Розробка уроку з правознавства в
9 класі з використанням мультфільмів
Тема Цивільно - правові договори
Очікувані результати:
План уроку.
Обладнання: дошка, роздатковий матеріал, ілюстративний матеріал (презентація), відеосюжети для загального обговорення.
Орієнтований план і методи проведення уроку
Вступна частина.
Обговорення запитань у загальному колі з попереднього уроку:
Робота з термінами
Робота з таблицями та схемами учнів біля дошки.
Загальний аналііз
Основна частина.
Інформація вчителя.
Аналіз видів договорів.
Аналіз видів договорів на основі фрагментів мультфільмів.
Робота в групах над завданням.
Опрацювання роздаткового матеріалу та робота в трійках.
Аналіз правових ситуацій договорів неповнолітніх.
Заключна частина
Правовий аналіз ситуацій під час гри «Вірю – не вірю».
Обговорення в загальному колі.
Перевірка досягнутих результатів.
Оцінювання.
Організація діяльності учнів
Вступна частина.
Організаційний момент
Випадок з життя. Подібне трапляється щодня, і ви звичайно заключаєте різноманітні договори. Які угоди вам доводилось заключати? Які права та обов’язки виникають?
Основна частина.
Отже, ви зрозуміли, що мова на сьогоднішньому уроці піде про договори
Оголошення теми, плану, очікуваних результатів, форми оцінювання та епіграфу до уроку
Обговоріть в групі і дайте визначення договору
Інформація вчителя.
Договір (правочин) – погоджене волевиявлення двох і більше сторін, спрямоване на встановлення, зміну чи скасування цивільних прав та обов’язків (ілюструється на дошці). Підручник ст 80, працюємо з витягами ЦКУ.
Істотними умовами укладання будь якого договору є:
Предмет
Строк
Ціна
Сказату про
Оферту - сторона, яка пропонує укласти договір
Акцепт - сторона, яка походжується на укладання договору.
Ці сторни є рівними і вільними , реалізовують свою волю“хочу” і право “можу”.
Звідси- чинити право -правочин
Згідно з Цивільним кодексом прийнятий 16 січня 2003 року, вступив у дію з 1 січня 2004 року? Відповідно до статтей книги 5.
Договори класифікують за різними ознаками:
(ілюструється на дошці)
За формою: усні, письмові (нотаріальні, державна реєстрація).
За строком: строкові, безстрокові.
За платністю: оплатні, безоплатні.
За кількістю сторін: односторонні, двосторонні,багатосторонні
За моментом укладання: консесуальні, реальні.
Проте в 9 класі ми приділяємо увагу лише загальній класифікації договорів, якій саме, я пропоную розібратись разом, в процесі перегляду мультсюжетів.
Вам пропонуються фрагменти мультфільмів. «Троє з Простоквашино (оренда корови), «Вінні Пух і його друзі» (договір дарування), «Втеча з курника» (договір надання послуг), «Ну, постривай!» (договір купівлі – продажу) «Маша і Ведмідь» (договір міни). На партах є готові блаки, в які ви повинні вставити класифікацію договору за кожним з сюжетів. Робимо висновок після перевірки варіантів.
види цивільно-правових договорів:
Умови дійсності правочину (ілюструється на дошці):
Якщо умови недодержані (хоча б одна), правочин буде недійсний і сторони повинні повернутися до попереднього стану.
Реституція – повернення до попереднього стану у разі визнання угоди недійсною (ілюструється на дошці)
Спробуємо розглянути та проаналізувати ситуації. (метод «Прес»)
В дитячому садочку хлопчик подарував дівчинці дорогоцінну каблучку в знак вірності і кохання, але мама хлопчика наступного дня вимагала визнання договору дарування недійсним.
Під час шлюбної церемонії жінка для сміливості випила келих напою. Прийшовши до тями, вона вимагала недійсності шлюбного контракту, який підписала.
Перед смертю дідусь вирішив змінити права спадкоємців,і написав розписку з підписом і датою, де все майно передає державі. Це обурило спадкоємців.
Поблизу кордонів з Молдовою було виявлено групу підприємців, які в письмовій формі підписали договір продажу зброї.
Досить часто спірними питаннями є заключення договорів неповнолітніми. Тому зараз, використовуючи метод «навчаючи – вчуся» (ланкастерська школа), ознайомимось з основними правами неповнолітніх.
Роздається матеріал, учні об’єднуються у пари , де вивчають матеріал, який перевіряється за допомогою правових ситуацій.
Пам’ятка
Договори, які мають право укладати неповнолітні з 14 до 18 років.
Пам’ятка
Правові наслідки вчинення договору за межами її дієздатності:
Завдання для перевірки
- 13-річна Олена отримала від родичів у дарунок комп’ютер.
- 14-річний Іван без згоди батьків обміняв велосипед.
- 16-річний Степан за гонорар, отриманий від збірки віршів, придбав велику енциклопедію
- 15-річна Світлана на батьківські гроші, виділені на купівлю словника придбала папугу, але батьки були не проти придбаної живої пташки.
- 16-річному Олегу родичі поклали на рахунок 2 тис. гривень, які він швидко використав на власні потреби.
а) придбати фотоапарат на зароблені ним гроші;
б) позичити зароблені влітку гроші приятелю
в) покласти зароблені влітку гроші на депозит?
2. Чи може 6-річна Марія самостійно:
а) позичити однокласниці п’ять гривень;
б) придбати потрібний для навчання відеодиск;
в) придбати квартиру?
3. Чи може 3-річний Сергій:
а) дати другові відеодиск для перегляду;
б) відкрити рахунок у банку;
в) подарувати подрузі коштовну прикрасу?
3. Заключна частина
Вправа «Вірю – не вірю»
На закріплення кожній групі роздаються ситуації, де група повинна обговорити її, визначити правдива чи неправдива, а також прокоментувати, чому вони так вважають (опираючись на отриману інформацію на уроці та життєвий досвід)
Ситуації:
Якщо придбати неякісний товар і в гарантійний термін поміняти на аналогічний, але дешевший, то вам доплатять різницю цін. (Не вірю)
В одному рівненському магазині сантехніки продають в одному відділі ванни, а в іншому ніжки до неї. (Не вірю)
Якщо краватку від Гуччі упакують в пакет від Дольче Габане, то ви маєте право вимагати обміну товару, який є неналежної якості. (Вірю)
Якщо батько пообіцяв сину купити комп’ютер і не купив, – то син вправі вимагати відшкодування його вартості. (Не вірю)
Під час одруження сина, даруючи йому машину, потрібно укласти нотаріальну угоду дарування.(Вірю)
Після того, як було здано на зберігання київський торт, поклажодавець, забираючи застав лише половину торта, а задоволений зберігач вказав що продав, і віддав частину грошей.(Вірю)
Підсумовуючи вивчений матеріал продовжіть речення: Після цього уроку я знаю, що… (Уявний мікрофон)
Перевіримо досягнуті очікувальні результати.
Оцінювання роботи груп. Отримання сертифікатів з балами.
Дякую за увагу.
Робота в групах (якщо залишиться час)
Рольова гра «Аналіз договору»
Учні розподіляються на групи, кожна з яких отримує текст цивільно-правового договору, за ним вони визначають:
1) сторони договору;
2) предмет договору;
3) зміст договору.
Витяг із ЦКУ ст 31
Пам’ятка 1
Договори які мають право укладати неповнолітні з 14 до 18 років:
- дрібні побутові договори (купівля хліба, цукерок, подарунок іграшки)
- самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією
- укладати договір банківського вкладу
- укладати договір щодо нерухомості чи транспортних засобів за письмовою нотаріальною згодою батьків
- грошовими коштами внесеними на їх рахунок іншими особами за згодою батьків
- за наявності підстав суд може обмежити право розпоряджатися своїми доходами(наприклад хвора мати а син витрачає гроші на іграшки.
Витяг із ЦКУ ст 32
Пам’ятка 2
Правові наслідки вчинення договору за межами її дієздатності:
- якщо договір укладений без згоди батьків він може бути пізніше схвалений ними.
- договір вчинений без згоди батьків може бути визнаний судом недійсним
- якщо договір визнаний недійсним то відбувається реституція (повернення до
попереднього стану)
- якщо неможливо повернути то відшкодовується вартість, а при недостатності
коштів відшкодовують батьки (опікуни).
1