Матеріали до уроків зарубіжної літератури "Творчий підхід до організації роботи над біографією письменника"

Про матеріал

У матеріалах представлено різні способи організацї роботи над вивченням біографії письменника, які дозволяють зробити цей процес не "буденним" (тобто відмова від традиційного перелічення фактів і створення хронологічних таблиць). Завдання, що пропонуються, стимулюють учнів до самостійного пошуку і відкриття, розуміння того, що письменник є і письменником, і людиною, а письменництво - тяжкою працею....

Перегляд файлу

Творчий підхід до організації роботи над біографією письменників 

            Часто процес здобуття інформації про творчість і життя будь – якого письменника   перетворюється на нудне викладання фактів: народився, отримав освіту, почав творити, творив, помер…. Як зробити процес цікавим і нестандартним, залучити учнів до дослідження, відбору інформації, мислення? У процесі багаторічної роботи ми з учнями складали і малювали «дерева» творчості, знаходили відповіді на евристичні запитання,  творили портрети письменників. Рок від року продовжую удосконалювати таку роботу і представляю декілька додаткових варіантів завдань.

1. Складіть карту подорожей О.С. Пушкіна із зазначенням фактів біографії.

 

 

 

Зрозуміло, що «проміжних» станцій буде більше, ніж на схемі…

****карта може бути представлена не тільки у вигляді схеми, а й у вигляді натуральної карти.

2. Організуйте розповідь про життя письменника з опорою на наступні питання: хто?, що?, де?, коли?, як?, скільки?, навіщо?, кому?, до чого?

3.Розподіліть факти біографії (Лермонтова) за такими географічними критеріями:

Москва

Тархани

Петербург

 

4. Що здивувало в біографії письменника?

5. Прийом відкриття і передбачення. Учні отримують інформацію:

  • Цей письменник пізнав:
  • - похмуре дитинство,
  • - злиденність,
  • - приниження,
  • тому твердо вирішив…. (що?)

Завдання: 1) запропонуйте ваші варіанти, що б зробили ви за таких умов життя, що б вирішили,  виходячи із власного досвіду (використати схему висловлювання “Якщо - то”) – учні складають висловлювання з опорою на власне розуміння ситуації);

 2) як вийшов із такого стану справ наш письменник? – далі відбувається дослідження фактів біографії за підручником або підготовленою презентацією.

6. Прийом особистої аналогії : «Я Діккенс», «Я Стендаль… Бальзак….»

7. Вчитель (або учні) готують презентацію до біографії письменника, користуючись матеріалом підручника, однак пропускають окремі факти або невірно їх трактують. Учні повинні відновити  пропущені факти або виправити помилки.

Інший варіант: прослухавши і подивившись презентацію, відтворити її за допомогою ключових слів, наприклад, на уроці, де презентувалась біографія Б. Брехта, учні заповнювали таблицю за такими ключовими словами:

Ключове слово

Факти, події, асоціації (хто?, що?,де?, коли?)

Народження

 

Навчання

 

перша публікація

 

професія

 

армія

 

санітар

 

драматург і режисер

 

бунт проти ….

 

еміграція

 

Москва

 

США

 

Берлін

 

заслуги і нагороди

 

здоров’я

 

смерть

 

 

8.Розподілить факти біографії письменника таким чином: письменник – людина, письменник – письменник.

9.До теми уроку «Оскар Уайльд – письменник – «зірка»» пропоную у якості домашнього завдання підготувати за текстом підручника відповіді на евристичні питання (група 1) «хто?», «що?», «де?», «коли?», «як?», «яким чином?», «звідки?», «чому?»; група 2 збирає факти - докази, що Оскар Уайльд – «денді»; група 3 – О.У. – «естет і носій мистецтва в маси»; група 4 – що вас здивувало у житті письменника?....

10.Намалюйте і заповніть фактами сходинки письменника до успіху (сходи є щаблями, за допомогою яких письменник став письменником). Тут важливо відібрати не всі факти біографії, а тільки такі, що учень особисто вважає важливими для кар’єри письменника. На уроці можна деякі з фактів запропонувати до обговорення: чому саме вони відібрані, може, інші учні не згодні з таким вибором тощо…

11.Складіть схему – асоціативний  кущ життєвих випробувань письменника, зробіть висновки, як ці випробування відобразились на творчості, характері і життєвих поглядах письменника ,  доповнити «кущ» взаємозв’язками між подією і твором, що перетворить цей прийом на «гронування».

**** Гронування (асоціативний кущ)

Цей методичний прийом спонукає учнів вільно думати й відкрито висловлювати свої думки. Спрямований на стимулювання мислення учнів про зв’язки (!) між окремими поняттями. Саме на встановлення зв’язків (не просто набор інформації) слід звернути увагу вчителю.

 Асоціативний кущ я часто використовую на початок вивчення теми під час з’ясування  відомих фактів до вивчення нового матеріалу і для створення опорних узагальнюючих схем під час вивчення нового матеріалу і підведення підсумків. Мета: після запису всіх ідей щодо опорного слова або фрази встановити зв’язки між ними.

12. Прийом здивування: урок – ознайомлення з біографією Ернста Теодора Амадея Гофмана починаю з музики Гофмана. Після прослуховування музичного уривку пропоную визначитись: чому саме цей урок я почала з музики? (в основному учням невідомо, що Гофман був композитором, тому тут можна вислухати безліч варіантів і пропозицій) – тоді пропонується переглянути матеріал підручника і зробити остаточний  висновок – відкриття: ми слухали музичний твір Гофмана. А ще чим міг здивувати нас Гофман?

13. Методичний прийом «Здивуй клас»: Байрон – поет. А ще? Чим би ви здивували інших (домашнє завдання, націлене на відкриття і самостійний пошук інформації).

14.Які знання знадобились автору, щоб написати даний твір (наприклад, Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан» - знадобились знання з географії, астрономії, біології, навігації тощо…(і які саме?), Д. Олдрідж «Останній дюйм -  знання з управління літаком, підводного світу, життя акул… тощо). Які факти біографії допомогли здобути дані знання? (дослідницька робота, на базі якої робиться відкриття про складність творчого процесу і необхідності іноді навіть енциклопедичних знань для написання твору…)

15. Методичний прийом «Від твору (або від особливостей творчості) до біографії». На уроці за творчістю Ф.Кафки пропоную за підручником визначити основні особливості творчості письменника як модерніста. Заповнюємо таблицю. Приблизно так:

 

особливості творчості  як модерніста

 

тематика творів

 

поєднання жахливої фантасмагорії з тверезою буденністю,

 

використання канцеляризмів, протокольного відтворювання подій

 

алогічність, ірраціональність, песимізм

 

суб’єктивний світ «маленької» людини (експресіонізм)

 

особистісний характер конфліктів

Після обговорення (варіанти перевірки: самоперевірка за вчителем, самоперевірка за підсумками роботи в парах) пропоную заповнити другу частину таблиці: які факти біографії Кафки спіткали його стати саме модерністом!

 

Біографія – шлях до модернізму (що в біографії письменника спіткало його стати саме «модерністом»?)

особливості творчості як модерніста

постійний вплив батька протягом всього життя (втрата віри в себе) – схоже на настрої декаданса, філософію Шопенгауера, настрої експресіонізму

тематика творів

робота у конторі зі страхування від нещасних випадків – постійне спостереження за людським горем

поєднання жахливої фантасмагорії з тверезою буденністю,

офіційно – діловий стиль мовлення у конторі

використання канцеляризмів, протокольного відтворювання подій

слабкий характер

алогічність, ірраціональність, песимізм

відмова від шлюбних стосунків, самотність

суб’єктивний світ «маленької» людини (експресіонізм)

 

особистісний характер конфліктів

 

16. Методичний прийом «Від твору  до біографії». Розглядаємо вірш  А. Ахматової «Дав мені юнь Ти сутужную...» - використовуємо цитату:

Дав мені юнь Ти сутужную...
Був ти нещедрим у ніжності.
Скільки журби, далебі!
(Звертаю увагу, що читання творів (за моєю задумкою) передувало  знайомству з біографією поетеси, тому пропоную зробити відкриття, про яку журбу йдеться, в чому доля поетеси була сутужною? )

17. «Від літературного напрямку до життя письменника». А. Камю. Ознайомленню з біографією передувало визначення «екзистенціалізм» як

  • напрям у філософії ХХ ст., що позиціонує і досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі.
  •  Основним проявом екзистенції є свобода,  яка визначається як відповідальність за результат свого вибору.

Акцентуємо увагу на ключових словах: людина, вибір, доля. А тепер або за допомогою підручника, або за допомогою мультимедійної  презентації запросимо учнів до заповнення таблиці:

«Мінуси», що дала «доля» Камю

Який вибір зробив письменник, щоб змінити становище? Чи можна «поєднати» його біографію з екзистенціальною філософією?

Злидні

освіта

тяжка праця

життєрадісне відношення до життя і оточуючих

неможливість навчатись

енергійність

сухоти

жадібність до знань

і так далі….

і так далі….

 

 

 

docx
Додано
18 січня 2018
Переглядів
3388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку