Матеріали до уроківАналіз художнього твору «Джури козака Швайки» з української літератури для 6 класу

Про матеріал

Аналіз художнього твору «Джури козака Швайки»

з української літератури для 6 класу

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

ЗЗОШ № 49

Шинкаренко О.С.

Аналіз художнього твору «Джури козака Швайки»

(українська література 6 клас)

1. Відомості про автора

Володимир Рутківський народився 18 квітня 1937 року в с. Хрестителеве Чорнобаївського району Черкаської області.

Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкуватися почав 1959 року. Член Одеської обласної організаціії НСПУ з 1969 року.

У 1960-тих роках працював на Одеському суперфосфатному заводі. В подальшому став працювати журналістом.

Закінчив Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. Максима Горького.

Працював відповідальним секретарем Одеської організації НСПУ. Літературну діяльність Володимир Рутковський розпочинав як поет. У його доробку поетичні збірки "Краплини сонця", "Плоти", "Повітря на двох", "Відчиніть Богданкове вікно", "Рівновага", "Знак глибини", "День живої води".Потім Рутківський став писати переважно твори для дітей та юнацтва: повісті "Аннушка", "Гості на мітлі", "Бухтик з тихого затону", "Канікули у Воронівці", "Намети над річкою", "Слуга баби-Яги"; повість-легенда "Сторожова застава", книга нарисів "Земля майстрів", п'єса— казка "Прибульці"; історичний роман "Сині Води", книга про німецьку окупацію під час Другої світової війни "Потерчата".За радянських часів зазнавав неодноразових звинувачень в українському націоналізмі, його твори відмовлялися друкувати у, єдиному на той час дитячому видавництві України, "Веселка", проте в перекладі російською мовою приймалися до друку у видавництвах Москви.

Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька трилогія про джур, видана видавництвом Абабагаламага: "Джури козака Швайки" (2007), "Джури-характерники" (2009), "Джури і підводний човен" (2010).

У 2011 році Володимир Рутківський став лауреатом премії "Книга року Бі-Бі-Сі" за двотомний історичний роман "Сині Води". Мешкає і працює Володимир Рутківський в Одесі.

9 лютого 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії 2012. Володимир Рутківський переміг у номінації "література" за історичну трилогію для дітей "Джури" ("Джури козака Швайки", "Джури-характерники", "Джури і підводний човен", 2007—2010 рр.)

2. Тема і жанр твору

Жанр — Історико-пригодницький роман. Рік видання — 2007

Тема «Джури козака Швайки» — зображення пригод дванадцятирічних хлопчиків Санька та Грицика у супроводі сміливого вивідника Швайки у складний період протистояння українців турецько-татарським набігам і сваволі польсько-литовських магнатів та зародження козацтва

3. Історична основа роману “Джури козака Швайки”

Наприкінці XV століття українські землі – Волинь, Чернігово-Сіверщина, Поділля, Київщина, Переяславщина – входять до Великого князівства Литовського. Основна маса населення в цей час зосереджувалася на обжитих землях Галичини, Поділля, Волині, Полісся, північної Київщини. Решта території України – Середнє Подніпров'я, Побужжя, Запорожжя – була майже не заселена. Ватаги так званих ухідників із прикордонних селищ селились на уходах – в гирлах річок – і там рибалили, добували мед, полювали. Невдовзі до ухідників почали приєднуватись селяни-втікачі з Галичини, Волині, Полісся, Західного Поділля. Вже у другій половині XV – на початку XVI ст. на Наддніпрянщині утворились загони вільних озброєних людей із різних соціальних прошарків. Біля порогів, як і раніше на Середньому Придніпров'ї, зіткнулися дві колонізаційні хвилі: панська – в особі магнатів, переважно старост південно-східного прикордоння Великого князівства Литовського, та народна, яку представляли запорозькі козаки.

Не меншою була для українців загроза й з півдня, від кримських татар, які безперервно спустошували “уходи” та захоплювали в полон козаків. У 1449 р. на території Кримського півострова утворено незалежне Кримське Ханство на чолі з Хаджі Гераєм. В 1475 р. кримська правляча династія в особі Менглі I Герая визнала сюзеренітет османського султана. У XV–XVII ст. південь України був охоплений полум'ям безперервної боротьби з татаро-турецькими загарбниками. Не маючи надії на захист степових кордонів державою, український народ організував його самотужки.

Про складний період протистояння українців турецько-татарським набігам і сваволі польсько-литовських магнатів та зародження козацтва розповідається в романі В. Рутківського “Джури козака Швайки”

4. Композиція

Роман складається з трьох основних частин:

  • 1. Втеча з дому;

2. На козацьких островах;

3. Джури вирушають у дорогу.

5. Проблематика «Джури козака Швайки»

1. Боротьба добра і зла.

2. Дружба й зрада.

3. Стосунки людей і тварин.

4. Відносини між дорослими й дітьми.

5. Духовна сила й духовний занепад.

6. Художній час і простір — події твору відбуваються у селі Воронівка, на Наддніпрянщині та у степах України в 1487-1488 роках.

7. Головні герої роману “Джури козака Швайки”

- Грицик та Санько. На момент твору їм обом по 12 років;

- Пилип Швайка – майстерний розвідник. У Пилипа є вірні союзники: кінь Вітрик і вовк Барвінок.

- Дід Кузьма;

- Рашит (татарин);

- Вирвизуб, Перепічка, Байлемів;

- Мокрина – мати дванадцятирічного Санька;

- Дід Кібчик;

- Онук діда Кібчика – Демко Дурна Сила.

Також, в романі представлені такі негативні (антагоністи) персонажі, на фоні яких головні герої (протагоністи) бачаться перед читачем у більш гарній формі:

- Іслам Бек та Саїд Мурза – після битви у плавнях визнають власну поразку;

- Пан Кобильський та його слуга Тишкевич;

- Татари

  • 8. Характеристика головних героїв “Джури козака Швайки”
  • Характеристика Пилипа Швайка

Уміння, майстерність, хист

  • Вольові якості
  • Почуттєві якості
  • Кращий козацький вивідник (розвідник) землі переяславської; знає мову і звичаї татар, має серед них вірних людей; ходить безшумно, безшелесно; наче нікуди не дивиться, а все бачить; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.

    Сміливий, розумний, спостережливий, витривалий, кмітливий, відважний, рішучий; звик покладатися лише на себе.

    Вірний товариш, турботливий і уважний до хлопців і братчиків, поважає літніх козаків, дослухається до їхніх порад; любить рідну землю, гарно її знає, захищає від ворогів.

    • Справжній лицар, який щиро служить своєму народові, товариству

    Характеристика Санька і Грицика

    Санько

    Грицик

    Соціальне становище

    Єдиний син у матері, яка його дуже любить і опікає

    Став круглим сиротою після набігу татар на село, живе у сім'ях односельців і пасе сільську череду, за що його годують, одягають і дають прихисток по черзі жителі села.

    Чим займалися у Воронівці

    Наглядав за курчатами

    Пасе селянську і панську худобу, лише його любить і слухає страшний бугай Петрик

    Риси характеру

    Мрійливий, спокійний, розважливий

    Жвавий, непосидючий, запальний, рішучий, щирий

    Виняткові здібності

    Неабиякий ворожбит, має рідкісний дар: уміє подумки віддавати накази й навіювати

    Має зіркі очі. Не дає себе одурити

    Чим схожі хлопчаки?

    Друзі-підлітки, які долею випадку вимушені шукати щастя поза рідним селом Воронівкою.

    Самостійні, наполегливі, сміливі, спостережливі, кмітливі, відчайдушні;
    володіють шаблею (дерев'яною), гарно на коні тримаються.

    “Ми не діти, – набурмосився Грицик. – Ми з лука вміємо стріляти, правда ж, Саньку? І на шаблях б'ємося. І підкрадаємося так, що ніхто й не побачить”.
    Ставши на свій шлях, хлопці вже не мають вибору, бо кожний крок веде все далі й далі від узвичаєного мирного життя до сповненого тривог і дорослої відповідальності козакування.

    Дід Кудьма– таємний вихователь вовків, наділений Божим даром, книжник і цілитель, який знає таємниці минулого й майбутнього, людської душі й людської історії. Він причетний до всього, що діється, й водночас не діє ніде, бо кожен має сам обирати й вибудовувати свою долю. Та саме життя волхва Кудьми автор ставить за приклад як своїм героям, так і читачам: “Гарне життя прожив. Важке й чисте. Може спокійно дивитися в очі пращурам своїм”.

    Дід Кібчик

    Основу його характеру складає внутрішня потреба повністю реалізувати себе на користь ближнім, передати накопичений за довге життя досвіт і мудрість, озвучує основні поєднуючі ідеї в творі та слугує своєрідним каталізатором дії (гуртує ватаги, знаходить місце для фортеці, вигадує всілякі військові хитрощі

    Демка Дурна Сила

    Одним із головних образів повісті є й Демко Дурна Сила, напрочуд сильний фізично та не надто метикуватий онук діда Кібчика. Демкова доля – це приклад того, що сили доброї людини можуть бути витрачені на марне та зле через її недосвідченість, і водночас вона засвідчує глибоку людяність і справедливість наших пращурів.

    Юзеф Тишкевич

    Служить двом хазяїнам: панові Кобильському та татарському вельможі Іслам – беку, навіть має його охоронний знак, наводить татар на українські села, продає татарам відомості про козаків,грабує та вбиває в плавнях одиноких добичників (з дозволу і покровительства пана Кобильського),

    Підступний і жорстокий, хитрий, скупий, ниций, брехливий дбає лише про власні інтереси. Загинув, коли втікав з поля бою, від стріл татар

    9. Мова художнього твору

    У творах на історичну тематику часто зустрічаються застарілі слова. Автори свідомо це роблять, щоб читачі якнайкраще змогли уявити ті давні події, перенестися у ті часи. Доцільно провести невелику словникову роботу.

    Джура - зброєносець при козакові, зброю чистить ,коня доглядає, за це його вчать козацької справи.

    Швайка-те саме, що шило.

    Уруські села - (татар.) - українські села

    Ногайці, ординці - татари

    Плавні - заболочені, порослі очеретом береги річки, що затоплюються під час повені.

    Козак (тюркського походження) , що означає сторож, вартовий, представник військового стану, воїн-найманець той, що йде попереду.

    В турецькій мові слово «козак» означає вільна, незалежна людина. Слово «козак» сприймається до синоніма «лицар», нежонаті, войовничі люди, саме вони називалися товариством або лицарством.

    Член самоврядних військових громад, які існували на теренах українського «Дикого поля» в кінці XVI ст., в районі течій Дону та Дніпра, на межі мусульманського і християнського світів.

    Характерники - це козаки, які володіли надзвичайними, непоясненними,надприродними здібностями. Характерників також називали галдовни­ками (від укр. слова «галдовати» – чаклувати), або заморочниками і химородниками, через їхнє вміння напускати морок, сон і туман на людей. Назви залежали від діяльності таких козаків, рівня підготовки і майстерності. Послуговуючись сучасними поняттями, можна сказати, що вони мали екстрасенсорні здібності, були телепатами і ясновидцями, вміли гіпнотизувати. Кажуть, що деякі з них прожили понад 100 років.

    Твір читається легко,сюжет розгортається динамічно. Мова пересипана прислів'ями, приказками, народними приповідками, порівняннями, жартами, фразеологізмами.

    Нічого очі мозолити, без пам'яті летіли хлопці в глупу ніч, на серці неспокійно, язики почали заплітатись, стати як кістка в горлі, вовка мов лизень злизав, не навчився у Сірка очей позичати, щелепа повільно поповзла вниз, ковзнув поглядом, встигнеш з козами на торг, хлопцям довелося б непереливки.

    10. Ідея , задум письменника його втілення

    Джури козака Швайки” – це максимально близький переказ подій того часу. Автор намагається перенести на передній план не детальність історичних подій, а характери персонажів, щоб читач міг асоціювати себе з ними і, як слідство, співпереживати їм. Автор роману В. Рутківський намагається передати всю лицарську романтику того часу за допомогою сильних, яскраво виражених негативних та позитивних образів.

    Фантастичні моменти твору допомагають передати ключовий посил (приручені вовки, наприклад) – український народ завжди буде прагнути до волі та незалежності, навіть якщо лише один козак залишиться проти цілої орди загарбників.

    11. Власна думка про твір

    « Джури козака Швайки» - це чудова дитяча література. Оскільки роман розрахований на дитячу, а, точніше, на підліткову аудиторію, його сторінки не переобтяжені історичними дослідженнями та відкриттями. Письменник вправно відтворює історичну обстановку. Він передає не хрестоматійне тло, на якому відбуваються події, а змальовує конкретну історичну мить у деталях і протиріччях. Це стосується, наприклад, того, як зароджувалася козацька Січ; об´єктивно висвітлено менталітет та багатоликість татарського народу у ті часи. Добре, що книга учить розпізнавати ворогів не за расовою чи національною ознаками, як це нерідко трапляється в українських патріотичних творах, а за характером і діями людини.

    Відразу, з перших сторінок перед читачем постають характерні герої - козак Швайка та його джури Грицик і Санько, майстерно показано зв'язок світу людей і тварин ( кінь Вітрик і вовк Барвінок – не просто помічники козака Швайки, а справжні товариші). Вони припадають до душі читачеві, а це відкриває таємні дверцята, крізь які письменник проникає в свідомість підлітка і може потім говорити йому все те, ради чого роман написаний.

    Це гарна відповідь сучасному «Гаррі Поттеру»!

    СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

    1. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору. – Режим доступу: http://kravchuklybov.blogspot.com/2014/12/blog-post_11.html

    2. Павлів І. Володимир Рутківськии. «Джури козака Швайки». Дидактичні матеріали і методичні орієнтири до вивчення твору. – Режим доступу: http://www.docme.ru/download/864221

    3. Павлів І. В. Уроки з української літератури для 6 класу: навч. посіб. – К.: Дивослово, 2015. – С. 123-141

    4. Панасюк О.І. В.Рутківський. "Джури козака Швайки". Дидактичні матеріали. – Режим доступу: http://metodportal.com/node/30768

    5. Паращич В. В. Українська література. 6 клас : розробки уроків.— Х. : Видавництво «Ранок», 2015.— С. 91-119

    6. Солонинка Н.І. Конспект уроку на тему: «Володимир Рутківський. Творчість відомого українського письменника. «Джури козака Швайки» – твір про волелюбних, сміливих героїв, які уміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору». – Режим доступу: http://academia.in.ua/?q=node/2478

    7. Блог учитяля української мови та літератури Кравчук Любов Іванівни. – Режим доступу:http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/skhema-analizu-khudozhnogo-tvoru.html

    Перегляд файлу

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Аналіз художнього твору «Джури козака Швайки»

    з української літератури для  6 класу

     

     

     

     

     

                                                                Підготувала:

       вчитель української              мови та літератури

                                                                               ЗЗОШ № 49

                                                                               Шинкаренко О.С.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Аналіз художнього твору «Джури козака Швайки»

    (українська література 6 клас)

    1.  Відомості про автора

    Володимир Рутківський народився 18 квітня 1937 року в с. Хрестителеве Чорнобаївського району Черкаської області.

    Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкуватися почав 1959 року. Член Одеської обласної організаціії НСПУ з 1969 року.

    У 1960-тих роках працював на Одеському суперфосфатному заводі. В подальшому став працювати журналістом.

    Закінчив Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. Максима Горького.

    Працював відповідальним секретарем Одеської організації НСПУ. Літературну діяльність Володимир Рутковський розпочинав як поет. У його доробку поетичні збірки "Краплини сонця", "Плоти", "Повітря на двох", "Відчиніть Богданкове вікно", "Рівновага", "Знак глибини", "День живої води".Потім Рутківський став писати переважно твори для дітей та юнацтва: повісті "Аннушка", "Гості на мітлі", "Бухтик з тихого затону", "Канікули у Воронівці", "Намети над річкою", "Слуга баби-Яги"; повість-легенда "Сторожова застава", книга нарисів "Земля майстрів", п'єса— казка "Прибульці"; історичний роман "Сині Води", книга про німецьку окупацію під час Другої світової війни "Потерчата".За радянських часів зазнавав неодноразових звинувачень в українському націоналізмі, його твори відмовлялися друкувати у, єдиному на той час дитячому видавництві України, "Веселка", проте в перекладі російською мовою приймалися до друку у видавництвах Москви.

    Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька трилогія про джур, видана видавництвом Абабагаламага: "Джури козака Швайки" (2007), "Джури-характерники" (2009), "Джури і підводний човен" (2010).

    У 2011 році Володимир Рутківський став лауреатом премії "Книга року Бі-Бі-Сі" за двотомний історичний роман "Сині Води". Мешкає і працює Володимир Рутківський в Одесі.

    9 лютого 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії 2012. Володимир Рутківський переміг у номінації "література" за історичну трилогію для дітей "Джури" ("Джури козака Швайки", "Джури-характерники", "Джури і підводний човен", 2007—2010 рр.)

     

    2. Тема і жанр твору

    Жанр — Історико-пригодницький роман. Рік видання — 2007

    Тема «Джури козака Швайки» — зображення пригод дванадцятирічних хлопчиків Санька та Грицика у супроводі сміливого вивідника Швайки у складний період протистояння українців турецько-татарським набігам і сваволі польсько-литовських магнатів та зародження козацтва

     

    3. Історична основа роману “Джури козака Швайки”

    Наприкінці XV століття українські землі – Волинь, Чернігово-Сіверщина, Поділля, Київщина, Переяславщина – входять до Великого князівства Литовського. Основна маса населення в цей час зосереджувалася на обжитих землях Галичини, Поділля, Волині, Полісся, північної Київщини. Решта території України – Середнє Подніпров’я, Побужжя, Запорожжя – була майже не заселена. Ватаги так званих ухідників із прикордонних селищ селились на уходах – в гирлах річок – і там рибалили, добували мед, полювали. Невдовзі до ухідників почали приєднуватись селяни-втікачі з Галичини, Волині, Полісся, Західного Поділля. Вже у другій половині XV – на початку XVI ст. на Наддніпрянщині утворились загони вільних озброєних людей із різних соціальних прошарків. Біля порогів, як і раніше на Середньому Придніпров’ї, зіткнулися дві колонізаційні хвилі: панська – в особі магнатів, переважно старост південно-східного прикордоння Великого князівства Литовського, та народна, яку представляли запорозькі козаки.

    Не меншою була для українців загроза й з півдня, від кримських татар, які безперервно спустошували “уходи” та захоплювали в полон козаків. У 1449 р. на території Кримського півострова утворено незалежне Кримське Ханство на чолі з Хаджі Гераєм. В 1475 р. кримська правляча династія в особі Менглі I Герая визнала сюзеренітет османського султана. У XV–XVII ст. південь України був охоплений полум’ям безперервної боротьби з татаро-турецькими загарбниками. Не маючи надії на захист степових кордонів державою, український народ організував його самотужки.

    Про складний період протистояння українців турецько-татарським набігам і сваволі польсько-литовських магнатів та зародження козацтва розповідається в романі В. Рутківського “Джури козака Швайки”

     

    4.  Композиція

    Роман складається з трьох основних частин:

    1. Втеча з дому;

    2. На козацьких островах;

    3. Джури вирушають у дорогу.

     

    5. Проблематика «Джури козака Швайки»

    1.  Боротьба добра і зла.

    2. Дружба й зрада.

    3. Стосунки людей і тварин.

    4.  Відносини між дорослими й дітьми.

    5. Духовна сила й духовний занепад.

     

    6. Художній час і простір — події твору відбуваються у селі Воронівка, на Наддніпрянщині та у степах України в 1487-1488 роках.

     

    7. Головні герої роману “Джури козака Швайки”

    - Грицик та Санько. На момент твору їм обом по 12 років;

    - Пилип Швайка – майстерний розвідник. У Пилипа є вірні союзники: кінь Вітрик і вовк Барвінок.

    - Дід Кузьма;

    - Рашит (татарин);

    - Вирвизуб, Перепічка, Байлемів;

    - Мокрина – мати дванадцятирічного Санька;

    - Дід Кібчик;

    - Онук діда Кібчика – Демко Дурна Сила.

    Також, в романі представлені такі негативні (антагоністи) персонажі, на фоні яких головні герої (протагоністи) бачаться перед читачем у більш гарній формі:

    - Іслам Бек та Саїд Мурза – після битви у плавнях визнають власну поразку;

    - Пан Кобильський та його слуга Тишкевич;

    - Татари

    8. Характеристика головних героїв  “Джури козака Швайки”

    Характеристика Пилипа Швайка

    Уміння, майстерність, хист

    Вольові якості

    Почуттєві якості

    Кращий козацький вивідник (розвідник) землі переяславської; знає мову і звичаї татар, має серед них вірних людей; ходить безшумно, безшелесно; наче нікуди не дивиться, а все бачить; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.

    Сміливий, розумний, спостережливий, витривалий, кмітливий, відважний, рішучий; звик покладатися лише на себе.

    Вірний товариш, турботливий і уважний до хлопців і братчиків, поважає літніх козаків, дослухається до їхніх порад; любить рідну землю, гарно її знає, захищає від ворогів.

    Справжній лицар, який щиро служить своєму народові, товариству

     

    Характеристика Санька і Грицика

    Санько

    Грицик

    Соціальне становище

     

    Єдиний син у матері, яка його дуже любить і опікає

    Став круглим сиротою після набігу татар на село, живе у сім’ях односельців і пасе сільську череду, за що його годують, одягають і дають прихисток по черзі жителі села.

    Чим займалися у Воронівці

     

    Наглядав за курчатами

    Пасе селянську і панську худобу, лише його любить і слухає страшний бугай Петрик

    Риси характеру

     

    Мрійливий, спокійний, розважливий

    Жвавий, непосидючий, запальний, рішучий, щирий

    Виняткові здібності

     

    Неабиякий ворожбит, має рідкісний дар: уміє подумки віддавати накази й навіювати

    Має зіркі очі. Не дає себе одурити

    Чим схожі хлопчаки?

    Друзі-підлітки, які долею випадку вимушені шукати щастя поза рідним селом Воронівкою.

    Самостійні, наполегливі, сміливі, спостережливі, кмітливі, відчайдушні;
    володіють шаблею (дерев’яною), гарно на коні тримаються.

    “Ми не діти, – набурмосився Грицик. – Ми з лука вміємо стріляти, правда ж, Саньку? І на шаблях б’ємося. І підкрадаємося так, що ніхто й не побачить”.
    Ставши на свій шлях, хлопці вже не мають вибору, бо кожний крок веде все далі й далі від узвичаєного мирного життя до сповненого тривог і дорослої відповідальності козакування.

    Дід Кудьма– таємний вихователь вовків, наділений Божим даром, книжник і цілитель, який знає таємниці минулого й майбутнього, людської душі й людської історії. Він причетний до всього, що діється, й водночас не діє ніде, бо кожен має сам обирати й вибудовувати свою долю. Та саме життя волхва Кудьми автор ставить за приклад як своїм героям, так і читачам: “Гарне життя прожив. Важке й чисте. Може спокійно дивитися в очі пращурам своїм”.

    Дід Кібчик

    Основу його характеру складає внутрішня потреба повністю реалізувати себе на користь ближнім, передати накопичений за довге життя досвіт і мудрість, озвучує основні поєднуючі ідеї в творі та слугує своєрідним каталізатором дії (гуртує ватаги, знаходить місце для фортеці, вигадує всілякі військові хитрощі

    Демка Дурна Сила

    Одним із головних образів повісті є й Демко Дурна Сила, напрочуд сильний фізично та не надто метикуватий онук діда Кібчика. Демкова доля – це приклад того, що сили доброї людини можуть бути витрачені на марне та зле через її недосвідченість, і водночас вона засвідчує глибоку людяність і справедливість наших пращурів.

    Юзеф Тишкевич

    Служить двом хазяїнам: панові Кобильському та татарському вельможі Іслам – беку, навіть має його охоронний знак, наводить татар на українські села, продає татарам відомості про козаків,грабує та вбиває в плавнях одиноких добичників (з дозволу і покровительства пана Кобильського),

    Підступний і жорстокий, хитрий, скупий, ниций, брехливий дбає лише про власні інтереси. Загинув, коли втікав з поля бою, від стріл татар

    Картинки по запросу характеристика образів Санька і Грицика

     9. Мова художнього твору

    У творах на історичну тематику часто зустрічаються застарілі слова. Автори свідомо це роблять, щоб читачі якнайкраще змогли уявити ті давні події, перенестися у ті часи. Доцільно провести  невелику словникову роботу.

    Джура - зброєносець при козакові, зброю чистить ,коня доглядає, за це його вчать козацької справи.

    Швайка-те саме, що шило.

    Уруські села - (татар.) - українські села

    Ногайці, ординці - татари

    Плавні - заболочені, порослі очеретом береги річки, що затоплюються під час повені.

    Козак  (тюркського походження) , що означає сторож, вартовий, представник військового стану, воїн-найманець той, що йде попереду.

    В турецькій мові слово «козак» означає вільна, незалежна людина. Слово «козак» сприймається до синоніма «лицар», нежонаті, войовничі люди, саме вони називалися товариством або лицарством.

    Член самоврядних військових громад, які існували на теренах українського «Дикого поля» в кінці XVI ст., в районі течій Дону та Дніпра, на межі мусульманського і християнського світів.

    Характерники - це козаки, які володіли надзвичайними, непоясненними,надприродними здібностями.              Характерників також називали галдовни­ками (від укр. слова «галдовати» – чаклувати), або заморочниками і химородниками, через їхнє вміння напускати морок, сон і туман на людей. Назви залежали від діяльності таких козаків, рівня підготовки і майстерності. Послуговуючись сучасними поняттями, можна сказати, що вони мали екстрасенсорні здібності, були телепатами і ясновидцями, вміли гіпнотизувати. Кажуть, що деякі з них прожили понад 100 років.

    Твір читається легко,сюжет розгортається динамічно. Мова пересипана прислів’ями, приказками, народними приповідками, порівняннями, жартами, фразеологізмами.

    Нічого очі мозолити, без пам’яті летіли хлопці в глупу ніч, на серці неспокійно, язики почали заплітатись, стати як кістка в горлі, вовка мов лизень злизав, не навчився у Сірка очей позичати, щелепа повільно поповзла вниз, ковзнув поглядом, встигнеш з козами на торг, хлопцям довелося б непереливки.

     

    10.  Ідея , задум письменника його втілення

    Джури козака Швайки” – це максимально близький переказ подій того часу. Автор намагається перенести на передній план не детальність історичних подій, а характери персонажів, щоб читач міг асоціювати себе з ними і, як слідство, співпереживати їм. Автор роману В. Рутківський намагається передати всю лицарську романтику того часу за допомогою сильних, яскраво виражених негативних та позитивних образів.

    Фантастичні моменти твору допомагають передати ключовий посил (приручені вовки, наприклад) – український народ завжди буде прагнути до волі та незалежності, навіть якщо лише один козак залишиться проти цілої орди загарбників.

     

    11. Власна думка про твір

    « Джури козака Швайки» - це чудова дитяча література. Оскільки  роман розрахований на дитячу, а, точніше, на підліткову аудиторію, його сторінки не переобтяжені історичними дослідженнями та відкриттями. Письменник вправно відтворює історичну обстановку. Він передає не хрестоматійне тло, на якому відбуваються події, а змальовує конкретну історичну мить у деталях і протиріччях. Це стосується, наприклад, того, як зароджувалася козацька Січ; об´єктивно висвітлено менталітет та багатоликість  татарського народу у ті часи. Добре, що книга учить розпізнавати ворогів не за расовою чи національною ознаками, як це нерідко трапляється в українських патріотичних творах, а за характером і діями людини.

    Відразу, з перших сторінок перед читачем постають характерні герої - козак Швайка та його джури Грицик і Санько, майстерно показано зв'язок світу людей і тварин ( кінь Вітрик і вовк Барвінок – не просто помічники козака Швайки, а справжні товариші). Вони припадають до душі читачеві, а це відкриває таємні дверцята, крізь які письменник проникає в свідомість підлітка і може потім говорити йому все те, ради чого роман написаний.

    Це гарна відповідь сучасному «Гаррі Поттеру»!

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

     

    1. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору. – Режим доступу: http://kravchuklybov.blogspot.com/2014/12/blog-post_11.html

    2. Павлів І. Володимир Рутківськии. «Джури козака Швайки». Дидактичні матеріали і методичні орієнтири до вивчення твору. – Режим доступу: http://www.docme.ru/download/864221

     3. Павлів І. В. Уроки з української літератури для 6 класу: навч. посіб. – К.: Дивослово, 2015. – С. 123-141

    4. Панасюк О.І. В.Рутківський. "Джури козака Швайки". Дидактичні матеріали. – Режим доступу: http://metodportal.com/node/30768

    5. Паращич В. В. Українська література. 6 клас : розробки уроків.— Х. : Видавництво «Ранок», 2015.— С. 91-119

    6. Солонинка Н.І. Конспект уроку на тему: «Володимир Рутківський. Творчість відомого українського письменника. «Джури козака Швайки» – твір про волелюбних, сміливих героїв, які уміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору». – Режим доступу: http://academia.in.ua/?q=node/2478

    7. Блог учитяля української мови та літератури Кравчук Любов Іванівни.  Режим доступу:http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/skhema-analizu-khudozhnogo-tvoru.html

     

     

     

    docx
    Додано
    16 липня 2018
    Переглядів
    201767
    Оцінка розробки
    Відгуки відсутні
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку