Фізика – унікальна дисципліна і, як будь-яка інша наука, не є сукупністю назавжди заданих законів і фактів, а є перманентною наукою, картиною Всесвіту, до якого нові покоління вчених додають нові елементи, замінюють старі поняття новими.
Фізика – наука експериментальна. Усі її висновки і досягнення спираються на правильно поставлений експеримент, спостереження й вимірювання. Тому й вивчення курсу фізики в школі пов’язується з експериментом. Основні етапи формування фізичних понять не можуть бути ефективними без використання фізичних дослідів.
Навчальний фізичний експеримент виступає як джерело знань, один із методів навчання і як один із видів наочності.
Ще у 1900 році відомий фізик, професор О.Д. Хвольсон в одній із своїх доповідей звертав увагу на те, що "викладання фізики, в якому експеримент не становить основи і наріжного каменя всього викладу, треба визнати малокорисним і навіть шкідливим".
Основою викладання фізики є навчальний експеримент. Як і сама наука фізика та її методи дослідження, він постійно розвивається й удосконалюється, проводяться нові досліди, для яких створюється нова фізична апаратура. Але не всі школи можуть придбати нове обладнання. Ні для кого не є секретом, що сучасне матеріальне забезпечення шкіл для проведення демонстраційних дослідів, лабораторних робіт та інших навчальних експериментів бажає бути кращим. І якщо вчитель фізики не хоче часто застосовувати фразу: "Діти, уявіть собі, що…", то йому доводиться виготовляти саморобні прилади. Не всі, бо це не реально, а хоча б деякі, які дозволили б виконувати навчальну програму.
Вимірювання коефіцієнта поверхневого натягу рідини пов’язане з деякими незручностями:
Обертаючи ручку механізму можна повільно опускати посудину з рідиною до відриву рамки від рідини. Подивитися за шкалою на видовження пружини і розрахувати потім силу та коефіцієнт поверхневого натягу. Не забути врахувати, що плівка має дві поверхні.
Розвиток творчої активності учнів через домашній експеримент є одним з головних завдань школи. Щоб учень міг самостійно пізнавати навколишній світ, його цьому треба навчити. Опрацювання теоретичного матеріалу є тільки однією складовою частиною розвитку учня. Не менш важливою, але значно проблемнішою через відсутність обладнання, є розвиток експериментальних знань. Фізика є наука експериментальна. Її успіхи, як в минулому так і сьогодні спираються на вміння спостерігати та узагальнювати побачене, бо без цього її зрозуміти неможливо. Однак, через обмеженість часу, під час уроку не всі досліди і спостереження можуть бути проведені. Деякі з них потребують значних затрат часу, інші не можна провести через відсутність достатньої кількості необхідного обладнання або з інших причин.
Може скластися неправильне уявлення, що володіння експериментальною майстерністю – це вміння працювати зі складною апаратурою (осцилографи, багатофункціональні вимірювальні прилади, цифрові амперметри). Ні в якому разі! Експериментальна майстерність – це якраз протилежне. Це вміння одержати максимум інформації, маючи мінімум обладнання. Тут ми зустрічаємося з парадоксальною ситуацією коли бідність шкільного фізичного кабінету – джерело плідних ідей.
Виконуючи домашні експериментальні завдання, учні здобувають знання, а не дістають їх у готовому вигляді. Можливість застосування дослідного і пошукового методів сприяє розвитку активності й самостійності учнів, удосконалює їх практичні уміння і навички.
Необхідність самому скласти план виконання досліду, а іноді й виготовити необхідне обладнання розвиває в них пізнавальні інтереси, творчі здібності, кмітливість, бажання подолати труднощі і досягти мети.
Правильно організовані домашні досліди і спостереження не перевантажують учнів. Якщо вони містять елементи цікавого, то учні їх виконують з натхненням. Вони не тільки допомагають дітям усвідомити об’єктивний характер законів фізики, побачити їх прояв і використання в житті, а й прищеплюють звичку наполегливо і систематично працювати, сприяють поєднанню навчання з життям.
Електроліз.
При проходженні струму через електроліти змінюється їх хімічний склад, і на електродах будуть осідати різні речовини. Це явище називається електролізом. Маса речовини, що осідає на електроді при електролізі, пропорційна силі струму та часу його протікання.
При зануренні електродів в розчин електроліту додатні іони (катіони) в електричному полі переміщуються до катоду, де отримавши електрони – відновлюються, а від’ємні іони (аніони) – переміщуються до анода, де віддають електрони і окислюються. В результаті цього на електродах виділяється нейтральна речовина.
Електроліз знаходить досить широке застосування.
А чи можна провести електроліз води, щоб розкласти її на гідроген і Оксен? Дистильована вода дуже погано проводить електричний струм. Потрібні були б величезні напруги. Для збільшення провідності води до неї ми додали луг NaOH створивши напівмолярний розчин (20 г/л), іони якого розряджаються набагато важче, ніж іони, що утворюють воду. Тому луг в процесі електролізу не витрачається.
У водному розчині лугу є катіони Н+ і Na+ і аніони ОН-. На катоді формально можуть розряджатися як іони Н+, так і іони Na+. Проте в дійсності розряджатиметься тільки той іон, який має найменший потенціал розряду, тобто для розряду якого потрібна найменша різниця потенціалів між електродом і розчином на межі їх стикання. Для іонів Н+ навіть з лужних розчинів, де концентрація їх дуже мала, потрібен потенціал втричі менший, ніж для розряду іонів Na+. Тому на катоді можливий тільки процес:
2Н+ + 2е = Н2
На аноді можливий тільки процес: 2ОН- - 2е = 1/2О2 + Н2О, оскільки будь-які інші аніони в розчині відсутні.
Підсумувавши реакції на електродах 1 і 2 , одержимо рівняння для всього процесу розкладу води:
Н2О = Н2+1/2 О2.
Проведемо електроліз води і знайдемо коефіцієнт корисної дії нашої установки.
Опис установки: Дві пробірки встановлені на пластиковій основі, попередньо проградуйовані в см3. В ці пробірки входять електроди (вугільні стержні від гальванічних елементів). Збираємо електричне коло з цієї установки, джерела струму (напруга 12-15 В), реостата, амперметра, вольтметра, ключа. Пробірки занурюємо в розчин, щоб витіснити повітря, яке в них було і виставляємо їх вертикально. Електроліт з них не виливається, бо його утримує сила атмосферного тиску, який діє на поверхню розчину. Замикаємо джерело струму і включаємо секундомір, щоб знати час електролізу, вимірюємо напругу та силу струму в колі (при необхідності регулюємо силу струму реостатом). На електродах починають виділятися гази на катоді – Гідроген, а на аноді – Оксиген, які будуть витісняти з пробірок електроліт.
Чітко видно, що об’єм Гідрогену буде в два рази більший, чим об’єм Оксигену (так, як і повинно бути).
Про воду живу й мертву.
Поняття "жива" і "мертва" вода у науковій літературі пов’язане зі штучною активацією питної води за допомогою електролізу. Прилад для приготування в домашніх умовах двох видів води: католіту (лужної або "живої" води) і аноліту (кислотної або "мертвої" води) має таку будову:
Літрова банка, два електроди з нержавіючої сталі, відстань між ними 40 мм, не достають до дна. Електроди мають розміри 40 160 0,8 мм. Процес приготування води триває 3-8 хвилин. Після приготування води, вимкнути вилку з розетки, витягнути електроди, швидко взяти мішечок з "мертвою" водою і перелити її в іншу посудину.
Католіт є стимулятором біологічних процесів, має підвищену розчинну і екстрагуючу здатність, підвищену абсорбційно-хімічну активність.
Аноліт є потужним антисептиком і консервантом. Має інгібіруючі властивості і сповільнює біопроцеси. Використовується для боротьби з мікроорганізмами та грибками.
Аноліт і католіт широко застосовують для лікування різних захворювань, а також в господарських цілях. Активована вода має властивості близькі до властивостей рідин організму (крові, лімфи, і т. п.), тому організму не потрібно доопрацьовувати її, вона зразу ж включається в життєдіяльність і тим самим знищує причини багатьох захворювань. Активована вода також використовується в побуті, птахівництві, бджолярстві. Регулюючи час електролізу, можна отримати воду необхідної концентрації, яка вимірюється в одиницях рН.
З допомогою цього приладу для електролізу живої та мертвої води можна вилікувати практично всі хвороби.