Валентина Вижга,
вчитель зарубіжної літератури філії ЗСО І-ІІ ст. с. Писарівка ОНЗ ЗЗСО І-ІІІ ст. с. Клембівка Ямпільської міської ради Вінницької області
Використання «хмар слів» на уроках зарубіжної літератури в
9 класі з теми «Реалізм»
«Хмара слів» - це один із способів візуалізації текстової інформації, який успішно можна використати в навчальній роботі (англ. tagcloud, wordcloud, wordle). Це цікавий інструмент для створення асоціативного ряду зі слів у рамках будь-якої теми. Із будь-якого тексту можна зробити хмару слів. Її можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних веб-сервісів: ImageChef (http://www.imagechef.com), (https://www.wordclouds.com/), Word Art (https://wordart.com/), та інші. В своїй роботі я використовую останній сервіс, на мою думку, найзручніший і найпростіший.
Існують різні способи використання хмар слів в освітньому процесі, які підкажуть професійний досвід і творча уява. Наприклад:
-для представлення інформації про письменника чи персонажа твору;
Застосування хмар слів на уроках має вагомий дидактичний потенціал. Зазначений метод здатний забезпечити не лише ефективне навчання, а й підвищити пізнавальну активність, зацікавленість, полегшити подальшу професійну діяльність в сучасному інформаційному просторі.
Приклади хмар слів у 9 класі до теми «Реалізм».
З. Біографія О. де Бальзака
5. Прочитати цитату О. де Бальзака, розкрити зміст.
6. Особливості композиції повісті «Гобсек».
7. Характеристика образу Гобсека
8. Особливості комедії М. Гоголя «Ревізор»
9. Прочитати епіграф до комедії М. Гоголя «Ревізор», розкрити зміст.
10. Назвати персонажі комедії М. Гоголя «Ревізор».
11. Використавши слова із хмарки, схарактеризувати Акакія Акакійовича Башмачкіна.
12. Назвати дійові особи драми Г. Ібсена «Нора».
13. Назвати тему уроку (Тема: Про наше майбутнє без книг і любові до читання (оповідання М. Гелпріна «Свіча горіла…»).
14. Тема уроку? (Краще мати в грудях шматочок людського серця замість холодного каміння) («Діти підземелля» В. Короленка).
15. Прочитати епіграф до уроку та висловити своє розуміння думки. («Собаче серце» М. Булгакова). («Побачити і зрозуміти автора твору – означає побачити і зрозуміти іншу, чужу свідомість та її світ»).
16. Висновок, до якого підводить читачів Е. Сігел у творі «Історія кохання». Висловити свою думку.
17. Використавши прийом «Кола Вена», скласти порівняльну характеристику Олівера і Дженні (Е. Сігел «Історія кохання»).
18. Продовжити речення: «Роман – це…»
19. Прочитати цитату з твору Е. Сігела «Історія кохання». Висловити власне судження.
20. Назвати основні принципи «нової драми».
21. Прочитати питання, дати на нього відповідь (до п'єси «Б. Шоу «Пігмаліон»)