Використовуючи в процесі викладання історії поезію Шевченка, чи окремі її фрагменти, ми беремо участь у формуванні світогляду майбутніх активних громадян держави. При цьому якісно підвищується емоційне сприйняття навчального матеріалу, учень ніби входить у загадковий, чарівний світ інших людей та епох, живе їх життям, аналізує минуле та сьогодення, стає емоційно багатим, здатним глибоко і сильно відчувати та переживати.
Використання творчості Т. Г. Шевченка у викладанні історії України.
Місце Т. Шевченка (1814-1861) в українському суспільстві і в українській культурі виняткове. Тарас Григорович зробив велетенський внесок у пробудження і формування національної свідомості української культури. Ідеї, думки, вся творчість Шевченківського генія стали справжнім живим феноменом, який продовжує розвиватися вже у свідомості сучасного українського суспільства. Як актуально сьогодні звучать безсмертні Шевченкові слова:
Свою Україну любіть,
Любіть її … Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть!
Використовуючи в процесі викладання історії поезію Шевченка, чи окремі її фрагменти, ми беремо участь у формуванні світогляду майбутніх активних громадян держави. При цьому якісно підвищується емоційне сприйняття навчального матеріалу, учень ніби входить у загадковий, чарівний світ інших людей та епох, живе їх життям, аналізує минуле та сьогодення, стає емоційно багатим, здатним глибоко і сильно відчувати та переживати.
Так, вивчаючи у 9 класі тему «Господарське і повсякденне життя українців у першій половині ХІХ ст.», з метою емоційного впливу можна використати поезію «Як би ви знали паничі», у якій поет створює контраст між гармонією, що панує в природі, і життям покріпачених людей у тогочасному українському селі.
Розглядаючи питання «Розвиток Новгород- Сіверського князівства у ХІІ-ХІІІст.» з історії України 7 класу можна використати поетичні фрагменти поезії «Плач Ярославни», які дадуть виробити в учнів інформативну, комунікативну та соціальну компетентності, та поставити запитання до твору:
1. Про яку історичну подію йдеться у поезії?
2. Які риси характеру Ярославни ви б відмітили?
3. Не порушуючи стилю автора, допишіть кінцівку вірша.
Під час вивчення теми «Національно-визвольна війна під проводом Б. Хмельницького» емоційне сприйняття матеріалу можна підсилити рядками творів Т. Шевченка «Стоїть в селі Суботів», «Розрита могила», « Якби-то ти, Богдане п'яний…», « Чигирине, Чигирине..», « Великий льох» та поставити запитання до твору:
1. Які почуття висловив автор у цьому вірші?
2. Які емоції викликав у вас цей вірш?
Взагалі при вивченні історії України у 8 класі можна використовувати твори Шевченка: «До Основ'янека», «Іван Підкова», « Гайдамаки», «Гамалія», « Тарасова ніч», « Сон» ( у всякого своя доля…). Перегорнеш сторінку—і не мов чуєш, як б'ють копитами коні, лунає брязкіт зброї, відчуваєш, як історія землі нашої вкарбовується у свідомість.
Вивчаючи у 11 класі тему « Проголошення Незалежності Україна» з метою виховання в учнів патріотизму доцільно використати віршовані рядки з поезії «І Архімед і Галілей», які допоможуть учням у формуванні соціальної та полікультурної компетентностей.
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата.
А буде син, і буде мати,
І будуть люди на землі
Запитання
1. Які почуття викликав у вас цей вірш?
2. А яким би ви хотіли б бачити майбутнє України?
3. Чи вірите ви, що Україна може стати демократичною державою з європейським рівнем життя? Поясніть свою точку зору.
При вивчені теми «Кирило-Мефодіївське товариство» у 9 класі можна використати уривок з поеми «Єретик» і провести бесіду..
…І брат з братом обнялися
І проговорили
Слово тихої любові
Навіки і віки!
І потекли в одно море
Слов’янськії ріки!
…А я тихо
Богу помолюся,
Щоб усі слав’яне стали
Добрими братами…
Запитання
Які ідеї з програмових документів Кирило-Мефодіївського братства відтворив поет у цьому вірші?
Окрім поезії Шевченка на уроках історії доцільно використовувати образотворчі твори митця.
На приклад: картини «Циганка-ворожка», «Катерина»--для вивчення елементів українського національного одягу;
акварелі «Селянська родина», « Селянське подвір'я», « Богданова церква В Суботові», Чумаки серед могил» та ін.
Пізнання творчої спадщини Шевченка—процес постійний і необхідний, звичайно наведенні мною приклади використання творчості Тараса Григоровича у викладані історії не є повним.
Бо і сама творчість, великого Кобзаря неосяжна та різноманітна. Слово його започаткувало відродження української нації, піднесло українську культуру на світовий рівень. Служінню рідній Україні Шевченко присвятив своє палке слово, усе своє життя. Уся його творчість перейнята палкою любов'ю до Батьківщини, до рідного народу. Не одне покоління вчилося у Тараса любити рідний край, служити йому, боротися за свою свободу.
На закінчення мого виступу прослухайте ще одні рядки з «Молитви» Шевченка
А всім нам вкупі на землі
Єдиномисліє подай
І братолюбіє пошли.
З досвіду роботи
Вчителя історії та правознавства
Семенівської ЗОШ І-ІІІст.
Лепехи Тетяни Петрівни.