Матеріали до уроку "Правомірна поведінка і правопорушення"

Про матеріал
В дописі наведено матеріали до уроку "Правомірна поведінка та правопорушення." Навчальний матеріал для вивчення запропоновано з елементами тренінгу, що дозволить урізноманітнити навчальний процес та зробити його більш цікавим. Деякі юридичні ситуації взяті з реального життя.
Перегляд файлу

Тема: Правомірна поведінка та правопорушення

Епіграф

Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя.

І. Гете

Юридична ситуація:

Підліток з Покровського району три дні поспіль потайки  виносив з місцевого магазину різну техніку. Школяр із міста Родинське Покровського району потрапив під суд, бо тричі обікрав місцевий магазин. Загалом неповнолітній заховав під одяг 4 пари навушників, колонку, кільцеву лампу та флешку, а на касі щоразу розраховувався лише за шоколадний батончик. Про цю справу стало відомо з вироку суду. З документів відомо, що засуджений навчався в Родинській загальноосвітній школі, ім’я не оприлюднюють, оскільки засуджений неповнолітній. Школяру могли присудити 5 років тюрми. Однак його вирішили звільнити від покарання, якщо впродовж наступних двох років він не вчинить нового злочину.

Всю техніку, яку вкрав засуджений, повернули власникам торговельної мережі.

Запитання:

Отже, шановні учні. Як ми можемо оцінити вчинок цього дев’ятикласника? 

Кожного дня, кожної миті людина вчиняє дії, які можуть назвати законними або правовими і незаконними або правопорушеннями.

Правила:

Обговорити разом з учнями правила поведінки на уроці:

-         Бути толерантними;

-         Бути позитивними;

-         Бути активними;

-         Говорити по черзі;

-         Поважати думки інших;

-         Раціонально використовувати час;

«Асоціації»

Клас об’єднується в дві групи (можно хлопці та дівчата) Учням пропонується написати на аркуші паперу або в робочому зошиті свої асоціації, які виникають в них, коли вони чують словосполучення «правомірна поведінка», або коли чують слово «правопорушення». По закінченню роботи потрібно представити свої результати та обговорити. Як наслідок обговорення сформулювати нові терміни:

Правомірна поведінка – це поведінка, що відповідає правовим нормам, є необхідною для забезпечення суспільного порядку те безпеки, реалізації прав та свобод людини і громадянина.

Правопорушення – це суспільно-небезпечне або протиправне винне діяння чи бездіяльність, що завдає шкоди суспільству і карається законом.

«Аналіз розповіді у вигляді малюнків»  - Учням пропонується прослухати розповідь, яка супроводжується показом слайдів на екрані. За переглядом визначити ознаки правопорушення.

Розповідь: В одному містечку жила дівчинка на ім’я Правопорушення. Де б вона не з’являлася, всюди виникали бійки, сварки, крадіжки. Друзів у неї не було і вона вирішила їх знайти. 

І вирішила Правопорушення в мандрівку. Йдучи через ліс, вона почула плач: в гущавині лісу сиділа дівчинка і тихенька плакала. Ти чого плачеш? – поцікавилася Правопорушення. Бо я Вина, ніхто мене не любить, друзів у мене немає, і звідусіль мене проганяють. Мене теж – відповідає Правопорушення. Давай подорожувати крізь час разом.

Отож, дівчатка відправилися подорожувати разом. Їхня подорож тривала через різні негаразди, криваві війни, коли брат йшов на брата, друг зраджував друга, син забирав трон у батька. Одного разу перебуваючи у Франції, дівчатка побачили, як кат страчує королеву. – Мабуть, це справа рук Кари, - сказала Вина, Давай під’їдемо до неї. Знайшовши у натовпі Кару, дівчатка підійшли до неї. – Хочеш, будемо мандрувати разом?, - запитали вони. -Ні, мені потрібно покарати ще багато зрадників,- відповіла Кара. Але пізніше я приєднаюся до вас.

Тож Правопорушення і Вина помандрували самі далі. В одному місті вони побачили велику купу розкиданого сміття, а біля розбитої вітрини одного магазину стояло одне дівча і хитро посміхалося. – Ти хто? – запитали дівчатка. – Я Шкода! Мені так подобається все ламати і нищити. Тоді гайда з нами, - зраділи подружки.

Ось так Правопорушення, Вина, Шкода і Кара дісталися в наші теперішні часи. В їхній особі Правопорушення знайшла собі вірних подруг та однодумців.

Після озвучення розповіді її обов’язково потрібно обговорити, про що йдеться

 

Ознаки правопорушення

-         Має протиправний, неправомірний характер, тобто суперечить законам, правилам;

-         Є суспільно – шкідливим або суспільно – небезпечним;

-         Виражається в поведінці – протиправній дії або бездіяльності;

-         Наявність вини (умисел або необережність);

-         Завдання певної шкоди (фізичної, матеріальної, моральної);

-         Караність – за правопорушення винний повинен бути притягнутий до відповідальності (якщо досяг певного віку);

 

Аналіз юридичних ситуацій: (необхідно визначити, чи скоєно правопорушення, назвати ознаки правопорушення, класифікувати вид правопорушення. Якщо правопорушення відсутнє, то пояснити чому. Які ознаки правопорушення відсутні?)

Ситуація 1: Громадянин К, перевищивши швидкість на своєму авто, вчинив дорожньо-транспортну пригоду, в результаті якої було пошкоджено автомобіль Громадянина Р. Громадянин Р отримав важкі травми і через два дні помер у лікарні.

Ситуація 2: Падаючи зі схилу під час гірського сходження, альпініст збив іншого спортсмена, завдавши йому травм.

Ситуація 3: Група нетверезих старшокласників голосно вживали нецензурну лексику у громадському місці та приставали до одного перехожого, який насмілився зробити їм зауваження.

Випереджаюче завдання: Деякий час тому на попередніх уроках ви отримали два випереджаючі завдання. Які, давайте пригадаймо?

Подумати, які існують причини правопорушень?

Об’єктивні причини – це ті, які існують поза людською свідомістю, незалежно від волі і бажань людини. Це такі, як: зниження рівня життя, безробіття, низька оплата праці, недостатня ефективність роботи правоохоронних органів, їх корумпованість. Щодо об’єктивних причин правопорушень неповнолітніх – то слід назвати матеріальні проблеми в сім’ї, зайнятість батьків – а через це бездоглядність дітей, розлучення батьків, що призводить до втечі дітей з дому, негативний вплив ЗМІ, кінофільми – все це руйнує психіку дітей. 

Суб’єктивні причини – ті, які залежать від самої дитини, її волі та бажання. Це: зловживання наркотиками та алкоголем, лінощі, незайнятість ділом, вияв жорстокості, негативний вплив сім’ї, бажання уславитися, прагнення самостійності, прагнення панувати над іншими, наявність певних психічних відхилень, підвищена збудженість чи імпульсивність особи. Іноді – це просто незнання законів тощо.

Дискусійне запитання: Що ж робити, щоб знизити рівень правопорушень серед молоді?

Потрібно, щоб сім’я позитивно впливала на дитину, щоб у країні припинилася війна  та покращилося економічне становище, щоб право вивчалося ще з дитячого садка, щоб проблемам правого виховання приділяли більше уваги телебачення, радіо, соціальні мережі.

Також держава повинна вирішити питання з безпритульними дітьми, яких з кожним роком стає все більше і більше. В ідеалі повинна запрацювати якась державна програма, яка повинна вирішити всі ці питання.

В кінці уроку спробуймо повторити вивчений матеріал граючи в гру «Світлофор»

Повторення вивченого – гра «Світлофор»:

Вчитель зачитує або показує ситуації – учні визначають, чи є правопорушення, чи немає. Червоний колір – немає, зелений – є:

-         Учень не привітався з учителькою на вулиці;

-         Робітник запізнився на роботу;

-         Віруючий уживав м'ясо під час посту;

-         Пасажир не оплатив проїзд у транспорті;

-         Водій порушив правила дорожнього руху;

-         учень відмовився подати щоденник вчителеві;

-         донька не виконала прохання мами помити посуд;

-         дівчина не прийшла на побачення;

-         юнак ухиляється від призову до ЗСУ;

-         директор заводу на кошти підприємства побудував собі котедж.

Закінчити навчальне заняття можно легендою про правителя – мандарина.

Висновок-легенда

Колись у Стародавньому Китаї жив розумний, але пихатий правитель-мандарин. Щодня він лише приміряв убрання і розмовляв з підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками…Аж ось пройшов по всій країні проголос, що з’явився мудрець, розумніший на всіх на світі. Дійшла та інформація і до мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось мудреця найрозумнішим в світі, якщо є мандарин. Мандарин вирішив запросити мудреця до себе в палац і обдурити. «Я візьму в руки метелика і сховаю його за спиною, і запитаю – що в мене в руках – живе чи мертве?» - подумав мандарин. «Якщо чоловік скаже, що живе – я придушу метелика і навпаки – якщо скаже, що мертве – я відпущу метелика» - таким чином мандарин сподівався перехитрити мудреця.

І ось прийшов той час, коли до зали увійшов чоловік, якого називали наймудрішим з усіх. У пишній залі зібралося багато людей, які хотіли подивитися на битву наймудріших. Мандарин сидів на високому троні і тримав за спиною метелика. Мудрець привітався і голосно сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання мандарина. І тоді, всміхаючись, мандарин запитав: «Скажи – но, що я тримаю в руках – живе чи мертве?»

Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Все в твоїх руках, шановний мандарин!» Збентежений мандарин випустив метелика із рук і той полетів, радісно тріпочучи крильцями.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 листопада 2023
Переглядів
293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку