тись до ш_оли. Не хоч_ться вста_ати Яри_ці, але тр_ба ж нар_шті под_шку про_чити, лін_щі з н_ї виб_ти.

Схоп_лась Яри_ка шв_денько, одя_лася, вз_ла под_шку, вин_сла на под_ір'я, пок_ала на ла_ку - та кул_чками її, кул_чками. Пов_рнулася до х_ти, пок_ала поду_ку на лі_ко – та й уми_атися. А дід_сь у в_са пос_іха_ться.

        В.Сухомлинський

 

Відгадай загадку

За   в_кном   сн_жок,

 Підн_лася   в_хола,

Але  б_чу  я  пта_ок,

Що  сидять  під  стріхою:

 Чив -ч_в -ч_в,  чи_ -чи_ -чи_.

 Х_о  сп_ва_и  їх  н_вч_в?

 С_рі  пташ_нята  ці –

 То,  зв_чайно, 

 

Прочитай текст  із пропущеними буквами  « Ледачий кіт»

Л_ж_в нас_о_і к_т. Д_в_инка п_ст_в_ла п_р_д ним дві та_і_ки - о_н_ зі с_ета_ою,др_гу - з м_л_к_м.

Кіт п_д_м_в: це ді_чи_ка пр_н_сла м_ні ча_тув_ння. Але що кр_ще: с_е_а_а чи м_л_ко? Кіт зб_р_вся п_д_м_ти, що кр_ще, але не міг д_м_ти - т_к_й він бувл_д_ч_й.

 

Тексти на встановлення пропущених слів

 

Читання тексту з пропущеним словом «Образливе слово»

Одного разу Син розсердився і згарячу сказав Матері образливе, грубе слово. Заплакала мати. Схаменувся____, жаль стало йому Матері. Ночей не спить — мучить його совість: адже він образив Матір.

Йшли роки. ___-школяр став дорослою людиною. Настав час їхати йому в далекий край. Поклонився ______ Матері низько до землі й говорить:

— Простіть мені, Мамо, за образливе слово.

— Прощаю, — сказала Мати й зітхнула.

— Забудьте, Мамо, що я сказав вам образливе слово.

Задумалась Мати, геть посмутніла. На її очах з'явились сльози. Каже вона _______:

Хочу забути, _______, а не можу. Рана від колючки загоїться й сліду не залишиться. А рана від слова заживає, проте слід глибокий зостається.

 

Пропущене слово –    ________________

 

Читання тексту з пропущеним словом  «Дуб під вікном »

Молодий лісник побудував у лісі велику кам'яну хату і посадив дуба під вікном.

Минали роки, виростали у __________ діти, розростався дубок, старів___________.

І ось через багато літ, коли __________ став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня — ____________ внучка.

— Зрубай дуба, дідусю, — просить онучка, — темно в кімнаті.

— Завтра вранці почнемо...— відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев'ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав:

— Будемо хату переносити в інше місце.

І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев'ять онуків і красуня-внучка.

 

Пропущене слово –    ________________

 

Прочитай текст  «Лелека»

Не  м_ж_а  р_з_ряти  лел_чих  гн_зд,  бр-ти  зві_ти  яй_я,  зай_ати  пт_ш_нят  і  с_му  л_л_ку.  Іна_ше  л_л_к_  зни_ить  х_ту,  зро_ить  її  п_стою,  на_ле вс_кі  хв._р_би  й  на_ас_і.

 

Текст із зайвими знаками

 

Прочитай текст «Слід, залишений на землі»

Старий ₲ Майстер звів┼: кам'яний?№ будинок. Став осторонь ∑₴║┼├і милується. "Завтра в ньому┼№ оселяться ₴║люди", — думає з гордістю. ≥∞∑ А в цей час┼! біля будинку‰‼ грався ┼%Хлопчик. ‼¥Він стрибнув на ∑₴сходинку Ω₧ й залишив ┼*слід своєї ₸↓↕≥маленької∑₴ ніжки на цементі, який ще не ₲*затвердів.

Минуло багато∑₴║┼ років, Хлопчик став‰‼ дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто ∑₴║┼переїздив з ‰‼міста до міста, ніде ∑₴║┼довго не затримувався₸↓↕≥, ні до чого не прихилявся — ні руками, ні душею.

Прийшла ₸↓↕≥старість. Згадав старий Чоловік ∑₴║┼своє рідне село на березі Дніпра. ∑₴║┼Захотілось йому побувати там. ∑₴║┼ Приїхав∑₴║┼ на батьківщину, ‰‼*зустрічається ∑₴║┼з людьми, називає своє ₸↓↕≥прізвище, але всі ₸↓↕≥здвигують  плечима — ніхто не пам'ятає №?%такого Чоловіка.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      

 

 

 

docx
Додано
6 січня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку