Інтегрований урок з української мови та літературного читання 3 клас
Тема. Повторення і закріплення вивченого матеріалу про прикметник. Узагальнення і систематизація знань за розділом «Світ прози».
Мета: формування предметних компетентностей: повторити і поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; розвивати мовлення дітей, їхню пам’ять; формувати вміння будувати усні монологічні висловлювання; викликати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати працьовитість, старанність, уважність;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший; соціальної: сприяти дотриманню культури спілкування; навчати продуктивно співпрацювати з учнями у парах, групах.
Обладнання: презентація до уроку, картки, таблиця.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу
Любі діти, у наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час гостей посмішкою й миру.
Ми вам раді, люди добрі, і вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво на урок у 3 клас.
- А сьогодні на уроці давайте (на дошці)
Постараймось працювати плідно
Протягом всього уроку,
Щоб всі знали на «відмінно»
Мову рідного народу.
- Наприкінці уроку проаналізуємо, чи всі працювали плідно?
На уроці перед нами постане низка завдань. Для того щоб виконати їх, потрібно працювати старанно, слухати уважно й писати охайно.
Завдання на уроці (на партах, діти читають):
Май гарний зір, як у сокола. І ти ніколи не пропустиш помилки.
Май чутливий слух, як у зайця. І ти все почуєш, що відбувається на уроці.
Будь сильним, як лев. І ти не зупинишся і не залишиш завдання невиконаним.
Будь мудрим, як сова. І ти зумієш виконати найскладніші завдання.
- Зверніть увагу, що кожній групі на парті посміхаються сонечка. За кожну правильну відповідь або правильно виконане завдання ви берете одне сонечко. Чим більше ви назбираєте сонечок, тим яскравіше засяє воно у небі, і ми швидше відчуємо справжній подих весни.
ІІ. Каліграфічна хвилинка
Урок продовжимо без зупинки каліграфічною хвилинкою.
Завдання за вибором учнів.
- Запишіть у зошит каліграфічно (красиво і правильно) з’єднання літер першого або другого рядків, складіть з ними слово і запишіть також.
Пп пр при км мет тн ник (прикметник)
Оо опо ові від да ння (оповідання)
- Подумайте, чому саме ці слова ми склали сьогодні на уроці?
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Повторення і закріплення вивченого матеріалу про прикметник. Узагальнення і систематизація знань за розділом «Світ прози».
ІV. Повторення і закріплення знань
- Пригадайте, що ви знаєте про прикметник?
виражає ознаку
предмета
відповідає на питання зв’язаний з іменником
який? які?
ПРИКМЕТННИК другорядний член речення
число рід
- Приведіть приклади прикметників, з якими ми вже зустрілись на уроці? Визначте їх рід, число.
- Що називається оповіданням?
- У якому розділі підручника «Літературне читання» ми читали багато цікавих оповідань українських письменників?
- Учні І групи пригадайте автора оповідання, яке вам найбільше сподобалось. Вставте його ім’я та прізвище замість крапок і запишіть речення.
- Учні ІІ групи вставте замість крапок назву найцікавішого, на вашу думку, оповідання і запишіть друге речення.
… … - відомий український письменник.
Найкраще оповідання – це « … ».
Перевірка.
- Прочитати речення. Назвати прикметники, визначити рід, число.
2. Диференційоване завдання за мірою самостійності
- Зробіть звуко-буквений аналіз прикметників
український (біля дошки) найкраще (самостійно)
[ у к р а й і н с’ к и й ] [ н а й к р а ш ч е ]
гол. [ у а і и ] гол. [ а а е ]
пр. [ к р й н с’ к ] пр. [ н й к р ш ч ]
пр. дзв. [ р й н ] пр. дзв. [ н й р ]
пр. гл. [ к с’ к ] пр. гл. [ к ш ч ]
3. Робота над загадкою
- Для чого в нашій мові потрібні прикметники? ( прикметники роблять наше мовлення багатшим, досконалішим, допомагають точніше висловити свою думку.)В яких текстах найчастіше зустрічаються?
- Прочитайте загадку і відгадайте її.
ПО крихДВОтиРАХ СТРИзбиБАЄ,рає.
РОСсіТОМрий, ВІН чеМАпурЛЕНЬненьКИЙ,кий,
СПРАВЖхтоНІЙ МОЛОвін?ДЕЦЬ.
- Які слова допомогли здогадатися, яка це пташка?
- Назвати прикметники, визначити рід, число.
4. Робота над чистомовкою. Вправа «Усе шкереберть»
- В якому оповіданні зустрічали такого горобчика? Яку пораду ми йому дали? Він до нас прислухався. Вирішив також вчитися. Але не може прочитати чистомовку. Давайте йому допоможемо. ( На дошці чистомовка догори ногами. )
Вітерець у лузі: ш-ш-ш-ш.
Повзе вуж у траві: с-с-с.
Прилетів жук: ж-ж-ж.
Заспівав комарик: з-з-з.
Пролетів птах: шук-шук-шук.
Запихкав їжачок: пих-пих-пих.
Забриніла бджілка: дж-дж-дж.
Дзюркоче вода у струмочку: дз-дз-дз.
- До іменників додати прикметники, визначити їх рід.
5. Робота над скоромовкою. Вправа «Пазли ». (Робота в групах)
- Горобчик ніс нам скоромовки, щоб ми навчили його їх читати, але в дорозі вони в нього розсипалися. Нам треба їх зібрати і швиденько прочитати.
В нас на ганку горобці,
Крихти їм несу в руці.
А сусідський хлопець Гліб,
Вчора їм приносив хліб.
- Виписати прикметник, розібрати його як частину мови.
V. ФІзхвилинка
- Давайте трохи відпочинемо. Для того щоб виконувати вправи, треба бути дуже уважним. Якщо я називаю прикметник чол. роду – руки вгору, жін. роду – руки в сторони, середнього роду – присідаєте:
привітний
радісна
маленьке
тепла
весела
ніжний
низеньке
тихеньке
чудове
різнокольорове
щасливий
VI. Формування читацьких умінь і навичок
1.Вправа « Знайди і дожени » (Робота в парах)
- Пригадайте оповідання, які ми читали на попередніх уроках.
- Прочитати уривки оповідань, які вам найбільше сподобались. Але спочатку назвати сторінку, автора, назву твору і починати читати з абзаца. Другий учень намагається знайти і продовжити текст.
- Чому сподобалось це оповідання?
2. Вибіркове читання
- Уривки з якого твору Михайла Стельмаха ми читали на уроках?
- До якого жанру належить цей твір?
- Яка головна думка твору?
- Прочитати рядки, які це підтверджують за особами.
- Які прикметники можна підібрати, описуючи весну?
VII. Узагальнення і систематизація знань
Самостійна робота.
Вправа «Броунівський рух»
- Прочитати вірш І. Франка ( впр. 332)
На кольорових картках записано диференційоване завдання для самостійної роботи. Учні їх виконують, після чого об’єднуються за кольором і спільно перевіряють правильність виконання.
Завдання 1
Списати вірш, підкреслити прикметники, визначити їхнє число.
Завдання 2
Виписати іменник з прикметниками. Один прикметник розібрати як частину мови.
Завдання 3
Скласти есе «Чим подобається мені весна». Визначити число і рід прикметників.
VIII. Домашнє завдання
Вивчити вірш напам’ять для письма з пам’яті або спробувати скласти свій.
Дати відповіді на питання до розділу «Світ прози» (с 161).
IX. Підсумок
1. Кубування
- На уроці ми повторювали…
- Найбільше мені сподобалось…
- Найцікавіше було…
- Мене вразило…
- Описати урок за допомогою прикметників
- Мені запам’яталось …
2. Визначте в групах, кому сонечко подарувало найбільше своїх усмішок. Встаньте ті, в кого також є маленькі сонечка. Значить, ми все зробили для того, щоб сонечко засяяло на небі і подарувало нам справжню весну.