Матеріали до уроку природознавства на тему: «Людина і природа. Спостереження, дослідження, відкриття.»

Про матеріал

Матеріали до уроку природознавства на тему: "Людина і природа. Спостереження, дослідження, відкриття." Розповідь-припущення про один з найвеличніших винаходів людства. "Від плоту до флоту, або історія одного винаходу."

Перегляд файлу

Матеріали до уроку природознавства на тему: «Людина і природа. Спостереження, дослідження, відкриття.»

Розповідь-припущення про один з найвеличніших винаходів людства.

Від плоту до флоту, або історія одного винаходу.

Людина є насправді людиною лише тоді, коли вона осмислює те, що спостерігає. Єдиними засобами пізнання миру для людини є спостереження та дослід.

Мішель де Монтень. «Досліди».

 

1.Раптові спостереження.

Первісна людина сиділа на березі бурхливої річки. Це був молодий мисливець, який тільки-но повернувся з полювання. Він приніс у стійбище дві задніх ноги впольованого їм наприкінці минулого дня оленя. Більше не зміг – олень був великий. Решта лишилася в розпадку вовкам. Шкода. Всього оленя вистачило би племені на тиждень… Втомлений, він сидів на березі й дивився, як бурхлива повенева річка несе гілки і навіть величеньке дерево. Повінь, мабуть, підмила йому коріння, і воно впало у річку. І ось пливе собі за течією, ліниво обертаючись навкруг себе.

Погляд втомленого мисливця спостерігав за цим бідолашним деревом, що несеться бурхливою стрімниною, а в голові чомусь складався образ того впольованого оленя, туша якого лежала на стовбурі цієї деревини. І поряд із цією тушею вершки на стовбурі сидів він, мисливець. І вони пливли річкою. І вода несла їх, і він плив із здобиччю до рідного стійбища…

Та ні. Він не втримає ні себе, ні оленя на слизькому стовбурі, який до того ще й обертається, і опиняться у воді. І олень вже кормитиме не вовків, а рибу в річці. Ні. Маячня.

Дерево між тим, обертаючись у воді, повернулось і на воду лягла досить довга й товста гілка. Це призвело до того, що все дерево почало розвертатися довжиною поперек стрімнини, а рух його уповільнився.  А в полі зору мисливця з’явилося друге дерево, трішечки менше першого, і стрімнина несла його швидше за попереднє, і воно теж оберталося в воді і наздоганяло перше, яке вже встало поперек стрімнини. Нарешті друге дерево зустрілося із першим, вдарило корінням у крону першого, зрушило його далі за течією. Коріння й крони обох дерев зчепились, і вони попливли далі річкою, немов зв’язані, не обертаючись вже навколо себе.

І знов чомусь мисливець побачив образ себе і туші оленя вершки на цих зчеплених деревинах. І вони пливли річкою. І вода несла їх із здобиччю до рідного стійбища…

2.Перший експеримент.

Мисливець підвівся і попрямував до стійбища. Він підійшов до кострища, біля якого дві жінки вже обробили оленячі ноги та почали приготування страви. Мовчки взяв шкіру, яку зрізали з ноги, та вправно нарізав із неї дві пари шкіряних пасків довжиною приблизно у лікоть. Потім він повернувся до річки, на шляху до якої зрубав мисливською сокирою дві пари гілок із дерев довжиною приблизно у два ліктя та товщиною у обхват долоні. На березі він підібрав камінь-голиш, розміром із долоню, і з всім цим присів біля берега із задоволеною посмішкою на обличчі.

Мисливець зв’язав шкіряними пасками попарно гілки. Підійшов до краю берега та пустив дві зв’язані гілки по воді, відштовхнувши від берега. Течія підхопила конструкцію і понесла її. Зв’язані гілки не обертались навколо себе, течія їх не перевертала, і взагалі конструкція вдавалася надійною та остійною.

Другу пару зв’язаних гілок мисливець навантажив підібраним каменем, імітуючи «загрузку оленем» і теж пустив течією. Маленький пліт плив, а камінь лежав на ньому, і не тонув!

Мисливець радів, як дитина, вигукував щось і сміявся. За два сонця він вирушить на полювання, загонить оленя до річки, вполює його і привезе цілого по річці до стійбища на парі зв’язаних між собою стовбурів сушняку.

Мисливець радів і не знав, що прямо зараз зробив один із найважливіших і найвеличніших винаходів людської цивілізації – плавзасіб, примітивний пліт.

І цей пліт, врешті решт, пройде крізь час багатотисячорічний шлях проб, помилок та вдосконалень тисячами поколінь мореплавців та суднобудівників і перетвориться на флот сучасних океанських суден.

 

 

 

doc
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку