Програмою 6 класу передбачено вивчення поетичної творчості Р Бернса,
Мацуо Басьо.
Як створити на уроці атмосферу зацікавленості, уваги до поетичного слова, навчити «пропускати через себе» почуття, «розбиратись» у хитросплетіннях поетичних творів. Я пропоную учням глибоке (по можливості) занурення у текст, трактування поетичного твору у єдності його форми, художніх засобів і змісту
Урок за творчістю Мацуо Басьо починаємо із асоціативного куща «ЯПОНІЯ»
При чому приймаються всі варіанти, навіть «гейша», до речі, можна тут пояснити призначення гейш… Після цього можна продемонструвати слайди, на яких будуть суто ознаки японської культури
Співставляємо із асоціативним кущем. Що не назвали або що зайве? Найчастіше учні не називають гору Фудзіяму. Ось тут вони роблять ВІДКРИТТЯ, що ця гора – символ Японії, і сьогодні вона потрібна нам як персонаж поетичної творчості…
Для підготовки сприйняття теми користуюсь прийомом здивування: яке відношення має цей плід до нашого уроку? (учні вже отримали випереджаюче домашнє завдання ознайомитись з творчістю Мацуо Басьо, визначити для себе 2 незвичайних факти його біографії ).
Визначаємо тему, мету першого уроку (в програмі це «Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку»)
Ми працюємо завжди у такому порядку:
На дошці – слова і фрази для самооцінювання за підсумками уроку:
Далі послідовність роботи може бути за бажанням кожного вчителя.
Ми починаємо із визначення хайку. Учні заповнюють таблицю, за якою визначення легко запам’ятовується:
|
Записано на слайді або на дошці |
Заповнюють учні за допомогою підручника (стор. 192,193) |
ХАЙКУ |
Що? |
(вірш) |
Який? |
(традиційний) |
|
Рима? |
(без рими) |
|
Рядки? |
(три) |
|
Склади? |
(5+7+5) |
|
Мета? |
Замальовка повсякденного життя, інакомовний зміст |
Відтворюємо визначення
За допомогою стор. 193 складаємо КАРТУ ПАМ’ЯТІ :
Роботу над хайку проводжу за схемою:
Образи хайку |
Які вони |
Що це може означати, як реалізовується основна мета творчості: ПРИРОДА + ЛЮДИНА = СЕНС ЖИТТЯ |
|
|
|
Наприклад, хайку про старий ставок
Старий ставок!
Жабка стрибне –
Сплеск пролунає.
Образи хайку |
Які вони? Що роблять |
Що це може означати, як реалізовується основна мета творчості: ПРИРОДА + ЛЮДИНА = СЕНС ЖИТТЯ |
ставок |
старий |
Ставок – вода стала, відповідно стале життя, спокій, самотність (!) |
жабка |
стрибне |
Спокій порушено, жабка – щось нове, активне, що втручається у спокій… |
|
Від жабки - плеск |
спокій порушено, так і в житті людини – тут можливі різні міркування… |
|
|
PS/ Головне, щоб діти вдумувались в текст, відкривали за простими словами великий простір життя, розуміли, що у простій формі криється складна думка всесвітнього масштабу…Три рядки,6 слів, а сказано так багато! |
Підключаємось і до пошуку СЕЗОННИХ СЛІВ.
Хайку
Метелик літає.
Одна-однісінька тінь
На сьому полі
Образи хайку |
Які вони? Що роблять |
Що це може означати, як реалізовується основна мета творчості: ПРИРОДА + ЛЮДИНА = СЕНС ЖИТТЯ |
метелик |
літає |
Життя людини плине… |
тінь |
Одна-однісінька |
Самотність людини у безмежному просторі, у житті, і як раз цей простір представлено наступним образом: |
поле |
все |
Образ поля підсилює самотність: воно таке безкрає, а метелик у порівнянні з ним такий самотній і маленький … Висновок: за допомогою трьох рядків і 7 слів можна представити масштабну картину людського життя. |
Назвати СЕЗОННІ СЛОВА.
«Старт» дано, далі учні отримують завдання в групах проаналізувати за схемою наступні хайку у підручнику.
Якщо вистачить часу (не в усіх класах це відбувається), на цьому ж уроку можна порівняти різні переклади хайку про крука. Якщо ні, перенести на наступний урок.
Запитання може бути таким: хто з перекладачів більш реалістично передає настрій самотності?
На всохлу гілку сів ночувати крук. Глибока осінь. Переклад Г. Туркова
|
Засохла гілка – Крука притулок. Осінній вечір. Переклад І. Бондаренка |
Перший переклад (Турков)
Образи хайку |
Які вони? Що роблять |
Що це може означати, як реалізовується основна мета творчості: ПРИРОДА + ЛЮДИНА = СЕНС ЖИТТЯ |
гілка |
всохла |
Коли це відбувається? (восени, взимку). Якщо пристосувати ці поняття до життя людини, що це може означати (наприклад, старість) |
крук |
Сів ночувати |
Не назавжди… |
осінь |
глибока |
Посилює мотив «вмирання» природи, життя людини підходить до завершення… |
Другий переклад (Бондаренко)
Образи хайку |
Які вони? Що роблять |
Що це може означати, як реалізовується основна мета творчості: ПРИРОДА + ЛЮДИНА = СЕНС ЖИТТЯ |
гілка |
засохла |
Те ж саме що і в першому перекладі |
крук |
притулок |
Не на один раз, ПРИТУЛОК – це на тривалий час! |
вечір |
осінній |
Практично те ж саме, що і в першому перекладі, хоча можуть бути варіанти… Вечір не ніч, ще життя не дійшло до кінця… |
Висновок: все ж мотив самотності найгучніший у другому перекладі (притулок). Дозволяється робити свої висновки і міркування…
Не забуваємо про підсумки.
Уроки за творчістю Р. Бернса можна провести таким чином:
(Нагадую програмові вимоги: ідея любові до батьківщини, антитеза, елементи фольклору: традиційні образи, постійні епітети, повтори…)
Що спонукатиме учнів працювати із поетичним твором глибоко, а не поверхово його прочитати?
Почнемо урок із розгляду краєвидів… Що вас вражає? Які саме краєвиди ми можемо побачити у цій країні? Що це за країна (припущення) – робимо відкриття: Шотландія
Довгострокове питання: навіщо нам на уроці літератури знадобиться ця географічна довідка?
Оголошуємо ТЕМУ, формулюємо мету.
Роберт Бернс. «Моє серце в верховині…» Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса.
(будемо аналізувати вірш (ось тут присутнє слово «верховина», визначимо, як Бернс показав в ньому свою любов до батьківщини))
Починаємо з біографії поета, яку учні прочитали дома…. За допомогою евристичних запитань розказати про поета (я давала запитання за рядами)
Читаємо вірш…
Після першого сприйняття знайомимося із визначенням «ліричний герой» (підручник, стор. 196). Чому не слід ототожнювати поета і ліричного героя?
Аналізуємо вірш.
Назвіть, що містить поняття «верховина».
Розглядаємо кожний образ: де найчастіше знаходиться серце, душа людини, про що думає людина, яка знаходиться на чужині, про що мріє людина, яка знаходиться на чужині (всі відповіді пов’язані зі словом «батьківщина»)
Такою батьківщиною стала для поета …. (верховина). Чому? (це його рідні краєвиди + можна запропонувати поміркувати, з чим пов’язано у кожної людини спостереження за горами – воля, тут доцільно звернутись до біографії Бернса плюс знайти ці ознаки волі у вірші (сокіл, вітри)).
На цьому етапі підводимо попередні підсумки (на слайді вище).
Що протиставляється верховині у вірші? (чужина) – знову можна звернутись до біографії поета.
Переходимо до визначення художніх особливостей (антитеза, повтори (до речі, чому їх так багато?), епітети, традиційні образи) – організовуємо самостійну роботу по визначенню.
Підсумок підводимо самооцінкою
Домашнє завдання – наприклад, вивчити напам’ять, створити сенкан «верховина» з опорою на текст вірша.