Поданий матеріал дає змогу визначити не лише рівень знань кожного з учнів, а й систематичність його знань.Подані завдання дозволяють контролювати навчальний процес на кожному занятті, індивідуалізувати підхід до кожного учня.
Вікторина «Біографія Шевченка»
1. Місце, де народився Т. Шевченко. (с. Моринці)
2. У якому році народився Т. Шевченко? (1814 р.)
3.Який соціальний стан мав Тарас у дитинстві? (Кріпак)
4. Назвіть пана, у якого служив майбутній письменник. (Енгельгардт)
5. Який талант мав Т. Шевченко у дитинстві? (Талант художника)
6.Перша збірка поета. («Кобзар»)
7. Відомі особи, яким письменник присвятив твори. (К. Брюллов, В. Жуковський, І. Підкова тощо)
8. Композитор, який присвятив Т. Шевченкові понад 80 музичних творів. (М. Лисенко)
9. Рік смерті поета. (1861)
«Незакінчене речення»
1.«Він не буде людиною абиякою, з його вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені… нічого не значитиме…»,— так Т. Шевченко охарактеризував… (Його батько)
2.Тарас Григорович дуже часто називав своєю батьківщиною село. (Кирилівку)
3.Земляк-художник, який познайомив Тараса Григоровича з видатними діячами російської й української культур. (І. Сошенко)
4.Серія картин, які видав Т. Шевченко на власні кошти після завершення навчання в Академії… («Живописна Україна»)
5.Поета взяли художником у наукову експедицію для вивчення й опису… (Аральського моря)
6.Рада… надала Шевченкові звання… (Академії мистецтв, академіка — гравера)
Літературна вікторіна «Пізнай поезію Т. Шевченка»
Вже не три дні, не три ночі
Б’ється наш Трясило
Од Лимана до Трубайла
Трупом поле крилось.
(«Тарасова ніч»)
Сидить козак на тім боці,
Грає синє море.
Думав, доля зустрінеться —
Спіткалося горе.
(«Думка»)
Було колись добре жити
На тій Україні…
А згадаймо! Може серце
Хоч трохи спочине.
(«Іван Підкова»)
Доле, де ти? Доле, де ти?
Нема ніякої…
Коли доброї жаль, боже,
То дай злої, злої!
(«Минають дня, минають ночі»)
Не вертаються три брати,
По світу блукають,
А три шляхи широкії
Терном заростають.
(«Ой три шляхи широкії»)
Прилітайте ж, мої любі,
Тихими речами
Привітаю вас, як діток,
І заплачу з вами.
(«Думи мої, думи мої»)
Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Її, окраденую, збудять…
Ох, не однаково мені.
(«Мені однаково, чи буду»)
І не пом’яне батько з сином,
Не скаже синові: «Молись.
Молися, сину, за Вкраїну
Його замучили колись.
(«Мені однаково, чи буду»)
Покинули стару матір.
Той жінку покинув,
А той сестру. А найменший —
Молоду дівчину.
(«Ой три шляхи широкії»)
Не дай спати ходячому,
Серцем замирати
І гнилою колодою
По світу валятись.
(«Минають дні, минають ночі»)
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
(«Заповіт»)
Прилітайте, сизокрилі
Мої голуб’ята,
Із-за Дніпра широкого
У степ погуляти.
(«Думи мої, думи мої»)
Тестове опитування до поезії
«Ой три шляхи широкії…»
1. Три шляхи широкії у творі:
А) переплелися між собою; Б) розбіглися хто-куди; В) докупи зійшлися; Г) символізують щасливу долю народу.
2. Вирушивши у дорогу, брати покинули:
А) жінок; Б) стару матір; В) кохану; Г) сестру.
3. Найменший брат розлучився з:
А) молодою дівчиною; Б) рідною оселею; В) старим батьком; Г) дитиною.
4. Три ясени в полі були посаджені:
А) матір'ю; Б) коханою; В) братами; Г) діточками.
5. Невістка посадила:
А) калину; Б) вербу; В) березу; Г) тополю.
6. Три явори сестра посадила:
А) біля річки; Б) навколо хати; В) при долині; Г) вздовж шляху широкого.
7. Червоною калиною можна милуватися завдяки:
А) доньці старшого брата; Б) синам середнього брата; В) батькові братів; Г) зарученій дівчині.
8. Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України на чужину?
А) Клени; Б) ясени; В) дуби; Г) яблуні.
9. Шукати братів на чужину, плачучи, йде:
А) мати; Б) сестра; В) батько; Г) доля людська.
10. Наприкінці твору три шляхи широкії:
А) змиті дощами; Б) терном заростають; В) тужать за братами; Г) розруйновані і сльозами народними политі.
11. За братами плачуть їхні рідні:
А) стоячи біля широкого шляху; Б) сидячи на лаві біля калини; В) припадаючи до ікони; Г) в нетопленій хаті.
12. Через страждання, викликані перебуванням братів на чужині «кладуть в домовину»:
А) діточок; Б) матір; В) заручену дівчину; Г) сестру.
Повідомлення про філософську лірику
Лірика філософська — різновид лірики, спрямований на філософське осмислення світу, людини, який є виявом філософських поглядів, процесу самоусвідомлення ліричного героя у загальній картині буття.
Філософська лірика існує в межах різних жанрів: сонет, рубаї, хоку, танка, газель, елегія, еклога тощо.
Соне́т (італ. sonetto — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п'ятистопного або шестистопного ямбу, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування.
Рубаї́ — чотиривірш, як правило, філософського змісту.
Хоку (хайку) — традиційний жанр японської ліричної поезії, трирядковий неримований вірш.
Танка або «Коротка пісня» (яп. — п'ятивірш, що складається із чергування п'яти- та семискладових рядків (5—7—5—7—7)).
Газе́ль — ліричний вірш, що складається не менше як з трьох, не більше як з дванадцяти двовіршів, пов'язаних наскрізною римою кожного другого рядка.
Еле́гія (грец. — журлива пісня) — один із жанрів лірики журливого змісту. Ліричний вірш задумливого, сумного характеру.
Еклога — різновид поезії, що будується за принципом діалогу між пастухами та пастушками.
Стилістично філософська лірика може виявлятися по-різному: то в підкреслено простих поетичних формах, то, навпаки, — у сюжетно-композиційних конструкціях, багатозначних образах, громіздких висловлюваннях.
Представники філософської лірики
Античність |
Гесіод, Овідій, Лукрецій |
Середньовіччя |
Лі Бо, Ду Фу, Омар Хайям, Рудакі |
Відродження |
В. Шекспір, Ф. Петрарка |
Просвітництво |
Й. В. Ґете, Ф. Шіллер |
XIX ст. |
Б. Вітмен, Дж. Байрон, Г. Гейне, Є. Баратинський, О. Пушкін, А. Фет, Ф. Тютчев |
XX ст. |
Р. М. Рільке, М. Зеров, М. Бажан, Д. Павличко |