Матеріали до уроків "Вправи для формування комунікативної компетентності"

Про матеріал

Формування комунікативної компетенції необхідне для вміння контролювати правильність і доцільність своїх висловлювань, що допомагає особистісному розвитку учня.

Комунікативні уміння і навички формуються багатством словника, досконалим володінням способами поєднання слів у речення та текст, правильною вимовою.

Запропоновані вправи сприяють формуванню цих умінь і навичок, а гра – найбільш ефективний засіб формування комунікативних здібностей.

Перегляд файлу

 

Вправи для формування комунікативної компетентності

 

Шовкопляс Тетяна Іванівна,

учитель початкових класів

ЗЗСО І-ІІІ ступенів №17

ВЦА міста Торецьк

 

 

 

Вправи на оперування синтаксичними синонімами

Вправа 1. Утворити до поданих близькі за значенням словосполучення. Записати їх поряд.

Зразок. Зошит Оксани // Оксанин зошит.

Подвір’я школи, пальто батька, м’яч сестри, кімната дітей, книга товариша, розповідь бабусі, сад дядька, вулиці міста, крило птаха, крик гусей, листя дуба, гніздо ластівки, спів солов’я, пісня жайворонка, синь неба, політ журавля, ласка матері.

Вправа 2. Переписати словосполучення. Вказати, чи можна утворити від них інші, близькі за значенням.

Тарілка борщу, чашка чаю, ложка меду, відро води, десяток хлопчиків, мільйони машин, мішок картоплі.

Вправа 3. Утворити від прикметників відповідні іменники, а від них - словосполучення, додавши до кожного по два іменники.

Зразок. Зелений - зелень лісу, трави.

Синій, голубий, високий, гладкий, чорний, мужній, сміливий, гордий, чарівний, розумний.

Використовуючи окремі з пропонованих прикметників, описати характер свого товариша.

Вправа 4. Дописати слова, які утворюють з поданими іменниками словосполучення.

Зразок. Виконувати доручення, виконання доручення.

Ліс, завдання, врожай, телята, кролики, вправа, трава, діти.

Для довідки: годувати, годування; збирати, збирання; доглядати, доглядання; виховувати, виховання; малювати, малювання; написати, написання; переписати, переписування; косити, косіння.

Вправа 5. Прочитати речення, виписати близькі за значенням словосполучення.

Галина поливає квіти. Поливання квітів - один з обов’язків чергового. Мама вишиває рушник. Дівчинка схилилась над вишиванням рушника. Птахи прилетіли з далеких теплих країв. Приліт птахів-радісне свято для дітей. Ми прислухались, як шуміли дерева. З лісу долинав шум дерев.

Вправа 6. Від поданих дієслів утворити іменники, до яких додати іменник, щоб утворилися словосполучення.

Зразок. Розмовляти - розмова друзів.

Дописувати, бігти закривати, мити, прати, кричати, співати, плавати, бажати.

Вправа 7. До кожного речення дописати близьке за змістом.

 Зразок. Ліс шумить. // Шум лісу.

Сад зеленіє. Син приїхав. Брат повернувся. Літак гуде. Сонце сходить. Небо синіє. Діти радіють.

Спостереження за роллю синонімів у тексті

 

    1)  Жив у лісі Їжачок-Лісовичок. Знайшов він собі хатинку у дуплі старої липи. Приніс сухого листя до своєї кімнатки, розіслав. Тепло стало і затишно лісовому господарю. Але сумно одному. Захотілося йому знайти товариша.

      Пішов він до лісу. Зустрів сіру Мишку. Не хоче сіра Мишка іти в хатинку до Їжачка. І Ховрашок не хоче. Бо в них свої нірки.

    Зустрів Лісовик Цвіркуна. Сидить Цвіркун на сухій стеблині, тремтить від холоду.

     – Йди до мене, Цвіркуне.

    Пострибав Цвіркун у дім до Їжака – радий-радий…

     Настала зима. Їжачок казку Цвіркунові розповідає, а Цвіркун пісню Їжакові співає. (За В.О. Сухомлинським.)

    Які близькі за значенням слова вживає автор? З якою метою?

 

 

 

 

 

 

2) Лелеки

       Весною на даху нашої хати поселились лелеки. Вони наносили сухого гілля, м’якої трави і вимостили собі розкішне гніздо.

       Незабаром у птахів вивелося п’ятеро малят. Вони жадібно розкривали дзьобики і просили їсти. Батьки по черзі літали на болото і годували свої дітей. Вони майже ніколи не відпочивали.

     Молоді лелеки швидко навчились літати. А восени лелеча сім’я полетіла у вирій.

 

 

     Прочитайте текст. Які слова в тексті вживаються замість слова лелеки?

 

 

Вправи з синонімами, антонімами

  1. До слова гарний доберіть близькі за значенням слова і складіть з ними речення. Порівняйте значення слів.
  2. Зіставте подані вирази. Поясніть, в яких одне й те ж слово вживається в прямому і переносному значеннях. Якого значення збувають слова в переносному значенні?

Гострий ніж. Гостре слово,

Прокинулася бабуся. Прокинулася земля,

Свіжий хліб. Свіжа думка,

Плаче дитина. Плаче небо.

У яких текстах уживаються слова першої колонки, а в яких –другої ?

3. Поясніть, чим відрізняються слова, коли їх можна використати?

Маленький - крихітний; говорити -балакати, базікати; великий-здоровенний; плакати - ревти; трава- травичка.

  1. Виписати  прислівники і дібрати письмово до них антоніми  - І варіант, синоніми - ІІ варіант.

І варіант

  • Білка багато стрибає – гарна погода ще не зміниться(мало).
  • Якщо влітку ліс шумить і гуде – буде злива(взимку).
  • Туман уранці падає на землю – на суху погоду(увечері).
  • Коли цвіте черемха, часто буває холодно(рідко).

ІІ варіант

  • Якщо сонце біле і світить ясно – буде дощ (яскраво).
  • Скрипить під ногами сніг чутно – погода поліпшиться (голосно).
  • Якщо бузок приємно пахне – чекайте дощу (ароматно).
  • Горобці на дерева щебечуть весело – гарна погода триватиме (гамірно,голосно)

 

Складання сенкану

 

(складання за правилами коротких віршів)

 

1- рядок – словникове слово (іменник) Айстра

 

2- рядок – прикметники (опис) червона,біла, фіолетова.

 

3- рядок - дієслово (дія) росте, розцвітає, в’яне.

 

4- рядок – речення ( Восени розпустилась красива айстра.)

http://data24.i.gallery.ru/albums/gallery/302246-cdaf8-72463257-m750x740-u7b174.jpg

5- рядок - висновок. Квітка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мова


Чарівна, співоча

Розвивається, живе, бринить

Є душею нашого народу

 

Слово

 

 


Весна                 

Гарна, чарівна

Прийшла, принесла, розцвіла

Пробуджується все від сну

Любов

http://woman-ideal.ru/wp-content/uploads/2017/10/74facc318b850a92f14db7a2aa756919.jpg

 

 

 

 

 

Байка

Цікава, повчальна

Схвалює, засуджує, виховує

Байка – твір повчального характеру

 

Віршована казка

 

 

 

Твори В.О Сухомлинського і робота над ними

                                   "Ніч та біла сорочка"

1. Яка сорочка у хлопчика? Що зробила мама з сорочкою? Що подумав хлопчик, коли настала ніч?

2. Використай для переказу опорні слова: маленький хлопчик, сніжно-біла сорочка, ніч торкнеться, почорніє.

3. Напиши свою кінцівку до цієї казки.

                                         "Квітка сонця"

1. На що схожий соняшник? Чому? Як спить соняшник? Що він робить вдень? Коли заходить сонце, що робить соняшник? Що сниться соняшникові?

2. Опорні слова: високе стебло, золоті пелюстки, схожа на сонце, сходить зірниця, сонце пливе, ранкова зоря; 

3. Напиши текст-опис соняшника.

4. Розкажи, що ти взнав про соняшник, що

 було невідоме для тебе.

"Як Ріка розгнівалась на Дощик"

1. Як хвалилась Ріка своєю красою? Яким став світ, коли пішов дощ? Як обурилась Ріка?

2. Як ви розумієте вислів: "Ось так і нам не треба забувати, звідки ми течем"?

3. Напиши переказ за планом:

1. Горда красуня.

2. Сірий дощик.

3. Ріка розгнівалась.

4. Не треба забувати, звідки ми течем.

"Метелик"

1. Поділіть текст за будовою: зачин, основна частина, кінцівка.

2. Використай опорні слова і словосполучення: сутеніє, дивується на квіти, шибка, гасова лампа, щось яскраве.

3. Напиши переказ за планом:

1. Метелик народився.

2. Яскраве світло.

3. Метелику, зупинися.

 "А серце тобі нічого не наказало?"

1. Звідки повернувся Андрійко? Що він побачив? Як він зреагував на почуту звістку? Що сказав Андрійко? Що відповіла мати?

2. Подумай, як повинен вчинити Андрійко:

а) піти до лісу;

б) не послухати вчительки;

в) залишитись дома;

г) піти в лікарню;

д) заспокоїти матір.

3. Напиши переказ, використавши опорні слова і допоміжні питання.

 

Комунікативні ігри-вправи

 

1. Улюблена буква

    Скласти невеличке оповідання так, щоб у кожному слові була «улюблена» буква.

 

2. Опиши (намалюй) навпаки

     Учитель демонструє сюжетний малюнок, діти описують (словесно малюють) його, замінюючи основні предмети, явища, дії, якості на протилежні.

 

3.Чого на світі не буває?

     Робота в парах чи групах. Придумати те, чого на світі не буває, і розказати про це всім. Наприклад, про неіснуючу тварину.

 

4. Продовж, та не помились

    Група учнів складає колективне оповідання. Кожний учасник групи по черзі додає одне-два речення до попереднього.

 

5. Нісенітниці

     Учнів поділити на дві команди. Кожна команда складає оповідання, у якому є кілька нісенітниць. Завдання іншої команди: прослухати оповідання та знайти ці «помилки».

 

6. Я почну, а ти продовжуй

      Гра в парах. Перший учасник починає речення, а другий продовжує, потім - навпаки.

 

7. Зіпсований телефон

   Діти розподіляються на дві команди і за сигналом передають висловлювання. Переможе команда, яка швидше й без помилок передасть повідомлення.

8. Логічний ланцюжок

       Перший, хто починає ланцюжок, називає будь-яке слово, другий додає слово і пояснює, як воно пов'язане з першим, і так далі. Наприклад: виделка — тарілка (щоб снідати) — ваза (теж зроблена з фарфору) — вода (наливають у вазу) — ріка (тече вода) — літо (добре влітку на річці) тощо.

 

9. Добре — погано

      У доступній формі діти пізнають закони діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя у предметах, явищах. Клас розподіляється на дві команди: «Добре» і «Погано». Наприклад: дощ.

 

     Добре, що пішов дощ, — це означає прихід весни. Погано, що він холодний. Добре, що дощ змиває весь пил з вулиць. Погано, що розмокне земля. Добре, що почне рости травичка. Погано, що не йдеш на прогулянку.

 

10. Вгадай

    Один з учасників гри описує задуманий предмет чи рослину, тварину, не називаючи її, а інші вгадують.

 

11. Точка зору

     Учитель пропонує учням спробувати подивитися на світ очима когось іншого. Наприклад: річка очима маленької рибки; ліс очима зайченяти тощо.

 

1 2. Зазирни у дзеркало

    Кожен з учнів, дивлячись у маленьке дзеркальце, каже собі лагідні, привітні, добрі слова.

 

13. Доповнити речення

     Мені весело, коли ... .

Я люблю ... . Я хочу... .

Мені сумно, коли ... .

Мені соромно, коли ... .

 Мені цікаво, коли ... .

 

14. Ми — фантазери

• Про що мріє бурулька?

• Про що сперечаються вітер із сонечком? А зима з весною?

• Що можна побачити в калюжі?

• Ти опинився у країні Ліліпутії. Що ти робитимеш?

• Ти зустрів іноземця. Поспілкуйся з ним.

 

15. Домашнє завдання

     Ця гра сприяє розвитку у дітей спостережливості. Усі учні вдома пишуть невеличкий твір про когось із товаришів (у формі казки). На наступному уроці кожен зачитує свій твір, а всі пробують здогадатися, про кого йдеться.

 

16. Заверши речення

    Учитель пропонує двом учням пограти з ним у гру «Заверши речення». Він перший починає речення, а діти по черзі продовжують його. Таким чином відбувається своєрідний діалог.

 

17. Гра « Рiчечка»

   Учнi класу поділяються на два варіанти. Перший варіант готує  запитання до тексту. А учнi, що належать до другого варiанта, вiдповiдають, пересiдаючи з парти на парту. Гра триває доти, поки всi дiти сядуть на свої мiсця.

 

18. Чарівник»

   Учитель говорить: «Зараз ви всі - чарівники. Вам треба «оживити» предмети - утворити від іменника, який відповідає на питання «що?», спільнокореневе слово - іменник, який відповідає на питання «хто?».

 

Наприклад:

Банк - банкір,

бібліотека - бібліотекар,

Київ - киянин,

комбайн - комбайнер,

космос - космонавт,

навчання – учитель.

 

19. «Така цікава буква»

    Школярі пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви.

 

Зразок.

Загадка, парасолька,

Україна, українська.

Годинник, корисний.

Лелека, посередині тощо.

 

20. Гра “ Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?

    Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе. Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.

 

21. Гра “ Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо ”?

   Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо, наприклад: ньому, його, йому.

 

Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.

 

22. Гра “ Що робити?”

     Учитель називає слово, яке відповідає на питання хто?, учні записують його, а потім самостійно добирають і записують слова, які відповідають на питання що робити? і т.п.

 

   Скільки слів запише учень, стільки дістає очок. Знімається два очка за кожну помилку.

 

23. Гра “ Напиши п’ять прикладів з двома дієсловами ”

    Учитель пропонує написати п’ять прикладів в яких має бути два дієслова.

1. Краще не обіцяти, як слова не здержиш.

2. Книжка вчить як на світі жити.

3. Правда й з дна моря виринає, а неправда потопає.

 4. Хто з правдою зріднився, той грому не боїться.

 

24. Гра “ Який? Яка? Яке?”

    Учитель називає слово, яке відповідає на питання хто? або що? Гравці записують і добирають до нього та записують слова, які є назвами ознак, відповідають на питання який? яка? яке?

      Наприклад: дуб старий, високий, гіллястий, товстий, зелений… скільки слів запише гравець - стільки дістає очок. Знімається по два очка за не правильну відповідь.

 

25. Гра “ Хто більше?”

     Дається завдання дібрати якнайбільше прикметників, які відповідають на питання який? і в корені слова мають ненаголошений голосний (е) чи (и), який перевіряється наголосом. Перший варіант добирається слова з ненаголошеними (е), а другий з ненаголошеними (и). (Медовий, веселий, весняний, зелений, високий, широкий, глибокий).

 

26. Гра “ Хто це? Що це?”

На дошці записані слова: вовк, лисиця, ясень, лев, горобина, дуб.

Назвати хто це? що це?

Які з цих слів є назвами рослин, а які - назвами тварин?

Як називаються слова, що означають назви предметів і відповідають на питання хто? що? Записати подані іменники у дві колонки: у першу - назви рослин, у другу - тварин.

27. Гра « Весняні іменники»»

   Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.

   Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику  слів можна змінювати в залежності від пори року.

28. Гра « Іменники на одну букву»

   Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.

   Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад, на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу (3-5 хв.)правильно запише найбільшу кількість таких слів.

29. Гра « Ідемо в ліс»

   Завдання: за 3 хвилини написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі.

   Хід гри: учитель ділить учнів класу на дві групи: 1 -  пише іменники, що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Переможцем  в кожній групі вважається той учень, який написав найбільше іменників.

30. Гра « Продовж ланцюжок»

   Завдання: продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був  першим звуком наступного слова.

   Хід гри: діти одержують аркуш паперу, на якому записаний іменник, і продовжують ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Матеріал для гри:

1 варіант: Полтава -  … - … - …. - …. .

2 варіант: Харків - … - … - … - …. .

31. Гра «Добери слова»

   Завдання: до слів – узагальнюючих назв – дібрати іменники чоловічого, жіночого і середнього роду.

    Хід гри: клас ділиться на групи. Ведучий називає узагальнюючі назви, а учні добирають до неї 3 іменники: чоловічого, жіночого і середнього роду. (Птах: орел, ластівка, чаєня).

Перемагає та група або учень, яка швидко і правильно називає слова.

  32. Гра «Утвори слово»

   Завдання: групи учнів виконують дії з запропонованими словами за зразком і відмінюють утворені іменники.

    Хід гри: завдання на дошці для кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв.

    Матеріал для гри: ланцюжки слів:

  1 група

1.Заєць + даремно + чари = …

2. Приказка + клас + диня = …

3. Вишенька + разок = …

  2 група

1. Пара + перо + він + мама + канал = …

2. Звір + лось + шишка + липи + корито =…

3. Лава + лин + бамбук + молодий + бетон = …

33. «Кола на воді»

Завдання:   учні вибирають картку зі словом, записують на аркуші стовпчиком. На кожну букву добирається інші слова, до слів речення. На основі   отриманих результатів складають оповідання, казку, історію, вірш.

Хід гри: кожна група вибирає слово, працює 10 хвилин, по закінченні представник групи зачитує казку, оповідання і т.п.

С сніжок – настав ранок – прокинулась сніжинка.

Т– танок – закружляла у веселому танку.

І – іней – іней укрив усе навкруги.

Н – небо – небо посилало сонячне проміння.

А – акація – сніжинка сіла на акацію перепочити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Одинцова Т., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови: Пос. для вчителя. – Тернопіль.: Підручники і посібники. : - 2003. – С.127.

 

  1. Савчук Л. М. Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках української мови. 2-4 класи / Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 143с.

 

  1. Сухомлинський В. О. Сто порад учителю // Вибр. твори.: в 5 –ти т. – К.: Рад.школа. 1976. – т.3. 253с.

 

  1. Амонашвілі Ш. А. Педагогічна симфонія. Єкатеринбург, 1993

 

  1. Виготський Л. С. Уява і творчість у дитячому віці. М., 1991

 

  1. Виготський Л. С. Гра і її роль у психологічному розвитку дитини // Питання психології, 1966. № 6.

 

  1. Ельконін Д.Б. Психологія гри. М., 1999

 

  1. Селевко Г.К. Сучасні освітні технології. М., 1998

 

  1. Вашуленко М. Урок української мови // Початкова школа. – 2007. - №4.

 

  1.  Федоренко В. Л. Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови / В. Л. Федоренко. – Х. : Основа, 2008. – 424

 

docx
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
2973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку