Матеріали до уроку: "Називне речення" Презентація

Про матеріал
Система завдань на основі мовного матеріалу поезії М. Лучука «Тиха осіння пора...» за програмою 8 класу до теми: "Називне речення"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Система завдань на основі мовного матеріалу поезії М. Лучука «Тиха осіння пора...»Тема уроку: Називне речення. ПІДГОТУВАЛА: ОЛЕНА ПОЛЬОВА-ВЕЛЕТНЮК,ВЧИТЕЛЬ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ, ЗВ. СТАРШИЙ ВЧИТЕЛЬШКОЛА № 276, МІСТО КИЇВСТАЖ РОБОТИ 25 РОКІВ

Номер слайду 2

Мета: нагадати про особливості використання односкладних речень, навчитися розмежовувати односкладні речення, називні та неповні речення, формувати практичні вміння та навички створювати й доречно використовувати називні речення, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню патріотизму. Тип уроку: практичного застосування знань

Номер слайду 3

Занурення в тему. Луків Микола Володимировичhttps://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=26808 Перегляньте відео, послухайте пісню. Анатолій Матвійчук "ОСІННЯ ПОРА"тиха осіння пора. - Поиск в Google

Номер слайду 4

Занурення у тематичну ситуацію. Робота з текстом. Спостереження (знайомство з текстом) Прочитайте текст, поділіться своїми враженнями. Що таке текст і яку роль він відіграє у спілкуванні? Як ви сприймаєте тексти різних жанрів? Визначте жанр даного тексту. Які образи ви собі уявили? Чому? З якою місцевістю у вас асоціюється ця поезія? Поясніть свою думку. Який настрій ви відчули в поезії? Як ви розумієте образ журавлів у поезії? Що для вас символізує осінь? Які образи природи сьогоднішнього дня Ви б назвали?

Номер слайду 5

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ТИХА ОСІННЯ ПОРА... Тиха осіння пора. Лагідна, сонячна днина. Чайка над плесом Дніпра,В небі печаль журавлина. В мирній задумі гора,Далі імлою повиті. Банями церква стара. Молиться Богу в блакиті. Плинуть роки і віки,Все за водою спливає. Вічного справді-таки. В світі нічого немає. Сходять і гаснуть зірки. Меркнуть старі заповіти. Те, що любили батьки,Переосмислюють діти. Але й за далями літ. Дні голубіють погожі. Люди, що з’являться в світ,Чимось на нас будуть схожі. В древній задумі гора. В небо зведеться билинне.І понад плесом Дніпра. Чайка у вічність полине. Микола ЛУКІВ 

Номер слайду 6

Мовне дослідження (робота у групах)Лексична хвилинка. Чи всі слова зрозумілі? За потреби скористайся словником. Назвіть із тексту слова, які не мають лексичного значення.

Номер слайду 7

Доберіть синоніми до слів. Голубіють, плинуть, печаль. Доберіть антоніми до слів. Печаль, погоже, небо, любили. Визначте контекстуальні синоніми. Визначте контекстуальні антоніми. Визначте у тексті омоніми. Які вирази можна інтерпретувати як образні фразеологізми, що символізують плинність часу, минущість речей, циклічність життя?

Номер слайду 8

Фонетична розминка. Записати слова транскрипцією. Охарактеризувати звуки. Печаль, голубіють, зведеться, билинне. Поставити наголоси в словах:переосмислюють, плесом, журавлина.

Номер слайду 9

Словотворча хвилинка. Визначте спільнокореневі слова. Яке лексичне значення мають ці слова? Якого відтінку у значення додає префікс с- у слові спливає?Які слова (образи) протиставляються за значенням у даній поезії?Доберіть до поданих слів і запишіть спільнокореневі слова: днина, вічність, повиті, діти. Розберіть за будовою слова. Мирній, молиться, з’являється, повиті, голубіють.

Номер слайду 10

Хвилинка орфографіїПоясніть правопис: сплинуть, справді-таки, осіння, Дніпро, Бог, з’являться, осіння. Мовне дослідження (робота в групах)Визначте рід, число, відмінок іменників та прикметника. В мирній задумі гора,Далі імлою повиті.

Номер слайду 11

Поставте словосполучення в орудному та місцевому відмінках однини; поясніть правопис закінчень іменників і прикметників. Осіння пора, печаль журавлина, старі заповіти, билинне небо. Провідміняйте пари слів у однині та множині. Охарактеризуйте систему відмінкових закінчень прикметників. Дні погожі, стара церква. Визначте відміни іменників. Дніпро, чайка, печаль, гора, небо, світ, задума.Іменники якої відміни не представлені у поезії?

Номер слайду 12

Від дієслів неозначеної форми утворіть дієслова теперішнього часу I, II , III, особи. Мерзнути, линути, зводитись. Визначте час дієслів, особу, число. Полине, зведеться, з’являться, голубіють, переосмислюють.

Номер слайду 13

Синтаксична хвилинка. Комунікативний практикум. Що називається реченням?Які бувають речення за метою висловлювання та за кількістю граматичних основ? Які головні члени речення ви можете назвати?На які види поділяються речення за наявністю головних членів?Які види односкладних речень ви можете назвати?

Номер слайду 14

Практикум: Тиха осіння пора. Лагідна, сонячна днина. Чайка над плесом Дніпра,В небі печаль журавлина. В реченнях даного уривку визначте граматичні основи. З’ясуйте, якою частиною мови виражено головні члени. Як визначити тип односкладного речення? Визначте другорядні члени речення. Розподіліть речення на односкладні, двоскладні і неповні речення. Аргументуйте свою думку.

Номер слайду 15

Мовне дослідження. Прочитайте речення з головним членом підметом. Яку стилістичну роль виконують речення такого типу?Чи впливає порядок слів у реченні на визначення типу синтаксичних конструкцій?Перетворіть одне з номінативних речень у двоскладне речення. Як змінилося його сприйняття? Чи є взаємозамінними такі речення? Поясніть свою думку. Визначте роль називних речень: як вони створюють емоційний настрій? Чи уповільнюють темп тексту, можливо, надають поезії особливої споглядальної глибини?

Номер слайду 16

Усне малювання. Уявіть себе на березі Дніпра. Опишіть свої уявлення у формі називних речень.

Номер слайду 17

Мовне дослідження. Записати реченя. Зіставити їх. Виділити в них граматичні основи. Як впливає порядок слів у реченні на його структуру?В мирній задумі гора. Далі імлою повиті.

Номер слайду 18

Комунікативний практикум. Робота в парах (групах). Скласти діалог на одну з тем (6-8 реплік): “Називні й неповні речення”, “Односкладні називні й неповні речення”, “Характер звучання односкладних називних речень. Яку стилістичну роль виконують реченння такого типу?”, “ Як би ви прочитали дану поезію? Чому”

Номер слайду 19

Рефлексія. Цитата: "Те, що любили батьки, переосмислюють діти." Як ви розумієте цей рядок? Чи є вічні цінності для людства, на вашу думку? Які ці цінності для вас? Назвіть їх. Поясніть свій вибір.

Номер слайду 20

Люди, що з’являться в світ,Чимось на нас будуть схожі. В древній задумі гора. В небо зведеться билинне.І понад плесом Дніпра. Чайка у вічність полине. А які цінності ви хотіли б передати своїм нащадкам?Чи можна створити обгрунтування свого вибору цінностей за допомогою лише односкладних речень? Чому ви так думаєте?

Номер слайду 21

Створення нового продукту. Розгляньте ілюстрацію, яку запропонував ШІ. Складіть вільне есе 3-5 речень у формі називних речень.

Номер слайду 22

Домашнє завдання П.р - С.р. –– Повторити правила. Вправа за підручником. Д. р.- В. р. – Повторити правила. Творче завдання. Створити власний вірш або прозовий опис, використовуючи не менше 3-х номінативних речень. За бажанням, додайте сві ілюстративний матеріал.

Номер слайду 23

Використані джерела:1. Авраменко, Борисюк, Почтаренко: Українська мова, 8 кл.,Рік: 2021 https://shkola.in.ua/1993-ukrainska-mova-8-klas-avramenko-2021.html 2. Блог учителя-словесника Котляренко Наталі Миколаївни https://kotlyarenkonatali.blogspot.com/3. Луків Микола Володимирович tps://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=26808, https://www.poetryclub.com.ua/metrs.php?id=156&type=tvorch4. Любашенко О. В. Текстоцентричий підхід у побудові лінгводидактичних стратегій навчання в університеті / О. В. Любашенко // Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні та історичні науки. - 2013. - Вип. 112. - С. 107-113.

Номер слайду 24

Дякую за увагу! Лагідної і сонячної осені!

pptx
Додано
13 жовтня 2024
Переглядів
198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку