Національно-патріотичне виховання, яке є визначальним у формуванні духовних цінностей молоді, сьогодні актуальне як ніколи, ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні. Адже саме духовність і високий рівень свідомості є основою майбутнього політичного, економічного та культурного розвитку нашої держави.
Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації, до кожної людини.
Національно-патріотичне виховання на уроках
математики
На уроках математики національно-патріотичне виховання відбувається опосередковано, через умову математичної задачі відповідно до вікових особливостей учнів.
У 5-6 класах ми надаємо пріоритет вихованню в учнів любові до України, її природи, рідного дому, школи, рідної мови, шляхом складання самими учнями (або за допомогою вчителя) і розв'язування задач, в яких мова йде про їх рідний край. Це задачі, що містять історичні дані, відомості про тваринний та рослинний світ регіону, в якому проживають школярі.
Для учнів 5-6 класів на початку кожного уроку математики доречним є усний рахунок. За допомогою смартфонів діти сканують QR-код, виконують усні обчислення і в разі правильних відповідей на екранах з’являються символи нашої України
Так із текстових задач учні дізнаються, що найглибше озеро України – Світязь,
Дніпро – третя по довжині річка Европи, найбільше природнє озеро в Україні – Ялпуг,
Говерла –найбільша вершина Українських Карпат и найвища точка України, Синевир – національный парк в Українских Карпатах… Багато задач на обчислення відстані між містами України
Приклади задач:
1) Світязь – найглибше озеро України. Його середня глубина рівна 7,2 м, що складає 360% середньої глубини озера Кагул. Знайди середню глубину озера Кагул.
2)Довжина рік України: Дніпро – 2,285 тис.км, Дністер – 1,362 тис.км, Південний Буг – 0,857 тис.км. , Десна – 1,126 тис.км. Округліть числа
до :1) десятих; 2) сотих.
3) Найвищою точкою нашої країни є гора Говерла. Її висота 2061 м. А найнижчою точкою України є Куяльницький лиман, його глибина -5 м. Знайти різницю (у км) між найвищою і найнижчою точками України.
4)Найнижчою точкою України є Куяльницький лиман, його глибина -5 м. А найбільша глибина Чорного моря – 2245м. Знайти різницю (у км) між найнижчою точкою України і найбільшою глибиною Чорного моря.
Національно-патріотичне виховання через цикл задач у 6 класі за темою «Пропорція»
Завдання 1. Довжина прапора 1,8м, знайти ширину його синьої частини(Відповідь: становить 0,6 метри).
Завдання 2. До свята Дня Незалежності треба пошити 250 прапорів, шириною 1,6м. Скільки м2 тканини кожного кольору потрібно придбати?(Відповідь: по 480м2)
Завдання 3 (ПРАКТИЧНЕ): Кожна група отримує синій і жовтий аркуші паперу різного розміру відповідно. Потрібно виготовити прапор, зберігаючи пропорцію.
Найсмачніша національна страва України
Щоб зварити борщ, на кожні 100 г м’яса треба взяти 60 г буряків. Скільки буряків потрібно взяти на 600 г м’яса?
Національно-патріотичне виховання через цикл задач у 7 класі за темою «Ознаки рівності трикутників»
Знайти на місцевості міста Покровська Донецької області відстань між будівлею Донецького національного технічного університету (ДонНТУ) та будівлею центральної бібліотеки ім. Т. Г. Шевченка, між якими знаходиться будинок № 23 А по вулиці Європейській, який заважає виміряти цю відстань.
Ознаки рівності трикутників допомогли знайти відстань між будівлею ДонНТУ і міською бібліотекою ім. Шевченка
Задача
Знайти на місцевості міста Покровська Донецької області відстань між будівлею Донецького національного технічного університету (ДонНТУ) та будівлею центральної бібліотеки ім. Т. Г. Шевченка, між якими знаходиться будинок № 23 А по вулиці Європейській, який заважає виміряти цю відстань.
Алгоритм розв’язання проблеми:
1. Позначимо на рисунку будівлю ДонНТУ точкою А, а будівлю центральної бібліотеки ім. Т. Г. Шевченка – точкою В.
2.Будівля міської поліклініки, позначена на рисунку точкою К, із якої можна пройти і до будівлі ДонНТУ (точки А), і до центральної бібліотеки ім. Т. Г. Шевченка (точки В), і із якої помітні ці будівлі (точки А і В).
3. Відзначити віхами відстань між ДонНТУ і поліклінікою АК та відстань між бібліотекою і поліклінікою КВ.
4. Продовжити за точку К і виміряти відрізок АК=МК та NК=МК, де через точки М і N позначили будинки № 142 і № 144 відповідно по вулиці маршала Москаленка.
5. Довести, що відстань між будівлями ДонНТУ і центральною міською бібліотекою дорівнює відстані між будинками № 142 і № 144 по вулиці маршала Москаленка, тобто АВ=MN.
Доведення
Перший спосіб:
За першою ознакою рівності трикутників.
Другий спосіб
Побудова трикутника, що дорівнює данному. За двома сторонами і кутом між ними.
У 9 класі в курсі геометрії можливо розширити знання учнів про культуру українського народу за допомогою різних українських орнаментів (вишиванок) в процесі вивчення геометричних перетворень. Бажано звернути увагу учнів на те, що багато орнаментів лише на перший погляд видаються симетричними або утвореними шляхом паралельного перенесення. Насправді ж створення орнаментів людиною є процесом творчим, не завжди підпорядкованим математичним законам
Сорочка складається з 6 чотирикутників різної величини, і якщо виміряти їхнє співвідношення, то в ідеалі ми отримали б золоту пропорцію
Національно-патріотичне виховання на уроках математики в старшій школі
Задача . Шосе з Карлівки до Покровська проходить через річку. Міст має форму параболи у=ах2. Яким потрібно зробити нахил насипу до мосту, щоб перехід с мосту на насип був плавним? Довжина моста l=20 м, стріла провисання f=0,5м.
Найбільш ранні кургани на Донеччині відносяться до рубежу IV-III тис. до н.е. Особливо значними і важливими були дослідження донецьких курганів, проведені відомим російським археологом професором В.А. Городцовим. На підставі матеріалу, видобутого ним під час розкопок в басейні Сіверського Дінця, було доведено існування бронзового століття в Східній Європі. Це відбулося приблизно limх→25х3-6х2+5х-2 4х2+6х-8. Знайдіть наближено кількість століть, коли це сталось.
З розділу підручників «Дізнайся більше» учні дізнаються про українських вчених та їх внесок у розвиток математики.