ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Про матеріал
При вивченні зарубіжної літератури використовуються різноманітні інтерактивні види та форми роботи, особливу увагу я приділяю дослідницькій роботі. Робота містить приклади дослідницьких завдань на уроках зарубіжної літератури для 6 та 9 класів. Конспект уроку.
Перегляд файлу

ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА

НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

(Умнікова О.П., спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії)

Світова література –це література великих людей, величних образів і загальнолюдських проблем. На першому плані тут вічні теми, що бентежать душу, збуджують думку, змушують особистість зазирнути у себе. Учні починають замислюватись над своїм місцем у суспільстві, над вибором життєвого шляху, і література може стати добрим порадником для них. Саме література має той великий потенціал, що може допомогти у формуванні юної людини, в її самовизначенні.

Учитель – словесник, можливо, єдиний з усіх учителів-предметників, який має справу з вихованням учні як гармонійної особистості. Від великих духовних проблем у літературі – до величі душі! Слід пам’ятати, що розвиток літератури – не суха схема, не нудні визначення, а різномаїття яскравих і цікавих явищ. Отже, вчитель повинен подати учням усе різнобарв’я літературного процесу, де, на персидському килимі, кожна деталь сплітається з іншою, складаючи неповторний візерунок.

Учитель не передає школярам готових знань, а створює умови для розвитку, допомагає їм самореалізуватися, вибираючи завдання різного рівня складності. Інноваційним є підхід до методично-організаційного забезпечення уроку. Враховуючи вікові та індивідуально-психологічні особливості учнів, учитель поетапно переводить від репродуктивних до реконструктивних і творчих завдань, що забезпечує формування загально інтелектуальних умінь та основних предметних компетентностей кожного учня.

У середніх класах учні аналізують літературний твір в окремих аспектах: визначають тему, ідею твору, його проблематику, елементи сюжету та композиції, роблять спроби характеризувати образ, визначати деякі особливості поетики. Починаючи з дев’ятого класу  учні поступово наближаються до цілісного літературознавчого аналізу.

При вивченні зарубіжної літератури використовуються різноманітні інтерактивні види та форми роботи, особливу увагу я приділяю дослідницькій роботі. Цей вид роботи потребує особливо уважного відношення як до кожного слова так і до естетичної виразності твору в цілому.

Приклади дослідницьких завдань

на уроках зарубіжної літератури у 6 класі:

  • робота над крилатими виразами, такими як: «ахілесова п’ята», «яблуко розбрату», «троянський кінь» тощо;
  • підготувати легенди про Езопа;
  • зв’язок Крилова з Україною;
  • порівняти байки «Вовк і ягня» Езопа, Федра, Бабрія, Глібова, Крилова;
  • випишіть вислови з байок Крилова, що стали крилатими, тобто афоризмами;
  • поясніть причини деградації Скруджа;
  • гуманістичний пафос повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»;
  • що допомогло Робінзону Крузо вижити на безлюдному острові;
  • як науки та знання допомогли героям Ж.Верна;
  • доведіть, що роман «П’ятнадцятирічний капітан» належить до пригодницької літератури;
  • знайдіть у тексті оповідання Д.Лондона «Любов до життя» роздуми про життя;
  • назвіть спільні риси вдачі Діка Сенда та Джима Гокінса;
  • порівняйте твори Рей Бредбері «Усмішка» та Леонардо до Вінчі «Мона Ліза»;
  • які вислови з притчі Екзюпері «Маленький принц» ви запам’ятали, які життєві цінності вони несуть.

 

 

Приклади дослідницьких завдань

на уроках зарубіжної літератури у 9 класі:

  • образ Христа у світовому мистецтві;
  • біблійні мотиви у творчості Т.Шевченка;
  • «гомерівське питання»;
  • середньовічні традиції та ідеї Відродження у «Божественній комедії»;
  • мистецтво Відродження;
  • новаторство Шекспіра у драматургії;
  • розкрити прихований зміст висловлювань «божевільного» Гамлета;
  • роздуми Гамлета про людину;
  • художні відкриття Мольєра;
  • багатозначний сміх Мольєра;
  • філософський характери лірики Гете;
  • порівняти образи автора і Уайльд Гарольда;
  • біблійні мотиви у романі Гюго;
  • Євгеній Онєнін і Уайльд Гарольд;
  • роздуми над фіналом роману «Євненій Онєгін»;
  • байронічні мотиви у ліриці Лермонтова;
  • романтичні мотиви в романі Лермонтова.


Конспект уроку зарубіжної літератури.

Тема: Переможець чи переможений? (Образ Гамлета. Проблема морального вибору і вчинку)

Мета та завдання уроку:

  • проаналізувати сюжет трагедії в єдності змісту та форми;
  • простежити еволюцію головного героя, визначити засоби розкриття його характеру;
  • ввести поняття «монолог»;
  • розкрити характерні особливості та функції монологів Гамлета;
  • розвивати навички самостійної роботи з текстом, аналізу літературного образу, вміння висловлювати власну думку про прочитане;
  • формувати світогляд учнів, моральні та громадські позиції.

Тип уроку: урок-дослідження.

Хід уроку:

  1. Вступне слово вчителя: кохання, дружба, шлюб, стосунки дітей та батьків, війна і заколот усередині країни, сенс життя, духовна велич і ницість – таке коло тем порушених у п’єсі Шекспіра. Проте, вона має один драматичний стрижень – це доля принца Гамлета. Створено трагедію у 1601 році. А через два століття великий Гете побачив у Гамлеті не месника, а мислителя.  За його словами, Гамлет – шляхетна людина, але не здатна виконати покладені на неї завдання та обов’язки. Так народився новий Гамлет – меланхолійний та бездіяльний. Згодом розуміння великої трагедії поглиблювалося. Стало зрозумілим, що головне тут не у зовнішніх подіях, а у свідомості героя. У його душі розгортаються драми не менш болісні і страшні, ніж ті, що відбуваються з різними дійовими особами п’єси. Ця точка зору знайшла своє відображення у вірші Б. Пастернака «Мій Гамлет». (прослуховування вірша, посилання на відео, читає Вініамін Смехов https://www.youtube.com/watch?v=TfPb26lmZlA )

Гул затих. Я вышел на подмостки.
Прислонясь к дверному косяку,
Я ловлю в далеком отголоске,
Что случится на моем веку.

На меня наставлен сумрак ночи
Тысячью биноклей на оси.
Если только можно, Авва Отче,
Чашу эту мимо пронеси.

Я люблю твой замысел упрямый
И играть согласен эту роль.
Но сейчас идет другая драма,
И на этот раз меня уволь.

Но продуман распорядок действий,
И неотвратим конец пути.
Я один, все тонет в фарисействе.
Жизнь прожить — не поле перейти.

  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Епіграф: «Герої, створені Шекспіром, не якоїсь пристрасті, якогось пороку, а істоти живі, сповнені багатьох пристрастей, багатьох пороків» О.С.Пушкін.

  1. Бліц-опитування.
    • Як ви гадаєте, чому п’єсу вивчають і сьогодні?
    • Ви бачили людей лише з позитивними або з негативними рисами?
    • Чи завжди ви чинили так, як хотіли б ваші друзі, вчителі, батьки?
    • Як би ви хотіли, щоб до вас поставились оточуючі в такій ситуації?
  2. Найголовніше для людини – розуміння. А Гамлета не зрозуміли ані матір, ані друзі, ані кохана, ані суспільство. Як зрозуміли його ви?
  3. Асоціативна вправа: уявіть, що перед вами мольберт, фарби, пензлі. Які  кольори ви би використали, щоб змалювати враження від прочитаного? (чорний, сірий, кривавий).
  4. Робота з текстом. Відповіді на питання вчителя.
    • Яким ми бачимо Гамлета на весіллі його матері?
    • Чому сумує герой?
    • Які обставини смерті батька Гамлета? Хто розповів йому про це?
    • Який наказ дає Привид Гамлету і про що попереджає?
    • Як принц сприймає слова Привида?
    • Навіщо Гамлет удає із себе божевільного?
  5. Робота з текстом. Розкрийте прихований зміст висловлювань «божевільного Гамлета»:
    • «Бути чесному у наші часи – це значить бути одним на десять тисяч».
    • «Той, хто грає королів, буде в нас бажаним гостем».
  6. Літературне поняття.  Монолог (грецьк. mono —- один, єдиний, logos — слово) — тривале/ внутрішньо однорідне і зв’язне висловлювання, що належить одному суб’єктові і виражає його думки, свідомі чи підсвідомі переживання, рефлексії, почуття. Монолог — компонент художнього твору, що становить мовлення, яке звернене до самого себе чи інших (мовлення від 1-ї особи), на відміну від діалогу. Мовленнєві типи монологу зумовлені притаманними йому комунікативними функціями (розповідь, роздум, опис,  оцінка, сповідь, самохарактеристика). Під час читання трагедії ви неодноразово зустрічалися з різноманітними монологами. Визначте функції монологів Гамлета у п’єсі.
  7. Прослуховування та читання монологу «Бути чи не бути».

Прослуховувати монолог:

Українською мовою

Посилання https://www.youtube.com/watch?v=wwtLk7BG2ho

Російською мовою ( у ролі Гамлета Інокентій Смоктуновський)

Посилання https://www.youtube.com/watch?v=1CmVVcHxrdo

Читання монологу

І от питання — бути чи не бути.

У чому більше гідності: скоритись

Ударам долі і лягти під стріли,

Чи опором зустріти чорні хвилі

Нещасть — і тим спинити їх? Заснути,

Померти – і нічого, лиш зазнати,

Як сон позбавить болю, нервів, тіла,

А з ними і страждань. Така розв’язка

Цілком годиться. Так, заснути, спати –

І що, і сни дивитися? Проблема

Одна: які нам сни присняться, мертвим,

Коли земні марноти відшумлять?

І тут сидить вагання: ще хоч трохи

Побути, вік добути свій, а звідси –

Примноження нещасть. Якби не це,

То хто із нас терпів би ці знущання:

Ці утиски верхів, апломб нікчем,

Зневажене кохання, беззаконня,

Нахабство влади, напади на честь,

Якими послуговується підлість,

Хто став би це терпіти, адже можна

Звичайним лезом зупинити хід

Усіх страждань? І хто тягнув би далі

Життєву лямку і стікав би потом,

Якби не страх – а що там, після смерті,

У тій країні з інших географій,

Що з неї не прийдуть мандрівники?

І страх нам каже витерпіти муки

Тутешні, добре знані, й не шукати

Незнаних, потойбічних. Винен розум –

Це він блідими робить нас і барви

Поривів наших, а відважні плани

По роздумах воліємо відкласти

І зовсім поховати. Хтось тут є?

Офелія! За мене помолися,

Прекрасна німфо, грішного згадай.

Переклад Юрія Андруховича

  • Спробуйте визначити, про що Гамлет говорить у цьому монолозі?
  • Чому в кінці монологу Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього?
  1.  Для того щоб зробити повну характеристику Гамлета, давайте знайдемо відповіді ще на такі питання:
    • Якого біблійного героя нагадує Клавдій під час молитви?
    • Знайдіть слова, які передають душевний стан Клавдія.
    • Чому Гамлет, побачивши Клавдія на колінах, спиною до себе, не вбив його?
    • Чи свідчить це про нерішучість Гамлета?
    • Після яких подій Гамлет, не вагаючись вбив Клавдія? Чому?
    • Чому Гамлет, помираючи, просить Гораціо не піддаватись розпачі й не накладати на себе руки?

Складіть характеристику образу Гамлета за схемою:

Гамлет на початку  твору

 

Інтереси та прагнення Гамлета

 

Риси характеру

 

Гамлет після зустрічі з привидом

 

Вагання

 

 

  1.  Як бачимо, в душі Гамлета протягом усієї трагедії йде боротьба пристрастей. Перемогою можна назвати вчинок, здатність діяти, а також стан душі. Так було, є і так буде! Отже, вчиться бути переможцем у житті у тих людей, кого вважаєте ідеалом та у літературних героїв.
  2.  Мозковий штурм. Які риси Гамлета – переможця вам можуть знадобитися у житті? (Назвіть три варіанти, які на вашу думку, є найголовнішими).
  3.  Підсумок уроку. Як ви вважаєте, чому автор приводить героя саме до такого фіналу? Ким, на вашу думку, є Гамлет – переможцем чи переможеним і чому?

А закінчимо ми нашу розмову про Гамлета віршем Н.Косенко, який є своєрідним зверненням до людей ХХІ сторіччя.

У цьому світі, де багато ідей,

Де безліч думок і поглядів,

Єдине спільне для всіх людей,

Для всіх інтелектів, світоглядів,

Для всіх жебраків і нещасних поетів

У закутках душ — до запитання,

Усіх школярів, мудреців та естетів

Єдине мучить вагання:

Хто я в цьому світі? Іде моя путь?

(для Гамлета час не існує)

У чому найвища покликання суть

І долю для чого марнуєм ?

Шукаєм себе — так не знайдем в словах

За межами суджень, тлумачень.

На гонах життя виміряєм свій шлях —

І наслідків сліпо не бачим.

Новітні терези вихитує зло —

То істини бік підлітає.

Куди нас по течії вже занесло ?

Чи бути, чи ні — ми не знаєм.

Отруєне небо, природа в лахмітті,

Чорнобильські сірі світання.

Чи варто нам бути? XXI століття

По-своєму ставить питання.

Годинник на вічність — назад не вернутись.

Помилкам утрачено вимір.

Дай Боже, щоб діти змогли наші бути,

Щоб ми не украли в них вибір.

  1.  Домашнє завдання. Вивчити монолог «Бути чи не бути?»

 

docx
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку