ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА
НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
(Умнікова О.П., спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії)
Світова література –це література великих людей, величних образів і загальнолюдських проблем. На першому плані тут вічні теми, що бентежать душу, збуджують думку, змушують особистість зазирнути у себе. Учні починають замислюватись над своїм місцем у суспільстві, над вибором життєвого шляху, і література може стати добрим порадником для них. Саме література має той великий потенціал, що може допомогти у формуванні юної людини, в її самовизначенні.
Учитель – словесник, можливо, єдиний з усіх учителів-предметників, який має справу з вихованням учні як гармонійної особистості. Від великих духовних проблем у літературі – до величі душі! Слід пам’ятати, що розвиток літератури – не суха схема, не нудні визначення, а різномаїття яскравих і цікавих явищ. Отже, вчитель повинен подати учням усе різнобарв’я літературного процесу, де, на персидському килимі, кожна деталь сплітається з іншою, складаючи неповторний візерунок.
Учитель не передає школярам готових знань, а створює умови для розвитку, допомагає їм самореалізуватися, вибираючи завдання різного рівня складності. Інноваційним є підхід до методично-організаційного забезпечення уроку. Враховуючи вікові та індивідуально-психологічні особливості учнів, учитель поетапно переводить від репродуктивних до реконструктивних і творчих завдань, що забезпечує формування загально інтелектуальних умінь та основних предметних компетентностей кожного учня.
У середніх класах учні аналізують літературний твір в окремих аспектах: визначають тему, ідею твору, його проблематику, елементи сюжету та композиції, роблять спроби характеризувати образ, визначати деякі особливості поетики. Починаючи з дев’ятого класу учні поступово наближаються до цілісного літературознавчого аналізу.
При вивченні зарубіжної літератури використовуються різноманітні інтерактивні види та форми роботи, особливу увагу я приділяю дослідницькій роботі. Цей вид роботи потребує особливо уважного відношення як до кожного слова так і до естетичної виразності твору в цілому.
Приклади дослідницьких завдань
на уроках зарубіжної літератури у 6 класі:
Приклади дослідницьких завдань
на уроках зарубіжної літератури у 9 класі:
Конспект уроку зарубіжної літератури.
Тема: Переможець чи переможений? (Образ Гамлета. Проблема морального вибору і вчинку)
Мета та завдання уроку:
Тип уроку: урок-дослідження.
Хід уроку:
Гул затих. Я вышел на подмостки.
Прислонясь к дверному косяку,
Я ловлю в далеком отголоске,
Что случится на моем веку.
На меня наставлен сумрак ночи
Тысячью биноклей на оси.
Если только можно, Авва Отче,
Чашу эту мимо пронеси.
Я люблю твой замысел упрямый
И играть согласен эту роль.
Но сейчас идет другая драма,
И на этот раз меня уволь.
Но продуман распорядок действий,
И неотвратим конец пути.
Я один, все тонет в фарисействе.
Жизнь прожить — не поле перейти.
Епіграф: «Герої, створені Шекспіром, не якоїсь пристрасті, якогось пороку, а істоти живі, сповнені багатьох пристрастей, багатьох пороків» О.С.Пушкін.
Прослуховувати монолог:
Українською мовою
Посилання https://www.youtube.com/watch?v=wwtLk7BG2ho
Російською мовою ( у ролі Гамлета Інокентій Смоктуновський)
Посилання https://www.youtube.com/watch?v=1CmVVcHxrdo
Читання монологу
І от питання — бути чи не бути.
У чому більше гідності: скоритись
Ударам долі і лягти під стріли,
Чи опором зустріти чорні хвилі
Нещасть — і тим спинити їх? Заснути,
Померти – і нічого, лиш зазнати,
Як сон позбавить болю, нервів, тіла,
А з ними і страждань. Така розв’язка
Цілком годиться. Так, заснути, спати –
І що, і сни дивитися? Проблема
Одна: які нам сни присняться, мертвим,
Коли земні марноти відшумлять?
І тут сидить вагання: ще хоч трохи
Побути, вік добути свій, а звідси –
Примноження нещасть. Якби не це,
То хто із нас терпів би ці знущання:
Ці утиски верхів, апломб нікчем,
Зневажене кохання, беззаконня,
Нахабство влади, напади на честь,
Якими послуговується підлість,
Хто став би це терпіти, адже можна
Звичайним лезом зупинити хід
Усіх страждань? І хто тягнув би далі
Життєву лямку і стікав би потом,
Якби не страх – а що там, після смерті,
У тій країні з інших географій,
Що з неї не прийдуть мандрівники?
І страх нам каже витерпіти муки
Тутешні, добре знані, й не шукати
Незнаних, потойбічних. Винен розум –
Це він блідими робить нас і барви
Поривів наших, а відважні плани
По роздумах воліємо відкласти
І зовсім поховати. Хтось тут є?
Офелія! За мене помолися,
Прекрасна німфо, грішного згадай.
Переклад Юрія Андруховича
Складіть характеристику образу Гамлета за схемою:
Гамлет на початку твору |
|
Інтереси та прагнення Гамлета |
|
Риси характеру |
|
Гамлет після зустрічі з привидом |
|
Вагання |
|
А закінчимо ми нашу розмову про Гамлета віршем Н.Косенко, який є своєрідним зверненням до людей ХХІ сторіччя.
У цьому світі, де багато ідей,
Де безліч думок і поглядів,
Єдине спільне для всіх людей,
Для всіх інтелектів, світоглядів,
Для всіх жебраків і нещасних поетів
У закутках душ — до запитання,
Усіх школярів, мудреців та естетів
Єдине мучить вагання:
Хто я в цьому світі? Іде моя путь?
(для Гамлета час не існує)
У чому найвища покликання суть
І долю для чого марнуєм ?
Шукаєм себе — так не знайдем в словах
За межами суджень, тлумачень.
На гонах життя виміряєм свій шлях —
І наслідків сліпо не бачим.
Новітні терези вихитує зло —
То істини бік підлітає.
Куди нас по течії вже занесло ?
Чи бути, чи ні — ми не знаєм.
Отруєне небо, природа в лахмітті,
Чорнобильські сірі світання.
Чи варто нам бути? XXI століття
По-своєму ставить питання.
Годинник на вічність — назад не вернутись.
Помилкам утрачено вимір.
Дай Боже, щоб діти змогли наші бути,
Щоб ми не украли в них вибір.