Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання
Дружна родина-опора щастя
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Клас наш радо вас вітає!
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом в дружне коло!
Привітай нас, рідна школо!
Добрий день!
Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.
Діти об’єднуються в групи: «Тато», «Мама», «Братик чи сестричка», «Дідусь чи бабуся».
На столах картки із зображеннями (губна помада, краватка, окуляри, молоток, газета, туалетна вода, пустушка, туфель, спідниця, сорочка, капелюх, м'яч, в'язальні спиці, клубок ниток, гребінець тощо)
Легенда про матерів
Колись дуже давно на узбережжі Чорного моря жили люди. Вони орали землю, випасали худобу, рибалили. Восени, коли закінчувались польові роботи, люди виходили на берег моря, співали, танцювали, влаштовували веселі ігри, які закінчувалися пусканням стріл щастя.
Дивитися на ці ігри виходив із морських глибин цар морів та океанів Нептун. Це був надзвичайно страшний і сердитий володар морської стихії.
— Хоч як люди нахваляються своєю силою, а мене бояться. Ніхто з них не насмілився пускати стріли у бік моїх володінь! - говорив він, сміючись.
Одного разу вийшли до вогнища юнаки і, повернувшись у бік моря, усі як один, пустили туди стріли. Як же розгнівався Нептун!
- Я усіх вас поховаю у безодні морській! - заревів він.
Жінки, дивлячись на своїх синів, замислилися. Цар морський і справді може поховати їхніх дітей у морі. А жінки були тоді сильні, вродливі і ніколи не старіли. Думали, думали жінки і вирішили віддати всю свою силу синам. Юнаки, взявши материнську силу, підійшли до самого берега моря. Щоб не підпустити їх до води, Нептун кинув величезний вал, але юнаки вистояли. А матері після цього стали слабкими.
Коли Нептун побачив, що юнаки витримали натиск важкого валу, він люто вигукнув жінкам:
- Хай ваші сини вистояли проти мене на березі, але в морі я їх переможу, я порву їм руки.
Жінки знову зажурилися. Раптом на поверхню води вийшли дочки морського царя. Вони, як і їхній батько, були некрасиві, а тому і сказали:
- Жінки, віддайте нам свою красу - за це ми дістанемо з морського дна трави, зів’ємо з неї жили для ваших синів. Тоді руки будуть у них такі дужі, як у нашого батька.
Жінки погодилися і віддали дочкам морського царя свою красу.
Коли цар Нептун дізнався про вчинок дочок, страшенно розгнівався на них, викинув їх з моря і перетворив на пташок чайок.
Нарешті юнаки, відчувши міць у руках і силу в плечах, вийшли в море. Вийшли вони і зникли. Чекають-чекають матері - не повертаються сини.
З’явився знову перед жінками Нептун і голосно-голосно зареготав:
- Не діждатися вам тепер синів! Вони заблукали. Вони забули, що на морі немає доріг.
Тоді жінки вигукнули:
- Нехай буде в наших очах менше світла, але хай над нашою землею ще ясніше світять зірки, щоб сини знайшли по них дорогу до рідних берегів!
Тільки сказали це, у небі зразу ясно-ясно заблищали зірки. Юнаки побачили їх і щасливо повернулися додому. Ось чому моряки сильні й непереможні: матері віддали їм усе найкраще, що у них було.
Раз мудрий хтось спитав в людей.
«Здоров’я», – відповів недужий.
Ні, «молодість», – сказав старий.
Найкраще – «хліб», – жебрак говорить.
«Перемога»– відповів солдат.
Найкраще «воля», – раб промовив.
Ні – «правда»!– вигукнув мудрець.
Аж тут озвався несміливо
Сирітка, ще малий хлопчак:
Найкраще в світі слово – «мама»!
І всі сказали: «Мама?! Так!!!»
Заснули всі – навколо ніч.
Хлопчина лиш під образами
Шепоче тихо зі сльозами –
Він молиться за хвору маму.
Помилуй, Боженька, її.
Прости мене, я кращим стану.
Хай знов сміється матінка,
Я пустувати перестану.
А зранку мати піднялась,
Була здорова, ще й співала.
Ось так молитва вознеслась
Це чудо! Щоб усі ви знали.
Є у мене найкраща у світі матуся,
За неї до тебе, Пречиста, молюся.
Молюся устами, молюся серденьком
До Тебе, небесна Ісусова ненько.
Благаю у Тебе дрібними словами
Опіки та ласки для любої мами .
Пошли їй не скарби,а щастя і долю,
Щоб дні їй минали без смутку, без болю.
Рятуй від недуги, матусеньку милу,
Даруй їй здоров’я, рукам подай силу,
Щоб вивела діток у світ той, у люди,
Щоб нами раділа, пишалась усюди.
За це я складаю в молитві долоні
До тебе, Царице, на сонячнім троні.
За день до свого народження дитина запитала у Бога:
Бог відповів:
- Я подарую тобі ангела, який завжди буде поруч з тобою. Він тобі все пояснить.
Ангел буде навчати тебе своєї мови. Він буде охороняти тебе від усіх бід і негараздів.
Одного вечора, коли мама готувала вечерю, одинадцятирічний син прийшов до кухні з карткою в руках. З офіційним виглядом дитина подала картку мамі. Мама витерла об фартух руки і прочитала:
- прибирання у кімнаті – 2грн.
- догляд за сестричкою – 3грн.
- отримання відмінних оцінок – 5грн.
Мати зворушено подивилась синові у вічі. Потім взяла ручку і написала:
- за те, що носила тебе під серцем 9 місяців – 0грн.
- за ночі, проведені коло твого ліжечка, коли ти хворів – 0грн.
- за те, що втирала твої сльози – 0грн.
- за те, що всього тебе навчала – 0грн.
- за всі обіди, сніданки, канапки до школи – 0грн.
- за все, що даю тобі щоднини – 0грн.
Мати віддала картку синові. Він подивився і написав «Сплачено» і зі сльозами кинувся до матері на шию.
Прослуховування та обговорення легенди «Завжди розум навчить»
Колись старих людей, які вже нічого не могли робити, спускали на лубках у провалля, щоб дарма хліба не їли. А один чоловік дуже любив свого батька й, не виконавши жорстокого закону, заховав його в хліві та годував таємно. Через деякий час трапився недорід. Нічим людям сіяти. Батько побачив, що син чомусь зажурився, розпитав про все й порадив зняти зі стріхи снопи, ще раз обмолотити їх і засіяти. Так син і вчинив. Зійшов у нього хліб найкращий, найбільша нива була засіяна. Всі люди допитуються, як він до такого додумався. Чоловік спочатку мовчав, а тоді розповів, що батько так навчив. З того часу люди перестали старих на лубках вивозити, а шанували до самої смерті, бо вони мудрі, життям биті, завжди розуму навчать.
Ми вічно прагнем вирости,
А вона – за нас радіти.
Ми без неї – сироти,
А для неї завжди діти.
Витинанка «Сердечко для мами»
Пропоную дітям виготовити витинанку за шаблоном (додаток 1)
Складання міркування за таким початком:
«Я звеличую свою маму за те, що вона…»
Звеличувати – вихваляти, високо оцінювати.
Я пропоную початок речення, а діти мають закінчити його. Можна провести вправу у парній чи груповій роботі, можна фронтально.
Пошук відповіді на проблемне запитання.
( 4 команди отримують розрізані на папері по 4 прислів’я)
Група «Долоньки»
Група «Щічки»
Група «Оченятка»
Група «Крихітки»
Читання вірша в ролях. Учитель розподіляє дітей.
А в т о р . Вітько-бідак страждає так,
Аж здригує ногами!
Він — за столом,
Він пише твір:
«Я допомагаю мамі».
Старанно олівець гризе
Та супить брови грізно.
Але нічого — хоч умри! —
До голови не лізе…
Та ось тихесенько зайшла
В його кімнату мама.
М а м а. Вітюнь, будь-ласка,
в магазин сходи за сірниками.
С и н. Ідея!
А в т о р. Вигукнув синок,
А мамі…
С и н. Ну й морока!
Сама іди! Я твір пишу —
Роблю важкі уроки.
А в т о р. І мама вийшла … А Вітько
Швиденько пише в зошит.
С и н (пише). «Я в магазин завжди ходжу,
Коли мене попросять…».
А в т о р. Хвилин за десять мама знов
З’являється у дверях.
М а м а. Вітюнь, картопельки начисть,
А я зварю вечерю.
С и н. Сама начисть.
А в т о р. Кричить Вітько.
Та так, що ледь не лопне.
С и н. Я твір пишу! Я — зайнятий!
Сама вари картоплю!
А в т о р. Виходить мама, а синок
Писати знов сідає.
С и н (пише). «Я мамі сам варю обід,
Вечерю та сніданок…».
А в т о р. Радіє син.
С и н. Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
А в т о р. І геть не думає про те,
Що він радіє марно…
Робота з «Родинним словничком»
Пропоную дітям пояснити значення слів.
Родовід – походження, послідовність поколінь певного роду.
Рід – ряд поколінь, що походять всі від одного предка: усі родичі, родина, сім’я.
Рід – це далека і близька родина.
Сім’я – це група людей, яка складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, що живуть разом.
Сім’ю ще називають родиною.
наш народ
рідна сім’я
велика дерево
родовідне родина
український рід
– Хто ми для своїх батьків? (Діти).
– Хто ми для бабусь та дідусів? (Онуки).
– Кого в сім'ї називають берегинею? (Маму).
– Як можна одним словом назвати всіх близьких родичів? (Родина).
Питання особистого характеру:
– Як звати батька твого батька?
– Як звати мамину неньку?
– Як звати бабусиного чоловіка?
– Як звати дитину твоєї мами, але не тебе?
– Встаньте всі, хто залюбки ходить в гості до родичів?
– Сядьте всі, хто любить свою родину.
Вчитель читає обов’язки членів родини, а діти повинні визначити чи правильно це.
У дружній сім’ї члени родини повинні:
Проводимо цю роботу у групах. Кожна команда працює над своєю частиною малюнка.
(додаток 2)
(перейти за посиланням https://goo.gl/rswWx2 )
У мами левиці є… (левенята). (діти «трясуть гривкою»)
А у ведмедиці — …(ведмежата). (ходять, як ведмідь)
У мами зайчихи є… (зайченята). (стрибають, як зайчик)
У качки – маленькі смішні… (каченята). (махають руками, як крильцями)
У мами моєї і тата є… (я). (обіймають себе)
Щаслива і дружна наша… (сім’я). (розводять широко руки)
Пропоную для роботи коротенькі задачі для миттєвого ров’язування.
Задача 1
У сім'ї кілька дітей. Одна дитина каже, що у неї є брат і сестра, а інша — що у неї немає сестри. Скільки в сім'ї братів і скільки сестер?
(2 брати та 1 сестра.)
Задача 2
Мої бабуся з дідусем
По гриби ходили.
Потім ті грибочки
в банках засолили:
4 з опеньками,
2 з маслюками,
8 із справжніми грибами.
Завдання для вас, діти, -
Всі банки полічити.
Задача 3
Настав добрий ранок.
Мама на кухні готувала сніданок.
6 млинців приготувала -
Киця Мура 1 вкрала.
Порахуйте ті млинці,
Що потраплять зранку
дітям до сніданку
Задача 4
Маленька Софійка
Гарно малювала.
Всі свої малюнки у папочки складала.
В цій 7 малюнків,
А в тій – 5.
Хто зможе всі малюнки
нам порахують?
Сім’я, подвір’я, п’ять, здоров’я, в’є, солов’ї, хлоп’ята, м’яч, м’ята, п’ю.
Джмелі загули над квітами. На деревах розпускалися пуп’янки.
Хлоп’ята напилися з джерела прохолодної води.
Бабуся в’язала Дем’яну теплі рукавички.
В_села сімейка
Минулої в_сни у нас під дахом оселилася в_села гороб_яча сім_я. Наносили дорослі горо_ці багато пір_їнок і прутиків. Вилупилося у гніздечку п_ятеро голуб_яток. Дз_обики у них жовті, а замість пір_ячка у пташенят тільки ріден_кий пушок.
ходити на голові • • соромитися
пекти раків • • дрімати
грати на нервах • • дратувати
клювати носом • • бешкетувати
байдики бити • • сміятися
тримати язик за зубами • • мовчати
шкірити зуби • • лінуватися
(додаток 3)
Виконайте обчислення та зафарбуйте малюнки відповідними кольорами. Можна провести групову роботу.
Перейти за посиланням https://goo.gl/uHAVuE
Бажаючі діти по черзі висловлюють свою думку, відповідаючи на запитання:
«Я люблю свою родину за…»
Життя дорожче всіх скарбів
Діти вітаються один з одним, кидаючи м’ячик.
Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.
Учні по черзі дістають зі скриньки аркуші із записами різних цінностей (наприклад: будинок, сім’я, мобільний телефон, життя, дружба, комп’ютер, здоров’я тощо). Вчитель прикріплює їх на дошку.
Учасники передають один одному м’яч, при цьому той, у чиїх руках м’яч, повинен продовжити фразу: «Ніхто із вас не знає, що я…». Тобто повідомити групі про себе такий факт, якого ніхто не знає.
Питання для обговорення:
- Що нового ви дізнались про учасників?
- Чи легко було вам розповідати нові факти про себе?
- Які почуття викликала дана вправа?
Добре те, що сонце світить!
Добре те, що віє вітер!
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Добре те, що в нашій річці
Синя - не брудна вода!
І мене матуся рідна
Після школи зустріча!
Добре гратися надворі!
Добре вчитися у школі!
Добре плавати в ставку!
Добре те, що я живу!
Автор. Двоє учнів на подвір’ї шкільному зустрілись.
Ось послухайте, шановні,
Що там приключилось.
Старшокласнику назустріч
Йшов молодший учень.
Той схопив його за ранець,
Давай його мучить.
Старшокласник. Швидко свій знімай портфель,
Мій носити мусиш,
А якщо не понесеш,
Стусана получиш.
Автор. Той у сльози.
Молодший учень. Відпусти! Мені треба на урок.
Автор. А не може зрушити з місця ні на крок.
Старшокласник. А іще біжи в буфет,
Та біжи скоріше.
Купиш мені пиріжок,
Купиш два – ще ліпше!
Автор. Ось така розмова між ними сталась.
Не підкажете мені,
Чим це закінчилось?
- Здавна на землі люди цінували життя – життя чесне, щире, відкрите. Тому треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Бо, як голосить наступне право «Ніхто не повинен ображати людину».
Із заліза - 7 цвяхів.
Із вапна - побілити 1 стіну в кімнаті.
Із вуглецю - 65 олівців.
Із фосфору - 1 пачку сірників, + кілька ложок солі.
1 комісія - від 1 до 2 млн. $.
2 комісія - 7 млн. $.
3 комісія - 132 млн. $.
горе –
війна –
ворог –
ненависть –
скупість –
боягуз –
сльози –
приниження –
Клас розподіляється на дві команди. Дітям роздаються прислів’я, розділені на дві частини.
Життя дане… … для добрих справ.
Життя прожити —… …не поле перейти.
Життя життю —… …різниця.
Життя вимірюється не роками,… …а працею.
Життя прожити —… …не дощову годину перестояти.
Відкрию абетку,
Де літера – «Ж».
Читаю слова:
«життя» та «живе».
Живе кошенятко,
І квітка живе…
Бабуся із нами
В будинку живе.
А поряд мій друг –
Он з м’ячем поспішає…
«Життя – нелегке», –
Дідусь нарікає.
Слова зрозумілі
На літеру «Ж»,
Та каже матуся:
«Життя – дороге».
Я їй заперечив:
«Життя не купують.
Життям на базарі
Ще не торгують».
Цілує рідненька
Мене у голівку:
«Життя – то найбільший
Дарунок, дитинко!»
Робота з розмальовками. Групова робота
(додаток 4)
(перейти за посиланням https://goo.gl/BBZZ6U )
Домашні тварини живут_ з л_диною. Вона піклуєт_ся про них: годує доглядає прибирає за ними. Першим біля людини з_явився собака й охоче взявся допомагати їй на полюва_і, захищати від хижих звірів, стерегти _итло. Він став людині вірним другом.
Діти мають право:
Вставте у текст пам’ятки слова, які з’їв Словоїд. Зачитайте відновлений текст пам’ятки.
Запам’ятайте!
І група (опрацювання права «Усі діти мають рівні права на ім’я і громадянство»)
Матеріал для роботи: перелік імен учнів класу; довідничок чоловічих та жіночих імен (можна виготовлений учителем).
ІІ група (опрацювання права «Усі діти мають рівні права на любов і турботу»)
Матеріал для роботи: тексти скоромовок.
***
Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіток. (Забезпечує; квочка піклується про своїх діток)
***
Тигренятко з тигром-татом
Тренувалися стрибати. (Забезпечує, тигр-тато навчає своє дитя).
***
Ворона проворонила вороненя. (Ворона порушила права вороненя на любов і піклування. Вона недогледіла своє вороненя – «проворонила»).
***
Бобер на березі з бобренятами бублики пік. (Забезпечує. Разом займаються спільною справою. Бобер піклується, щоб бобренята не були голодними).
ІІІ група (опрацювання права «Усі діти мають рівні права на охорону здоров'я та здорове харчування»)
Матеріал для роботи: тексти скоромовки та забавлянки.
Мавпенятко мовить: «Мамо,
Масла, моркви, маку мало.
Миска, мамочко, мілка,
Мало містить молока». (Порушені право на любов і піклування, на охорону здоров'я та здорове харчування»)
***
Сорока-ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила,
Ополоником мішала.
Діток годувала: —
Оцьому дам, оцьому дам,
І цьому дам,
А цьому не дам…
(Сорока-ворона порушила права дитини: на любов і піклування, охорону здоров'я та здорове харчування; «Усі діти є рівними у своїх правах»).
ІV група (опрацювання права «Усі діти мають рівні права на освіту і повноцінний розвиток)
Матеріал для роботи: ілюстрації
Групи презентують виконання завдань
На дошці написані два стовпчики слів. Діти мають знайти протилежні за значенням слова та з'єднати їх стрілочками.
Терпимість Байдужість
Гордість Працелюбність
Повага Любов
Скупість Злість, жорстокість
Неохайність Скромність
Чуйність Щедрість
Ненависть Неповага
Лінощі Чистота
Доброта Нетерпимість
(діти заглядають у скриньку із дзеркалом, відкривається чарівна скринька, діти посміхаються. Потім вчитель показує всім дітям)
Людина – найцінніший скарб, кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше не буде на цій Землі.
Кожна група отримує завдання: прочитати частини казок і сказати, які були порушені права дитини. При відповідях користуйтеся Конституцією України, якщо це потрібно. Вживайте в мовленні слова: « Я так думаю…», «Я переконаний…», « На мою думку…» тощо.
1. З якої казки цей лист? («Коза-дереза»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю)
1. З якої казки цей лист? («Вовк і козенята»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на життя)
1. З якої казки цей лист? («Попелюшка»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на відпочинок)
1. З якої казки цей лист? («Снігова королева»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на вільне пересування)
1. З якої казки цей лист? («Чиполіно»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на волевиявлення)
1. З якої казки цей лист? («Дванадцять місяців»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування)
1. З якої казки цей лист? («Івасик-Телесик»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування)
1. З якої казки цей лист? («Кривенька качечка»)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на особисті речі)
- Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково передам їм.
Гра «Незакінчене речення»
- Давайте з вами пограємо у гру. Я буду починати речення, а ви по черзі його закінчувати:
- Коли я прокинувся сьогодні, я …;
- Сьогодні світить сонце і я …;
- Я пишаюся тим, що …;
- Моя улюблена телевізійна програма – це …, тому що …;
- Я здорова, тому що я … .
- Дякую.
Здоров'я більш варте, як багатство
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
Заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди.
Кожен учень на повітряній кульці пише маркером позитивні слова, які асоціюються зі здоров’ям, побажання, малює радісне личко. Потім кульки з’єднуємо і стають вони однією великою кулею, символом здоров’я.
Перша дорога: «Направо підеш - багатство знайдеш, а здоров’я втратиш»
Друга дорога: «Наліво підеш - половину багатства знайдеш, а половину здоров’я втратиш»
Третя дорога: «Прямо підеш - багатства не знайдеш, проте здоров’я збережеш»
Висновок. Найкраще піти третьою дорогою, оскільки здоров’я - головне багатство людини.
- Діти, а що означає бути здоровим? Яку людину можна назвати здоровою?
(Бути здоровим - значить бути веселим, життєрадісним, з надією зустрічати новий день, відчувати себе по-справжньому щасливим)
Записування відповідей на дошці.
- Якщо це корисно - плескаємо у долоні, а якщо ні - сидимо тихо.
Було б здоров’я, все інше … (наживеться).
Як немає сили, то й світ … ( не милий ).
Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши - … ( плачемо).
Здоров’я за гроші … ( не купиш).
Хворому і мед … (гіркий).
Бережи одяг доки новий, а здоров’я - доки … (молодий).
Здоровому - завжди … ( здорово).
Вартість здоров’я знає той, хто …( його втратив).
У здоровому тілі – завжди … (здоровий дух).
- Ваше завдання: відгадати страву. Я читатиму загадку, а ви уважно слухайте.
Бурячок і капустина,
Ще й картопля – шусть у горщик.
Ну й смачний зварила … (Борщ)
Чимало цікавих традицій, пов'язаних із борщем. Традиційно селяни відзначали цією стравою родинні свята, закінчення польових і городніх робіт. Подекуди борщ є обов'язковою весільною стравою. У Карпатах на весіллі його подають після капусти. На Полтавщині жодне весілля не обходиться без капусняку (різновиду борщу). На Поділлі наступний після весілля день відомий, як «розхідний борщ» — перед тим, як розійтися по домівках, гості частуються борщем.
У окропі поварила.
Потім дружно ласували,
Ще й сметанки додавали. (Вареники)
Вареники –це друга страва після борщу, по якому визначають українську кухню. Слово вареники походить від дієслова «варити». У давнину ця страва наділялася певними магічними властивостями. Оскільки вареник за формою нагадує Місяць, йому в народі приписували відповідні функції Місяця – сприяти добробуту і зміцненню здоров’я людини. У меню українського селянина вареники траплялися не часто, вони були окрасою недільного і святкового столу. Їх подавали також на весіллях, хрестинах, поминках, на гостинах, присвячених храмовим святам, варили на толоку й обжинки.
До речі, біле сало містить багато вітамінів і корисних речовин, які зміцнюють захисні сили організму.
У куті кожна складова має своє значення: мак – це зорі на небі, молодість; пшениця – це життя; мед – здоров’я; горіхи – багатство; ізюм – життя та любов, Боже провидіння.
Що притихли, не чекали?
Чи нас просто не впізнали?
Я – великий Повелитель
Злющий вірус і мучитель.
А це мої друзі – нероби,
Шкідливі бактерії і мікроби.
Ми – мікроби – гарні і веселі
Ми прийшли до вашої оселі,
Ми – мікроби – дуже любим бруд,
Може ми оселимося тут?
Бактерія: Ми – активні, всюдисущі,
Ми не осторонь, ми в гущі,
Ми – бацили, Ми – мікроби,
Ми несемо всі хвороби
Мікроб: Не мийте ваші ручки
Не мийте ваші ніжки,
Не чистіть ваші зубки.
І буде все гаразд
Бактерія: І довго ви хворітимете
Лежатимете в ліжечку,
До школи не ходитимете,
І буде все гаразд!
Мікроб: Послухайте бактерій
Послухайте всіх нас,
Товаришуйте з нами –
І буде все гаразд!
Ми зникнемо лише тоді, коли ви пригадаєте правила, яких ми дуже боїмося.
1. Перед їжею завжди треба мити руки.
2. Якщо їжа впала на підлогу, то її не можна їсти, бо вона забруднена.
3. Не можна споживати їжу, коли вийшов її термін, бо можна отруїтися.
4. Овочі та фрукти перед вживанням треба мити.
5. Не можна вживати незнайому їжу.
Нам тут нічого робити.
Прощавайте!
Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи нам робити.
Із –за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки
Назад – вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби…
А тепер мерщій до справ,
Кожен вченим з нас щоб став
Прошу я усіх сідати,
Будем далі працювати.
Щоб було усе в порядку,
Вранці робимо ...(зарядку).
Свою ти силу покажи,
З водою кожен день ... (дружи ).
Потрібні організмові продукти,
Дуже корисні овочі та ... (фрукти).
- Послухайте, будь ласка розповідь про хлопчика. Якщо ви вважаєте, що він усе робив правильно, сидіть за партою, а якщо ви з ним не погоджуєтеся – встаньте.
Одного сонячного дня у хлопчика Андрійка був прекрасний настрій. І, прийшовши зі школи до дому, він вирішив пообідати. З’їв кашу з цукром, солодку смачненьку булочку, шматок торту, шоколадку і запив це солоденьким чаєм…
- Дітки, поясніть свій вибір. Чому дехто з вас змінив свою думку?
- Як ви думаєте, що ж сталося з хлопчиком Андрійком? Так, звичайно він захворів. У нього боліли зубки, живіт, не було сил і зовсім погіршився настрій.
- Що б ви йому порадили?
- Хто з вас, діти, правильно харчується? Поясніть свою відповідь.
(Виходять діти, на головах у них шапочки з назвами вітамінів А, В, С, D).
- Добрий день! Впізнали нас?
Ми – вітаміни, дуже корисні для людини.
Вітамін A - бета-каротин
Вітаміни B1, B2, B3, B6
Вітамін B9
Вітамін С
Вітамін D
Вітамін Е
Вітамін H
Вітамін K
Вітамін P
Хто дружить із нами буде –
Всі незгоди геть забуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
Я – великий і бокастий,
Жовтогрудий і смугастий.
Я чудовий дар осінній,
З гарним та смачним насінням.
Хто їсть кашу цю чудову,
Буде сильним і здоровим. (Гарбуз)
Кожен знає, ця дівиця
На городі – мов цариця.
Коси довгі, кучеряві,
Та ще й платтячко яскраве.
Я смачна і вітамінна,
І не гірше апельсина.
Той, хто мене поважає,
До ста років доживає. (Морква)
Ой, розхвалилася, дивіться!
Ти не схожа на царицю!
Я від тебе красивіший:
Червоніший і товстіший.
Український борщ чудовий
По усіх краях відомий.
У борщі я головний,
Борщ без мене не смачний! (Буряк)
Я – солодка, соковита,
Покуштуй – не схочеш пити.
А як їстимеш саму,
Всі хвороби прожену! (Диня)
Я – смачний, кругленький,
Маю щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять. (Помідор)
А на мене нарікають,
Що до сліз я допікаю.
Вибачте, та я не винна,
Бо я лікарська рослина.
Соком з медом почастую
І здоров’я подарую. (Цибуля)
А я хлопчик білозубий.
Ви мене не бійтесь, люди.
Хоч гіркий я – та корисний.
Всім мене потрібно їсти.
Хто мій зуб з’їдає сміло –
Здоровим буде неодмінно. (Часник)
А зелені сини й дочки
Всі вживають залюбки.
Нас шанують недаремно:
Дух наш свіжий і приємний,
На канапці, і в салаті,
Ми і в будень, і на святі. (Огірки)
Мене полюбляє кожна сім’я.
Щоб спокійно зимувати.
Садять всі мене багато.
Люблять вранці й на обід,
Так і кажуть: другий хліб. (Картопля)
Від того, чи вміє людина будувати свої стосунки з іншими, залежить її здоров’я та здоров’я оточуючих людей. Якщо стосунки ґрунтуються на повазі, довірі, щирості, взаєморозумінні, тобто є дружніми, то це позитивно впливає на здоров’я. Якщо, спілкуючись, люди ображають один одного, псують настрій, сваряться, конфліктують, то це шкодить здоров’ю.
Якщо ви з кимось посварилися, подумайте, чому так сталося. Намагайтеся не ображатися через дрібниці, умійте прощати своїм друзям. Якщо ви винні - підійдіть до товариша, попросіть вибачення.
- Завжди пам’ятайте, що поводитися треба так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ...(помирити).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти.. (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
Завдання 1
Учитель роздає 2 парам картки, на яких записано риси характеру. Учні повинні викреслити ті риси характеру, що не сприяють дружнім стосункам.
Картка 1. Щирість, доброта, заздрість, відповідальність, хвалькуватість, уважність, жадібність.
Картка 2. Чуйність, заздрість, чесність, байдужість, уважність, хитрість, злість.
Завдання 2
Учитель роздає 2 парам частини прислів’їв. Вони повинні їх «зібрати» і пояснити значення. Кожне слово записано на окремій картці.
Дерево корінням, а міцне друзями. людина –
(Дерево міцне корінням, а людина - друзями)
Людина коріння. Що без друзів, без дерево
(Людина без друзів, що дерево без коріння)
Щасливо де жити, дружити. вміють там
(Щасливо там жити, де вміють дружити)
Нових а наживай, друзів Не старих забувай.
(Нових друзів наживай, а старих не забувай)
У нас можна У нас не можна
вітатися штовхатися
звертатися на ім`я лаятися
усміхатися один одному ображатися
допомагати брати чужі речі
казати лише правду обманювати
Набір карток із малюнками кисломолочних продуктів, ковбаси, консервів, напоїв, солодощів тощо. У ході діалогу гравці вибирають свіжі й якісні продукти, знаходять і перевіряють термін придатності продуктів.
Клас об’єднується в групи. Кожна отримує завдання.
Група 1 — написати перелік продуктів, які можуть нашкодити організму через надмірний вміст хімічних речовин, барвників, ароматизаторів.
Група 2 — намалювати харчові продукти, які при порушенні умов зберігання можуть викликати харчові отруєння.
Група 3 — скласти поради щодо того, як убезпечити себе від отруєння харчовими продуктами.
Презентація групами своїх робіт
- Я знаю, що всі ви любите подорожувати, відпочивати у лісі, на березі річки чи просто за містом. Плануючи відпочинок, ви берете з собою продукти, солодку воду, солодощі. Навчитись убезпечити себе від неприємностей після прогулянки допоможе вам уявна подорож у місто «Нехворійко».
- З’єднайте частинки прислів’їв. Запишіть їх.
Здоров'я — за гроші.
Найбільше багатство — всьому голова.
Здоров'я не купиш який він багатий.
Як про здоров’я дбаєш, втративши — плачемо.
Здоров'я маємо — не дбаємо, так і маєш.
Здоровий не знає, здоров'я.
Об’єднання дітей у три групи: «Працьовиті», «Активні», «Консультанти».
Завдання для груп:
Групи презентують свою роботу
Об’єднання дітей у три групи: «Туристи», «Школярі», «Дітвора».
Завдання для груп:
Групи презентують свою роботу
«Туристи» прикріплюють квіточки на плакат із зображенням лісу;
«Школярі» - дзвіночки на плакат із зображенням школи;
«Дітвора» - м’ячики на плакаті із зображенням двору.
Бабуся Андрія живе в селі. Вона вміє готувати дуже смачні страви, дотримуючись правил гігієни. Одного разу до неї приїхав Андрій. Одразу з дороги, не помивши руки, сів за стіл. Через декілька днів Андрій захворів дизентерією. Він ще не одужав і пішов до школи. Через деякий час його двоє друзів теж захворіли.
- Чому так сталося?
- Закінчіть речення: «Інфекційними хворобами можна заразитися …»
- Що служить причиною хвороби?
- Що таке мікроби?
Мікроби (мікроорганізми) – дрібні, частіше одноклітинні тварини або рослинні організми. Мікроорганізми бувають шкідливі і корисні.
До корисних ми відносимо:
- ґрунтові бактерії, які підвищують родючість ґрунту;
- бактерії для виробництва ліків;
- молочнокислі бактерії, які використовуються для одержання кефіру, сиру, ряжанки;
- речовини, одержані з бактерій, які використовують для виготовлення синтетичних миючих засобів.
Але існують і шкідливі мікроорганізми. Вони викликають захворювання. Це хвороботворні бактерії і віруси. Потрапляючи в організм, частіше через органи травлення і дихання, вони швидко розмножуються і виділяють отруту, що вбиває живі клітини. Так виникають інфекційні хвороби.
Інфекційними називають хвороби, викликані шкідливими хвороботворними мікробами і вірусами, що їх не побачиш без мікроскопа.
Коли вони потрапляють в організм, людина хворіє: у неї підвищується температура, болить голова, живіт, може початися кашель, нудота, блювота. Деякі мікроби постійно живуть у нас в організмі. Мікроби, що живуть у роті, дуже люблять солодке і не люблять зубної пасти.
Діти, працюючи в парах, на аркушах паперу малюють корисні і шкідливі звички такими, якими вони їх уявляють.
Презентація малюнків
Діти об’єднуються в чотири групи: «Гігієна», «Вітаміни», «Пігулки», «Гімнастика».
Кожна група на аркушах записує правила боротьби з грипом і кладе у «Кошик здоров'я»
- Відгадайте загадки. Що об'єднує всі ці назви?
А для хворої дитини кращі ліки — чай з... (малини).
в чай добавлю для смаку.
Запашистий та кисленький,
наче сонечко жовтенький. (Лимон)
восени осипається, зимою відсипається;
а квітки — на медок.
Лікує від грипу, кашлю і хрипу. (Липа)
всіх мікробів убиває.
Овоч цей корисний дуже,
та від нього сліз калюжа. (Цибуля)
у зеленому віночку
у червоному намисті
дівчинонька чепуриться. (Калина)
має пазурі дряпучі.
Хто по квіти потовпиться,
за того він ухопиться.
Як дряпоне:
- «Ані руш!».
Угадайте, що за кущ? (Шипшина)
що лиш зуби та борода? (Часник)
Хто йде — той поклониться. (Суниця)
Якщо хочеш бути здоровим, Роби так… (руки вгору)
Якщо хочеш бути здоровим, Роби так… (руки вниз)
Якщо хочеш бути здоровим, Посміхнись і будь бадьорим.
Якщо хочеш бути здоровим, Роби так… (повороти вправо, вліво)
Якщо хочеш бути здоровим, Дихай так… (вдихають носом, видихають ротом)
Якщо хочеш бути , Роби так… (крокують на місці)
І будь здоровим!
Діти об’єднуються в групи «Літо», «Зима».
Завдання для груп
Група «Літо» - намалювати сюжет зимового загартування
Група «Зима» - намалювати сюжет літнього загартування
Групи презентують свої малюнки
В Австралії піднявся вітер. (вчитель тре долоні)
Починає крапати дощ. (клацання пальцями)
Дощ посилюється. (почергове плескання долонями)
Починається справжня злива. (плескання по стегнах)
А ось град – справжня буря. (тупіт ногами)
Але що це ? Буря стихає? (плескання по стегнах)
Дощ стихає. (плескання в долоні)
Рідкі краплі падають на землю. (клацання пальцями)
Тихий шелест вітру. (потирання долонь)
Сонце! (руки догори)
Квіточку роса умила, а тебе умиє … ( мило)
І дивись, не барись, в школу швидко, швидко … ( мчись)
Але, й тут не поспішай, подивись спочатку,
Чи нічого не забув, чи в портфелі все в …( порядку)
Не носи в кишені жуйки, крейду, яблука і булки,
Кнопки, цвяхи, сірники, а носи …( носовички)
В школі, в класі не брудни, сміття бачиш …( підніми)
Будь охайним завжди сам, уникай дірок і …( плям)
Щоб тобою всі пишались,
Перехожі оглядались.
Так роби, щоб люди звикли
Ти в усьому завжди…( приклад)
Окремі учні обирають свій улюблений колір, а вчитель називає психологічну характеристику( позитивні риси характеру) цих дітей.
- Давайте подивимося, що ж розповість нам колір про ваш характер.
Завдання для І групи
Наприклад: щедрість - скупість
Милосердя лінощі
Працьовитість байдужість
Турботливість жорстокість
Пильність злість
Доброта недбалість
Відповідальність неуважність
Завдання для ІІ групи
Пунктуальний, старанний, недбалий, допитливий, вихований, акуратний, галасливий, неуважний, лінивий, пильний, товариський, сумлінний.
Життєва задача для ІІІ групи
Василько почав робити уроки. Подзвонив друг і запропонував пограти у футбол. Василько вирішив, що трішки пограє, а уроки виконає пізніше. Додому він повернувся пізно, хоча уроки виконав, але не виспався.
Завдання для ІV групи
( Червоної Шапочки та Сірого Вовка)
(перейти за посиланням https://goo.gl/LxhzWM)
У здоровому тілі – то й світ не милий.
Як немає сили, здоровий дух.
Здоров’я - який він багатий.
Здоровий не знає, найбільше багатство.
Де дружні щасливі батьки.
Здорові діти - там і сильні.
Ходи більше проживеш довше.
Здоров’я – всьому голова.
- Доповніть правила здорового способу життя.
Треба завжди дотримуватись правил особистої …(гігієни)
Треба мити руки перед …(уживанням їжі)
Треба постійно займатися … (спортом)
Треба проводити багато часу на свіжому … (повітрі)
Треба дотримуватись розпорядку …(дня)
Джерела
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Картка 1
Щирість, доброта, заздрість, відповідальність, хвалькуватість, уважність, жадібність. |
Картка 2
Чуйність, заздрість, чесність, байдужість, уважність, хитрість, злість. |
Додаток 6