МЕТА: повторити вивчене про словосполучення і речення,
члени речення; формувати вміння розрізняти
словосполучення і речення, просте і складне
речення;
правильно інтонувати речення вивчених видів,
будувати речення різних типів; розвивати культуру
усного мовлення.
ТЕМА: Повторення та узагальнення вивченого. Пунктуація.
Словосполучення і речення.
МЕТА: повторити вивчене про словосполучення і речення,
члени речення; формувати вміння розрізняти
словосполучення і речення, просте і складне речення;
правильно інтонувати речення вивчених видів,
будувати речення різних типів; розвивати культуру
усного мовлення.
ТИП УРОКУ: урок узагальнення й систематизації знань, умінь
та навичок.
ХІД УРОКУ
Забезпечення емоційної готовності.
«Очікування»
Щоб навчання було успішним, визначаємо, що очікуємо від роботи протягом року. А зробимо це наповнивши вітрила корабля вітром.
Записуємо на аркушах-вітерцях очікування від роботи, побоювання.
Актуалізація опорних знань
Оголошення теми, мети уроку.
2. Проблемно-пошукова бесіда.
Що називається словосполученням?
двох повнозначних пристосовані одне до слів. одного.
одне до одного своїми це смислове й граматичне значеннями, пов’язані поєднання двох або за змістом. більше повнозначних
|
Творчий диктант. Із поданих груп слів утворіть
словосполучення.
Ключ, слухала, музика, казка, журавлинний, ясно-зелені, потяглися, листочки, до сонця, теплого, журавель, маленький, з підбитим, хлопчик, крило.
- Які з утворених словосполучень прості, а які складні? Питання від головного слова до залежного.
Словосполучення являють собою проміжний етап між словом і реченням. Дослідити, чим речення відрізняється від словосполучення, заповнивши таблицю.
|
Словосполучення |
Речення |
Має інтонацію |
|
+ |
Є одиницею спілкування |
|
+ |
Є будівельним матеріалом для речення |
+ |
|
Робота з текстом.
Прочитайте текст. Доберіть два заголовки так, щоб один із них розкривав тему, а інший –головну думку.
Це запам’яталося мені з дитинства, коли ще жива була бабуся.
Пам`ятаю, перед заходом сонця ми сиділи біля вікна. Я дивилася на синє небо і враз у квадраті шибки побачила далекий журавлинний ключ. Бабуся сказали: «Оленко, весна прийшла. Журавлі прилетіли на рідну землю.»
Бабуся розповіла мені казку про журавля з підбитим крилом. Як він восени не міг летіти зі своїми товаришами в теплий край. Як просив, благав, щоб про нього не забули. Як врятував його маленький хлопчик.
Я слухала казку і дивилася на журавлинний ключ. Оці вечерні години запам’яталися мені на все життя. Запам`яталося все: і як ми з бабусею сиділи, як на вікні стояла гілочка верби… і журавлинний ключ на синьому небі, мов на полотні намальований.
(За В. Сухомлинським)
Словосполучення бувають:
лексичні(стійкі)
синтаксичні(вільні).
Лексичні словосполучення існують у мові в готовому вигляді і завжди називають одне поняття, виступають одним членом речення.
Знайдіть синтаксичне словосполучення:
Похолонуло на серці, болить серце, аж крається серце, серце тремтить, без серця, брати близько до серця, важкий камінь давить на серце, велике серце, взяти до серця, викинути зі свого серця, від щирого серця, віддати серце, відігріти серце, відлягло від серця, вразити у саме серце, встромити ножа у серце, гірко на серці, допекти до серця, живцем відірвати від серця, за покликом серця, зазирнути в серце, защеміло серце, кам`яне серце, мати серце з перцем, порожнє серце, роз`ятрювати серце.
Домашнє завдання. Написати 10 словосполучень –лексичних.
Вправа з підручника.