Мета: нагадати про особливості використання односкладних речень, навчитися розмежовувати односкладні речення, називні та неповні речення, формувати практичні вміння та навички створювати й доречно використовувати називні речення, збагачувати словниковий запас; сприяти вихованню патріотизму. Тип уроку: практичного застосування знань
Занурення у тематичну ситуацію. Робота з текстом. Спостереження (знайомство з текстом) Прочитайте текст, поділіться своїми враженнями. Що таке текст і яку роль він відіграє у спілкуванні? Як ви сприймаєте тексти різних жанрів? Визначте жанр даного тексту. Які образи ви собі уявили? Чому? З якою місцевістю у вас асоціюється ця поезія? Поясніть свою думку. Який настрій ви відчули в поезії? Як ви розумієте образ журавлів у поезії? Що для вас символізує осінь? Які образи природи сьогоднішнього дня Ви б назвали?
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ТИХА ОСІННЯ ПОРА... Тиха осіння пора. Лагідна, сонячна днина. Чайка над плесом Дніпра,В небі печаль журавлина. В мирній задумі гора,Далі імлою повиті. Банями церква стара. Молиться Богу в блакиті. Плинуть роки і віки,Все за водою спливає. Вічного справді-таки. В світі нічого немає. Сходять і гаснуть зірки. Меркнуть старі заповіти. Те, що любили батьки,Переосмислюють діти. Але й за далями літ. Дні голубіють погожі. Люди, що з’являться в світ,Чимось на нас будуть схожі. В древній задумі гора. В небо зведеться билинне.І понад плесом Дніпра. Чайка у вічність полине. Микола ЛУКІВ
Доберіть синоніми до слів. Голубіють, плинуть, печаль. Доберіть антоніми до слів. Печаль, погоже, небо, любили. Визначте контекстуальні синоніми. Визначте контекстуальні антоніми. Визначте у тексті омоніми. Які вирази можна інтерпретувати як образні фразеологізми, що символізують плинність часу, минущість речей, циклічність життя?
Словотворча хвилинка. Визначте спільнокореневі слова. Яке лексичне значення мають ці слова? Якого відтінку у значення додає префікс с- у слові спливає?Які слова (образи) протиставляються за значенням у даній поезії?Доберіть до поданих слів і запишіть спільнокореневі слова: днина, вічність, повиті, діти. Розберіть за будовою слова. Мирній, молиться, з’являється, повиті, голубіють.
Поставте словосполучення в орудному та місцевому відмінках однини; поясніть правопис закінчень іменників і прикметників. Осіння пора, печаль журавлина, старі заповіти, билинне небо. Провідміняйте пари слів у однині та множині. Охарактеризуйте систему відмінкових закінчень прикметників. Дні погожі, стара церква. Визначте відміни іменників. Дніпро, чайка, печаль, гора, небо, світ, задума.Іменники якої відміни не представлені у поезії?
Синтаксична хвилинка. Комунікативний практикум. Що називається реченням?Які бувають речення за метою висловлювання та за кількістю граматичних основ? Які головні члени речення ви можете назвати?На які види поділяються речення за наявністю головних членів?Які види односкладних речень ви можете назвати?
Практикум: Тиха осіння пора. Лагідна, сонячна днина. Чайка над плесом Дніпра,В небі печаль журавлина. В реченнях даного уривку визначте граматичні основи. З’ясуйте, якою частиною мови виражено головні члени. Як визначити тип односкладного речення? Визначте другорядні члени речення. Розподіліть речення на односкладні, двоскладні і неповні речення. Аргументуйте свою думку.
Мовне дослідження. Прочитайте речення з головним членом підметом. Яку стилістичну роль виконують речення такого типу?Чи впливає порядок слів у реченні на визначення типу синтаксичних конструкцій?Перетворіть одне з номінативних речень у двоскладне речення. Як змінилося його сприйняття? Чи є взаємозамінними такі речення? Поясніть свою думку. Визначте роль називних речень: як вони створюють емоційний настрій? Чи уповільнюють темп тексту, можливо, надають поезії особливої споглядальної глибини?
Комунікативний практикум. Робота в парах (групах). Скласти діалог на одну з тем (6-8 реплік): “Називні й неповні речення”, “Односкладні називні й неповні речення”, “Характер звучання односкладних називних речень. Яку стилістичну роль виконують реченння такого типу?”, “ Як би ви прочитали дану поезію? Чому”
Люди, що з’являться в світ,Чимось на нас будуть схожі. В древній задумі гора. В небо зведеться билинне.І понад плесом Дніпра. Чайка у вічність полине. А які цінності ви хотіли б передати своїм нащадкам?Чи можна створити обгрунтування свого вибору цінностей за допомогою лише односкладних речень? Чому ви так думаєте?
Використані джерела:1. Авраменко, Борисюк, Почтаренко: Українська мова, 8 кл.,Рік: 2021 https://shkola.in.ua/1993-ukrainska-mova-8-klas-avramenko-2021.html 2. Блог учителя-словесника Котляренко Наталі Миколаївни https://kotlyarenkonatali.blogspot.com/3. Луків Микола Володимирович tps://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=26808, https://www.poetryclub.com.ua/metrs.php?id=156&type=tvorch4. Любашенко О. В. Текстоцентричий підхід у побудові лінгводидактичних стратегій навчання в університеті / О. В. Любашенко // Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні та історичні науки. - 2013. - Вип. 112. - С. 107-113.