Ознайомити учнів із океанами та материками, які є на Землі , їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; сприяти розвиткові пам'яті, уваги, спостережливості, виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.
Зустріч 21
Тема. Які океани і материки є на землі.
Мета. Ознайомити учнів із океанами та материками, які є на Землі , їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах, парах; сприяти розвиткові пам'яті, уваги, спостережливості, виховувати захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.
Обладнання. Глобус, карта півкуль, контурні карти, малюнки тварин і рослин, роздаткові кросворди, олівці, комп`ютер, проектор, навчальна презентація, мікрофон.
Хід уроку
І. Організація учнів.
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок!
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
– Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має назву Україна. Яка пора року господарює?
– Як називається місяць? Чому?
– Які зміни відбуваються в природі?
IІI. Актуалізація опорних знань учнів.
-Пригадайте як називається модель Землі?
- Що таке карта?
- Чи можна побачити відразу на карті всю поверхню нашої планети?
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь більше, про що розповідають карти півкуль і світу про океани та материки.
V. Пояснення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя про океани
А тепер погляньте на глобус і скажіть, який колір переважає? Що ним позначають?
—Який висновок з цього можна зробити? (Що більшу частину Землі займає вода)
— Так, дійсно, на Землі дуже багато води Дві третини всієї поверхні Землі зайнято водою. Тому деякі дослідники вважають, що планету Земля можна було б назвати планетою Океан. Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні.
Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів.
Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Минув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану.
Найбільший - Тихий океан. Він займає майже таку територію, як усі материки разом узяті. За це його ще називають – Великим
Атлантичний океан
Другий за розмірами океан. Атлантичний океан - найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов`язана з грецьким міфом про гіганта Атланта: «На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил…»
Індійський океан
Індійський океан за розмірами посідає третє місце. Він найтепліший, тому має найбагатший органічний світ. Рослини – це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. Водяться численні види риб: скати, сардинела, тунець, скумбрія, багато акул. У теплих водах живуть краби, великі медузи, восьминоги. У прибережних водах трапляються крокодили.
У водах цього океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому.
Північний Льодовитий
Найменший з океанів планети – Північний Льодовитий. Він називається Льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і названо Північним.
2.Розповідь про материки
Євразія — найбільший материк Землі. Він складається з двох частин: Європи й Азії. Умовна межа між ними проходить уздовж Уральських гір, по Каспійському, Азовському і Чорному морях, потім через протоки Босфор і Дарданелли, Мармурове море до Середземного моря. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна.
Африка — другий за розміром материк на Землі. Африка — найтепліший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. Тут є пекучі пустелі, густі тропічні ліси та безкраї степи – савани, де трава досягає висоти 4 м.
Найбільш поширеними тваринами Африки є зебри, антилопи, жирафи, леви, горили, шимпанзе. Тут є також багато птахів, серед яких найменший на Землі птах – нектарниця і найбільший – страус африканський.
Саме в Африці знаходиться найжаркіше місце на Землі – пустеля Сахара, яку перетинає найдовша річка на планеті – Ніл.
Австралія — найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Це материк, де все "навпаки": у липні тут зима, а у січні — літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць — качкодзьоб і єхидна. Австралія — найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини. До таких умов життя пристосувалися рідкісні рослини — евкаліпт заввишки 100 м, пляшкове дерево, а також тварини — сумчастий ведмідь коала, кенгуру, які поширені тільки на цьому материку. Різноманітний світ птахів: найбільший птах – страус ему. Великими зграями літають хвилясті папуги.
Антарктида - це найхолодніший материк на Землі. Кригою і холодом віє вже від самої назви. Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки один схід та один захід Сонця на рік. Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Уся поверхня Антарктиди вкрита потужним шаром льоду. Любителями холоду виявились пінгвіни, що живуть колоніями на материку. Їх сусідами завжди є моржі та тюлені.
Південна Америка – четвертий за величиною материк на Землі. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан і водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка, по берегах якої ростуть найбільші у світі тропічні ліси. Саме тут водяться тварини, яких не зустрінеш на жодному іншому материку – це мурахоїди та панцерники, а в горах – кондори. А в річках живе найбільша змія – анаконда. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананаса
Північна Америка — третій за величиною материк. Природа материка дуже різноманітна: на півночі холодно – там багато лісів і озер; на півдні лежать спекотні пустелі і густі тропічні ліси; а в середній частині знаходиться величезна область рівнинних степів, які називаються преріями. Тільки в Північній Америці можна побачити дерево-гіганта під назвою секвойя та тварину бізона. А ще тут найродючіші в світі ґрунти.
VI. Осмислення учнями знань.
1. Робота з підручником с. 72 – 73.
2. Практична робота
1) Робота з географічною картою півкуль та світу.
2) Нанесення на контурну карту світу назв материків та океанів.
VІІ. Підсумок уроку
—Про які материки та океани ви почули на сьогоднішньому уроці?
—Що нового ви дізналися?
—Що вам сподобалося? Що ні?
—Що вам найбільше запам'яталося?
VIII. Домашнє завдання.
С. 72 –73 – читати і відповідати на запитання.
Всі ви, діти, молодці,
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав.
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
1